| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Musse pigg
Storybordartist
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-september-2005 vid 12:00 |
Hej!
Ja, visst är det underbart att spela disney på pianot! Jag gör det också ofta. "the illustrated treasury of Disneysongs" är det samma som disneysångboken fast på engelska? jag har disneysångboken och den är okej men jag spela nästan bara låtarna från klassikerna. vissa av låtarna som är med har jag inte ens hört=(
det där om att sätta upp en musikal handlar nog bara om att ha en bra ledare som tar ansvar och styr upp det hela och är bra på att deligera uppgifter till andra. Sedan måste man naturligtvis verkligen brinna för det och jobba hårt och tränna. Det kan vara svårt om det alltid är någon som inte kommer eller så när man ska träffas.
men kämpa på så kommer ni säkert få ihop en bra musikal!
|
 |
Icea
Inbetweener
Poäng: 29
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-september-2005 vid 18:43 |
the_fish skrev:
Hittade den... trooor jag. Det låter inte ritkigt som den, men namnet på sången verkar rimligt: Mulan's Decision.
|
Låten på soundtracket som heter Mualn's Decision är inte bakgrundsmusiken som spelas i filmen när hon tar rustningen och så, utan ett helt annat spår som faktiskt inte är med någonstans i filmen! Däremot finns det något sorts samlarsoudntrack med all bakgrundsmusik (och all låtar förstås) från Mulan och där lär låten finnas med, då med namnet "Short hair".
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
Poäng: 1149
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-september-2005 vid 19:07 |
the_fish skrev:
Bara lilla jag, det var väl inge fel alls på din engelska ,D Åh kooolers, ja skulle också vilja kunna tyska, det e tufft tycker jag ;D
|
haha nää det kanske det inte va egentligen :) jag var lite borta den kvällen, eller ska jag säga natten ;) guuud så trött jag var :) engelska är faktiskt det ämnet jag tycker är lättaste i skolan tror jag :) Jag var nog engelsk i mitt förra liv haha!! nää, så bra är jag inte :) hehe
Visst kan det väl vara det. Men när man väl börjar läsa tyska blir man ju helt snurrig i huvudet, det är en massa om grammatiken :S Önskar nästan att jag hade valt franska...
En disneymusikal? Njaa, jag vet väl inte direkt om jag kan hjälpa dig, men jag har varit med om ungefär samma sak. Fast det blev aldrig något av det. Men det är en bra idé. Vi var ett gäng som tänkte, från början modernisera en dinseyfilm, men sen bev det inte så för det kändes mest fel, sen tänkte vi köra orginalet, men sen blev det inte så heller. Och även om vi hade kommit vidare tror jag tyvärr inte att det hade blivit så uppskattat av resten av skolan :S Men det är en kul idé och det skulle vara roligt att se idén växa till handling!
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
Mattis
Effektanimatör
Poäng: 102
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-september-2005 vid 19:11 |
|
Kul att du också spelar disneysånger!
Vet inte om det är lika böcker vi har. Jag håller med om att man inte känner igen vissa låtar...
Spela på! |
|
|
|
|
Love Pirates!!!
|
 |
TetteN87
Scenograf
Poäng: 173
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-september-2005 vid 10:11 |
Musiken från den lilla sjöjungfrun och Skönheten och Odjuret är de bästa enl. mig. För det är något speciellt med Ashmans texter. Det jag tycker är bra är att han lyckas berätta så mycket under den korta tiden som sången är. Ta sången Belle från Skönheten och Odjuret där han berättar vem Belle är, vem Gaston är, vad Gaston tycker om Belle, hur folket i staden ser på henne, hur den lilla staden är m.m., på bara ca fem minuter.
Det är värt allt beröm! 
|
|
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
|
 |
the_fish
Scenograf
Poäng: 160
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-september-2005 vid 05:53 |
|
OJA TetteN87, så sant så. Nu för tiden är det som mer att de lägger in nån halvkass sång lite varstans (mest i bakgrunden sjungen av nån artist) bara för att inte HELT tappa det gamla konceptet.
|
|
"Be the change you want to see in the world"
|
 |
foke
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-september-2005 vid 02:19 |
|
Har olika favoriter vid olika perioder, men en låt som alltid går hem
är ju Circle of Life, gillar särskilt den afrikanska(?) inledningen.
Annars spelas ofta introlåtarna till diverse disneyserier som
Ducktales, Piff & Puff (Räddningspatrullen), Darkwing Duck osv.
|
 |
the_fish
Scenograf
Poäng: 160
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-september-2005 vid 23:32 |
ah ja det afrikanska intror på En Värld Full Av Liv är helt faktastiskt. Åh hela Lejonkungenfilmen är UNDERBAR, tror att jag ska se den så fort jag har gjort klart mina läxor! YAY.
Oooo en till som också lyssnar på Ducktales, Räddningspatrullen,och Darkwing Duck. Speciellt gillar jag sistnämnde! =) Och Lucky Luke sången är också kung, nog för att det inte e disney men w/e :P
|
|
"Be the change you want to see in the world"
|
 |
foke
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-oktober-2005 vid 03:02 |
the_fish skrev:
ah ja det afrikanska intror på En Värld Full Av
Liv är helt faktastiskt. Åh hela Lejonkungenfilmen är UNDERBAR, tror
att jag ska se den så fort jag har gjort klart mina läxor! YAY.
Oooo en till som också lyssnar på Ducktales, Räddningspatrullen,och
Darkwing Duck. Speciellt gillar jag sistnämnde! =) Och Lucky Luke
sången är också kung, nog för att det inte e disney men w/e :P
|
Hehe, hade själv tänkt se orginalversionen av Lejonkungen ikväll
faktiskt, inte sett den tidigare. :) Men blev för tight med tid.
|
 |
*Timon*
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-oktober-2005 vid 11:07 |
Myrra Malmberg, gör inte hon rösten till både Jasmine och Belle? Det låter så...
Hon som gör rösten till Mrs. Potts i Skönheten och Odjuret kan verkligen inte sjunga, det hör man i både Bli vår gäst och i Skönhetn och Odjuret (lyssna på det stycke där hon sjunger "....ser dom hos varann". Det är så falskt att hårstråna i nacken reser sig! 
|
|
"-Vad är det här? Pumbaa, du sitter på fjärren!
- Åh, jag trodde det var en kaka." Lejonkungen 3
"- Petade du dig i näsan?
-Nä, men det kliade på insidan!" Lejonkungen 3
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 13-oktober-2005 vid 13:54 |
|
Myrra Malmberg gör både Jasmine och Meg (Herkules), men Belle är väl Sofia Källgren, har jag för mig i alla fall..
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
foke
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-oktober-2005 vid 00:38 |
|
Ja det är Sofia Källgren som gör Belles röst.
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
Poäng: 1149
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-oktober-2005 vid 15:47 |
|
Sofia Källgren har en väldigt fin röst! Man riktigt njuter när hon sjunger!
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
*Timon*
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-oktober-2005 vid 20:50 |
|
Ja, hon sjunger väldigt bra måste jag säga. Fast jag har en sagobok hemma som jag fick när jag var liten med Skönheten och Odjuret. Där låter det som helt andra röster på Belle och Odjuret! Är det någon som vet varför det låter helt annorlunda än i filmen??
|
|
"-Vad är det här? Pumbaa, du sitter på fjärren!
- Åh, jag trodde det var en kaka." Lejonkungen 3
"- Petade du dig i näsan?
-Nä, men det kliade på insidan!" Lejonkungen 3
|
 |
Muchu
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-oktober-2005 vid 20:27 |
Min favorit är helt klart "På väg" i filmen Björnbröder. Men jag måste erkänna att Kodas söthet spelar in. Speciellt då han sjunger "bästa platsen är där jag just är" samtidigt som Kenai stoppat in honom i en ihålig trädstock. Suck... Vad gullig han är. Förutom Koda så anser jag att själv sången är på något sätt allvarlig, men ändå så enkel.
|
 |
disney_girl
Medproducent
Poäng: 1797
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-oktober-2005 vid 10:44 |
|
Hur läggs bakgrunds musiken till i en film ?
|
 |
TetteN87
Scenograf
Poäng: 173
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-december-2005 vid 10:19 |
|
Jag gillar de låtarna som berättar mycket om en person eller om vad som ska hända... Som tillexempel Skönheten och Odjuret "Belles sång" Annars är jag ENORMT förtjust i alla låtarna därför att man blir så glad av disneylåtarna (med undantag av en del som tillexempel sången när Dumbos mamma vaggar honom)
|
|
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
|
 |
Hawkins
Storybordartist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-december-2005 vid 22:58 |
disney_girl skrev:
Hur läggs bakgrunds musiken till i en film ? |
Enkelt: Man lägger den i bakgrunden "Under" själva ljudspåret med rösterna, om du förstår vad jag menar...
