Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Disney dör

Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
furious_duck View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera furious_duck Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Disney dör
    Postad: 10-september-2004 vid 19:23

Nej, inte Walt utan bolaget. Nyligen hörde jag att en känd animatör dog tänkte jag om. Fler av de nya filmerna fungerar på ett inte allt för graciöst sätt.

Kanske är jag inte så insatt i det hela, men disney tappar magin och har tydligen blivit ett massindrivande aktieföretag.

SUCK *
Till toppen
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-september-2004 vid 18:18

Jag håller med till viss del. För ett par år sen tyckte jag att magin i Disneys klassiker helt hade försvunnit, med filmer som Atlantis och Skattkammarplaneten. Det fanns ingen glöd i dem, men med Björnbröder känns det annorlunda. Den är precis så där magisk som de första filmerna jag såg som liten var.

Jag tycker precis som du att Disney mest verkar vilja få in så mycket pengar som möjligt, särskilt med tanke på alla uppföljare som kommer. Äkta Disneymagi återfinns i klassikerna, inte i dåliga uppföljare...

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-september-2004 vid 09:24

Ja, jag tycker att Björnbröder var helt ok, och Kogänget är också en trevlig film, om än kanske med lite överdrivet mycket action.

Angående de dåliga uppföljarna så finns det en väldigt bra artikel med bakgrundsfakta. Läs om hur konceptet kom till och varför de (tyvärr) är en väldigt god affär för Disney:

http://edtweb04dev154.edthosting.com/graphics/0804Disney10th Anni-2.pdf

Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 10:21
ni tog orden ur min mun: disneymagin e borta, o tyvärr, kommer det alltid att förbli så. Nu ska de bara vara up to date o "roliga" men det e inte alls samma sak som i snövit, askungen, törnrosa, taran, aladdin, inte ens mulan som endast e från 98. Ne, efter Mulan var alla bra filmer för alltid officiellt slut  
"Be the change you want to see in the world"

Till toppen
Tommy View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera Tommy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 03:00
Håller med om att Disney-eran tog slut med Mulan, men att det återkommit enstaka guldkorn sedan dess. De kan om de vill, och det är bara att hoppas att de vill lite oftare i framtiden...
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 17:52
Det är för mycket datagjort nu förtiden
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juli-2005 vid 21:50

Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Absolut! Det är det ingen tvekan om alls!

Men jag förstår som bara inte varför disney company inte går tillbaka och gör nån film i stil med törnrosa: en prins som räddar en prinsessa och sen en skurk och ett lyckligt slut med segrande hjälte. Jag tror iaf att Walt skulle vilja det. Känns som att det var ett tag sedan det var en 'riktig' prinsessfilm. Ni vet med balklänningar och hela alltet, såsom Askungen. =)

De borde inte släppa nån film på kanske ett år, utan istället seadn komma med en jättehit i gammal anda: tecknat ruta för ruta, och med det traditionella konceptet.

Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-juli-2005 vid 12:58
Postad av the_fish the_fish skrev:

Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Absolut! Det är det ingen tvekan om alls!

Men jag förstår som bara inte varför disney company inte går tillbaka och gör nån film i stil med törnrosa: en prins som räddar en prinsessa och sen en skurk och ett lyckligt slut med segrande hjälte. Jag tror iaf att Walt skulle vilja det. Känns som att det var ett tag sedan det var en 'riktig' prinsessfilm. Ni vet med balklänningar och hela alltet, såsom Askungen. =)

De borde inte släppa nån film på kanske ett år, utan istället seadn komma med en jättehit i gammal anda: tecknat ruta för ruta, och med det traditionella konceptet.

Håller med fullkomligt! Det är bättre att dom kommer med en verkligt bra film om något år eller så, istället för att det kommer en massa **** hela tiden!

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-juli-2005 vid 06:49
Absolut!  Hm... Kanske man kunde skriva in till Disney och klaga? Vem vet, kanske funkar som i tidningen   får man tillräckligt många signaturer kanske de ändrar på sig   eller så kan man göra som vegetarianerna gör med kött: vägra köpa/se nån kommande disneyfilm förrän de gör den i äkta disneyanda

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-juli-2005 vid 19:44
Postad av the_fish the_fish skrev:

Håller verkligen med, jag tycker att de ska göra som förr göra en klassiker (i 2d animering så klart) per år ungefär, och så skulle de kunna fortsätta att samarbeta med pixar och släppa en - två sådanna filmer per år och sen om de nu måste släppa uppföljare  välja ut dem noga och satsa på kvalitet istället för kvanititet liksom göra en uttänkta uppföljare som är värdiga typ... 

