Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Gissa karaktären!

 Svara Svara Sida  <12345 28>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-februari-2012 vid 07:16
Är karaktären från en film från Disneyrenässansen?
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-februari-2012 vid 22:09
Nyet.
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-februari-2012 vid 22:53
Var det nej på min fråga också?

Är det en figur i en spelfilm?
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-februari-2012 vid 23:19
Sorry, såg inte de första frågorna. Jag trodde vi höll oss till de tecknade klassikerna (åtminstonde till att börja med) så ja en karaktär i en tecknad klassiker. Och vad är det för fel på uttrycket karaktär nu då?
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-februari-2012 vid 23:29
Figur och karaktär är helt enkelt inte samma sak. Figur eller rollfigur är en uppdiktad person. Karaktär betecknar egenskaperna hos en person eller något annat.

Är det en figur i en 60-talsfilm?
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-februari-2012 vid 23:34

Nej.

Eh, vad innebär det då när t.ex recensenter (både vad gäller film och spel) talar om bra respektive dåliga karaktärer? Och ordet character används uteslutande av t.ex imdb som ord för rollen som skådespelaren spelar.

God natt och tack för idag.
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-februari-2012 vid 23:43
En figur i en 50-talsfilm?
Postad av LeChuck. LeChuck. skrev:

Eh, vad innebär det då när t.ex recensenter (både vad gäller film och spel) talar om bra respektive dåliga karaktärer? Och ordet character används uteslutande av t.ex imdb som ord för rollen som skådespelaren spelar.
Character heter det på engelska. Men det svenska ordet karaktär är inte detsamma som rollfigur. Att recensenter skriver så beror förmodligen på okunnighet, om det nu inte är egenskaperna hos rollfigurerna de syftar på.
Till toppen
jamtchess View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-februari-2012
Status: Offline
Poäng: 282
inläggsval inläggsval   Citera jamtchess Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-februari-2012 vid 08:04
 Är karaktären/figuren från en film från 2000-talet?  

Ändrad av jamtchess - 17-februari-2012 vid 08:15
"Belle, du kom tillbaka."
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-februari-2012 vid 11:01

50-tal är rätt.


"Character heter det på engelska. Men det svenska ordet karaktär är inte detsamma som rollfigur."
Återigen känns det som du inte är uppdaterad i den moderna lingo'n (se diskussionen om ordet "episk"). När ett ord används av praktiskt taget alla så blir det automatiskt en del av språket. Alltså varken rätt eller fel, bara ett alternativ till det gamla. Och i det här fallet känns "alternativ" lite som en överdrift då jag aldrig tidigare behövt diskutera hurvida ordet "karaktär" är det riktiga uttrycket för att beskriva en fiktiv person. Karaktär låter helt enkelt bättre än "figur".
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-februari-2012 vid 13:11
Ungefär vad jag tänkte säga! Karaktär är ett så pass vedertaget uttryck, så även om man använder det på "fel sätt" så är det helt enkelt rätt. Och "figur" låter helt enkelt inte rätt, möjligtvis på en tecknad karaktär, men inte i t.ex. spelfilm...

 

 

Är det en skurk? 



Ändrad av Jeppe - 17-februari-2012 vid 13:12
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-februari-2012 vid 15:11
Nej, icke en skurk.
Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-februari-2012 vid 22:11
Är det ett djur?
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2012 vid 00:18
Är det en man eller en kvinna?

Jag tycker nog vi skall vara korrekta och säga figur! Vill man inte använda det i en spelfilm så är det väl inget fel på rollfigur? "Johnny Depps rollfigur heter Jack Sparrow" tycker jag fungerar alldeles utmärkt.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2012 vid 00:35
Rollfigur, absolut. Figur, absolut. Karaktär, absolut. Jag har egentligen inte sagt emot användandet utav något av de uttrycken. Alla tre är lika rätt för mig (Även fast jag tycker att vissa passar bättre i vissa sammanhang, vilket jag redan sagt). Samtidigt så är "karaktär", som sagt, så pass använt och accepterat så att det egentligen räknas som ett korrekt alternativ. Dessutom så finns det inget krav på att det man säger och skriver alltid ska vara korrekt svenska, speciellt inte på ett internetforum. Det är ju inget fel med att leka med språket ibland :)

 

Nu har vi ju dessutom kommit en rätt så bra bit utanför ämnet, detta kanske inte är en diskussion som måste fortsätta alltför länge till.



Ändrad av Jeppe - 18-februari-2012 vid 00:37
Till toppen
jamtchess View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-februari-2012
Status: Offline
Poäng: 282
inläggsval inläggsval   Citera jamtchess Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2012 vid 12:28
Håller med Jeppe. Då de allra flesta känner till ordet karaktär mer/bättre så kan vi köra på det. Men vill man säga figur och/eller rollfigur så går det också bra. Så länge alla fattar vad man menar så är det ingenting att grotta ner sig i, tycker jag.


Spelar karaktären huvudrollen i filmen? 
"Belle, du kom tillbaka."
Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-februari-2012 vid 15:11
Karaktär från Peter Pan?
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-februari-2012 vid 19:45
"Är det ett djur?" - Ja.

"Är det en man eller en kvinna?" Inte en ja/nej-fråga.

"Spelar karaktären huvudrollen i filmen?" - Nej.

"Karaktär från Peter Pan?" - Nej, den är icke med i Peter Pan.
Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-februari-2012 vid 21:34
Trofast?
Till toppen
jamtchess View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-februari-2012
Status: Offline
Poäng: 282
inläggsval inläggsval   Citera jamtchess Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-februari-2012 vid 21:51
Är det en karaktär från Askungen?
"Belle, du kom tillbaka."
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-februari-2012 vid 23:11

"Trofast?" - Nej.

