Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Disneyskurkar

 Svara Svara Sida  123>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Rogerrex View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Rogerrex Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Disneyskurkar
    Postad: 04-oktober-2004 vid 13:20

I nästan alla disneyfilmer finns det gott och ont och det är rätt intressant att det onda ofta utgjorts av starka kvinnliga karraktärer. Dessa kvinnliga skurkar som Sjöhäxan Ursula, Den Onda Fen, Cruella de Vil, Madame Medusa och Drottningen i Snövit har blivit några av Disneys allra mest uppskattade figurer. När det gäller manliga skrukar finns det så klart Kapten Krok, Scar och Jafar men är inte de kvinnliga skurkarna ofta lite mer intressanta?

De tecknare som arbetat med dessa karraktärer har onekligen lyckats. Mina personliga favoriter måste nog vara Den Onda Fen i Törnrosa samt Madame Medusa i Bernard och Bianca. Dessa damer är egentligen två motpoler. Den Onda fen är graciös och har en fantastisk stil medan Medusa är rätt klumpig - älskar de scener när hon kör Träskmobil och skriker åt Snoops.

Vad tycker ni andra? Vilka Disneyskurkar gillar ni - och varför?

 

Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2004 vid 14:48

Håller med. Och styvsystarna+Cruella är de roligaster bitcharna.

Älskar Pepper Ann!
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2004 vid 15:52
En intressant iaktagelse Rogerrex och den kan göras intressantare. För utöver det faktum att, som du skriver, ondskan ofta utgjorts av starka kvinnliga karaktärer så är det ju så att de manliga skurkarna (enligt mig åtminstone) har mycket starka kvinnliga drag. Detta syns inte minst på de du även nämner, nämligen Jafar, Krok och Scar.

En slump, eller är det så att "kvinnliga drag" hos män (kraftigt markerade ögonbryn och skarpa ansiktslinjer) är något vi faktiskt uppfattar som "elakt"?

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2004 vid 21:28

Mina två favorit akurkar är Gaston från Skönheten och Odjuret, och Frollo från Ringaren i Notre Dame.

Ingen av dem kan kallas för kvinliga IMHO, Gaston är kanske den mest maskulina av alla Disney-karaktärer. Anledningen till att jag gillar de här två skurkarna är ganska enkel, de har ett klart motiv med att vara "bad". Båda två vill ha hjältinnan, vilket jag tycker är ganska "lagom-ont", och ganska förståeligt. 

Själv är jag inte jätteförtjust i kvinnliga skurkar, vet inte varför det bara är en känsla. 

"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Chiara View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Chiara Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-oktober-2004 vid 11:52
Jag måste lyfta fram Madame Mim som jag måstea säja är den perfekta häxan för en sådan saga som Svärdet i Stenen. Hon är en av mina favoriter när det gäller skurkar, annars finns det andra bra, som t.ex "gammla ettiksgurkan Edgar"
/jag önskar jag vore lite starkare, lite roligare och lite mer som du.

Önskar jag kände nån som var Disneyintresserad. Alla andra är oförstående.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-oktober-2004 vid 15:43
Mina favoritskurkar måste bli Kapten Krok och Prins John. Fast John Silver är också bra, om man nu kan kalla honom skurk.., och så hunnerna förstås. Och Scar och Jafar... Hm, det var inte lätt att bestämma sig! Annars brukar ju skurkarnas hantlangare vara mycket roligare, som Sir Väs, Herr Smee, hyenorna, Jago... osv...
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-oktober-2004 vid 16:06
Jago måste vare den skönaste "sidekicken" Han är så härligt små elak plus att han har så sköna repliker."Har ru problem, kråka?"mm.
Öjebos klart bästa insatts hittills.

"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
tokar86a View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-oktober-2004
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera tokar86a Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2004 vid 12:33
Jag tycker att björnbusarna i duktals är bra. Dom är liksom sköna i sit set att utrycka sej.
Jag tror inte att det är riverdanse-truppen på turne

Administrator på Pokemon.se/forum
Till toppen
Allied View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 18-september-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 27
inläggsval inläggsval   Citera Allied Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2004 vid 12:34
Hades är väldigt rolig också!
Kalle e bäst!
Till toppen
tokar86a View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-oktober-2004
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera tokar86a Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2004 vid 12:35
Ja det är han. Han sejer litte roliga repliker.
Jag tror inte att det är riverdanse-truppen på turne

Administrator på Pokemon.se/forum
Till toppen
DJURGÅRDAREN View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist


Medlem sedan: 02-augusti-2004
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera DJURGÅRDAREN Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-oktober-2004 vid 10:54

min favorit är självklart Scar (Lejonkungen för dom som inte vet även om det här är en aning övertydligt) han har den här Michael Madsen (Kill Bill, Reservoir dogs, mycket bra filmer) kännsla som är helt iskall över det han gör med hans planering, och sedan lyckades de få en svensk (Rikard Wolff) som var mycket bra också.

