| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
101dalmatiner
Nykomling
Status: Offline
Poäng: 51
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 10:33 |
"hela fördomsgrejen om svarta. "Jag tar med majsbrödet!" när grannen bjuder på gambo. Är det PK?"
Jag måste säga att det hade jag inte väntat mig. Haha! Nej, inte PK alls. Tänk om de skulle springa runt och säga "chicken n' watemellon!"
http://www.youtube.com/watch?v=7WbE2wgWoTQ&feature=response_watch
|
 |
92juar
Clean-up Artist
var: Sweden
Poäng: 226
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-mars-2010 vid 15:59 |
Såg filmen igår men på engelska. Jag tycker att det var jätte bra. Det var några år sedan jag såg en så här bra ny Disney film  Den var mycket fin gjord. Ska nog se den idag igen
|
|
Fjärtiska flytande två års studie på gymnasiet....
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-mars-2010 vid 00:34 |
|
Ok, nu bär det snart av. Har bänkat mig framför Oscarsgalan och håller tummarna stenhårt för The Princess and the Frog! Har inte sett alla som är nominerade för Bästa Animerade Film, men den är bättre än både Up och Coraline.
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-mars-2010 vid 00:55 |
Jag tänker inte titta, Oscarsgalan slutade intressera mig för flera år sedan, dessutom tror jag inte att jag har Kanal 9... Vad som helst utom Avatard får gärna kamma hem "bästa film".
Men Hades, det var länge sedan du tittade in på Alice-tråden. Jag hoppas att du gör en comeback nu i veckan.
Ändrad av 101dalmatiner - 08-mars-2010 vid 00:55
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-mars-2010 vid 03:00 |
Och DÄR vann Up den väldigt väntade Oscarsstatyetten. Synd, men självklart då den ju även är nominerad för Bästa Film. The Princess and the Frog borde vunnit, men att priset gick till något Disneyrelaterat är väl huvudsaken. Att Christoph Waltz vann för Bästa Manliga Biroll är dock värt att glädjas över!
Nehepp, inte blev det någon Oscar för Bästa Sång heller. Synd.
Mjo, får kika. Har inte så mycket att säga om Alice för tillfället. Ska se om den framöver!
Ändrad av Hades - 08-mars-2010 vid 03:04
|
 |
Emmaaa
Scenograf
Poäng: 794
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-mars-2010 vid 03:05 |
|
Inte ens bästa Original Song, vad häänder?
|
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast.
Before Aladdin Unleashed a Genie.
There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-mars-2010 vid 09:02 |
Ja men det är ju riktigt, riktigt bra! Jag har ju fortfarande inte sett Up men nog tycker jag att det ser ut som en mycket bra och vacker film. Vann Avaturd någonting?
På söndag måste jag ta och packa mig iväg för att se "Grodan".
Ändrad av 101dalmatiner - 08-mars-2010 vid 09:06
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-mars-2010 vid 11:45 |
|
Avatar vann några tekniska, helt i sin ordning förstås för fler skulle den inte ha. Jag har inte sett den stora vinnaren The Hurt Locker, men det känns som den inte ror på min stora 2009-favorit. Up vann en välförtjänt Oscar för bästa musik. Nåja, The Princess and the Frog finns kvar i mitt medvetande i alla fall, förmodligen som den bästa animerade filmen sedan Ratatouille!
|
 |
Zoom0
Nykomling
Poäng: 0
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-mars-2010 vid 14:30 |
Jag har bara sett filmen på engelska och lyssnat en hel del på soundtracket, riktigt bra låtar!!
Men man blir ju lite nyfiken på hur låtarna är på svenska. Är det någon som minns textrader och vad låtarna heter?
|
 |
92juar
Clean-up Artist
Poäng: 226
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-mars-2010 vid 17:13 |
Zoom0 skrev:
Jag har bara sett filmen på engelska och lyssnat en hel del på soundtracket, riktigt bra låtar!!
Men man blir ju lite nyfiken på hur låtarna är på svenska. Är det någon som minns textrader och vad låtarna heter? |
Ja det är jag också nyfiken på :) Musiken är jätte bra men jag har bara hört den på engelska. Vill också höra den på svenska :)
|
|
Fjärtiska flytande två års studie på gymnasiet....
|
 |
Jeppe
Matte Artist
var: Dalarna
Poäng: 692
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-mars-2010 vid 21:38 |
|
Jag tycker Upp är bättre än Prinsessan och Grodan inte mycket men just för dess bisarra och udda handling så gillar jag den PRinsessan och grodan är också jättefin men Upp är nog snäppet bättre hos mig.
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
Poäng: 758
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-mars-2010 vid 12:59 |
|
Håller med. Jag älskade båda filmerna men tycker nog om Upp lite lite mer. Den var så fin och vacker och perfekt. Jag grät några gånger och efter att jag sett filmen så var jag nästan mållös.