"Är det en karaktär från Askungen?" - Inte Askungen heller.
Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-februari-2012 vid 08:09
Från Alice I Underlandet?
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-februari-2012 vid 12:04
Japp!
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-februari-2012 vid 12:47
Är det den vita kaninen?
Till toppen
Agrabah View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 27-december-2011
Status: Offline
Poäng: 285
inläggsval inläggsval   Citera Agrabah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-februari-2012 vid 13:07
Är det Filurkatten?
Varmt välkommen att besöka min Disney blogg: http://nouw.com/sacredgold
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-februari-2012 vid 13:09
Eller kanske påskharen? (Två gissningar är väl okej?)
Till toppen
BosarX View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2007
Status: Offline
Poäng: 52
inläggsval inläggsval   Citera BosarX Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-februari-2012 vid 13:29
Då gissar jag på den storrökande larven.

För att göra det hela lite mer intressant kanske vi borde reglera frågorna lite. Nu blir det mest att smalna av när filmen är gjord > vilken filmen är och så gissa på allt och alla som medverkar däri.

Ett förslag skulle kunna vara: inga frågor kring filmen i fråga. Man får luska reda på handlingen, filmens olika karaktärer och miljöer osv i filmen men inte vilken film det är, när den är gjord, vem som har gjort musiken osv.

Vad tror ni om det?
Till toppen
jamtchess View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-februari-2012
Status: Offline
Poäng: 282
inläggsval inläggsval   Citera jamtchess Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-februari-2012 vid 17:21
 
Postad av BosarX BosarX skrev:


För att göra det hela lite mer intressant kanske vi borde reglera frågorna lite. Nu blir det mest att smalna av när filmen är gjord > vilken filmen är och så gissa på allt och alla som medverkar däri.

Ett förslag skulle kunna vara: inga frågor kring filmen i fråga. Man får luska reda på handlingen, filmens olika karaktärer och miljöer osv i filmen men inte vilken film det är, när den är gjord, vem som har gjort musiken osv.

Vad tror ni om det?

Hmm, du menar alltså att vi ska göra det lite svårare för oss? Det skulle ju iofs utöka mängden frågor vilket gör att det troligtvis tar längre tid att luska ut från vilken film karaktären är ifrån. Fast då ska vi kanske förtydliga exakt vad som vi INTE får fråga om. Vi ska då inte få fråga om filmens titel, vilka årtionden/tidsepoker den gjordes i och dessutom om några specifika personer har varit delaktiga i projektet, om jag har förstått ditt inlägg rätt?

Själv kan jag tycka att det kanske blir för jobbigt/svårt, men fortfarande såklart helt möjligt. Det är ju bara det att man tvingas lägga ner mer arbete, ställa flera frågor. Av bekvämlighetsskäl så skulle jag nog helst ha kvar det system som vi har nu, men om flera vill ha det lite mer utmanande så går jag med på det.   

"Belle, du kom tillbaka."
Till toppen
jamtchess View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-februari-2012
Status: Offline
Poäng: 282
inläggsval inläggsval   Citera jamtchess Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-februari-2012 vid 17:24

Känns som att de reella karaktärerna från Alice i underlandet redan har gissats så jag får väl chansa med valrossen då.

Är det valrossen?

"Belle, du kom tillbaka."
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-februari-2012 vid 18:39
Whoaw, whoaw. Take it easy people! Ledsen att jag är sen till festen:
Vinnaren är Agrabah. Grattis!
Till toppen
BosarX View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2007
Status: Offline
Poäng: 52
inläggsval inläggsval   Citera BosarX Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-februari-2012 vid 09:22
Snyggt Agrabah, hade på känn att du var rätt ute.

Postad av jamtchess jamtchess skrev:

 
Postad av BosarX BosarX skrev:


För att göra det hela lite mer intressant kanske vi borde reglera frågorna lite. Nu blir det mest att smalna av när filmen är gjord > vilken filmen är och så gissa på allt och alla som medverkar däri.

Ett förslag skulle kunna vara: inga frågor kring filmen i fråga. Man får luska reda på handlingen, filmens olika karaktärer och miljöer osv i filmen men inte vilken film det är, när den är gjord, vem som har gjort musiken osv.

Vad tror ni om det?

Hmm, du menar alltså att vi ska göra det lite svårare för oss? Det skulle ju iofs utöka mängden frågor vilket gör att det troligtvis tar längre tid att luska ut från vilken film karaktären är ifrån. Fast då ska vi kanske förtydliga exakt vad som vi INTE får fråga om. Vi ska då inte få fråga om filmens titel, vilka årtionden/tidsepoker den gjordes i och dessutom om några specifika personer har varit delaktiga i projektet, om jag har förstått ditt inlägg rätt?

Själv kan jag tycka att det kanske blir för jobbigt/svårt, men fortfarande såklart helt möjligt. Det är ju bara det att man tvingas lägga ner mer arbete, ställa flera frågor. Av bekvämlighetsskäl så skulle jag nog helst ha kvar det system som vi har nu, men om flera vill ha det lite mer utmanande så går jag med på det.   



Tänker bara att omgångarna annars kommer bli väldigt lika varandra. Det simplaste sättet är ju att ta reda på vilken tidsperiod -> Vilken film -> Gissa vilt. I första omgången höll vi ju sånär som på en fråga oss borta från såna frågor, genom att fråga mer om karaktär och handling, och lyckades ändå smalna av antalet karaktärer till ett litet litet knippe.

Tror inte det skulle vara särskilt krångligt. Omgångens lekledare (dvs han/hon som tänker på en person) får själv bestämma att inte svara om han/hon anser att frågan handlar om något kring filmen som de exempel du tog upp.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <12345 28>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media