Någon som läst orginalen? |
Svara
|
Sida 12> |
| Författare | |
Erik
Inbetweener
Medlem sedan: 23-oktober-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 29 |
inläggsval
Citera Svar
Tråd: Någon som läst orginalen?Postad: 29-september-2005 vid 16:19 |
|
Är det någon som läst orginalen till klassikerna? Är det någon som har något liknande exempel på detta?
Vill passa på att tipsa om den nya hemsidan, http://www.carl-barks.tk |
|
|
"Känguruerna ger sig av härifrån varje kväll! Vi tar och lastar uranet i deras pungar" - Knattarna i "Farbror Joakim som guldgrävare" Barks 1955
Carl Barks Sidan |
|
![]() |
|
*natalie*
Animatör
Medlem sedan: 31-maj-2005 var: Sverige Status: Offline Poäng: 98 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-september-2005 vid 19:25 |
|
Jag har läst orginalet till Ringaren i Notre Dame av Victor Hugo. I orginalet så blir Quasimodo kär i Esmeralda, precis som i filmen, men hon är olyckligt kär i Phoebus som redan är förlovad. Frollo är också kär i henne och försöker döda Phoebus i sin svartsjuka, men han överlever. Sedan kommer jag inte riktigt ihåg allting, men jag tror att Phoebus förråder Esmeralda på något sätt, och hon blir hängd. Quasimodo dödar Frollo i sitt raseri, och dör sedan själv på något sätt. Vad som händer med Phoebus vet jag inte. Inte så värst barnvänlig |
|
|
- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged? |
|
![]() |
|
foke
Inbetweener
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-september-2005 vid 19:47 |
|
Har inte läst någon utav dem faktiskt. Men det är ganska givet att Disney anpassar berättelserna.
|
|
![]() |
|
stitch
Matte Artist
Medlem sedan: 30-augusti-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 678 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-september-2005 vid 20:20 |
|
Jag har läst Alice i Underlandet, av Lewis Carroll, och Nalle Puh, av A A Milne. dom är ju ganska lika disneys filmer
|
|
![]() |
|
$crooge
Inbetweener
Medlem sedan: 15-juli-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 40 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-september-2005 vid 20:53 |
|
Jag har läst Den lilla Sjöjungfrun jag med, i boken heter hon inte Ariel som hon gör i filmen utan bara den lilla Sjöjungfrun. I slutet av boken när hon dör så kommer ett par luftandar och hämtar hon och i en av W. Shakespears teatrar så finns en luftande som heter Ariel, undrar just om det har nåt med varann å göra
|
|
|
Besök Svenska Carl Barks sidan
|
|
![]() |
|
Anders M Olsson
Regissör
Medlem sedan: 09-augusti-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 849 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-september-2005 vid 22:02 |
|
Jag skulle tro att det är mer regel än undantag att Disney gör olika
sorters anpassningar och ändringar jämfört med originalberättelserna.
