Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Alice in Wonderland (Burton)

 Svara Svara Sida  <1 34567 20>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2009 vid 09:37
Eh, har jag missat något eller... Den här filmen tycks INTE vara en adaption av vare sig första, andra eller båda böckerna utan precis som American McGee's Alice vara en fortsättning på Through The Looking Glass. WEIRD!
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2009 vid 11:08
Om det är en fri fortsättning på böckerna så är ju det rätt så bra om man redan är "Alice i underlandet"-fantast. För handlingen i böckerna kan man vid det här laget och och man har ju sett en hel del filmatiseringar av olika slag. Kul men en ny intrig men med de gamla karaktärerna.

Dessutom är det väl ekonomisk dåraktigt att göra en högbudgetfilm på en bok som filmatiserats nästan 20 gånger redan. För även om man inte läst boken och bara sett filmatiseringarna av den så skulle det bli lite tjatigt med ytterligare en filmatisering som följer boken någorlunda.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2009 vid 11:13
Jag tycker det låter idiotiskt. Hur kan man räkna med att folk läst böckerna eller sett någon av filmerna? Den enda filmatiseringen jag sett är Disneyklassikern. Nu har jag förvisso läst böckerna också, men ändå. Som du sa, det är bra om man redan är Alice-fantast.
Knepigt beslut, men likväl fortfarande intressant.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2009 vid 11:31
Även om man inte läst boken så gör det inte så mycket om det är en ny handling så länge som samma karaktärer är med. Det är ju trots allt alla karaktärer med sina båda logiska och ologiska personligheter som  utgör stöttepelarna i boken. Kanske att Underlandet-fantaster drar på smilbanden lite oftare när det är referenser till böckerna ^_^
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2009 vid 12:54
Förvisso, jag är varken för eller emot saken. Men om den nu inte är en adaption av Alice i Underlandet borde den åtminstonde ha en annan titel. Return To Wonderland eller bara "Wonderland" eller något dylikt. Och även om boken har filmatiserats MASSOR av gånger (fler än 20 gånger tror jag bestämt) så är det såvitt jag vet ingen som har gjort filmen riktigt trogen boken. Jag skulle hellre se Burton göra en version som ligger riktigt nära boken på så många sätt som möjligt men ändå göra den helt som han föreställer sig den och sedan göra Through The Looking Glass, även den riktigt näraliggande sin källa, det har hittills såvitt jag vet aldrig gjorts.
 
Inte för att det är något negativt i det, men projektet börjar låta mer och mer som American McGee's mörka saga som har varit i och ur produktion fram och tillbaka de senaste åtta åren.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2009 vid 13:09

Men det kommer ju kännas väldigt krystat och konstigt om filmen kommer referera till Alice tidigare besök i Wonderland, som vi i princip inte sett. Dvs, skumt av Disney att släppa en "fortsättning" till en film som inte "finns". Jag hade också hellre sett en ordentlig version av böckerna. Jag tror fortfarande filmen blir läskigt bra, men det här känns veligare än nödvändigt.

Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2009 vid 14:06
Å andra sidan är det ju originellare att filma en helt ny historia med anknytning till tidigare verk än att återigen filma en story som gjorts +20 gånger, det kan man ju inte bestrida.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2009 vid 18:55
Lite väl ambitiöst, nästan. Mig stör det väl egentligen inte nämnvärt, men andra kan jag tro..
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-april-2009 vid 12:32
Hurdå ambitiöst?
Till toppen
Captain_Sparrow View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar
Avstängd

Medlem sedan: 12-december-2008
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Captain_Sparrow Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-april-2009 vid 12:44
Yarrrgh. Personligen tycker jag det låter bra. "Alices Äfventyr i Sagolandet" kan man ju utan och innan. Lämna det till mäster Burton att ge oss en magnifik fortsättning på de två klassiska böckerna! Arrrgh! Förhoppningsvis blir den som en blandning av American McGee's version och en lite mer subtil och snällare saga. Savvy?
 


Ändrad av Captain_Sparrow - 03-april-2009 vid 12:47
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-april-2009 vid 16:43
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Hurdå ambitiöst?
 
