Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Pirates of the Caribbean - Dead Men Tell No Tales

 Svara Svara Sida  <1 4567>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 3 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
OliviaBelle View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-januari-2017
Status: Offline
Poäng: 261
inläggsval inläggsval   Citera OliviaBelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-maj-2018 vid 10:47
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Idag, när filmen fyller ett år, tog jag och kikade lite på extramaterialet. Mest 'bakom kulisserna'-stuk. Alla hade så roligt och verkade genuint hoppfulla. Så synd att den energin inte kunde lagts på att se till att manuset inte skar sig med den övriga mytologin!
Varför var det ingen, av de som hållt på med det här i tretton år, som sa; "vänta lite.... Jack fick ju kompassen av Tia Dalma." eller, "Varför muterar Will?!" eller;
"Vad hände med The Brethren Court!??", "Varför har inte Jack gjort allt han kan för att få ut The Pearl ur flaskan???"
"Hur lång tid ska ha passerat sedan At World's End? 20 år. Ok. Va!! TJUGO ÅR!!!"
etc etc etc


Mycket bra poäng. Det måste ju bero på Verbinskis frånvaro i pre-produktionsstadiet. Ingen annan verkar ta hänsyn till karaktärerna eller mytologin. Terry Rossio var med och tog fram storyn till DMTNT och Bruckheimer har producerat - så det är ju inte direkt ett HELT nytt team som tagit över facklan. Nån av dom borde haft mer vett.

Men det var väl viktigare att hitta på en ny skurk och förbannelse och lite häftiga actionscener där Depp kan fumla runt snarare än en engagerande intrig.

*suck* asså... POTC hade sån potential att bli en så episk äventyrsfranchise!
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-december-2018 vid 09:45
Liksom i fallet med I Främmande Farvatten har jag inte heller sett Salazar's Revenge.

Har sneglat lite på vad som skrivits om den och många fans verkar ha ogillat den riktning filmen tog.
Jag har försökt undvika spoilers men ändå lyckats få vissa detaljer avslöjade för mig.

Jag fullkomligen dyrkar Javier Bardem ända sedan jag såg honom i Before Night Falls på en HBTQ-festival för mer än tio år sedan och han har sedan dess gjort två av de bästa filmskurkarna någonsin i No Country For Old Men och Skyfall.
Så vetskapen om att spöket Salazar spelas av den fantastiska mannen är klar motivation för att se POTC 5 till slut.

Jag är nu väldigt nyfiken på vilket fack jag kommer sållas till när jag väl ser den.
HATA eller ÄLSKA? Det är frågan. :)
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-januari-2019 vid 05:30
Förra helgen gjorde jag slag i sak och tittade på denna rätt utskällda uppföljare. Hade noll förväntningar men stor nyfikenhet.

Jag frågade mig i förra inlägget om jag skulle hamna i Hata eller Älska-facket.

Hör och häpna, jag älskade den!
Kanske inte av "rätt" anledningar men ändock.

Låt mig förklara.

Till skillnad från vissa andra (inga personer nämnda) så är jag inte investerad i seriens "universum" på samma sätt. För mig är inte POTC att likställa med t.ex Lord of The Rings eller Alien. 
Det är filmer där jag lägger stort värde vid känslan av en sammanhängande värld.

POTC kommer för mig alltid att bara vara lekfulla bagateller. Och just "lekfull" är nog nyckelordet i Salazar's Revenge,
Här kunde jag stänga av hjärnan i två timmar och bara koppla av. Det mesta är nonsens, och det är faktiskt helt okej. Javier Bardem gjorde mig inte besviken den här gången heller. Salazar är verkligen inte en antagonist man glömmer i första taget. 
När han med tunga steg, stöttad på två sablar kliver in i filmen fick jag nästan lite rysningar. 
Spökbesättningen är full av charmiga detaljer. Jag älskade hur spöket, vars nedre halva av ansiktet saknas, ändå lyckas le (utan mun) när han efter ett par decennier får se solljuset för första gången. 

