Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Nalle Puh serie (tre delar)

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Nalle Puh serie (tre delar)
    Postad: 27-april-2008 vid 09:46
Genom åren har Nalle Puh ingått i tre olika serier.
 
Nya äventyr med Nalle Puh
Boken om Nalle Puh
Mina vänner Tiger och Puh
 
Alla tre har bara en sak gemensamt, karaktärerna sedan skiljer sig de ganska mycket från varandra.
 
Det som är den största skillnaden är ju formen, den förstnämnda Nalle Puh serien är ju i klassisk tecknad Disneytradition. Den andra serien är upplagd i otäcknad mjukisdjurvariation med viss 3d effekt och den tredje och senaste är helt i dataanimation.
 
Boken om Nalle Puh är mer passande för den riktigt yngre skalan men har ändå i grunden gemensamt med den tecknade serien när det gäller historier fast den känns något snällare i jämförelse. Samtidigt har Boken om Nalle Puh en sak gemensamt med tredje serien Mina vänner tiger och Puh, den är garanterat anpassad för barnen i de riktigt yngre åldarna.
 
Nya äventyr med Nalle Puh är anpassad att passa alla åldrar även om den är mest upplagd för barnen men ändå uppskattar även de vuxna den serien. Boken om Nalle Puh och Mina vänner tiger och Puh är däremot enbart menat till de riktigt unga. De vuxna uppskattar nog in de två senaste på samma sätt fast serierna är av det jag har sett perfekt för barnen som vill lära känna Nalle Puh.
 
Dock kan jag fundera lite över uppläget i Mina vänner tiger och Puh. Den är i typisk Puh stil men samtidigt finns det saker som jag funderar över personligen. Vart kommer flickan och hunden in i bilden, vem är de igentligen, jag har inte sett så mycket och vet inte om det förklaras hur de kom in från början och sedan kan det kännas konstigt att hon pratar till tittarna, det kunde ha skipats men som sagt, den är anpassad för den riktigt yngre skalan.
 
Jag tycker dock att den nya serien kunde ha hållit sig till grundhistorierna som de två tidigare serierna, speciellt Nya äventyr med Nalle Puh. Dataanimeringen är det inget fel på iallafall så den kunde vara så.
 
Dock kan ingen Nalle Puh serie slå orginalserien eftersom det har varit huvudkonceptet i början men dock är de två nya serierna fullt godkända och sevärda.
 
Finns det någon annan som retats sig på de nyare serierna? 
MVH
   //Håkan
Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2010 vid 16:03
Det var verkligen inte meningen att det skulle ta 28 månader att svara på det här inlägget. Ursäkta mig

"Finns det någon annan som retats sig på de nyare serierna?"

Jag retade mig på Boken om Puh enormt mycket när den kom. Dels avskydde jag de "nya" rösterna (Pontus Gustafssons Nasse ger mig fortfarande mardrömmar) och det dadda-fierade upplägget. Bakgrunderna gav mig ont i ögonen för de var så fula och fågeln Kessie var helt överflödig och fick skandalöst nog ersätta Sorken...

Med åren har jag slutit fred med Boken om Puh och faktiskt kommit att acceptera den. Inte som en del av Puh-universumet, men som avkoppling för stunden. Jag såg något avsnitt på Playhouse Disney för ett par år sedan där Kängu och Ru var med. Varför kommer de in så sent i serien???

 

 

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2010 vid 20:39
Så vitt jag vet förklaras aldrig Dittes och Busters närvaro i Mina vänner Tiger & Nalle Puh. Inte heller får man veta varför Uggla och Sorken inte finns med.

Det hade t.ex. varit logiskt om Ditte hade varit Christoffer Robins dotter som hade fått överta sin fars avlagda mjukisdjur. Men så är inte fallet. Christoffer Robin förekommer i ett par avsnitt tillsammans med Ditte, och han är fortfarande i ungefär samma ålder som tidigare.

Jag misstänker att man helt enkelt misslyckades med att datoranimera en trovärdig Christoffer Robin, och därför bytte ut honom mot en flicka som man från början kunde anpassa för att se så bra ut som möjligt i datoranimerad form. De få gånger som Christoffer Robin finns med tycker jag han ser ganska träaktig och onaturlig ut.

