Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Någon som läst orginalen?

Svara Svara Sida  <12
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Jessica View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent

var: Närheten av GBG
Status: Offline
Poäng: 105
inläggsval inläggsval   Citera Jessica Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-september-2006 vid 00:34
Jag har läst Alice i underlandet och Alice i spegellandet, som ihop blivit disneys film.
Sedan har jag ju läst Askungen i versionen där den ena systern skär av sig hälen, och den andra tårna för att passa i skon.
Ringaren i Notre Dame har jag inte läst, men såg en filmatisering för länge sedan, som absolut inte var barnvänlig.
Oliver och gänget är väl baserad på typ Oliver Twist va? Och den är ju inledd med en död i barnbädd, och att oliver typ får strk när han vill ha mer mat, och han rymmer från barnhem och hej och hå...
Lejonkungen är väl baserad på hamlet också, där (nu ska vi se) Scar borde dödat mufasa, gift sig med sarabi, förvisat simba efter att simba mördat sin bäste väns pappa av misstag, sedan skulle simba... Äääh. Alla dör på slutet! Ophelia dränker sig, hälften blir förgiftade och resten ihjälstuckna... Typ.
- jag är en bacill
Till toppen
fraggelberg View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

var: Sweden
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera fraggelberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2006 vid 18:34
Kan man verkligen säga att man har läst originalet till någon av de klassiska sagorna som t.ex Snövit, Törnrosa o Askungen? Jag menar; de bygger ju alla på gamla folksagor, och inte ens bröderna Grimm ansåg sig ha skrivit originalen. Självklart har jag läst mängder av versioner av alla sagor som disneyfilmer bygger på, men har inte alla det?
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

var: Sverige
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2006 vid 22:32
japps de finns väl både en och annan version av de klassiska sagorna, men det finns ju fler versioner somär mer "kända" så att säga och vanligare, bröderna grimms versioner är väl ett exempel på det...

själv har jag nog inte direkt läst sagorna utan sett olika filmer med Törnrosa,  Askungen och Snövit, det var ett tag sen men i en av filmerna så förvandlades Askungens styv systrar och styvmor till kaniner i slutet av filmen ErmmLOL
Love will be your guide
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Proximus' Padawan

Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juni-2007 vid 18:05
Håller på och läser Oliver Twist (som Oliver och Gänget är baserad på). Inte mycket som stämmer ihop med filmen och boken (läst en bit över halva) än så länge. Mest ett par namn som är samma. Men boken är bra.
 A A Milnes böcker om Nalle Puh och filmen stämmer väl ganska bra överens, förutom att böckerna är bra mycket bättre. Råkar vara de bästa böckerna jag läst :)
Till toppen
skymningssaga View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera skymningssaga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2007 vid 16:12
Postad av Ariel_ Ariel_ skrev:

jag har läst en gammal version på askungen där systrarna lurar prinsen i slutet med skon den första systern hugger av sig hälen för att skon ska passa men ett par fåglar sjunger för prinsen att det är fel brud han tar med sig och foten blöder så upptäcker han det och den andra systern hugger av sig tårna men de säger det fåglarna och till slut får han tag på askungen på nåt sätt men jag kom inte ihåg hur det var länge sen jag läste den

Har också läst den versionen, kommer dock inte ihåg mer, eftersom det var länge sen jag läste den också.
Har även läst två versioner av "Den lilla sjöjungfrun". I den ena ber hennes systrar henne att hon ska döda prinsen så hon kan återvända till dom. Men hon sticker sig själv med dolken istället och så blir hon förvandlad till skum. I den andra bärs hon iväg av luftandar (som det nämnts om tidigare här).
Någon som läst org. "Skönheten och Odjuret" förresten? Är den bra?
Gaston: "How can you read this? There's no pictures!"
Belle: "Well, some people use their imagination."
Till toppen
IHope View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera IHope Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-augusti-2007 vid 02:54
Jag har inte läst något, men jag kanske ska ta och göra det? Smile Blev sugen, efter att jag såg era inlägg faktiskt, låter dem lika intressant i böckerna som här i ämnet? Tongue

Ändrad av IHope - 17-augusti-2007 vid 02:56
*~* Love to sing and play piano *~*
Till toppen
Icea View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

var: Sverige
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Icea Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2007 vid 20:44
Har faktiskt läst "De hundra och en hundarna" av Dodie Smith som de baserade Pongo och de 101 dalmatinerna på. Mycket bra bok även om det är mycket som skiljer den åt från Disney-filmen, väldigt trevligt barnbok :)
Till toppen
DisneyLuna View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera DisneyLuna Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-oktober-2007 vid 22:55
Vad jag har sett så har ingen nämnt Djungelboken så därför så nämner jag den nu. Djungelboken är ytterligare ett bra exempel på hur annorlunda Disney har valt att göra historian. Orginalet är mycket mer brutalare och mer detaljrikt. På ett sätt kan man säga att det finns två böcker om Mowgli, en om hans tid i djungeln och en om hans tid hos människorna. Om ni har sett den otecknade Djungelboken så är den så lik Rodgard Kiplings bok som man kan komma. Fast det finns förståss flera olika versioner av den också.

Självklart är det så att Disney tagit klassiska sagor och gjort om de så de kan berättas/visas för barn. Det trodde jag alla visste!

Själv så föredrar jag också lyckliga slut och jag tycker just det är charmen med Disney. Disney har verkligen gjort sin egen version av sagorna!

Oliver och gänget är lika med Oliver Twist som skrevs av Charles Dickens. Så du som skrev att Oliver och gänget är lik orginalet vet jag inte vad det är för bok du läst, men Charles Dickens bok är verkligen inte lik filmen! Dickens historia är väldigt brutal, han är ju känd för att just ha skrivit om arbetarklassens situation och skildrat verkligheten. I Dickens sagan blir Oliver misshandlad och en flicka han lärde känna dör o s v. Så visst, han följer ju Olivers resa, men handlingen och karaktärerna har gjorts barnvänliga. Istället för bara människor så är tjuvgänget ett gäng med hundar och Oliver är en katt! Det kan väl inte bli mer annorlunda och barnvänligare än så!

Jag älskar i alla fall Disneys filmer fortfarande, så jag har inget dumt att säga om de fram till 1998!Thumbs%20UpFör Disney!Approve
Länge Leva Disneyklassikerna!Tummar ned för Sveriges utsläpp av Disneydvds!Varför inte släppa ut alla Disneyklassiker på dvd på 1 gång? Fler klassiker på 2-disc! 2-discarna som kommit ut, kom hit!
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2007 vid 22:09
jag har läst rigaren i notredam och många av sagorn
jag har läst en heldel sherlockhoms (oserker på stavnigen)
böcker men har inte set filmen mer än 5-10 min men jag vill se hela.
jag har läst om phocahontas och fick reda på mycket fackta tex att när hon kom till london kalades hon lady rebecca

och ni har rätt måga sagor är brutalare

och robin hood har jag sett en film med kevin cosner
och den är riktigt bra.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-februari-2008 vid 11:04
Postad av DisneyLuna DisneyLuna skrev:

Vad jag har sett så har ingen nämnt Djungelboken så därför så nämner jag den nu. Djungelboken är ytterligare ett bra exempel på hur annorlunda Disney har valt att göra historian. Orginalet är mycket mer brutalare och mer detaljrikt. På ett sätt kan man säga att det finns två böcker om Mowgli, en om hans tid i djungeln och en om hans tid hos människorna. Om ni har sett den otecknade Djungelboken så är den så lik Rodgard Kiplings bok som man kan komma. Fast det finns förståss flera olika versioner av den också.

Med den oteckande Djungelboken, menar du då den av Disney med Sam Neill etc? Det finns väl fler spelfilmer menar jagSmile Just Djungelboken är en bok jag tänkt läsa hur länge somhelst men det har inte riktigt blivit av. Just nu är jag alldeles för insnöad på ryska revolutionen, men tänkte ta mig tid att läsa igenom Ringaren snart, så får jag klämma in Djungelboken sen, för det är verkligen en bok jag skulle vilja läsa.Smile
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
PocaSparrow View Drop Down
Springschas
Springschas

Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera PocaSparrow Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2008 vid 12:56
Jag har läst Nalle Puh av A.A. Milne, och de klassiska prinsess-sagorna (Snövit, Törnrosa, Askungen). Har även läst Den lilla sjöjungfrun för ett låångt tag sedan. Jag funderar på om Törnrosa baseras på sagan eller baletten eller om det är en blandning... Tror på det sista alternativet, då musiken är från baletten med ett par ändringar...   
Till toppen
 Svara Svara Sida  <12
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media