Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Törnrosa - DVD

 Svara Svara Sida  <12
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2006 vid 12:07
Jag tycker att Törnrosa "ser konstig ut". Jag har alltid haft svårt för den filmen eftersom den är så "konstig". Vet inte varför jag tycker så eller om det bara är något jag har fått för mig men jag tycker att den antingen är för ljus eller för mörk, tycker alldrig den är riktigt på topp med färgerna... Där emot tycker jag att det är en bra berättelse och det är ju trots allt en disneyklassiker   
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Thrandiel View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 27-november-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Thrandiel Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-november-2004 vid 16:32

Postad av Proximus Proximus skrev:

Postad av LilleSyster LilleSyster skrev:

Min Törnrosa-film är borta:/  

Nåja, ingen större förlust.
Men det kanske bara är jag som tycker att de riktigt gamla klassikerna håller väldigt låg kvalite'? Både tekniskt och storymässigt.

 

Det är precis nästan tvärtom! De gamla klassikerna håller väldigt hög kvalitet...jag  vill absolut inte svärta ner alla nya filmer tvärtom... ta såna mästerverks om Lejonkungen tex, Tarzan annan favoritfilm fast att kvaliteten skulle vara sämre storymässigt i de gamla håller jag inte med om. Tvärtom är de gamla ganska charmiga och att de håller låg kvalitet tekniskt är väl inte så konstigt med tanke på att de just är gamla.

 

/Anna

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-november-2004 vid 18:32
Postad av Sandra Sandra skrev:

Man kan till och med få tag på den ÄNNU lättare än så =P cdwow har den för 139kr inkl. frakt!

Jag kan väl inte precis hålla med om att det är så mycket lättare att handla på cdwow än i någon annan webbutik. Möjligen billigare, men inte lättare.

Vad jag mest tänkte på var att en europeisk utgåva (PAL och region 2) är att föredra framför en amerikansk för oss vanliga svenska konsumenter. (Det mera sofistikerade hembiofolket föredrar ibland region 1 och NTSC av tekniska och "religiösa" skäl. Men det behöver vi ju inte gå in på här.)



Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Sandra View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-september-2004
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Sandra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-november-2004 vid 15:14

Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

  

Man behöver inte gå över ån efter vatten. Även i Tyskland och England kan man köpa Deluxe (Collectors) Edition som är i rätt format.

En vild idé skulle vara att själv "bygga" en svensk widescreen-version. Med lämpligt DVD-redigeringsprogram borde man kunna ta ljudspåret från den svenska utgåvan och multiplexa det med bilden från en engelsk eller tysk utgåva.

Om jag skulle få väldigt mycket tid över någon dag tror jag faktiskt att jag ska försöka....
[/QUOTE]

Man kan till och med få tag på den ÄNNU lättare än så =P cdwow har den för 139kr inkl. frakt!

 

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-november-2004 vid 13:45
Postad av Daniel Daniel skrev:

Den går att köpa på Amazon i USA
Att beskära filmer på det sättet i DVD-utgåvorna (Pan&Scan) är att mörda filmen. En annan film bland de svenska utgåvorna som råkat ut för detta är Atlantis.
 

Man behöver inte gå över ån efter vatten. Även i Tyskland och England kan man köpa Deluxe (Collectors) Edition som är i rätt format.

En vild idé skulle vara att själv "bygga" en svensk widescreen-version. Med lämpligt DVD-redigeringsprogram borde man kunna ta ljudspåret från den svenska utgåvan och multiplexa det med bilden från en engelsk eller tysk utgåva.

Om jag skulle få väldigt mycket tid över någon dag tror jag faktiskt att jag ska försöka....
Till toppen
Sandra View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-september-2004
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Sandra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-november-2004 vid 11:49

Postad av Proximus Proximus skrev:

Postad av LilleSyster LilleSyster skrev:

Min Törnrosa-film är borta:/  

Nåja, ingen större förlust.
Men det kanske bara är jag som tycker att de riktigt gamla klassikerna håller väldigt låg kvalite'? Både tekniskt och storymässigt.

Nämen Proximus - hur kan du tycka det?  Törnrosa är ju underbar! Så ja - du är nog den enda som tycker det  I hope.