Lite väl krångligt och...ärligt talat, sitter och försöker komma på ordet för det jag vill säga, men kan för mitt liv inte komma på det. Varken på svenska eller engelska. Herregud. Har suttit och funderat en bra stund nu. Hur svårt kan det vara?!
 
Nåväl, nu vet vi ju inte hur den här filmen kommer vara, och hurvida det kommer vara en "fortsättning" eller inte, men om karaktärerna uppför sig som att de känner igen Alice ("Nämen, tja! Där är ju du igen!") utan förklaring eller flashbacks kommer i vilket fall som helst JAG känna någon slags wtf?!-känsla.
 
Edit: Haha! Såg nu att du, 101dalmatiner, skrivit något om "WTF-faktor" i en annan tråd. Vill klargöra att mitt uttryck lite högre upp här kom till innan jag läste det, dvs jag är inte helt okreativ när det gäller att skriva inlägg! Inte än.


Ändrad av Hades - 03-april-2009 vid 16:51
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2009 vid 16:00
Haha, okej.
 
Men hurså egentligen. Filmen förväntar sig väl att majoriteten av publiken känner till berättlserna. De är ju trots allt några av världens mest översatta verk. Har du spelet American McGee's Alice? Om du har det så borde du veta hur bra en sådan här idé faktiskt fungerar och det är ju snart tio år sedan den genomfördes.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2009 vid 17:35
Jag vet inte riktigt vad man förväntar sig av publiken. Hade jag gjort filmen hade jag väl satsat på att i princip ingen har koll på berättelsen. Å andra sidan är jag ju inte mycket till filmskapare heller.
Nej, har inte spelat spelet, och ja, jag tror det kan funka rätt bra. Jag är rätt säker på att jag kommer gilla filmen vilket beslut man än tagit, men jag tycker ändå det låter lite underligt. Samtidigt är jag inte det minsta skeptisk till filmen, så jag bara lapar i mig hela kalaset (det var också ett uttryck) när det är dags.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2009 vid 17:39
Men eftersom filmen inte är en "uppföljare" på någon annan film utan står helt för sig själv borde det väl inte vara så underligt. Det vore ju skillnad om det var en fortsättning på Disneys tecknade klassiker och de helt hoppade över Spegellandet, men nu är ju så inte fallet. Förhoppningsvis är det Burton som bestämmer och inte några slipsnissar från Disney som gör det hela sockersött och fluffigt. Lite mörkare än Kalle och Chokladfabriken hoppas jag den blir.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2009 vid 18:19

Så som ni beskrivit det hela verkar filmen som en "uppföljare på en film som inte finns" och det känns lite luddigt, tycker jag. En fortsättning på Disneys klassiker hade, från Disneys sida, känts mer väntat, även om jag hade hatat det. Jag tror också det är Burton som håller i tyglarna främst, så därför räknar jag med ett lyckat resultat. Är den i klass med Sweeney Todd blir jag saligt lycklig.

Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-april-2009 vid 22:11
Tekniskt sett är det en uppföljare på en film som inte finns, fast samtidigt är det inte det. Man får väl räkna den halvt som en fristående berättelse med karaktärer från två böcker helt enkelt.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-april-2009 vid 20:09
Nu har jag börjat läsa om böckerna, och jag tycker fortfarande de är ganska kniviga att läsa på engelska med tanke på hur störda de är. Den första är av högsta prioritet att läsa innan filmen har premiär, den andra tyckte jag inte var lika bra så den får läsas när den läses helt enkelt. Får se hur bra det flyter på..
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2009 vid 19:00
Och jag har lånat och läst den första boken nu (på svenska). Men jag tror inte att det där Underlandet är nåt för mig helt enkelt... Boken var snäppet bättre än filmen, men det är inget som jag tänker läsa fler gånger.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-april-2009 vid 11:30
Okej? Vad var det som inte var bra med den?
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-april-2009 vid 12:33
Men allting är ju så rörigt..? Det finns liksom inget sammanhang. Den enda "tråd" jag kan hitta är hur Alice letar efter en väg hem. Resten av boken är lösa figurer och händelser som dyker upp lite här och där, men som saknar egentlig mening. Påminner lite om Pinocchio i upplägget när jag tänker efter. Men jag vet inte... jag är kanske inte tillräckligt skruvad för att uppskatta berättelsen. Wink
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-april-2009 vid 14:36
Uppenbarligen inte. Man ska inte försöka se något sammanhang. Det hela är ju en surrealistisk dröm som man bara ska låta skölja över en. Förvisso finns det massor (och då menar jag MASSOR) av tolkningar av boken och vad det kan finnas för dolda budskap i den. Det hela är ytterst intressant om man tar tid till att sätta sig in hela den värld som omger böckerna och deras författare.
 