Dock finns det enstaka exempel på motsatsen. Disneys tecknade kortfilm Legenden om sömniga dalen (del av långfilmen The Adventures of Ichabod and Mr. Toad) följer originalberättelsen av Washington Irving väldigt väl. Däremot förvanskade Tim Burton historien till oigenkännlighet när han gjorde spelfilmen Sleepy Hollow på samma berättelse för några år sen. |
|
![]() |
|
the_fish
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-september-2005 vid 23:27 |
|
Jag ahr också läst Den Lilla Sjöjungfrun. Tror att bibliotikarierna i 3an läste den för oss, och sen förra året läste jag den själv på engelska. Och, oja, den är riktigt hemsk/brutal, men såklart f a n t a s t i s k. Jag skulle vilja läsa Ringaren I Notre Dame med, min brorsa sa att den var jättebra. Vilka fler böcker finns det som Disney har gjort film av? BRA böcker det vill säga. Jag vet att det är ett antal fler men min hjärna är död för tillfället |
|
|
"Be the change you want to see in the world"
|
|
![]() |
|
gandy
Inbetweener
Medlem sedan: 05-april-2005 var: Sverige Status: Offline Poäng: 45 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-september-2005 vid 10:01 |
|
Det finns ju Snövit och de 7 dvärjarna, Pinocchio, Bambi, Askungen, Peter Pan, Törnrosa, och Djungelboken (för att ta de gamla klassikerna). Alla dessa har ju varit "böcker" innan. De som skiljer sig mest är nog Djungelboken och Peter Pan... P.S. Ringaren i Notre Dame är väldigt bra som bok... (bättre än Disneyfilmen enligt mig), så läs den gärna. Slutet är hur bra som helst =) |
|
![]() |
|
Erik
Inbetweener
Medlem sedan: 23-oktober-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 29 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-september-2005 vid 14:58 |
|
Jag skrev Ariel mest så att man lättare skulle förstå, och det där med luftandarna, det var ju just det som svenskalärarn vår sa ;) |
|
|
"Känguruerna ger sig av härifrån varje kväll! Vi tar och lastar uranet i deras pungar" - Knattarna i "Farbror Joakim som guldgrävare" Barks 1955
Carl Barks Sidan |
|
![]() |
|
$crooge
Inbetweener
Medlem sedan: 15-juli-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 40 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-september-2005 vid 16:12 |
|
Jag såg inte att du skrivit Ariel, trodde du skrev den lilla Sjöjungfrun. Jag lade bara till lite extra info om varför hon heter så i filmen |
|
|
Besök Svenska Carl Barks sidan
|
|
![]() |
|
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-september-2005 vid 17:17 |
|
Jag har läst ganska många kortare sagor. Snövit tex, i den får drottningen dansa i järntofflor som man glödat över en kolfyr tills hon dör. Jag har även läst Ringaren i Notre Dame och ett antal till...
|
|
|
I'll be there someday
I can go the distance I will find my way If I can be strong I know ev'ry mile Will be worth my while |
|
![]() |
|
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-september-2005 vid 19:37 |
|
Jag har också läst Ringaren i Notre Dame. Vill absolut ha lyckliga slut, både i böcker och filmer, så personligen gillar jag Disney's variant bättre.. Oliver & Gänget har jag också läst, den är bra och stämmer hyfsat med filmen (även om Jennys roll görs av en snäll man i boken). Robin Hood finns det mååånga olika böcker och filmer om, de brukar variera rätt bra även om huvuddragen är detsamma. Har läst en barnvariant på engelska och en "vanlig" på svenska. Skattkammarön är också en jättebra bok, nåågot ändrad till filmen men det var ju väntat när de flyttade ut den till rymden.
Sen finns ju Herkules och Tarzan, Herkules stordåd har jag läst om i en bok om grekiska mytologisagor. Och Aladdin har jag också i en sagobok, men det var väldigt länge sen jag läste den..
|
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
|
![]() |
|
foke
Inbetweener
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-oktober-2005 vid 02:51 |
|
Verkar vara många som har läst Ringaren i Notre Dame :)
|
|
![]() |
|
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-oktober-2005 vid 09:15 |
|