Ehem, back on-topic...
Mina favoritlåtar är mååånga... Här är ett urval: (många i orginal)
I'm still here - Treasue Planet (Skattkammarplaneten)
I just can't wait to be King - The Lion King (Lejonkungen, förstås )
Man är väl infödd - Oliver och gänget
Alla andra låtar ur Lejonkungen 1 och 2 (dock inte Lejonkungen 3) + Broadwaymusikalen och Extended Score
Always know where you are - Skattkammarplaneten
Beauty and the Beast - Ja, vad tror du?
Och en massa andra som ni inte kommer orka höra nåt om
|
|
They can't tell me who to be...
'cuz I'm not what they see...
Yeah, the world is still sleeping while I keep on dreaming for me
All the words are just whispers and lies that I'll never believe!
|
 |
Disney heart
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-december-2005 vid 19:55 |
Nadja skrev:
Jag tycker att den svenska versionen av "I'm still here" (Jag finns kvar) från Skattkammarplaneten är otroligt bra! Filmen för övrigt gillar jag sådär, förutom B.E.N. som är klockren. Men låten är ju ingen typisk Disney låt precis, om ni förstår vad jag menar.
 |
Jag gillar den låten jag med! 
Och jag gillar även de flesta låtarna från Lejonkungen, såklart! Mest kanske på svenska, fast några är bättre på originalspråk. AdminEdit: Jag lade ihop dina inlägg. Läs Reglerna.
Ändrad av Daniel
|
|
"Att äta grönt är bra för oss små, öron och fötter blir stora då. Men otäckt är det att tugga på - den sista raden har jag hittat på själv"
Stampe
|
 |
Disney heart
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-december-2005 vid 20:11 |
Hehe, jag igen..! 
Ville bara säga att jag också sitter hemma och spelar Disneylåtar på min keyboard. (Ja, för jag har inget piano!) Dock utan noter, det är kul att själv hitta tangenterna! Jag spelar inte bara Disney, o nej, utan massa andra!! här är de låtar från disney som jag kommer på just nu att jag kan:
Ett litet liv (Eller vad den nu heter) Tarzan
Snart är det jag som är kung Lejonkungen
Hakuna Matata (Både svensk och original, melodin är lite annorlunda) Lejonkungen
Färger i en vind Pocahontas
Jag finns kvar Skattkammarplaneten
Känn en doft av kärleken Lejonkungen
En värld full av liv Lejon kungen
Var beredd Lejonkungen
Såna som jag Tarzan
Vi finns på samma jord Tarzan
Plus mååååååååååååååååååååååånga fler från filmerna!!
För er som kollar på Tomtens Julverkstad på Julafton så kan jag spela den dära vad den nu heter, den som går när leksakerna går in i säcken. Och jag kan som sagt inte bara disney, utan mååååååååååååååååååånga fler.....
|
|
"Att äta grönt är bra för oss små, öron och fötter blir stora då. Men otäckt är det att tugga på - den sista raden har jag hittat på själv"
Stampe
|
 |
Clash
Manusförfattare
Poäng: 215
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-januari-2006 vid 05:11 |
|
Ang.Ariels röst. Sissel och Johanna passar som henne. Inte Myrra, men hon gör Busan väldigt rolig.
|
|
Älskar Pepper Ann!
|
 |
Oliver19
Storybordartist
Poäng: 17
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-mars-2006 vid 14:36 |
jag har lilla sjöljungfrun på vhs vill ha den på dvd.Min favorit låt är nog.
hela min värld och jag kan klara av det är bra också.
|
 |
Mattis
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-mars-2006 vid 14:46 |
Har fått nya favoriter! Jag älskar "Reflection" (Mulan) och "Colors of the wind" (Pocahontas). Dom är jättevackra att spela på piano. Tycker även om att spela: "Age of not beliving" (Sängknoppar och kvastskaft).
ÄLSKAR även "Circle of life" (Lejonkungen"!
Ändrad av Mattis
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 13-mars-2006 vid 12:17 |
Visst är det kul att kunna spela låtarna på piano! Håller med om att "reflection" och "colors of the wind" låter jättefint på piano, gillar också "en sång från Notre Dame" (eller vad den nu heter..) och "Someone's waiting for you" (Bernard och Bianca), den sistnämnda är såå underbar!