Se om ditt bibliotek har "Sagan om Alice i Verkgligheten" av Christina Björk och Inga-Karin Eriksson. En mycket intressant bok som ger en hel del bakgrund till varifrån Carroll fick sin inspiration till böckerna. Boken påminner faktiskt lite om Finding Neverland, med Depp och Winslet.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-april-2009 vid 21:31
Haha, mina kompisar skulle dö av skratt om de hörde mitt namn i samma mening som "tolka" och "dolda budskap". Jag är fullständigt urusel på att analysera och tolka det jag läser, det enda jag får in i min skalle är det som står uttryckt i ord. Embarrassed

Finding Neverland gillade jag däremot. Och jag ska kolla efter den boken på biblan.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
råttigan84 View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-mars-2009
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera råttigan84 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-april-2009 vid 12:02
Haha, en ingående analys behövs ju inte alltid. Bra att du vet att det inte är din starka sida också, inta alla som skulle erkänna att de inte förstår *host* 101dalmatiner*host*.

Men jag måste säga att jag ser fram emot denna film, ska bli mycket intressant att se vad Burton knåpat ihop den här gången. För mig är han en otroligt ojämn regissör som pendlar mellan briljans och ren banalitet. Den här typen av historia borde passa honom perfekt.  
Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-april-2009 vid 12:10
Ska du börja följa efter till varje tråd jag skrivit på bara för att försöka förolämpa mig? Patetiskt.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-april-2009 vid 15:30
Postad av råttigan84 råttigan84 skrev:


Men jag måste säga att jag ser fram emot denna film, ska bli mycket intressant att se vad Burton knåpat ihop den här gången. För mig är han en otroligt ojämn regissör som pendlar mellan briljans och ren banalitet. Den här typen av historia borde passa honom perfekt.  
 
Kan du inte dra exempel på hans briljans/banalitet? Vill gärna se om vi har ungefär samma åsikter (även om jag helst inte skulle nämna "Burton" och "banalitet" i samma mening). Detta gäller alla medlemmar, vill gärna veta vad som tycks!
Till toppen
råttigan84 View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-mars-2009
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera råttigan84 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 18:49
Postad av Hades Hades skrev:

 Kan du inte dra exempel på hans briljans/banalitet? Vill gärna se om vi har ungefär samma åsikter (även om jag helst inte skulle nämna "Burton" och "banalitet" i samma mening).


Ok, jag ska försöka mig på några exempel.

Det finns ett antal filmer där hans visuella stil verkligen samverkar med handlingen för att bilda en briljant helhet. Några av dessa är enligt mig

 Big Fish-sagolik optimism med en härlig känsla för detaljer och fantasins kraft. Burtons foto och regi är perfekt.

Sleepy Hollow-dyster skräckstämning med gotiska inslag, härligt driv i berättandet och grym personregi från Burton. Dessutom en del svart humor som passar in perfekt inom handlingens ramar.

Corpse Bride-Gotisk, rolig och tekniskt fulländad saga. Jag skulle räkna in A nightmare before christmas här också, men Burton regisserade inte den.

Ok, några banaliteter då:

Planet of the apes-totalt poänglös nyinspelning. Tråkigt regisserad, usel huvdrollsinnehavare och ett manus som aldrig borde skrivits. Inte bara en banalitet, en riktigt värdelös film.