Ja, men Ringaren i Notre Dame är oxå en favorit Jag gillar vissa andra saker Victor Hugo har sagt eller skrivit i böcker. Denna text kommer från Ringaren i Notre Dame och om jag inte minns fel så har Quasimodo skrivit det här till Esmeralda: Se ej till det yttre, flicka se till hjärtat. En vacker yngling kan ha ett vanskapt hjärta. Månget hjärta kan ej hålla kärlek kvar i sig. Unga flicka, granen är ej skön att se på. Den är ej skön som poppeln är. Men den grönskar hela vintern. Ack, vad nyttar det att säga så? Det som ej är skönt, bör ej få finnas. Skönhet kan blott älska skönhet. Våren vänder vintern ryggen. Skönhet är det högsta, skönhet allt förmår. Skönhet ensam lever helt och fullt. Korpen flyger blott om dagen. Ugglan flyger blott om natten. Svanen flyger både dag och natt. Det är så hemskt att han ser på sig själv såhär! När jag var liten tyckte jag alltid att det var så hemskt när människorna i Paris kastar tomater o äpplen o annan frukt på honom så jag kunde inte titta. Det här är en dikt, eller ett citat eller vad man nu vill kalla det, av Victor Hugo, jag tror att jag fått tag på den på annat sätt, den står nog inte o boken, men jag är inte 100% säker...: Den hösta lyckan i livet är att vara övertygad om att man blir älskad för att man är sig själv, eller rättare sagt, trots att man är sig själv. En annan bok som disney har gjort om, som jag har läst är Skönheten och Odjuret. Fast den jag läste är kanske inte orginalberättelsen, vad vet jag Disney kanske rentav kom på den sj. Men den jag läste har oxå gjorts som serie och är mycket bra! Fast istället för att leva långt bort i något slott lever "odjuret" i kloakerna, med andra utstötta. Jag skulle väldigt gärna vilja se serien! Åhh, ja! Robin Hood! Den är ju underbar, jag gillar de flesta filmer om honom. Fast det är ju ingen påhittat story, det finns bevis för att han fanns. Beppe Wolgers är underbar i rösten som Lille John! Fast en annan favorit av Robin Hood är den med Kevin Costner! Så underbar! Jaa, Herkules har jag oxå läst om. I en av alla dessa grekiska mytologiska historier gör Hera (har jag för mej, det kan oxå vara någon annan) Herkules galen, så han slår ihjäl Megara och deras barn. När han sedan vaknar som sig själv igen blir han självmordsbenägen, vilket kanske inte är så lustigt..? Men allt som allt så har disney mycket mildare versioner på historierna, men det är ju oxå för barn, så det vore väl lustigt annars?
|
|
|
I'll be there someday
I can go the distance I will find my way If I can be strong I know ev'ry mile Will be worth my while |
|
![]() |
|
gandy
Inbetweener
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-oktober-2005 vid 11:08 |
|
Själv är jag mycket förtjust i Viktor Hugos skrivsätt... man sugs verkligen med i berättelsen och i o m att det ibland är så mycket att hålla reda på bidrar det bara till ett mer realistiskt läsande =) Man kan lägga till boken "Samhällets olycksbarn", Victor Hugo har skrivit även den och även den är helt underbar! När det gäller Skönheten och Odjuret finns det inte direkt en bok utan är en legend som finns i många olika länder... Jag tror att Disneys version mer eller mindre bygger på den franska legenden (versionen)... Jag kan ju även tillägga Aladdin (den filmen har några redan nämnt längre upp). Det är verkligen en stor skillnad mellan Disneys version och den man kan läsa i Tusen och en natt! Personligen föredrar jag Disneyfilmen =) Den är roligare =) Ändrad av gandy |
|
![]() |
|
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-oktober-2005 vid 18:52 |
|
Skönheten och Odjuret är ju en underbar story! Jag visste faktiskt inte att det var en legend, men det kanske är uppenbart om man tänker efter. Boken jag läste skiljer sig från disneys Skönheten och Odjuret på det sätt att den är mer realistisk. Jag vet inte om serien kom ut först eller om boken kom ut först (oftast brukar ju boken komma först), men de skiljer sig lite från varandra. I boken är "odjuret" född så och i serien har några forskare hittat honom på gatan (har jag för mig, det var någon som berättade det då jag, som sagt, inte sett serien) och gjort olika medicinska försök på honom, han ser hursomhelst ut som en blandning mellan en man och ett lejon. Och om man tänker efter är han faktiskt lite lik ett lejon i Disneys version oxå..eller? När det gäller Victor Hugos sätt att skriva, har jag bestämt mig för att gå till biblioteket och låna den ännu en gång. En annan bok jag har läst är Peter Pan. Jag älskar den berättelsen med, jag älskar Hook, Peter Pan med Jeremy Sumpter, böckerna: "Peter Pan i Kenstington Gardens" och "Peter Pan och Wendy" och såklart disneys Peter Pan!
