Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

De 101 Dalmatinerna (serien)

 Svara Svara Sida  123>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: De 101 Dalmatinerna (serien)
    Postad: 22-januari-2008 vid 23:45

Någon mer än jag som tycker att serien "De 101 Dalmatinerna" rockar? Först tyckte jag den var skräp, vid första anblicken är den skräp också, animationerna är så kantiga att man undrar om det inte är svårare att teckna hundar så kantiga än att försöka få de att se äkta ut. Men skrapar man på den fyrkantiga ytan så upptäcker man snart att serien inte är så dum. Visst den är gapig, och de gammla vanliga "bli-tillplattad-av-tungt-objekt-skämten" finns givetvis med i varje avsnitt. Men om man tar sig tid och lyssnar en stund på några rader dialog så blir man förvånad, och då menar jag inte lite, över den intelligens och det djup som finns i dialogen. En del skämt skulle jag våga säga är av mycket högre kvalité än större delen av utbudet "komediserier" som tv3 eller tv6 pumpar ut ida. Den här serien är underbar och jag hatar mig själv för att jag upptäckte storheten med den först i slutet av 2005 och inte tidigare. Iofs var mitt ordförråd inte så utvecklat då, så chansen finns jag inte skulla ha uppskattat den på samma sätt då som nu i vilket fall som. Hur som helst, en pangbra serie som ni kan se på ToonDisney vardagar 9.45 och 21.15 och helger 13.50. 

Kort sammanfattning över några av de till och från väldigt färgstarka karaktärerna:
 

Den tjocka hunden = Mulle (seriens obligatoriska matvrak)

Mellanhunden = Flax (gängets "ledare" och äventyrslystna karaktär)
 
Den lilla hunden = Skorpan (min och de flestas favorit. New Age-stil och med rappa komentarer i varje mening och så är hon ju så cuuuute)
 
Kycklingen = Sprätt (seriens hypokondriska räddhare av typen Nasse som ändå alltid dras med på valparnas äventyr)
 
Tuff = en rätt biffig hund med en fläck över ena ögat och en halsduk (är inte med så mycket)

Svartvit = en hund av det kvinnliga könet som är hälften svart och hälften vit, har ett örhänge. Är inte heller med så mycket i serien, men snäppet mer än Tuff.
 
Trefot = har.... bara tre ben! Vet inte om han föddes så eller har förlorat det på något sett. Har ett grönt pannband. Är med relativt ofta och ett avsnitt som han delar huvudrollslistan med Flax i faktiskt. Är Löjtnant Huggs närmsta valp i "Skymmnings-skallet" hundarnas hemvärn typ.
 
Läckan = är med extremt sällan, och nämns vid namn ännu mer sällan. Namnet har han fått för att han har svårt att hålla tätt. Har bland annat "blött ner" Cruella i julspecialaren (som jag har på dvd).
 
Alligatorn Stefan = bor i träsket och har för vana att äta upp allt och alla som ger sig in i träsket. Arbetar ibland som torped åt Sumpråttan.
 
Sumpråttan = träskets egna svarta börs-haj. Säljer allt som han kommer över, med olika metoder vars legala karaktär skiftar. Han fungerar ibland som "bad guy" och ibland hjälper han till (om han har något att vinna på det vill säga)
 
Ed Svin = stor blå (!) gris och gårdens borgmästare, han stiftar lagar som i första hand underlättar livet för honom.

Klimpis = stor, fet, skär gris med rosett på huvudet. Eds dotter och ögonsten. Är förälskad i Flax (gross!) och till hans förfäran är det inget hon håller hemligt.
 
Hjalle/Jeppe = historiens mest inkompetenta hantlangare. Ändå fortsätter Cruella att anställa de avsnitt efter avsnitt. Gör alla sorters smutsgöra.
 
Roger Delhi = äger gården tillsammans med sin fru Anita. Från början ägare till Pongo. Jobbar med att utveckla datorspel.
 
Anita Delhi = Rogers fru. Från början ägare till Perdita. Arbetar sjukt nog fortfarande för Cruella, efter att hon försökte göra päls av alla valparna, och är kläd-designer.
 
Gåsen Lucy = allmänt tjurig på allt och alla, i synnerhet valpar som gillar att plaska i vatten.
 