Sweeney Todd-Billig och papperstunn historia utan stuns och dessutom ett tempo som sackar markant, något man ändå får beskylla Burton för. De katastrofalt dåliga sångerna får väl någon annan skämmas för.

Batman returns-första filmen var helt ok, andra filmen mest en trött upprepning. En banalitet.

Så, håller du med eller inte?


Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 19:34
Det finns ett antal filmer där hans visuella stil verkligen samverkar med handlingen för att bilda en briljant helhet. Några av dessa är enligt mig

Big Fish-sagolik optimism med en härlig känsla för detaljer och fantasins kraft. Burtons foto och regi är perfekt.
 
- Big Fish tillhör inte mina absoluta favoriter, även om den förvisso är välgjord. Fantasi- och sagodelen, främst. Historien känns ganska mycket som en lite intressantare version av Forrest Gump, och jag tycker nog att just berättelsen är det svagaste i filmen. Big Fish hyllas för ofta som Burtons bästa.

Sleepy Hollow-dyster skräckstämning med gotiska inslag, härligt driv i berättandet och grym personregi från Burton. Dessutom en del svart humor som passar in perfekt inom handlingens ramar.

- Håller helt med. Jag älskar Sleepy Hollow, ser den som Burtons näst bästa. Visuellt är Burton dessutom på topp här, då filmen är en av hans snyggaste.

Corpse Bride-Gotisk, rolig och tekniskt fulländad saga. Jag skulle räkna in A nightmare before christmas här också, men Burton regisserade inte den.
 
- Tekniskt fulländad - ja. Tyvärr blir den trots sin korta speltid småseg, och det känns lite onödigt. Dock gillar jag grundhistorien, och tycker den kunde presenteras på ett lite kvickare sätt. Bra film dock, gillar den.

Planet of the apes-totalt poänglös nyinspelning. Tråkigt regisserad, usel huvdrollsinnehavare och ett manus som aldrig borde skrivits. Inte bara en banalitet, en riktigt värdelös film.
 
- Värdelös tycker jag inte den är, eftersom jag ändå kan se filmen utan att irritera mig eller somna. Dock tycker jag den, tillsammans med Mars Attacks, är Burtons sämsta (de enda av hans filmer jag inte skulle klassa som bättre än godkända). Relativt poänglös film.

Sweeney Todd-Billig och papperstunn historia utan stuns och dessutom ett tempo som sackar markant, något man ändå får beskylla Burton för. De katastrofalt dåliga sångerna får väl någon annan skämmas för.
 
- Jag älskar historian, jag älskar tempot (som i mitt tycke bygger upp stämningen för den fantastiskt brutala men poetiskt vackra slutscenen), jag har med tiden lärt mig älska musiken (tack Sondheim, för att vi slapp stora sång-och dansnummer på gator och torg!), jag älskar filmens utséende och samtliga skådespelare briljerar. Jag brukar sällan höja filmer till skyarna på det här viset, och delar mycket sällan ut maxbetyg. I fallet Sweeney Todd är jag dock helt såld och saknar faktiskt helt förståelse för folk som tycker annorlunda. Sorry. Sweeney Todd är Burtons högtidsstund, såhär långt. Sa jag att jag älskar den?

Batman returns-första filmen var helt ok, andra filmen mest en trött upprepning. En banalitet.
 
- Jag tycker Batman och Batman Returns är ganska jämnbra. Dock är Batman Returns mer visuellt slående, Burton kan det där med miljöer. Del två har dessutom åldrats lite bättre än del ett. Banalitet - nej. Mästerverk - gud, nej.


Ändrad av Hades - 04-maj-2009 vid 19:36
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 19:39
Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Men allting är ju så rörigt..? Det finns liksom inget sammanhang. Den enda "tråd" jag kan hitta är hur Alice letar efter en väg hem. Resten av boken är lösa figurer och händelser som dyker upp lite här och där, men som saknar egentlig mening. Påminner lite om Pinocchio i upplägget när jag tänker efter. Men jag vet inte... jag är kanske inte tillräckligt skruvad för att uppskatta berättelsen. Wink
 