Ön St. Martin är en härlig plats (jag vill resa dit!). Piratsluskarnas misslyckade "bankrån" i början av filmen är hysteriskt. 
Det finns helt enkelt inga gränser för knas i den här filmen. 
Jack är ännu mer av en karikatyr än i fyran och Depp verkar helt ha slutat bry sig. Och det är bra, för då behöver inte jag bry mig heller. 
Dialogen är bitvis helt urflippad och för tankarna till Svarte Orm och Pang i Bygget och i bästa/värsta(?) fall Bottom.. 
Paul McCartney som Uncle Jack.... wow..... 

Saint Martins Guvernör spelas av Bruce Spence, piloten i Mad Max-filmerna! 

Scenen med giljotinen är faktiskt genuint underhållande, När kameran är låst på Jack när han snurrar runt. Ha, jag grät av skratt.

Och bröllopet med Pig Kellys syster... Yuck!

Barbossa is back! Rush gör verkligen mesta möjliga av Kapten Hector Barbossas sista framträdande. Och Murtogg och Mullroy är tillbaka! Roligare än i båda sina tidigare filmer.

Ha, jag svamlar på. Men det motsvarar verkligen mina känslor för den här filmen. Öl och pizza och Salazar's Revenge. Känns nästan som det kan bli en årlig tradition.



Extramaterialet var bättre än fjärde filmens åtminstone. Men ändå väldigt knapert. 


3/5
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2019 vid 17:16
Postad av OliviaBelle OliviaBelle skrev:

Du skojar?! Inte ens jag hade trott det skulle va illa Shocked


Det kändes så där och då.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2019 vid 17:24
Postad av OliviaBelle OliviaBelle skrev:


Det var alltså Terry Rossio's manus som blev överkört den här gången. Oh, well ( http://gomovies.to/articles/view/johnny-depp-nixed-a-female-villain-for-dead-men-tell-no-tales/906 - https://gomovies.to/articles/view/johnny-depp-nixed-a-female-villain-for-dead-men-tell-no-tales/90<a>6</a>)




Vad?! Går det att läsa hans manus någonstans?
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2019 vid 17:45
Postad av Claude Frollo Claude Frollo skrev:

Ska se den imorgon men känns inge vidare just nu.


Hoppas du ändå fick en hyfsad upplevelse. Ville inte smula solk i glädjebägaren, men jag var ett komplett vrak den natten.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2019 vid 18:00
Postad av TecknatNörd TecknatNörd skrev:

Älskar att ni är typ värsta Pirates of the Caribbean fansen så kommer jag här och inte sett en enda film men antar att jag måste sätta mig ner och kolla på filmerna någon dag.


Då har du verkligen missat något!

Har du åtgärdat detta än?
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2019 vid 22:00
Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:


Jag tycker att filmen var helt okej. Tyckte personligen att den var bättre än fyran, men kommer inte upp i samma klass som de tre första. (Det trodde jag väl inte egentligen.) 

Jag gillade storyn, jag är väldigt svag för grekisk mytologi och havsmyter så en "quest" att hitta Poseidons treudd var jag 100% med på.
Det var dock lite mycket återupprepningar (hur många avrättningar kan many rymma ifrån under en och samma film? Eller franchise?) Men overall så tyckte jag om den.

Det jag var orolig för var att Depp inte skulle ge lika mycket energi i rollen som tidigare. (Helt baserat på trailern då jag inte tyckte att det kändes som att han var med helt och hållet) men när man fick lite mer bakgrundsinfo i början så kändes det ändå som att det var precis så han skulle vara. Det blev bättre mot slutet. 

Det jag inte tyckte om var Salazars design. Den kändes så väldigt fake. Minns inte att jag tänkte så om Davy Jones och jag tyckte själv att CGI:n störde lite grann. (Eller unga Jack typ haha) (Det är en av anledningarna till att jag gillar animerat; det finns ingen dålig CGI som stör.) 