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
 |
Emmaaa
Scenograf
Poäng: 794
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-mars-2010 vid 21:47 |
Tror ni att filmen hade blivit mer uppskattad om de inte hade gjort den "modern"? Asså att de mer hade gjort det som sagan liksom och som de tidigare klassikerna att det var för länge, länge sen..
inte 30- talet eller när det är den nu spelas ut i. Om de hade haft kvar "sago känslan" i den, det känns som om den kanske hade blivit mer magisk. Eller så är det bra med de dom har gjort att de har förnyat den...
|
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast.
Before Aladdin Unleashed a Genie.
There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
|
 |
Jeppe
Matte Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-mars-2010 vid 09:24 |
|
Jag tror inte det hade funkat, jag menar Disney har kört Prinsessor = Sagostil i alla prinsessfilmer nu, derssutom så är historien om Prinsessan och Grodan alldeles för välkänd i sagoform så den skulle inte bli spännande, den behövde en twist och en tidsförflyttning och det är det som jag tycker gör den bra.
|
 |
GothicClassic
Storybordartist
Poäng: 4
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-mars-2010 vid 19:38 |
|
Nån här som vet när dvd ska släppas i Sverige ^^
|
 |
Eilonwy
Clean-up Artist
Poäng: 295
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-mars-2010 vid 19:55 |
|
Tror det var någon gång i Juni, sjätte eller nionde om jag minns rätt.
|
|
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-mars-2010 vid 08:02 |
|
Jag håller med Jeppe och tror inte filmen skulle varit mer populär om den gjorts mer lik originalsagan. Jag tycker det är lite av Disneys charm, att man får en välkänd saga men i ny tappning. Många av de tidigare klassikerna följer inte heller originalberättelserna exakt. Klart Disney ska göra sin egen version. :)
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
Adrina
Producent
Administratör
var: Uppsala
Poäng: 1812
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2010 vid 15:13 |
Här är Fodralet till till den Svenska DVD-utgåvan.
|
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams -
|
 |
Blunder
Storybordartist
Poäng: 95
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2010 vid 15:55 |
Jag förstår inte hur Disney kan lyckas så bra med sina posters för filmer, men misslyckas så totalt med omslagen till dvd'erna på senare tid? Missförstå mig inte, omslaget för "Prinsessan & Grodan" är bättre än många andra omslag, framförallt det amerikanska omslaget, vilket ger mig hopp för "Skönheten & Odjuret". Hade mycket hellre sett något mer klassiskt och subtilt som denna vackra bild här nedan, men det riktiga omslaget duger. 
Ändrad av Blunder - 20-april-2010 vid 16:02
|
 |
Adrina
Producent
Administratör
var: Uppsala
Poäng: 1812
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2010 vid 16:22 |
|
Jag har en liten teori om att det är en marknadsföringsstrategi.
DVD/BD-omslagen är ofta väldig färggranna för att barn ska lockas till dem när de står på hyllorna i affärerna och tjata på sina föräldrar att köpa den. Det ska också gärna vara med någon toklustig karaktär på omslagen, som i detta fall krokodilen Louis som som ser avsevärt mycket "gulligare och roligare" ut på DVD-omslaget spelandes på sin trumpet.
Hade det varit den bilden som du (Blunder) visade så tror jag not att ett barn skulle inte dras lika mycket till den. Däremot skulle nog en vuxen se den som mer tilltalande men den målgruppen är svårare att charma när det gäller animerade filmer.
Så varför har man då inte en filmposter som är lika färggrann på biograferna? Förmodligen för att det är inte lika viktigt att dra till sig småbarn där då de mer sällan vistas där. Dessutom finns det ju oftast någon slag utklippt skylt som är färggrann inne på biografen som är till för locka till sig barn. Filmen presenteras ju även i en Trailer reel innan en biofilm. Annonser i dagstidningarna brukar ju oftast vara liknande biopostern och även där så är ju inte målgruppen barn, då barn sällan läser dagstidningar. Men reklam i serietidningar och på nätet som har den målgrupp som Disney primärt vill nå så ser man oftare de lite mer färggrannare annonsmaterialen.
Det är i alla fall som sagt min teori ^_^
|
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams -
|
 |
Eilonwy
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2010 vid 16:37 |
|
Den var smart, Adrina : ) Nu låter jag jättefjäskig, men den var faktiskt det :P Och det svenska omslaget var mycket, mycket snyggare än det amerikanska. Samt att, även om jag också föredrar det blå omslaget, tycker jag inte att det passar som dvd fodral.
|
|
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
var: frillesås
Poäng: 237
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2010 vid 16:52 |
|
hur ser det amerikanska omslaget ut då? var det inte bara en filmposter som blunder visade?