Marcus

"Sanningen, ehh sanningen är i betraktarens ögon..."

"Scar"

Till toppen
Allied View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 18-september-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 27
inläggsval inläggsval   Citera Allied Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-oktober-2004 vid 20:47

Aa, jag tycker att Rikard Wolff har en skön röst!
Han röst passar som rösten till Scar!

 

Kalle e bäst!
Till toppen
tokar86a View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-oktober-2004
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera tokar86a Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-oktober-2004 vid 22:58
Finns det något mer som tyder på att han passar som rösten till scar.
Jag tror inte att det är riverdanse-truppen på turne

Administrator på Pokemon.se/forum
Till toppen
Chiara View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Chiara Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-oktober-2004 vid 12:31

Postad av tokar86a tokar86a skrev:

Finns det något mer som tyder på att han passar som rösten till scar.

Hur menar du? Pratar du om röstläge, kännsla för just dubbning av animerade filmer eller skådespel? 

/jag önskar jag vore lite starkare, lite roligare och lite mer som du.

Önskar jag kände nån som var Disneyintresserad. Alla andra är oförstående.
Till toppen
Erik View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 23-oktober-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Erik Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-oktober-2004 vid 19:58
Svarte-Petter, Musses ärkefiende känns för mig som orginalet och det är han jag gillar mest.
"Känguruerna ger sig av härifrån varje kväll! Vi tar och lastar uranet i deras pungar" - Knattarna i "Farbror Joakim som guldgrävare" Barks 1955
Carl Barks Sidan
Till toppen
Rogerrex View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Rogerrex Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-november-2004 vid 10:41

På denna amerikanska sajt har man listat alla disneys skurkar

rätt intressant va?

http://www.ultimatedisney.com/countdown4/index.htm

Till toppen
Obba88 View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 26-november-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 12
inläggsval inläggsval   Citera Obba88 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-november-2004 vid 22:20

1. Scar (Både med Jeremy Irons och Rickard Wolfs röster)

2. Hades (Hercules)

3. Frollo (Ringaren i Notre Damme)

4. Jafar (Aladdin)

etc.

"Be prepared"
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-december-2004 vid 11:29
Yes, Hades och Scar, de bästa. När jag var i tioårsåldern var jag nästan kär i Scar

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Kiara Zukunft View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 27-november-2004
var: Netherlands
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Kiara Zukunft Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-december-2004 vid 22:55

Scars svenska röst blev den bästa rösten i hela världen, visste ni det?

*predikar*

När Monica Forsberg skulle söka efter skådisarna tyckte hon Rickard passade bra (och bara skulle ha honom), men dom i USA tyckte inte det så hon fick ett nej om att använda honom. Som tur var så är ju Monica enormt envis och hon fick nej två gånger innan USA skaparna gav med sig och gav henne godkänt att använda honom till karaktären. Det var ju bra det, vem skulle annars ha tagit hans plats (vilket resulterar i att sveriges Scar kanske inte blev den bästa)?

Hakuna Matata
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-december-2004 vid 09:28
Se där, Monica Forsberg har gjort något som större delen av disney-sverige tycker är bra.
Jösses vart är världen på väg, kan man inte lita på någon alls längre?





Ändrad av Proximus
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
$crooge View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener


Medlem sedan: 15-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera $crooge Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-december-2004 vid 16:05

Gillar du inte Monica eller?

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-december-2004 vid 02:04
---------------------------Of-topic------------------------- ----------
Jag säger så här:
Jag är inte hennes största fan direkt, och jag vet minst en annan person som delar min åsikt.
---------------------------Of-topic------------------------- ----------
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Kiara Zukunft View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 27-november-2004
var: Netherlands
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Kiara Zukunft Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-december-2004 vid 22:46

Jag förstår inte varför nästan inga gillar henne (vadå har hon gjort för många röster? Än sen då, det är ju hennes jobb). Personligen tycker jag hon är jättesnäll, hon var teaterledare för min grupp en gång när vi hade uppsättningen av Svingelskogen.

Folk som klagar på Anders och Monica tycker jag borde tänka om lite ... Vad är problemet egentligen?