Sen finns det faktiskt en Nalle Puh-serie till, men jag tror inte den har visats i Sverige. Den heter Welcome to Pooh Corner, och är gjord med skådespelare utklädda i heltäckande dräkter. 120 avsnitt lär Disney ha gjort i mitten på åttiotalet... Jag kan bara beskriva den med ett ord - gräslig!
Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2010 vid 10:51
"Jag misstänker att man helt enkelt misslyckades med att datoranimera en trovärdig Christoffer Robin, och därför bytte ut honom mot en flicka som man från början kunde anpassa för att se så bra ut som möjligt i datoranimerad form."

Nja, vet inte om jag vill tro på den förklaringen. De kan göra vad som helst så varför inte en CGI Christoffer Robin? Ditte var nog planerad från första början. Min teori att det är Christoffer Robin i serien som är son till the original and best Christoffer Robin, Ditte är bara en granne. Serien utspelar sig ju i nutid så Kristoffer Robin från 60-talet är vuxen nu.

"Inte heller får man veta varför Uggla och Sorken inte finns med."
Sorken försvann väl redan i Boken om Puh? Eller har jag fel? Det är dock intressant att Tiger nämner att han "saknar Sorken" i Vänskapens Melodi. Jag börjar misstänka att Sorken är död. Han var väl äldst av allihop, dessutom ett "riktigt" djur till skillnad från t.ex Ior, Puh och Nasse. Ugglas frånvaro skulle kunna förklaras på samma sätt men jag väljer att tro att han är på en jorden-runt-resa och kommer att åtevända någon dag.

 

"Sen finns det faktiskt en Nalle Puh-serie till, men jag tror inte den har visats i Sverige. Den heter Welcome to Pooh Corner, och är gjord med skådespelare utklädda i heltäckande dräkter."

Jo, jag har läst om den och faktiskt blivit nyfiken.


"Jag kan bara beskriva den med ett ord - gräslig!"

På vilket sätt?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-augusti-2010 vid 05:55
Postad av Cadpig. Cadpig. skrev:

De kan göra vad som helst så varför inte en CGI Christoffer Robin?

Visst, med en budget som de stora långfilmerna hade de säkert kunnat få till en trovärdig Christoffer Robin. Men det har man uppenbarligen inte haft. Se bara på Dittes hår - en sorts kompakt klump som guppar uppe på hennes huvud. Jämför med hur håret på människor ser ut i exempelvis Toy Story där varje hårstrå är individuellt renderat. Snyggt, men sånt kostar...

Christoffer Robin finns bara med i två avsnitt i första säsongen. Om han i det skicket skulle vara seriens stöttepelare hade hela serien fallit pladask. Varför då ta med honom alls? Hans roll är så liten att han egentligen inte hade behövt vara med alls. Kanske för att utnyttja det animationsarbete som redan var gjort, innan det blev bestämt att en annan figur skulle ha huvudrollen?

Postad av Cadpig. Cadpig. skrev:

"Jag kan bara beskriva den med ett ord - gräslig!"

På vilket sätt?

En riktig lågbudgetproduktion. Som amatörteaterföreställning hade Welcome to Pooh Corner kunnat passera, men av Disney förväntar man sig lite högre ambitioner. Titta själv och bilda dig en egen uppfattning! Det finns en del upplagt på Youtube.


Ändrad av Anders M Olsson - 25-augusti-2010 vid 06:17
Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-augusti-2010 vid 10:31
Men det är ju inte heller menat att se fotorealistiskt ut. De försökte förmodligen behålla en tecknad stil, Dittes huvud är ju t.ex ganska enormt. Jag önskar vi kunde få fakta svart på vitt om anledningen till att Kristoffer Robin näst intill valdes bort.

"Titta själv och bilda dig en egen uppfattning!"

Haha, utropstecknet får den där meningen att se ganska ilsken ut. Jag ska, men jag önskar att jag hade tillgång till alla 120 avsnitten. Hur dålig den än är så skulle jag plöja hela serien utan att blinka. Men om bara första avsnittet finns upplagt så nöjer jag mig med det för tillfället.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-december-2011 vid 22:22
Jag har nu i veckan sett de två avsnitt i Säsong 1 där Christoffer Robin förekommer. Fan vad irriterande han ser ut! Men jag tror absolut inte på att animatörerna inte kunde få till en bra Christoffer Robin och att det resulterade i Ditte. Han ser misslyckad ut men det är väl snarare att stilen han är gjord i ser rätt märklig ut. Jag står fast vid teorin att denna Christoffer Robin är orginal-Christoffers son.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media