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
Eilonwy
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2010 vid 16:58 |
|
nä, asså det som visades för en tid sedan var en bluray. minns inte vem som visade det, men det blå omslaget blunder visade var nog bara en poster (och cd-omslaget). Bilden jag pratade om finns på sida 6, tror jag. någonstans där. Nu, för att inte förvirra någon: Det blunder visade var en poster, det amerikanska omslaget ... en bluray. Ok, förvirringar. hoppas någon förstod.
|
|
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2010 vid 17:08 |
|
jodå jag fattar ska kolla på sida 6
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
Blunder
Storybordartist
Poäng: 95
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2010 vid 18:22 |
Adrina skrev:
Jag har en liten teori om att det är en marknadsföringsstrategi.
DVD/BD-omslagen är ofta väldig färggranna för att barn ska lockas till dem när de står på hyllorna i affärerna och tjata på sina föräldrar att köpa den. Det ska också gärna vara med någon toklustig karaktär på omslagen, som i detta fall krokodilen Louis som som ser avsevärt mycket "gulligare och roligare" ut på DVD-omslaget spelandes på sin trumpet.
Hade det varit den bilden som du (Blunder) visade så tror jag not att ett barn skulle inte dras lika mycket till den. Däremot skulle nog en vuxen se den som mer tilltalande men den målgruppen är svårare att charma när det gäller animerade filmer.
Så varför har man då inte en filmposter som är lika färggrann på biograferna? Förmodligen för att det är inte lika viktigt att dra till sig småbarn där då de mer sällan vistas där. Dessutom finns det ju oftast någon slag utklippt skylt som är färggrann inne på biografen som är till för locka till sig barn. Filmen presenteras ju även i en Trailer reel innan en biofilm. Annonser i dagstidningarna brukar ju oftast vara liknande biopostern och även där så är ju inte målgruppen barn, då barn sällan läser dagstidningar. Men reklam i serietidningar och på nätet som har den målgrupp som Disney primärt vill nå så ser man oftare de lite mer färggrannare annonsmaterialen.
Det är i alla fall som sagt min teori ^_^
|
Din teori kan nog mycket väl stämma, har själv tänkt i dom banorna, för det känns verkligen som om de lite mer "neutrala" och tilltalande bilderna är anpassade för en annan målgrupp än säg dvd-omslagen. Så det är nog troligt, speciellt med tanke på att Disneys chefer nog bara ser dollartecken. $_$ Jag har ett tips till dom...varför inte göra omslagen 2-sidiga? Jag vet att vissa spel och filmer släpps med olika bilder på omslagets insida och utsida, så man kan själv kan välja vilket man skulle vilja använda. Tror det skulle gå hem faktiskt...ett mer anpassat för barn och ett som mer är likt posterarten.  Önsketänkande..
|
 |
Eilonwy
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2010 vid 20:26 |
|
Bra idé. Tycker tydligen allt här är bra idag. ^^ Ah, positivt tänkande ... fast man kan ju göra ett omslag själv också :P Tar lite längre tid, förstås. Paint ftw.
|
|
|
 |
Jeppe
Matte Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2010 vid 22:11 |
|
Jag gillade det svenska omslaget bättre än det amerikanska, men jag har alltid giat de här mer collageaktiga omslagen med karaktärerna och en fin bakgrund. Fast de hade gärna fått gjort Louis lite mindre.
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
Poäng: 758
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2010 vid 22:21 |
|
Tycker omslagen ser toppen ut, har varit en del riktiga bottenskrap den senaste tiden. behöver jag nämna Aladdins omslag på nyutgåvan, bland det värsta jag sett....
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
 |
BosarX
Storybordartist
Poäng: 52
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-april-2010 vid 10:17 |
Gillar det. Det känns varmt och lite magiskt som det ska vara.  Just den där postern är ju dock helt klanderfri, hade sett riktigt snyggt ut på ett omslag också, så hade föredragit det. Kan nog ligga en hel del i Adrinas omslagsteori. De brukar ofta vara glada/färggranna med humorfigurer i förgrunden.
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-april-2010 vid 16:07 |
|
jag tycker också bättre om den svenska dvdn färgerna och ljuset känns mycket härligare och jag tycker det tydligare märks att tiana är lite kluven till om hon gillar naaven (stavades hans namn så?) eller inte
den senaste aladdin utgåvan däremot.... håller med sockerpajen ISH!!! och varför just Sing allong? hur tänkte de?
men den värsta jag sett på senare år är ändå robin hood jag tycker att karaktärerna på omslaget knappt är igenkännliga :P
Längtar verkligen till att Prinsessan och grodan släpps på DVD jag är ett riktigt Grodfreak så det om något gör att jag vill ha filmen så fort som möjligt
brukar annars vänta tills filmerna går ner i pris
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |