Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Disney och barn

 Svara Svara Sida  <1234 6>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 06-november-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 103
inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 09:23
Undrar även om någon vet vad gruntanken med Disneys filmer var?Tongue
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 09:47
Att underhålla stora och små?
Till toppen
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 06-november-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 103
inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 09:52

Jag menar vart hela hans idé kom ifrån, att skapa Disney Shocked

Ville han inte få ut något annat än att bara underhålla människor?
Älska Disney
Till toppen
storhe5 View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 23-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 271
inläggsval inläggsval   Citera storhe5 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 10:32
Postad av Hades Hades skrev:

Alltså är det ren idioti att skylla denna typ av händelse på en film eller, framför allt, en tecknad serie. Det tycker jag gäller all typ av videovåld.
En film eller serie ska inte kunna påverka en helt psykiskt frisk person till den grad att personen dödar andra människor. Mår man inte tillräckligt bra psykiskt, ska man inte se sådant som man inte klarar av. Gäller det barn som i det här fallet, är det helt föräldrarnas ansvar eftersom det är de som, förhoppningsvis, står för uppfostran. Föräldrarna måste väl ses som högre i rang än en tecknad figur för en 7-åring?


Föräldrarna måste ha koll på vad sina ungar ser för serie/film på TV.
Ser ungarna på nåt våldsamt så måste föräldrarna få bort dom därifrån el. stänga av TV:n omedelbart.
Ungarna skall inte se på nånting som kan va skadligt för dem.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 10:32

Postad av storhe5 storhe5 skrev:


Föräldrarna måste ha koll på vad sina ungar ser för serie/film på TV.
Ser ungarna på nåt våldsamt så måste föräldrarna få bort dom därifrån el. stänga av TV:n omedelbart.
Ungarna skall inte se på nånting som kan va skadligt för dem.

 
1. Helt rätt, det är föräldrarnas ansvar.
2. Absolut, men dit räknar jag inte en tecknad serie som knappt innehåller mer våld en någon annan. Föräldrarna kan då istället förklara för sina barn att bara för att ankan sparkar den dumma tjuren betyder inte det att barnen i sin tur kan gå ut och sparka på varandra, då ankan och tjuren inte finns på riktigt.
3. Nej, det är väl klart att de inte ska, och för majoriteten barn tror jag inte Darkwing Duck (ledsen, Proximus) eller någon annan liknande serie är det minsta skadlig.


Ändrad av Hades - 21-november-2007 vid 10:47
Till toppen
storhe5 View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 23-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 271
inläggsval inläggsval   Citera storhe5 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 15:28
Hade:
Visst, DD är ju en barnserie men ändå blev inte föräldrarna glada av.

Mikka:
Har ingen aning om vart hans idé kom ifrån.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 15:58

storhe5: Jag släpper ämnet.

Mikka: Förmodligen ville han väl göra det han tyckte var kul och var duktig på, och kanske tjäna sig en hacka (eller två?) på det ;)
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 17:26

Filmer och serier är inte skadliga. Det finns ingenting sånt som en skadlig serie. Det ska till en redan sjuk människa för att bli påverkad negativt av det den ser. Eller, som Hades exempel påvisade, har inte föräldrarna lärt sin unge skillnad på fantasi och verklighet, återigen inte seriens/filmens fel. Se, det var väl inte så svårt att förstå?

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 20:27
Postad av Hades Hades skrev:

3. Nej, det är väl klart att de inte ska, och för majoriteten barn tror jag inte Darkwing Duck (ledsen, Proximus) eller någon annan liknande serie är det minsta skadlig.


Hmm?
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 21:08
Du ville inte vi skulle nämna Darkwing*

Ändrad av Hades - 21-november-2007 vid 21:26
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-november-2007 vid 19:35
Postad av Hades Hades skrev:

Du ville inte vi skulle nämna Darkwing*


Aha.

Kanske ska omformulera mig lite, nämn Darkwing hur mycket ni vill, så länge det är relevent för diskussionen. Det här är fel tråd att diskutera Darkwing Duck som serie, det går däremot bra att diskutera hurvida DD och liknande serier kan påverka barn på ett negativt sätt.


"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-november-2007 vid 19:40
Postad av storhe5 storhe5 skrev:


Föräldrarna måste ha koll på vad sina ungar ser för serie/film på TV.
Ser ungarna på nåt våldsamt så måste föräldrarna få bort dom därifrån el. stänga av TV:n omedelbart.
Ungarna skall inte se på nånting som kan va skadligt för dem.


storhe5 jag måste fråga dig om du tror att enbart TV våld i sig kan förvandla ett helt normalt barn, med en fungerande social miljö, inga psykiska problem etc, till en mördare?
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
storhe5 View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 23-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 271
inläggsval inläggsval   Citera storhe5 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-november-2007 vid 19:48
Kan hända.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-november-2007 vid 11:22
Åh, snälla! Ta och läs några vetenskapsmagasin eller nåt innan du slänger ur dig sånt.
Till toppen
storhe5 View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 23-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 271
inläggsval inläggsval   Citera storhe5 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2007 vid 09:56
Ingen unge från Cambodia har ju skjutit sin familj efter att ha tittat på Kenny Starfighter, så serien blev ju aldrig bannlyst.
Då skulle det annars har sagt på nyheterna.
Och förresten gjorde den serie bara 6 avsnitt.
Quack Pack har ju inget med karatesparkande att göra precis som Darkwing Duck bara för att dom båda är spinoff från Ducktales.
Och i Ducktales finns det inte karatesparkande heller.


Ändrad av storhe5 - 28-november-2007 vid 11:31
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2007 vid 12:10
Så du menar att serier med karatesparkar i är skadliga??? Hmmm, låt mig se... vilken sunkserie av idag har en hel del sparkande och slående och kungfuande??? KIM POSSIBLE!!! Kim f*ing Possibles våld är ju mer seriöst än det i DD. Inte mycket, men ändå mer på allvar.
Till toppen
storhe5 View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 23-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 271
inläggsval inläggsval   Citera storhe5 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2007 vid 13:13
Bara för att det finns karatesparkande i serierna så måste inte barnen göra sånt likadant.
Man kan inte jämföra Kim Possible med Censored Darkwing Duck.
Det här är 2000-talet och inte 90-talet när föräldrarna blev rasande på
såna som DD.
KP kom först i mars 2003.
Serien visar fortfarande på Disney Channel och har inte ens drogs in precis som DD.
Barnen får titta på vad dom vill var det menningen men eftersom DD inte visas på TV idag så bryr de säker sig inte om den.
Det finns ju andra serier man kan titta på idag.


Ändrad av storhe5 - 28-november-2007 vid 15:08
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2007 vid 14:07
Ett: Lär dig skriva. Två: Dina argument är ihåligare än en låda. Tre: Det du skriver är obegripligt på fler sätt än brist stavning och gramatik.
 
Du påstår att på 90-talet blev korkade ungar påverkade av tv-våld men att de inte blir det på 2000-talet. Du säger hela tiden emot dig själv. Ärligt, säg att du inte är 23 på riktigt. Fick jag gissa skulle jag säga 14.


Ändrad av 101dalmatiner - 28-november-2007 vid 14:09
Till toppen
storhe5 View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 23-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 271
inläggsval inläggsval   Citera storhe5 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2007 vid 15:07
Det har ju lugnat sig på 2000-talet.
Jag tror inte att barn håller på idag med våldsamma lekar som slutade med att nån dör precis som i Oktober 94.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2007 vid 15:14
Och varför tror du inte att barn håller på med samma sorts lekar idag som för tio år sedan? Det är ju KNAPPAST FÖR ATT EN TECKNAD SERIE FÖR TILLFÄLLET INTE VISAS PÅ TV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Du har alla den här sidans intelligentaste personer emot dig, Hades, EgdSomfan och Prox på fler trådar än bara den här. Är det inte dags att ge med sig snart?

Ändrad av 101dalmatiner - 28-november-2007 vid 15:15
Till toppen
mimmi View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2007
Status: Offline
Poäng: 133
inläggsval inläggsval   Citera mimmi Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2007 vid 20:17
Jag tycker även att Disneyfilmerna framförallt (som många andra barnfilmer) förmedlar hur viktigt det är att aldrig ge upp och att fortsätta drömma osv. De är liksom fyllda med hopp vilket jag tror har en väldigt positiv omedveten inverkan på barn.

För mig finns det alltid någon slags trygghet i det mesta som har med disney att göra. Något fint, odödligt liksom. Det kan visserligen bero på att det ligger något nostalgiskt över det hela, men jag tror ändå att det till viss del har att göra med all den "magi" och hopp som disneys verk är fyllda med. Framförallt filmklassikerna.  Det spelar ingen roll hur jävligt allt runtomkring känns, så kan man alltid se på någon disneyfilm eller lyssna på disneymusik.  Embarrassed

anything can happen with a little pixie dust
Till toppen
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 06-november-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 103
inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-november-2007 vid 12:29
Ja, precis.
Det är som en förlängning av barnets fantasi. En Disneyfilm är som ett rum som vuxna kan fly tillbaka till och på nytt känna barns under inom sig.
 
Älska Disney
Till toppen
storhe5 View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 23-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 271
inläggsval inläggsval   Citera storhe5 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-november-2007 vid 13:07
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Och varför tror du inte att barn håller på med samma sorts lekar idag som för tio år sedan? Det är ju KNAPPAST FÖR ATT EN TECKNAD SERIE FÖR TILLFÄLLET INTE VISAS PÅ TV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Du har alla den här sidans intelligentaste personer emot dig, Hades, EgdSomfan och Prox på fler trådar än bara den här. Är det inte dags att ge med sig snart?


Föräldrarna måste lära sina barn att man inte får slåss.
Man borde sätta p för pojkarna (som dödade flickan i leken).
Men gjorde nån vuxen?
Nej.
Inte ens enda vuxen va i närheten när dom håller på den där eländiga leken.
Darkwing Duck hade aldrig blivit bannlyst om det där inte hade hänt.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-november-2007 vid 13:19
??? VA? Nej självklart hade den inte blivit bannlyst om det inte hade hänt. Vad har det med saken att göra? Det var ju att den blev bannlyst som var det sjuka. Vad vill du ha sagt med det inlägget?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-november-2007 vid 22:36
Måste bara svepa in och påpeka en grej, Alltså jag håller med det tidigare inläggen att man är barn länge med Disney:) Och det är väl underbart?:)
 
Men ja måste även säga att jag tror tecknat ( notera inte bara Disney) påverkar nog småbarn lätt, jag menar min kusin ( 6 år) vågade inte gå till kyrkogården för att hon tyckte att det var för läskigt,:/ Typ alltså med spöken och monster och läskiga gravar... Men när hon kom dit var det helt lungt och hon tyckte att det var roligt ( roligt... om man jämför vad hon förväntade sig)
 
På det sättet antar jag att det kan påverka lite grann,
 
Men Disney är väl underbart och påverkar barn på ett bra sättBig%20smile 
Jag menar säg någon liten flicka som aldrig har drömt om att få vara en riktig Disney prinsessa?  (det finns så många mer exempel):)
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
storhe5 View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 23-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 271
inläggsval inläggsval   Citera storhe5 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-december-2007 vid 15:43
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

??? VA? Nej självklart hade den inte blivit bannlyst om det inte hade hänt. Vad har det med saken att göra? Det var ju att den blev bannlyst som var det sjuka. Vad vill du ha sagt med det inlägget?



Nån vuxen borde har sett efter pojkarna så att dom inte dödade flickan.
Men det är för sent.
Eftersom pojkarna har dödat flickan tog folket självklart upp klagomålet om våldsamma barnserier.
Det var en av landets historier kring barnprogram på 90-talet.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-december-2007 vid 20:01
Du säger hela tiden det, att de vuxna borde sett efter barnen bättre.
Och där är ju hela grejen! Det är de vuxnas fel att de dödade henne, inte en tecknad serie.
 
Och ditt argument om att "detta är 2000-talet"  Ursäkta mig men det var bara ca.10 år sen vilket är ytterst lite. och se dig omkring! Är samhället lugnare nu än då?
Hur kan du då förklara alla pedofiler, våldtäcktsmän, terrorister, rasister, massaker och nu senast de där tonåringarna som misshandlade en annan pojke till döds.
 
Jag är inget geni men jag tror att de var lite störda i huvudet om de kunde döda någon annan. Jag tror inte att någon (varken tonåringar idag eller barn på 90-talet) kan påverkas så mycket att de dödar någon. Det är helt enkelt inte logiskt.
 
Det är egentligen skrattretande att man kan skylla på en tecknad barn serie för mordet på den där flickan i Norge. Visst de kan ha blivit mer påverkad ei sina redan störda hjärnor  men isåfall så tror jag att de har blivit det av t.ex. alla miljarders skjuta-skjuta-blod-splat! spel som även fanns på 90-talet...
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
storhe5 View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 23-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 271
inläggsval inläggsval   Citera storhe5 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-december-2007 vid 22:32
Idag skyller inte folk på en tecknad serie som de gjorde precis på 90-talet.
Ett barn har inte alls dödat nåt annat barn just nu.
Det där är bara vuxna och tonåringar som håller på med t.ex. pedofiler som du sa.
Poliserna skyddar ju oss alla och sättar alla brottslingar på buren.
Är det inte bra det?
Så jag tror nog att samhället är nog ganska lugnt ändå, trots terror på vissa område.
Det lär nog inte bli terror över hela Norden.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-december-2007 vid 23:23
Wow, ditt IQ är som taget ur en tecknad film. Ursäkta alla påhopp, men vaf*n. Du retar gallfebern på mig med dina inlägg som varenda ett helt saknar sans och reson. Det ena mer korkat än det andra. Ledsen, men nån måste säga det.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-december-2007 vid 23:23
Nej idag skyller man på tv-spelen istället Ermm
 
 
 
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1234 6>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media