En annan random sak var att jag återigen satt och tänkte vad synd att de ändrade titeln på filmen. Direkt efter att Salazar säger "Dead men tell no tales" till Henry så zoomade de ut dem och titeln dök upp. Hade varit lite mer effektfullt att då ha "DMTNT" istället för "Salazar's revenge." 

Sedan är jag ju helt såld på återföreningar och nostalgi så det kan hända att jag kanske blev väldigt rörd i slutet.... 

På tal om var det någon som stannade kvar hela eftertexterna och såg allra sista scenen? Fem filmer och folk går fortfarande från biosalongen innan de har sett scenen i slutet. Personalen tände upp och började städa och de var endast jag och mina vänner som satt kvar och väntade, haha.



Jag tycker att filmen var helt okej.
Ovanligt.

Tyckte personligen att den var bättre än fyran
Men kan troligtvis inte ge ett enda rimligt skäl till varför.

men kommer inte upp i samma klass som de tre första. (Det trodde jag väl inte egentligen.)
Århundradets underdrift.

Jag gillade storyn
Att den är rent nonsens och inte passar in i seriens kontinuitet är förstås ingenting som stör?

jag är väldigt svag för grekisk mytologi och havsmyter så en "quest" att hitta Poseidons treudd var jag 100% med på.
Det hade väl kunnat funka om det var satt i ett sammanhang som är det minsta logiskt.
Det är detta verkligen inte.

Det var dock lite mycket återupprepningar (hur många avrättningar kan many rymma ifrån under en och samma film?
Och igen, det är sådant du stör dig på??

Men overall så tyckte jag om den.
Och inte ett argument till varför... suck.

Det jag var orolig för var att Depp inte skulle ge lika mycket energi i rollen som tidigare. (Helt baserat på trailern då jag inte tyckte att det kändes som att han var med helt och hållet) men när man fick lite mer bakgrundsinfo i början så kändes det ändå som att det var precis så han skulle vara. Det blev bättre mot slutet. 

Vad pladdrar du om?? Jack var verkligen inte längre Jack och Depp har helt klart bara pengar och knark i sinnet numera.

Det jag inte tyckte om var Salazars design.
.... W.T.F ....

Den kändes så väldigt fake.
Jag är mållös.

Minns inte att jag tänkte så om Davy Jones
Kanske för att Jones är en av de mest imponerande CGI-skapelser som någonsin skådats på vita duken!
Men det gör ju för pörskan inte Salazar till något hafsverk!

och jag tyckte själv att CGI:n störde lite grann. (Eller unga Jack typ haha)
Då måste du tagit svamp eller något. Jag har sett filmen sex gånger och unge Jack ser förbaskat naturtrogen ut.

(Det är en av anledningarna till att jag gillar animerat; det finns ingen dålig CGI som stör.)
Ett synnerligen korkat uttalande då det finns tonvis med CGI-animerade filmer som ser ut som Olssons gödsel.

En annan random sak var att jag återigen satt och tänkte vad synd att de ändrade titeln på filmen. Direkt efter att Salazar säger "Dead men tell no tales" till Henry så zoomade de ut dem och titeln dök upp. Hade varit lite mer effektfullt att då ha "DMTNT" istället för "Salazar's revenge." 
Knappast en "random" sak. Det mongolid titel-bytet var ju den första varningssignalen att någonting stod hemskt fel till med den här filmen.

Sedan är jag ju helt såld på återföreningar och nostalgi så det kan hända att jag kanske blev väldigt rörd i slutet...
Åh, herre gud... det tack vare folk som du att Hollywood fortsätter gå runt.

På tal om var det någon som stannade kvar hela eftertexterna och såg allra sista scenen?
Ja... annars är man en idiot. Satt kvar samtliga fyra gånger jag såg den i biosalonger.