Det har du ju faktiskt rätt i att underlandet påminner lite om Pinocchio. Har aldrig tänkt tanken men nu när du säger det.
Personligen har jag ett stort problem med Alice i Underlandet - att jag inte hittar ett sammanhang, bara massa händelser utan mening precis som Svenzon säger. Det kanske är det som är grejen, att ett sådant inte ska finnas, men jag letar ändå desperat efter ett. Och jag skulle nog säga att jag är tillräckligt skruvad för att uppskatta den här typen av berättelse, men istället retar det gallfeber på mig att jag inte får ihop det hela till någon djupare mening.
Filmen ska såklart ses i alla fall för jag gillar historien trots att jag irriterar mig på att jag inte fullt ut förstår den. Ska bli intressant att se vad Burton gör av denWink
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
råttigan84 View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-mars-2009
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera råttigan84 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 20:05
- Big Fish tillhör inte mina absoluta favoriter, även om den förvisso är välgjord. Fantasi- och sagodelen, främst. Historien känns ganska mycket som en lite intressantare version av Forrest Gump.
Ärligt talat så är de filmerna mycket olika både i ton, handling och utförande även om bägge handlar om en remarkabel mans liv. Big Fish är en hyllning till fantasin, och som sådan underfundig, hjärtlig och intelligent.

Håller inte alls med om att Corpse Bride är småseg, tycker den håller ett bra tempo och har en del riktigt härliga sånger.

I fallet Sweeney Todd är jag dock helt såld och saknar faktiskt helt förståelse för folk som tycker annorlunda. Sorry. Sweeney Todd är Burtons högtidsstund, såhär långt.

Sweeney Todd hade en handling som hade fått plats på baksidan av ett frimärke, och den var utdragen långt över smärtgränsen. Humorn kändes plump, bristen på uppfningsrikedom doldes med blod. Det finns inget som griper tag, ingen karaktär man bryr sig om. Sångerna saknade melodi och kändes helt fel i sammanhanget. Det är väldigt sällan jag vill spola i en film, men när Helena Bonham-Carter sjöng sin evighetslånga bagerisång ryckte det i ff-fingret. Hjärtlöst och illa skrivet och regisserat, ärligt talat hittar jag ingenting positivt med den soppan. Rent visuellt ska jag inte klaga dock.

- Jag tycker Batman och Batman Returns är ganska jämnbra. Dock är Batman Returns mer visuellt slående, Burton kan det där med miljöer. Del två har dessutom åldrats lite bättre än del ett.
Håller inte alls med, Christopher Walkens ointressanta skurk och Danny DeVitos menlösa dito känns helt passé. Visst är det snyggt att titta på, men jag föredrar absolut den första filmen, även om jag inte tycker den är speciellt bra den heller.
Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 20:20

Absolut, Big Fish och Forrest Gump är mycket olika på många sätt, men ekon finns där och det står jag fast vid. Big Fish sopar dock banan med Gump, och jag ser den som Burtons femte bästa.

Jag tycker Corpse Bride är riktigt bra, säg 7/10. Problemet kommer väl någonstans i mitten av filmen, det blir lite Bambi-varning, då jag gillar det jag ser men inte kan låta bli att kika på klockan då och då. Sångerna håller jag inte riktigt med om heller, tycker inte de är något vidare. Ganska tråkiga, röriga och svåra att orka komma ihåg. Övrig musik är dock riktigt bra, men annat är ju inte att vänta sig med Mr Elfman i farten.

Jag har inte ett enda klagomål på Sweeney Todd. Kan inte riktigt bemöta din (bedrövliga) syn på den.
 
Jag har sett båda Batmanfilmerna på kort tid nu, och tycker tvåan är bättre, inte bara visuellt. Det kanske beror på att Burton blivit varmare i kläderna inför del två, vad vet jag.  När jag var mindre tyckte jag båda var riktigt bra, så det är lite klassikervarning över dem.
 
I övrigt uppskattar jag Edward Scissorhands och Charlie and the chocolate-factory mycket, Ed Wood nästan lika mycket. Beetlejuice ligger på Batman-nivå. Lite av en dussinfilm, med skön grund men lite hackigt utförande.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 34567 20>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media