Love will be your guide
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juli-2005 vid 18:58

Ja, det är nästan inget att se på nu förtiden, filmerna är ju inte tillräckligt bra på långa vägar!

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juli-2005 vid 20:23
..och vad tycker era barn om de nya filmerna (om det nu finns någon här som kommit så pass långt i livet ). Mina erfarenheter säger att barn i de yngre åldarna fortfarande älskar de flesta disneyfilmerna, oavsett om de är traditionellt tecknade eller 3D-animerade (gäller givetvis övriga filmer inom samma genre också). Det är lätt att glömma bort att de filmer som görs i dagsläget i första hand inte är ämnade för er, utan för just barn

Sen kan man givetvis ha åsikter om de nya filmerna, och dessa speglas säkerligen av intrycken  från de filmer man såg under sin egen barndom - som man gärna höjer till skyarna och som man så innerligt "älskade".

Slutligen  så är det ju faktiskt så att alla de klassiker de flesta av er håller  kära  ju faktiskt finns (eller kommer finnas inom en "snar" framtid) på DVD.  Detta ska Disney ha en stor eloge för  eftersom de inte bara låter oss äldre återuppleva gamla favoriter, de ger även en helt ny generation chansen att ta del av lite underbar filmhistoria. I längden tycker jag alltså att Disney sköter detta på ett ganska bra sätt. Något urvattnade historier (med grund i de gamla filmerna), men likväl barnvänliga och lättförstådda, görs tillgängliga för den stora massan och ger nog ändå ett ganska bra alternativ till alla de  "våldsfilmer" med sexistiska inslag (hjälp, lät ja som en feminist nu?) som annars visas på tv. Detta är tråkigt för de flesta av oss äldre och det är ju uppenbarligen få av oss som uppskattar alla dessa uppföljare, men dem ska nog ses som ett ganska bra alternativ ändå.

Detta är bara min åsikt, hoppas det inte blev för rörigt.

Ändrad av quintus
Till toppen
Oo-De-Lally View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Oo-De-Lally Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-juli-2005 vid 20:20

Postad av quintus quintus skrev:

..och vad tycker era barn om de nya filmerna (om det nu finns någon här som kommit så pass långt i livet ). Mina erfarenheter säger att barn i de yngre åldarna fortfarande älskar de flesta disneyfilmerna, oavsett om de är traditionellt tecknade eller 3D-animerade (gäller givetvis övriga filmer inom samma genre också). Det är lätt att glömma bort att de filmer som görs i dagsläget i första hand inte är ämnade för er, utan för just barn

Sen kan man givetvis ha åsikter om de nya filmerna, och dessa speglas säkerligen av intrycken  från de filmer man såg under sin egen barndom - som man gärna höjer till skyarna och som man så innerligt "älskade".

Slutligen  så är det ju faktiskt så att alla de klassiker de flesta av er håller  kära  ju faktiskt finns (eller kommer finnas inom en "snar" framtid) på DVD.  Detta ska Disney ha en stor eloge för  eftersom de inte bara låter oss äldre återuppleva gamla favoriter, de ger även en helt ny generation chansen att ta del av lite underbar filmhistoria. I längden tycker jag alltså att Disney sköter detta på ett ganska bra sätt. Något urvattnade historier (med grund i de gamla filmerna), men likväl barnvänliga och lättförstådda, görs tillgängliga för den stora massan och ger nog ändå ett ganska bra alternativ till alla de  "våldsfilmer" med sexistiska inslag (hjälp, lät ja som en feminist nu?) som annars visas på tv. Detta är tråkigt för de flesta av oss äldre och det är ju uppenbarligen få av oss som uppskattar alla dessa uppföljare, men dem ska nog ses som ett ganska bra alternativ ändå.

Detta är bara min åsikt, hoppas det inte blev för rörigt.

