Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Askungen

 Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Askungen
    Postad: 18-februari-2008 vid 18:43
Hittade ingen tråd om självaste filmen. Bara trådar som te.x Askungens Klänning osv. Vad tycker ni om denna fina film ? Jag tycker att den är underbar. Finaste scenen är när Askungen får balklänning av goda fen. Och när mössen syr Askungens klänning. (En riktigt bra disney klassiker)
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2008 vid 19:39

Askungen hör ju hekt klart till de bättre Disneyfilmena. En välkänd och klassisk berättelse som man har hört och läst många gånger, och den blir bara bättre när man har Disneys underbara teckningar att titta på. Askungen och prinsen i all ära, men mina favoriter är nog alla djuren. Fåglar och möss som syr Askungens klänning, Lucifer som är precis lika ond som styvmodern och vem kan undgå att tycka om Jack och Gus som är så söta? Tongue

Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2008 vid 20:01
Askungen är ju en riktig klassiker från den gamla goda tiden! Big%20smile
Jag är väl kanske inte jätte förtjust i den men den är riktigt mysig: )
 
 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2008 vid 20:03
Askungens balklänning är så fin. Synd att den försvinner vid midnatt hehe...
Till toppen
Mufasa View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 08-oktober-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera Mufasa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-mars-2008 vid 09:57

Hmm.. jag tycker den var mycket sämre än vad jag hade väntat mig. Köpte specialutgåvan för något halvår sedan och kom fram till att de scener man ser på julafton ur Askungen nog är dom bästa. Det andra känns lite väl barnsligt. Dock så är de scener jag gillar desto bättre och tål att knarkas att antal gånger Thumbs%20Up

Jag går på två dieter, annars blir jag inte mätt.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-mars-2008 vid 17:05
Kommer Askungen tillbaka på dvd fast i 2 disc i framtiden ?
Till toppen
Caela View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 29-december-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 94
inläggsval inläggsval   Citera Caela Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-mars-2008 vid 17:35
Den finns på 2-disc, fast inte i sverige...
Jag har funderingar på att köpa den från USA eller England...
Jag håller inte alls med honom. Hur kan en värld som skapat så underbara ting, vara ond?
Till toppen
Mufasa View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 08-oktober-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera Mufasa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-mars-2008 vid 20:17
Den finns på 2-disc här i Sverige! Jag såg den nyligen på Akademibokhandeln/Lunde Q och även på Åhléns (här i Uppsala).
Jag går på två dieter, annars blir jag inte mätt.
Till toppen
Caela View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 29-december-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 94
inläggsval inläggsval   Citera Caela Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-mars-2008 vid 22:21
Tusan att man bor på en jäkla ö mitt i östersjön...Thumbs%20Down Får försöka komma dit nån gång..
Jag håller inte alls med honom. Hur kan en värld som skapat så underbara ting, vara ond?
Till toppen
Mufasa View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 08-oktober-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera Mufasa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-mars-2008 vid 12:55

Ja, det var synd. Om du verkligen, verkligen vill ha den så kan jag annars köpa den och sedan kan jag skicka den till dig.

Jag går på två dieter, annars blir jag inte mätt.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-mars-2008 vid 16:32
Postad av Mufasa Mufasa skrev:

Den finns på 2-disc här i Sverige! Jag såg den nyligen på Akademibokhandeln/Lunde Q och även på Åhléns (här i Uppsala).


Var det amerikanska utgåvan du hittade ? Den släpptes i Sverige med bara en disc.
Till toppen
Mufasa View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 08-oktober-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera Mufasa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-mars-2008 vid 20:45

Jag ber om ursäkt jag sa fel för jag har den med en disc, kollade inte försen nu när jag blev lite osäker på vad jag egentligen sagt.

Jag går på två dieter, annars blir jag inte mätt.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-mars-2008 vid 16:21

Askungen är ju en riktigt klassiker, Klassikernas Klassiker för mig är Snövit, Törnrosa och Askungen. Det är de riktiga prinsess-sagorna. Jag har dock lite svårt att orientera mig fram bland scenerna, var så länge sedan jag såg den. Shocked Vilka gillar ni bäst? Läste sagan i Bröderna Grimms format för inte så länge sedan, tyckte grejen med fåglarna och askan var lite flummig faktiskt, föredrar mössen!Big%20smile

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-mars-2008 vid 18:16
asså jag får ryssnigar av låten i början den filmen är underbar
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-mars-2008 vid 16:10
Det är synd att Askungen DVDn inte är i Widescreen bildformat.
Till toppen
Caela View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 29-december-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 94
inläggsval inläggsval   Citera Caela Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-mars-2008 vid 16:59
Postad av Mufasa Mufasa skrev:

Ja, det var synd. Om du verkligen, verkligen vill ha den så kan jag annars köpa den och sedan kan jag skicka den till dig.

 
Du kan väl kolla om den finns kvar? Smile
Jag håller inte alls med honom. Hur kan en värld som skapat så underbara ting, vara ond?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-mars-2008 vid 08:04
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Det är synd att Askungen DVDn inte är i Widescreen bildformat.

Tvärtom, det är en väldig tur att DVDn INTE är i widescreenformat. (Eller - om man så vill - ett bevis på att Disneys personal trots allt har en hel del yrkeskunnande!)

Eftersom Askungen är gjord 1950 är den gjord i normalbildsformat. Att presentera den i bredbild skulle vara helgerån.