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-november-2004 vid 21:18
Postad av LilleSyster LilleSyster skrev:

Min Törnrosa-film är borta:/  

Nåja, ingen större förlust.
Men det kanske bara är jag som tycker att de riktigt gamla klassikerna håller väldigt låg kvalite'? Både tekniskt och storymässigt.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Sandra View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-september-2004
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Sandra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-oktober-2004 vid 18:48

Postad av Daniel Daniel skrev:


Men å andra sidan har ju Disney tänjt lite på sina egna regler när det gäller releaser av VHS/DVD. Alice i Underlandet släpptes ju i februari 2002 och är nu på gång att släppas som specialutgåva nu i februari, och då kan man ju hoppas att det är samma utgåva som den Masterpiece edition som släppts i USA.
 

Intressant att Alice i Underlandet ska komma som special utgåva! Kommer den att vara klassikernumrerad tror du? Funderar på om jag ändå ska köpa den version som finns ute nu, eller om det vore bättre att vänta? hur skulle du göra?

Vet du några fler Special Utgåvor som är planerade?

Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-oktober-2004 vid 15:16

Jo, men det är ju fortfarande ett litet fåtal filmer där de går ifrån sina egna regler...

Jag kommer i alla fall ihåg att jag läste nån artikel på Dvdforum.nu för en tid sedan om Törnrosa. Om inte mitt minne sviker mig, så hade de där intervjuat chefen för svenska Buena Vista Home Entertainment som hade sagt att Törnrosa ska vara i Widescreen nästa gång den släpps i Sverige, men att det skulle dröja åtskilliga år innan de får tillstånd från Disney att släppa det.

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-oktober-2004 vid 15:07
Postad av hofverberg hofverberg skrev:

I och med Disneys princip med att bara släppa filmer med långa mellanrum (oftast 7 - 8 år), så lär det ju inte vara aktuellt än på ett bra tag. Om inte mitt minne sviker mig, så släpptes Törnrosa på video senast 2001 och på DVD 2002, så det lär ju återstå minst 2 - 3 år innan filmen släpps i någon ny utgåva överhuvudtaget...


Men å andra sidan har ju Disney tänjt lite på sina egna regler när det gäller releaser av VHS/DVD. Alice i Underlandet släpptes ju i februari 2002 och är nu på gång att släppas som specialutgåva nu i februari, och då kan man ju hoppas att det är samma utgåva som den Masterpiece edition som släppts i USA.
 

Ändrad av Daniel
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-oktober-2004 vid 14:43

Jag tillhör säkerligen undantagen, men jag har faktiskt alltid föredragit Pan & Scan framför Widescreen... Just därför tycker jag att det enda rätta vore att ge ut alla filmer i båda formaten, så man kan välja själv vilken version man föredrar (precis som det också borde vara det enda rätta att ge ut båda dubbningarna av omdubbade filmer).

Postad av Sandra Sandra skrev:


Ser att versionen som du länkade till på Amazon är 2-disc... Tror du att det kommer släppas 2-disc version av den i Sverige också?

I och med Disneys princip med att bara släppa filmer med långa mellanrum (oftast 7 - 8 år), så lär det ju inte vara aktuellt än på ett bra tag. Om inte mitt minne sviker mig, så släpptes Törnrosa på video senast 2001 och på DVD 2002, så det lär ju återstå minst 2 - 3 år innan filmen släpps i någon ny utgåva överhuvudtaget...

Till toppen
Sandra View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-september-2004
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Sandra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-oktober-2004 vid 22:45

Postad av Daniel Daniel skrev:

Den går att köpa på Amazon i USA
Att beskära filmer på det sättet i DVD-utgåvorna (Pan&Scan) är att mörda filmen. En annan film bland de svenska utgåvorna som råkat ut för detta är Atlantis.

 

"Mörda" är rätta ordet!

Ser att versionen som du länkade till på Amazon är 2-disc... Tror du att det kommer släppas 2-disc version av den i Sverige också?

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-oktober-2004 vid 21:23
Den går att köpa på Amazon i USA
Att beskära filmer på det sättet i DVD-utgåvorna (Pan&Scan) är att mörda filmen. En annan film bland de svenska utgåvorna som råkat ut för detta är Atlantis.
 
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Sandra View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-september-2004
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Sandra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-oktober-2004 vid 21:07
Är lite irriterad över att Törnrosa, som är en himla vacker film, är i formatet 1:33:1 här i Sverige. Den filmades ju inte ens i det formatet från början =/ Kan man köpa den i widescreen format från något annat land? USA? England kanske?
Till toppen
 Svara Svara Sida  <12
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media