Jag håller  med delvis. Men angående Disneys sätt att sköta DVD:erna så kan jag inte hålla med. Det är kanske inte Disney USA som är problemet till detta men att byta dubbning på klassiker som Bambi, Dumbo m.f. tycker jag verkligen inte är "att låta oss äldre återuppliva gamla favoriter och låta barnen få ta del av lite filmhistoria. Det är ju ingen filmhistoria ifall man byter ut hela översättningen??! Och det är framförallt inte någon återupplivning av minnen, då det inte är samma röster och översättning!

"Le, du är med i dolda kameran!" - Knattarna till Fru Matilda.
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-juli-2005 vid 20:50
Hade faktiskt glömt bort hela problemet med omdubbningar och jag håller givetvis med dig om att just det är ytterst konstigt, och dåligt skött även om barn väl kanske inte bryr sig. Men det faktum att det finns stora filmbolag som inte rör ett finger för att göra sina gamla produktioner tillgängliga på marknaden gör ändå att jag tycker Disney gör bra ifrån sig.

Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juli-2005 vid 00:40

saga skrev:
"Håller verkligen med, jag tycker att de ska göra som förr göra en klassiker (i 2d animering så klart) per år ungefär, och så skulle de kunna fortsätta att samarbeta med pixar och släppa en - två sådanna filmer per år och sen om de nu måste släppa uppföljare  välja ut dem noga och satsa på kvalitet istället för kvanititet liksom göra en uttänkta uppföljare som är värdiga typ... "

Och det kudne inte bli bättre sagt...

Men allt det som quintus skrev kan jag ju förstå till viss del, jag antar att det bästa borde att mixa nyanimerat med gammal traditionell 2D stil.   (alltså några (absoluut inte många) 3d och en massa 2d filmer, så att de satsar på olika filmstilar sort of).

Till toppen
Rayclash View Drop Down
Nykomling
Nykomling

inläggsval inläggsval   Citera Rayclash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juli-2005 vid 12:56
Håller med om att dom borde försöka återuppliva "magin" i filmerna, för dom som Lejonkungen, snövit, Skönheten och odjuret m.m var super bra!

Till toppen
kodak View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera kodak Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2006 vid 11:24

Håller med. Men man borde väl ändo hitta på några nygamla filmer, och göra lite andra versioner på dem.

Som man har gjort till askungen, t ex. 

rosor ä röda violer ä blå....
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2006 vid 12:47
Jag tror det finns gott hopp om en nytändning nu när John Lasseter har tillsatts som konstnärlig ledare. Man kan kanske tro att Lasseter har snöat in på datoranimering, men jag tror faktiskt att han har full förståelse för hela branchen. Det är inte tekniken som betyder något, utan storyn och hantverket. Han tycks även ha personalens fulla förtroende, vilket är mycket viktigt. Det ska bli mycket spännande att följa den fortsatta utvecklingen!
Till toppen
heffaklumpen View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

var: Sweden
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera heffaklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-augusti-2006 vid 12:34
disney andan må har för svunit i dom nya filmerna för oss men alla små barn tyker nog att det som är nu är disnandan för dom!!!

kan det vara så att vi vill ha kvar prinsar och prinsesor för att vi växte upp i en anan tid?!

disney andan fins för dom som växer upp nu efter som om det är disneys mål grup!

jag tror att när vi tittar på dom nya filmerna så måste vi titta med en treårings ögon för att hitta andan i dem!!

det är synd att vi inte kan se andan den lika enkelt som små barn.
att skriva till disney tror jag är en bra ide om du beretar vad du vill ha och hur gammal du är.

vill också säja att mulan är baserad på en gammal historia därför tror jag att många tykte om den!

Ändrad av heffaklumpen - 18-augusti-2006 vid 12:41
robin hood är bäst!!!
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-augusti-2006 vid 14:34
Jag bryr mig inte om prinssesor. Det är ju Askungen, Snövit, törnrosa och dom som är tråkiga.
Till toppen
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera heffaklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-augusti-2006 vid 10:45
så vad är det du vill ha som inte fins i dom nya filmerna? vad är disney
anda enligt dig???

Ändrad av heffaklumpen - 20-augusti-2006 vid 10:46
robin hood är bäst!!!
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-augusti-2006 vid 13:43

Mina favorit filmer är Lejonkungen, Robin Hood, Mulan, Lilla sjöjungfrun och Aladdin.

Jag vet inte hur jag ska beskriva vad jag vill ha. Men det är dem typer av filmer som jag gillar.
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2006 vid 14:27
Aladdin är en prinsessfilm!!!

Jag håller med om att magin håller på att ta slut, och då menar jag även för de yngre barnen. Som Walt själv sa en gång " När vi gör filmer tänker vi inte på vuxna eller barn utan på magin som finns i var och en av oss" (inte direkt citat men ungifär så var det han sa)

Jag tycker inte de ska göra film bara för att kärna pengar, utan för att underhålla sin publik. Då tror jag magin skulle återvända. Och kanske börja göra tecknad film utifrån gammla sagor som dom gjorde förr. Det finns säkert en massa sagor som inte är filmatiserade än och som skulle kunna bli hur bra som hällst. och som sagt så borde dom teckna mer istället för att göra datoranimerat. 
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2006 vid 16:12
Postad av Faline Faline skrev:

Aladdin är en prinsessfilm!!!

Nej, det är en äventyrsfilm.  
Till toppen
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera heffaklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2006 vid 22:11
jag tycker att aladin är en princes film! prinsen som vill ha prinsesan
eller?

robin hood är bäst!!!
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-september-2006 vid 12:21
Jag tycker inte man ska säga att Disneyfilmer vänder sig till barn och enbart barn. Handlingen är för komplex för att barn ska få ut maximalt av dem, de missar alla underliggande meningar och de fattar inte skämten heller. Visste ni att hjärnan inte är kapabel att förstå ironi förrän man är i tolvårsåldern? Och ironi finns det ju gott om i Disneyfilmer.
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-september-2006 vid 18:07
I gruden är Aladdin en äventyrs film.
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-november-2006 vid 17:25
Samtidigt förstår man Disney... De måste ju tjäna penar för att överleva. Det finns många ärkefiender till Disney nu. Men man tycker ju att det finns så många böcker och historier som inte är filmatiserade ännu så de måste väl inte bara göra uppföljare.
When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
Plastmuu View Drop Down
Nykomling
Nykomling

inläggsval inläggsval   Citera Plastmuu Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-december-2006 vid 12:53
Hm, nu har jag riktiga problem med hur jag ska formulera mig men men, eh ja.

Disney är inte alls likadant längre. Även om lite yngre barn kanske ser en disneyanda i de lite nyare filmerna, så är det inte alls på något sätt så där speciella som de gamla är. Fast när ni säger att det slutade komma bra filmer efter Mulan, som kom 98 så har ni fel. Monsters Inc och Kejsarens nya stil är enligt mig två av de bästa filmerna jag någonsin sätt. Hitta Nemo är väldigt hyfsad den med.

Nu när jag skriver här kommer ju det typ vara en upprepning på alla tidigare inlägg här, men jag måste ju skriva i något ämne någon gång så, ja.
Disney borde sluta slösa tid på uppföljare, för det är i väldigt få fall som en uppföljare är bra och inte förstör den första filmen, och nästan alla uppföljare som är bra är såna som har varit planerade enda sedan första filmen, som t. ex Pirates of the Caribbean.

Jag tycker att Disney borde satsa mer på 2d-animationer och lägga ner mer tid på att få filmen att vara snyggt målad osv, för även fast jag gillar stilen som Kejsarens nya stil är tecknad i, så är det inget emot t. ex Lejonkungen och alla de där. Men visst, den stilen som Lejonkungen är gjort i passar Lejonkungen, samma sak gäller väl kanske de flesta Disneyfilmer, om inte alla.
Och så borde de lägga ner mer tid på handlingen.

Jag önskar att det kunde komma lite fler filmer med en sån där jättefin handling och mening, som t. ex Lejonkungen (min absoluta favoritfilm). Visserligen har jag inte sett så många av de nyare Disneyfilmerna, för jag tycker inte de verkar särskilt bra, men jag tror att i alla fall några av dem är sånt där som Disney bara gjort för att kunna dra in pengar. Men om de verkligen vill kunna dra in pengar måste de verkligen lägga ner tid på filmen de gör.
Tänk bara på när Walt Disney gjorde Snövit, det var rena dårskapet enligt typ alla. Men han gjorde det, och det lönade sig väldigt ordentligt.

