Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

DVD Vs. Blu-ray

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: DVD Vs. Blu-ray
    Postad: 14-mars-2010 vid 13:10
Jag har länge vart osäkerpå om jag vill lägga en hundring extra på Blurayfilmerna iställetför DVD-filmerna, så jag undrar nu: Är det värt en hundring extra? Vad innehåller en Blurayskiva som inte en DVD-skiva har, är det t.ex. annat Bonusmaterial? Vad gäller bild och ljudkvalitet så bryr jag mig inte så jättemycket, jag klarar mig bra med DVD-kvaliten så det ska vara annat än bättre ljud- och bildkvalitet. Någon som vet?
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-mars-2010 vid 00:03
Framför allt är det högre upplösning, vilket ger skarpare bild, och sedan har BR stöd för 7.1 ljud och har klarare ljud som man oftast bara hör skillnad på ifall man har värsta hemmabio-anläggningen. Själv tycker ja BR är överskattat. Men det är bara för att ja har så dålig syn så ja ser nästan ingen skillnad på en uppskalad DVD-film och en tvättäkta BR. De filmer som man tycker är extra bra kan man väl kanske skaffa BR på, bara för att. Annars har ju Disney den här asknepiga idén med att man kan köpa både BR-filmen och DVD-filmen i samma pack. Blu-Ray med Digital Copy kallar dom det. Meningen med det har ja aldrig förstått då det skiljer kanske 30-40kr mellan den dubbelpacken och en singel BR.

Ja har bara tre stycken BR-filmer och extramaterialet mellan DVD och BR är ingen skillnad på de ja har iaf.
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-mars-2010 vid 08:10
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Jag har länge vart osäkerpå om jag vill lägga en hundring extra på Blurayfilmerna iställetför DVD-filmerna, så jag undrar nu: Är det värt en hundring extra? Vad innehåller en Blurayskiva som inte en DVD-skiva har, är det t.ex. annat Bonusmaterial? Vad gäller bild och ljudkvalitet så bryr jag mig inte så jättemycket, jag klarar mig bra med DVD-kvaliten så det ska vara annat än bättre ljud- och bildkvalitet. Någon som vet?

Om du inte anser att du har någon glädje av bättre bild- och ljudkvalité är det väl inte så stor mening med att skaffa Blu-ray. Det är ju liksom det som är grejen med Blu-ray - bättre bild och ljud!

Visst, ibland kan det finnas skillnader i extramaterial mellan DVD och Blu-ray. Ibland är det mer extramaterial på DVD, ibland på Blu-ray. Men för det mesta är det samma extramaterial, eller bara obetydliga skillnader.

Själv tycker jag att det är en oerhörd skillnad i bildkvalité som mer än väl motiverar det högre priset. För första gången är det möjligt att få en hemmabioupplevelse värd namnet, med en bild som är lika bra eller bättre än den man kan få på en riktig biograf.

Ljudet är ju också bättre på Blu-ray, men där tycker jag själv inte att jag märker någon större skillnad mot vanlig DVD. Det räcker nog inte ens med "värsta" hembioförstärkaren om man inte är utrustad med öron i motsvarande kvalitetsklass...

Dubbelutgåvorna som innehåller både DVD och Blu-ray tycker jag är utomordentligt fiffiga. Om man inte redan har Blu-ray slipper man köpa filmen igen när man har uppgraderat sin utrustning. Och den som redan har Blu-ray kan använda DVD-skivan i barnens rum, på sommarstugan, i datorn, ta med hem till kompisar m.m. Möjligheterna är många!

Tillägg - Det finns faktiskt en del finesser som är unika för Blu-rayformatet:
  • Menyer som är programmerade i Java. Bl.a. är det möjligt att öppna menyerna för att t.ex. byta språk utan att stoppa uppspelningen av filmen.
  • Bonusview som gör det möjligt att se två videoströmmar samtidigt. T.ex. kan man ha regissörskommentarer där man både hör och ser (i ett infällt fönster) personerna som kommenterar.
  • BD-Live som gör det möjligt att komma åt extra funktionalitet på Internet. T.ex. ladda ner mer extramaterial eller delta i speciella chat-sessioner där man ser filmen samtidigt med andra fans.
  • Under det här året kommer även möjligheten till 3D-film på nyare spelare. Kräver även en tv eller projektor som är anpassad för ändamålet.
Observera att möjligheterna till Bonusview och BD-Live kan saknas på äldre spelare. Och sen måste det ju naturligtvis implementeras på skivorna också om det ska vara någon mening med det...


Ändrad av Anders M Olsson - 16-mars-2010 vid 05:23
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media