|
|
|
I'll be there someday
|
![]() |
|
Mattis
Effektanimatör
Medlem sedan: 17-september-2005 var: Sverige Status: Offline Poäng: 102 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-oktober-2005 vid 12:38 |
|
Vet någon var man kan få tag på de riktiga originalberättelserna på bok? Skulle va kul att läsa dom... Förresten, går dom att låna på biblioteket? Vad heter då farfattarna? Nalle Puh av A A Milne har jag läst, och den är väldigt lik filmerna. Ändrad av Mattis |
|
|
Love Pirates!!!
|
|
![]() |
|
gandy
Inbetweener
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-oktober-2005 vid 12:43 |
|
Vilka menar du? Här är i alla fall några som som Disney har jobbat med... Ringaren i Notre Dame http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=912965629X& mscssid=RFM6U5T9KRM98LL72D3T2S3CE2QE31VA Djungelboken http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9163828162& mscssid=RFM6U5T9KRM98LL72D3T2S3CE2QE31VA Alice i underlandet http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9172213876& mscssid=RFM6U5T9KRM98LL72D3T2S3CE2QE31VA Oliver Twist http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9129654238& mscssid=RFM6U5T9KRM98LL72D3T2S3CE2QE31VA |
|
![]() |
|
Mattis
Effektanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-oktober-2005 vid 12:49 |
|
Är "Trough the looking-glass and what Alice found there" av samma författare som till Alice i Underlandet en fortsättning på Alice i Underlandet? Nån som vet |
|
|
Love Pirates!!!
|
|
![]() |
|
gandy
Inbetweener
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-oktober-2005 vid 12:50 |
|
"Trough the looking-glass " är en fortsättning på Alice i underlandet och skriven av samma författare...
|
|
![]() |
|
Mattis
Effektanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-oktober-2005 vid 12:52 |
|
Kan man låna ovanstående böcker på biblioteket? Ändrad av Mattis |
|
|
Love Pirates!!!
|
|
![]() |
|
Anders M Olsson
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-oktober-2005 vid 17:34 |
Det kan man alldeles säkert. Men det går också att hämta böcker gratis och helt lagligt på nätet. Många av Disneys filmer bygger på böcker som inte längre är under copyright, och dessa (böckerna alltså, inte filmerna) får spridas och kopieras helt fritt. Ett bra ställe där man kan hitta många av originaltexterna (på engelska) är Project Gutenberg. Där finns t.ex. samtliga fyra böcker som gandy föreslår ovan. Ändrad av Anders M Olsson |
|
![]() |
|
the_fish
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-november-2005 vid 02:01 |
|
peter pan är en mycket bra bok. jag får damp, jag vill läsa ringaren i notre dame men jag orkar inte läsa den på engelska, måste använda hjärnan för mkt, men jag befinner mej i usa sååååå. |
|
|
"Be the change you want to see in the world"
|
|
![]() |
|
Anders M Olsson
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-november-2005 vid 20:57 |
Jag upptäckte precis att Ringaren i Notre Dame faktiskt finns på svenska i en version som man med ett visst mått av krångel kan ladda ner på nätet. Den finns nämligen som E-bok som kan lånas gratis i 30 dagar om man har lånekort på något bibliotek som är med i systemet. (Man kan också köpa den som E-bok hos flera av de vanliga nätbokhandlarna.) Det är tydligen en nyöversättning, och därför under copyright. Nackdelen är att man måste läsa boken på skärmen, plus allt krångel som Adobes kopieringsskydd ställer till med. Det går inte att skriva ut den. Se http://www.elib.se/ för mer information. Helst skulle man ju önska att någon ville bidra med en inscanning av en gammal copyrightfri svensk upplaga till Projekt Runeberg. |
|
![]() |
|
TangiableArc
Effektanimatör
Medlem sedan: 04-mars-2006 var: Sverige Status: Offline Poäng: 102 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-augusti-2006 vid 16:29 |
|
Urk vad jobbigt att sitta och scanna in alla sidorna i en skönlitterär roman!
Finns det faktiskt folk som ägnar sig åt sånt!?
|
|
|
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic... And I mean that in a very caring way. |
|
![]() |
|
Faline
Animatör
Medlem sedan: 04-augusti-2006 var: Sweden Status: Offline Poäng: 90 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-augusti-2006 vid 14:30 |
|
jag lästte Ringaren i Notre Dam i ettan på gymnasiet (tre år sen) och jag älskade historien om Esmeralda och hennes mamma. Det borde det göras film om, en sån gripande berättelse!