Tack för ordet, I guess XD Och förlåt om jag bara skrev en upprepning på allt som tidigare skrivits här, men jag fick en sån lust att också framföra min mening lite :3
Till toppen
gandy View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera gandy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-december-2006 vid 01:41

Just det här med Disneyandan är svårt... jag är ett obotligt fan av Disneyfilmer under den tid Disney själv levde. Slukar allt mellan Snövit och Djungelboken... Undantagen är Den lilla sjöjungfrun, Aladdin, Skönheten och Odjuret samt Lejonkungen... något hände där som även överträffade magin under Disneys livstid.

Enligt mig är det inte så mycket tekniken utan själva historien som är viktigast. Spelar ingen roll om det är 2D eller 3D så länge filmen har kvalité. Filmerna under Disneys livstid är för det mesta inspirerade från sagor medan de flesta filmer efter 1967 är antingen inga sagor alls så som Micke och Molle, Lilo & Stich, Aristocats, Bernard och Bianca, Kogänget eller Björnbröder... utan är exempelvis romaner så som Ringaren i Notre Dame, Skattkammarplaneten, Mästerdetektiven Basil mus, Oliver och gänget... eller legender så som Mulan, Herkules och Atlantis... De allra flesta av dessa anser jag i grund och botten bygga på underbara berättelser i likhet med de gamla sagorna under Walts tid... vad är då felet? Inte är historien om Snövit bättre än exempelvis historien om Herkules... båda är egentligen, enligt min åsikt, helt fantastiska; men ändå funkar den ena men inte den andra...

Jag tror problemet helt enkelt ligger hos manusförfattarna och de som anpassar alla dessa berättelser till Disneyfilmer. Av någon anledning tycker jag att de "gamla" filmerna fram till 1967 inte nödvändigtvist är bättre... men ändå (enligt min personliga åsikt) känns de renare. De är som hämtade ur en värld där coolhet, våld, intriger, modernitet, teknik m.m. inte var så tydligt... Snövit vill helt enkelt ha sin prins och det får hon, Mowgli vill helt enkelt stanna i djungeln, men sedan ändrar han sig pga. en viss tjej (hehe)= alla nöjda och glada (utom Baloo förståns…), Dumbo vill bli accepterad och det blir han när han lär sig att använda något som av andra anses negativt till något positivt, Pinocchio vill bli en riktig pojke och det bli han, Lufsen vill ha sin Lady och det får han, John och Mikael vill uppleva landet Ingenstans och det får de... (nu inser jag att texten innehåller major spoilers... hoppas jag inte förstört något för någon). Dagens filmer (inte alls alla men många) ska vara så komplicerade. Hade jag inte kunnat berättelsen om skattkammarön sedan tidigare hade jag väl aldrig hängt med i filmen Skattkammarplaneten, och jag har fortfarande inte alls fattat Atlantis... (mycket kanske för att jag glömde bort filmen redan 5 min efter att den var slut).

Dessa filmer lämnar mig helt oberörd. Det känns nästan som att de inte har någon "själ". Jag led verkligen med Bambi när modern försvann ur bilden, hur hemskt var det inte när de elaka systrarna rev sönder Askungens klänning, vem vågade andas i fighten mellan prins Philip och draken, för att inte alls tala om skilsmässan mellan Dumbo och hans mamma! Men vem brydde sig egentligen om att Pachas by skulle förstöras eller att Maggie höll på att bli av med sin gård för att inte tala om Kenais förvandling tillbaka till människa... för min del kunde han ha förblivit (vilket han ju sedan blev :) ) björn... Filmerna berör mig inte, de varken blir kvar i mitt minne eller i mitt hjärta. Nej, ska det vara på det här sättet är det lika bra att lägga ner allt! Walt ville nå barnet i oss, det lilla oskyldiga och oförstörbara som finns gömt inom oss... frågan är bara hur det ska hända med en film man inte bryr sig om, en film man tappat intresset av redan efter 16 min?

Nej, jag poppar heller in en film som Dumbo eller Bambi, eller varför inte Askungen. Dessa bilder och minnen har bränts fast vid mitt medvetande och kommer aldrig att blekna... Vem kan stå emot Askungens förvandling från trasor till prinsessa, vem kan låta bli att smålé när Bambi är på hal is och drar sig till minnes när man själv lärde sig att åka skridskor... vem kan överhuvudtaget glömma Dumbos min när han för första gången inser att han verkligen kan flyga utan fjädern...? Det är detta, mina vänner, som kallas magi! 

Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media