Sen gillar jag även alla sångerna från (i samarbete med Disney) Rodger's and Hammersteins Cinderella (med Brandy, Whitney Houston, Whoopi Goldberg osv), den sångboken är flitigt använd vid mitt piano!
Ändrad av Svenzon
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
Holes
Storybordartist
Poäng: 20
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-juli-2006 vid 19:55 |
Mina favoriter är:
You'll be in my heart - Tarzan
Always know where you are - Skattkammarplaneten
Havet är djupt / Under the sea - Den Lilla Sjöjungfrun
Arabiska natt - Aladdin
En helt ny värld / A whole new world - Aladdin
Beauty and the Beast - Skönheten och Odjuret
Ja, och en massa andra låtar från Disney, förstås!
|
 |
Jessica
Animationsassistent
var: Närheten av GBG
Poäng: 105
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-juli-2006 vid 00:38 |
|
Oj... Detta är nog den svåratse fråga som någon kan ställa tycker jag. Musiken gör liksom Disneyfilmen, och att välja en favoritlåt tycker jag är helt omöjligt. Självklart älskar jag låtarna från mina favoritskurkar Ursula, Scar och Madame Mim, de är helt lysande.
Men samtidigt finns det så många rörande låtar också. Once upon a time in new york city, baby mine och så vidare.
Och sen en hel uppsjö med låtar som är såå uppiggande. Typ perfect isn't easy, trashin the camp och higitus figitus...
Nääe... Jag kan verkligen inte bestämma mig för en favorit. Men jag kan säga en jag verkligen inte gillar och det är den där låten snövit sjung, nej vänta, gnyr... Men det är mest för att jag inte fixar hennes röst. Vare sig på engelska eller svenska.
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-juli-2006 vid 17:20 |
Tycker den bästa är Under the sea/Havet är djupt. Den står helt ohotad på toppen. Allt är bra, och musiken och sången passar bra ihop och..ja, världsklass :P sen har vi Circle of life som tvåa, den är också bra på alla sätt och vis. Sen kan jag inte riktigt bestämma vilka låtar som kommer på vilka placeringar, men mycket av topplistan upptas med musik från den lilla sjöjungfrun, lejonkungen och herkules.
|
 |
Saga
Matte Artist
Poäng: 693
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-juli-2006 vid 20:21 |
Ja jag har nog nämt det tidigare men minna favvo låtar finna utan tvekan i den lilla sjöjungfrun, och då föredrar jag den svensak versionen faktiskt .... sen är skönheten och odjuret musiken otroligt bra oxå sen är det nog ringaren i notre dame som kommer på 3:dje plats  men den lilla sjöjungfrun är ju klart ett musikaliskt mästervärk vilket språk sångerna än är på, musiken är ju den sammm ovasett och den är så mäktig och fin!!!
|
|
Love will be your guide
|
 |
Jake
Scenograf
Poäng: 736
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-juli-2006 vid 20:59 |
Saga skrev:
Ja men den lilla sjöjungfrun är ju klart ett musikaliskt mästervärk vilket språk sångerna än är på. |
Javisst, den lilla sjöjungfrun har nog med en viss tvekan faktiskt den bästa genomsnitts-filmmusiken, många filmer har oftast en eller kanske två låtar med som är bra, och några sämre, men Ariel-filmen har som sagt bästa genomsnittet. Har dock bara hört den svenska versionen.
En lite rolig grej är att det oftast inte är huvudmusiken i filmen som går hem hos mig Små korta stycken på bara högst en minut, utan text och utan mening i princip. Ett exempel är mun-spel's tjomen på båten när Ariel för första gången ser Eric och gläfs-hunden, den melodin är helt... jisses..
Även Ett småkryps liv har meningslös musik i världsklass.(handlingsmässigt). =)
|
|
Don’t worry about a thing,
’cause every little thing gonna be all right.
|
 |
Mendez
Animatör
Poäng: 390
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-juli-2006 vid 01:27 |
Måste hålle med er andra om Lilla Sjöjungfrun-musiken. Och Lejonkungen är underbar på engelska och svenska.
Men är det någon som vet var jag kan få tag på Prin Ali låten som Jafar sjunger.
På disneysidan har ni döpt den till Prins Ali [Repris]. Jag skulle vilja ha den.
|
 |