Snylt = någon skabbig hundvalp som är gårdens enda kända tjuv, håller ihop med två korkade dalmatinervalpar jag inte kommer på namnet på.
 
 
 
                                                                                             
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-januari-2008 vid 12:28
Fanns det inte en tråd om den serien?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-januari-2008 vid 13:17
Jag låste den tråden då den gått överstyr
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-april-2008 vid 15:30
Serien kanske inte rockar, men man får nog tänka om lite när det gäller länkarna mellan serien och filmen. För samtidigt som det är en del av filmen som passar ihop med serien, så finns det flera baksidor som inte alls passar in utan bara är störningsmoment.

Orkar dalmatiner-mannen med att disskutera ett par saker med den person som skrivit, helt utan att överdriva, något av det mest patetiska, sjuka, idiotiska, korkade, meningslösa, irriterande, puckade, mongolida, efterblivna, sinnesslöa, dummaste, cp-skadade, mongo-uttalande du någonsin hört?




Ändrad av Jake - 06-april-2008 vid 15:32
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-april-2008 vid 20:54
Jag orkar disskutera. Jag kan ju börja med att skjuta in (vilket jag diskuterade tidigare med Clash för länge sedan) att serien har mer med de två otecknade filmerna att göra än orginalfilmen.
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-april-2008 vid 20:00
Det som gör mig mest förvånad är att man valt att sätta Roger som TV-spelsutvecklare i serien. Men du säger att serien är mer lik spelfilmen än den tecknade, så kanske Roger var spelutvecklare i den? Jag har aldrig tänkt så noga på att serien är framflyttad kanske 35-40 år jämfört med original-klassikern. Ett ganska skumt drag av Disney...
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2008 vid 20:44
Det skulle vara väldigt begränsat för en sån här serie att utspela sig i och omkring London på 60-talet. 90-talets Usa ute i bushen öppnar för mycket större och mer omväxlande möjligheter.
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-april-2008 vid 18:37
Är dom i USA? Haha, har jag aldrig märkt ^^ Eller det kanske jag har men inte kommer ihåg. Det mesta annat stämmer ju hyfsat överens mellan filmerna ändå med gården, Gräla,  och alla hundar. Jag kolla på uppföljaren dan efter och vet att man nämner Mulle och Flax m,fl där, och i klassikern nämner man Lucky. Småkopplingar här och där.
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-april-2008 vid 19:58
Småkopplingar? Vad är det för konstigt att karaktärer nämns i både filmer och serier när de alla fanns med i samma förlaga, boken?
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-april-2008 vid 16:13
Klassikern kan man ju förstå att den ska likna ursprunget. Men jag menar sen, när disney själva få härja fritt med sin gård så har de med ett par namn som man känner igen sen tidigare trots allt. Jag menar bara hundarna nu, de 101. Man har inte bara satt in en massa extrakaraktärer som skorpan och trefot m,fl, utan man har behållt ett par stycken som varit med från början, förutom pongo och perdita då. Flax/lucky har ju varit med längst väl?
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2008 vid 19:17

Ja, skulle tro att han har hängt med längst. Skorpan finns dock med i boken såvitt jag har hört.

Till toppen
CADPIG View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 08-juni-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera CADPIG Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juni-2008 vid 21:05
Härligt med ny tråd! (ny och ny förresten, men för mej är den det)
Läste allt i den gamla och har även sett en hel del avsnitt.

"Hjalle/Jeppe = historiens mest inkompetenta hantlangare. Ändå fortsätter Cruella att anställa de avsnitt efter avsnitt. Gör alla sorters smutsgöra."

Fick mej att skratta.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juni-2008 vid 21:08
Haha, äntligen. Den här tråden höll på att damma igen rejält nu senaste halvåret. Har du något favoritavsnitt?
Till toppen
CADPIG View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 08-juni-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera CADPIG Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juni-2008 vid 21:22
Det finns så många sköna.
Vet inte riktigt vad jag ska ta...