Esmeralda blir kidnappad som bäbis av sigenare. Mamman ger sig ut och letar, hamnar i Paris där hon låser in sig i en cell för att be för dottern med bara ett galler ut mot torget för att folk ska slänga ned mat till henne. Hon hatar Esmeralda som vuxit upp bland sigenare och brukar dansa på torget (eftersom hon tror att Esmeralda är sigenare) I sllutet får hon dock reda på att Esmeralda är hennes dotter och dom förenas.
så rörande! |
|
|
When I wish upon a star, my dreams do come true.
|
|
![]() |
|
Ariel_
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-september-2006 vid 19:39 |
|
jag har läst en gammal version på askungen där systrarna lurar prinsen i slutet med skon den första systern hugger av sig hälen för att skon ska passa men ett par fåglar sjunger för prinsen att det är fel brud han tar med sig och foten blöder så upptäcker han det och den andra systern hugger av sig tårna men de säger det fåglarna och till slut får han tag på askungen på nåt sätt men jag kom inte ihåg hur det var länge sen jag läste den
|
|
|
Hercules: how did you get mixed up with...
Megara: pinnhead with hovs? well you know how men are they think no means yes and get lost means take me i'm yours |
|
![]() |
|
Antigone
Storybordartist
Medlem sedan: 19-april-2006 var: Sweden Status: Offline Poäng: 0 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 11-september-2006 vid 20:19 |
|
Bland originalen har jag läst ganska många, och den vanligaste skillnaden är att de är nerkortade eller inte lika upprepande som sagorna är. Styvdrottningen försöker döda Snövit tre gånger, Askungen går på bal tre gånger osv.
Sen har de, såklart, blivit mer ”humana” eller vad jag ska säga… Törnrosa och prinsen hinner tex träffa varandra och bli kära innan de blir bortgifta, Ariel lider inte lika mycket, Phoebus är mer intresserad av Esmeralda än bara för sex, och Belle har ingen konstig farskusin som försöker ruinerar deras familj så att hon måste gifta sig med honom. Störst skillnad är det nog i Herklues där i stort sätt inget utom namnen stämmer…utom Herkules som borde heta Herakles förståss |
|
![]() |
|
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-september-2006 vid 15:04 |
|
Så sant så Antiqone, det är helt enkelt mer barnvänligt skulle man kanske kunna säga? För ärligt talat så skulle ju inte tex Herkules kunna funka i orginalversion, jag menar det skulle ju inte var så värst bra och se hjälten i filmen döda sin familj, även om det inte är av fri vilja.
Fast det skulle faktiskt vara kul att se en teknad film som är exakt som orginalet nångång.
|
|
|
I'll be there someday
|
![]() |
|
Sockerpajen
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-september-2006 vid 17:48 |
|
Jag har nog bara läst törnrosa och askungen som original. I törnrosa så är det ju ganska olika mellan originalet och filmen. I filmen bor hon ju i ett torp och träffar inte sina föräldrar, det finns en drake med och prinsen har en ganska stor roll.I boken är det bara typ att hon sticker sig på sländan och sen så kommer prinsen, lätt,enkelt och klassiskt. Inte en massa omvägar.
I Askungen är det som någon sa så att systrarna hugger av sig tå och häl. I den versionen jag har läst så är det så att på askungens mammas grav så växer det en växt. I den sitter en massa fåglar och dem hjälper askungen innan balen. Så det är fåglarna som hämtar klänning och skor och det, och dessutom så går hon på tre baler.
Så man kan säga att originalen skiljer sig rätt mycket i från filmerna och personligen så läser jag nog hellre böckerna...
|
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
|
![]() |
|
Svara
|
Sida 12> |
![]()
Tweet
|
| Forum meny | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte ta bort dina inlägg i detta forum Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
Forum: Disneyklassikerna
Forum: Övrigt Disney
Forum: Uppföljare
Forum: Disneyheter
Forum: Pixar