Hakuna Matata
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-december-2004 vid 00:20
Postad av Kiara Zukunft Kiara Zukunft skrev:

Jag förstår inte varför nästan inga gillar henne (vadå har hon gjort för många röster? Än sen då, det är ju hennes jobb). Personligen tycker jag hon är jättesnäll, hon var teaterledare för min grupp en gång när vi hade uppsättningen av Svingelskogen.

Folk som klagar på Anders och Monica tycker jag borde tänka om lite ... Vad är problemet egentligen?



Hon får vara hur trevlig som helst, men det börjar bli lite tjatigt med hennes röst i varanda jäkla film och serie! Det är ju ingen silkeslen stämma heller direkt.
Men allvarligt talat det kanske är dags att hon låter någon annan göra nån röst?
Öjebo däremot är bra, Öjebo är din vän.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Kiara Zukunft View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 27-november-2004
var: Netherlands
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Kiara Zukunft Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-december-2004 vid 22:15
ja, men Monica har hur som helst slutat på KM iallafall så det spelar ju ingen roll... Öjebo kan va din vän:) (Fast han har ju om inte mer varit med i filmer och serier?)
Hakuna Matata
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-december-2004 vid 23:47
Nja nu är det ju så att Anders Öjebo har en klart behagligare röst att lyssna på, och dels så kan han variera sin röst betydligt mer än vad Monica kan. Tex så är det rätt så stor skillnad på Jago (Aladdin) och Hermes (Herkules). Större skillnad än mellan Forsbergs olika röster i alla fall.
Men hur som helst så back to topic. Disney skurkar.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-december-2004 vid 19:50

Det är väl ändå ingen som sagt att de hatar dom! Skärpning. Men det är så att det blir tjatigt med samma röster om och om igen. Och det är roligt att höra dom nån annanstans än disneyserier. Personligen tycker jag att Anneli Berg har en ganska obehaglig röst. Och Nick Aktinsons. Och Monica och Anders. Men inte dom som individer.

Älskar Pepper Ann!
Till toppen
ljuden View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 26-juli-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera ljuden Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-september-2005 vid 18:51
Scar är helt klart den bästa disney skurken. För han är så fräck-som Simba skulle ha sagt
"Bara börja vissla"
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-september-2005 vid 18:49

Jag gillar nog nästan alla skurkar! :) Jafar, Ursula, Frollo, Scar, Gaston, Prins John osv ojj vad många manliga skurkar det blev ;P

Frollo tycker jag är en av de grymmare. Han är så....ja, elak! Fast det kanske beror på att jag inte bara kopplar ihop honom med disneys film utan också Frollo i Victor Hugos roman. När jag var liten grät jag alltid när Quasimodo blir utnämd till "kung". Det är ju så synd om honom!

På tal om ringaren i Notre Dame så är Esmeraldas karaktär någon jag beundrar mycket. Hon vågar stå för vad hon tycker och tänker och gör allt för sitt folk. En beundransvärd personlighet! Men, tillbaks till ämnet...

Jag bara älskar Hades!! Han har ju så sköna kommentarer! En perfekt skurk! Och Skrik och Panik! hahaha Hades är absolut en av mina favoriter! Han är ju så kul!

Ursula är även hon en väldigt bra skurk! Också en av mina favoriter..Hon är lite udda då hon inte har någon "rolig och lite dum sak brevid sig" (ex Vääs, Jago) Det har ju förresten inte Frollo heller ;P Istället har hon Kroken och Snoken som är lite lagom lömska! Gillar Ursula helt enkelt, men så är ju Den lilla sjöjungfrun en av mina favoriter också...

Vissa skurkar blir ju roligare då de har, vad var det jag sa förut? ;P "En rolig och lite dum sak brevid sig" (hahaha vilket uttryck) Jafar tex skulle nog bli ganska tråkig utan Jago, han klarar sig dock i Jafars återkommst, men så är den ju ingen höjdare heller.. Eller Prins John, visst är han kul bara han, men han är ju dubbelt så kul när han har någon att käbbla med!

"Om du så mycket som väser en enda väsning till Vääs, så får du gå till Nottingham!"

"Ormar går inte, dom hasar, så det så!"



Ändrad av Bara lilla jag
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-september-2005 vid 23:45

ALLT du sa, bara lilla jag, håller jag med om till fullo. Prins John är nog min absoluta favorit tror jag, och Hades. Mest av den simpla anledningen att de är roliga även utan sina dumma små saker. (och speaking of that: jag tycker INTE att Johan Ulvesson's röst är bra ALLS som Skrik och Panik).

Förresten, vad var det stod i Ringaren I Notre Dame boken? Alltså även om det e på ett annat språk kan du väl skriva det? :)

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
 Svara Svara Sida  123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media