Skriv dina först så kanske jag håller med dej? ;)
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juni-2008 vid 14:19
jo jag bra undrar vad hetter karaktärena på engelska och kan man köppa de på dvd??
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2008 vid 20:07

Flax - Lucky

Skorpan - Cadpig
 
Mulle - Rolly
 
Sprätt - Spot
 
Det är ju huvudrollerna. Om du undrar över andra kan jag nog ta reda på det. Det enda avsnittet som finns tillgängligt är jul-specialaren "A Christmas Cruella" som finns på dvd:n "Äntligen Jullov".
 
Till toppen
CADPIG View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 08-juni-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera CADPIG Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2008 vid 18:56
Hehe, japp.

Cadpig som sagt :)
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juli-2008 vid 17:58

Nu har Toon Disney visat samma avsnitt i snart två års tid. När ska de få *****t ur vagnen och visa lite nya avsnitt??? Det här är ju löjligt. Det finns omkring 15 episoder som de aldrig har visat. Varför är det så egentligen?

2000 inlägg!!!

ClapClapClapClapClapClapClapClapClap  

Till toppen
Art_of_Minnie View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar
fd. mimmi pigg

Medlem sedan: 29-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 725
inläggsval inläggsval   Citera Art_of_Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juli-2008 vid 18:48
Hur vet du att det finns episoder som inte visats? sett dem någon annan sans?
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3.

Till toppen
CADPIG View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 08-juni-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera CADPIG Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juli-2008 vid 09:14
Art_of_Minnie, det finns episodlistor på nätet.

101dalmatiner, håller helt med dig.
Har sett alla avsnitt som dem visar säkert 5 gånger styck.

Grattis till 2000 inlägg.



du skola icke dubbelposta m'kay


Ändrad av Proximus - 29-juli-2008 vid 23:01
Till toppen
hellowsunshine View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 18-juli-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 43
inläggsval inläggsval   Citera hellowsunshine Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juli-2008 vid 11:12
Gick inte den serien på trean eller nåt förut? Har ett svagt minne av att jag såg den när jag var yngre Tongue Och jag har ju varken Toon Disney eller Disney Channel så då måste den gått på en annan kanal.
 
Tyckte om den hursomhelst Smile
Jane: I was saved! I was saved by a flying wild man in a loincloth.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-juli-2008 vid 16:14

Japp, den gick på Barntrean omkring 2000 eller så har jag för mig. Fast då tyckte jag inte om den (!!!). Nya tider, nya åsikter.

Till toppen
spider pig View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 05-augusti-2008
Status: Offline
Poäng: 149
inläggsval inläggsval   Citera spider pig Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-augusti-2008 vid 12:22
serien är skojig och bra.inte världens bästa serie men den hör helt klart på favoritlistan
Rain man och Edward Scissorhands
är dom bästa filmerna nånsin.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-augusti-2008 vid 14:50
Jag älskar den för att humorn är genuin och dialogen är bra och det finns många bra karaktärer även i birollerna.
Till toppen
spider pig View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 05-augusti-2008
Status: Offline
Poäng: 149
inläggsval inläggsval   Citera spider pig Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-augusti-2008 vid 15:06
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Jag älskar den för att humorn är genuin och dialogen är bra och det finns många bra karaktärer även i birollerna.
håller helt klart med dej
Rain man och Edward Scissorhands
är dom bästa filmerna nånsin.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-augusti-2008 vid 14:22
Har du något favorit-avsnitt? Vem är din favorit-karaktär?
Till toppen
spider pig View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 05-augusti-2008
Status: Offline
Poäng: 149
inläggsval inläggsval   Citera spider pig Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-augusti-2008 vid 15:04
sprätt är min favoritkaraktär
Rain man och Edward Scissorhands
är dom bästa filmerna nånsin.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2008 vid 12:31
Om du inte har Toon Disney hur kan du då kolla på 101?
Till toppen
spider pig View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 05-augusti-2008
Status: Offline
Poäng: 149
inläggsval inläggsval   Citera spider pig Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2008 vid 12:34
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Om du inte har Toon Disney hur kan du då kolla på 101?
min farmor har toon disney så där kan jag se.
Rain man och Edward Scissorhands
är dom bästa filmerna nånsin.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2008 vid 19:37
Okej, min favorit är ju utan tvekan Skorpan. Bäst repliker, bäst skämt och bäst attityd.
Till toppen
 Svara Svara Sida  123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media