Den första Disney-klassikern som gjordes i bredbild var Lady och Lufsen. Alla äldre är i normalbild.

På sextiotalet och framåt gjordes många filmer i s.k. open matte, vilket betyder att filmerna fysiskt var i normalbild (1:1,37-format) men var avsedda att maskas till widescreen på bio. Animatörerna tog nämligen hänsyn till detta och placerade inga viktiga bildelement längst upp och längst ner i bild.

Men så fungerar inte Askungen. Där utnyttjas hela normalbildsytan, och om man maskar den till widescreen kommer man att skära bort viktiga delar av bilden.


Ändrad av Anders M Olsson - 23-mars-2008 vid 08:40
Till toppen
Mufasa View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 08-oktober-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera Mufasa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-mars-2008 vid 09:56
Postad av Caela Caela skrev:

Postad av Mufasa Mufasa skrev:

Ja, det var synd. Om du verkligen, verkligen vill ha den så kan jag annars köpa den och sedan kan jag skicka den till dig.

 
Du kan väl kolla om den finns kvar? Smile
 
Japp det kan jag göra Smile
Jag går på två dieter, annars blir jag inte mätt.
Till toppen
Aladdin_Abu View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 23-mars-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 12
inläggsval inläggsval   Citera Aladdin_Abu Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-mars-2008 vid 20:22
Jag tycker inte att Askungen är en så bra film.
Den är rätt mysig och jag gillar Askungens lite bitska beteénde men har sett mycket bättre.
"ibland klär jag mig som en stadsbo! För att koppla bort palatslivet!"
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-mars-2008 vid 10:48
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:




Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Det är synd att Askungen DVDn inte är i Widescreen bildformat.
Tvärtom, det är en väldig tur att DVDn INTE är i widescreenformat. (Eller - om man så vill - ett bevis på att Disneys personal trots allt har en hel del yrkeskunnande!)Eftersom Askungen är gjord 1950 är den gjord i normalbildsformat. Att presentera den i bredbild skulle vara helgerån.Den första Disney-klassikern som gjordes i bredbild var Lady och Lufsen. Alla äldre är i normalbild.På sextiotalet och framåt gjordes många filmer i s.k. open matte, vilket betyder att filmerna fysiskt var i normalbild (1:1,37-format) men var avsedda att maskas till widescreen på bio. Animatörerna tog nämligen hänsyn till detta och placerade inga viktiga bildelement längst upp och längst ner i bild.Men så fungerar inte Askungen. Där utnyttjas hela normalbildsytan, och om man maskar den till widescreen kommer man att skära bort viktiga delar av bilden.


Klassikern Törnrosa kommer tillbaka på dvd. Kommer den vara i widescreen eller helbild som senaste utgåvan ?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-mars-2008 vid 11:48
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Klassikern Törnrosa kommer tillbaka på dvd. Kommer den vara i widescreen eller helbild som senaste utgåvan ?

Några specar är ännu inte offentliggjorda, men man kan nog räkna med att den kommer att vara i widescreen den här gången.
Till toppen
Agrabah View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 27-december-2011
Status: Offline
Poäng: 285
inläggsval inläggsval   Citera Agrabah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-januari-2012 vid 11:03
Hur tror ni att Askungens liv hade fortsatt om hon inte hade gått på balen och träffat prinsen? Skulle hon fortsätt att göra sysslor ända tills hon blev gammal eller skulle styvmodern gift bort henne till en rik man så småningom.
Varmt välkommen att besöka min Disney blogg: http://nouw.com/sacredgold
Till toppen
Molk View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2012
Status: Offline
Poäng: 5
inläggsval inläggsval   Citera Molk Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-april-2012 vid 23:34
Hon hade fortsatt att göra sysslor och blivit bittrare och bittrare tills hon en dag får spel och knäcer nacken av Lucifer.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2012 vid 19:41
Nu i september släpps Askungen på dvd och bluray. Kommer ni köpa den ?
Till toppen
Agrabah View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 27-december-2011
Status: Offline
Poäng: 285
inläggsval inläggsval   Citera Agrabah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2012 vid 08:15
Japp! Jag ska köpa Askungen på Blu-ray.
Varmt välkommen att besöka min Disney blogg: http://nouw.com/sacredgold
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2012 vid 22:39
Nix, har redan den på dvd. 
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-augusti-2012 vid 02:08
Säkert redan flera som märkt att fodralet för den nya utgåvan av Askungen på DVD/BD har lagts till på sidan... men jag lägger upp den här också:


Lägg märke till den udda placeringen av "Walt Disney KLASSIKER" Confused

För min del känns det som om jag har fått lite för stor dos av Disney's Askungen detta år då jag under våren och sommaren suttit och jobbat med den officiella affischen för Scenföreställningsversionen på Maxim i höst.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-augusti-2012 vid 10:41
Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Nix, har redan den på dvd. 
 
 
Knappast något som gör införskaffandet av en bluray-film omöjlig. Jag har ett tiotal bluray-filmer som jag även har på dvd, vissa på whs också.
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2012 vid 01:13
Klart man ska ha den på blu-ray - oavsett om man redan har den på DVD. Det brukar vara en enorm skillnad på bild och ljud, och Askungen lär inte vara något undantag...
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2012 vid 21:47
Mja, jag är rätt så nöjd med min dvd ändå. Jag har inte hur mycket pengar som helst att lägga på filmer som jag redan har. För tillfället i alla fall.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media