Fem filmer och folk går fortfarande från biosalongen innan de har sett scenen i slutet.
Vad kan man säga, folk är idioter.

Personalen tände upp och började städa
Må den onde ta dem.

och de var endast jag och mina vänner som satt kvar och väntade, haha.
Antar att de är lika lättimponerade som du?



Vid alla elefanter...
Det var plågsamt att ta sig igenom. Inte en konkret, kritisk tanke förutom angående det mest uppenbara av allt, det idiotisks bytet av titel.

I övrigt accepterade du snällt alla efterblivna ändringar som helt går emot av som etablerats under 13 års tid utan gnäller istället på filmens specialeffekter och annat trams.

Du och dina vänner är uppenbarligen inte riktiga fans av POTC. För ingen som på riktigt älskar den här serien skulle blint godta det här möget som en del i serien.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-februari-2019 vid 20:00
Postad av TecknatNörd TecknatNörd skrev:

Vet inte om detta är tråden om den som kom ut på bio Salazar någonting.
Såg filmen på bio har inte sett de andra filmerna kanske inte det smartaste valet men tyckte faktiskt om filmen. Depp väldigt rolig och man skrattade några gånger och ibland skrattade man med de som kollade fast man inte fattade vad som var det roliga.
Gillar storyn väldigt mycket tycker själv att det händer rättså mycket i filmen.



Vet inte om detta är tråden om den som kom ut på bio Salazar någonting.

Vad skulle det annars varit. Det är väl bara att läsa tråden...

Såg filmen på bio har inte sett de andra filmerna kanske inte det smartaste valet
Både ja och nej.
Inte smart att ignorera den fantastiska filmserien men när så var fallet så är detta den film som bäst fungerar (förutom första) för någon som är helt oinvigd.

men tyckte faktiskt om filmen.
Skulle jag garanterat också ha gjort om jag visste nada om franchisen och inte hade vigt 14 år av mitt liv till att investera mig i den.

Depp väldigt rolig och man skrattade några gånger
Okej? Väldigt rolig men du skrattade bara några gånger?

och ibland skrattade man med de som kollade fast man inte fattade vad som var det roliga.


Gillar storyn väldigt mycket
Jaså? Varför då?

tycker själv att det händer rättså mycket i filmen.
Eh... vad vill du ha sagt med det? Vem hävdar att det inte "händer" mycket i den?


Även om det var mycket svammel så kan jag mer förstå din inställning än Emmlans ovan.
Är man en rookie som inte vet bättre och bara går in för att tugga popcorn se en kul actionfilm så fungerar "Salazar's Revenge" alldeles förträffligt.

Skulle vara mycket intressant om du tog och såg de fyra första filmerna och se vad du då skulle tycka om femman.

Kan du inte ha som projekt att göra det i sommar?
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-februari-2019 vid 20:05
Postad av Agrabah Agrabah skrev:

Roligt att du tyckte om den, kika gärna in dem andra filmerna också. Jo, det här är tråden för Pirates of the Carribean 5- Salazar's Revenge. Det är vad filmen heter här i Europa medan den i USA heter Dead men tell no tales. :)


Vad tyckte du själv då?
Fantastisk antar jag.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-februari-2019 vid 21:00
Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Nu har jag också varit och sett denna film. Förväntningarna innan var låga (med tanke på att jag inte gillade fyran alls) och jag blev varken besviken eller positivt överraskad. Som redan sagts så stämde Henrys och Wills möte inte överens med slutet i trean, Tia Samma verkar inte ha existerat och varför Barbossa gått tillbaka till peruk och snofsig kostym när han lagt beslag på Blackbeards skepp och gigantiska hatt framgick inte. Jack tycker jag mest framstod som en clown som mest var full. Vad hände med den listige piratens rävspel som var så briljant i de första filmerna...?

Salazar kändes inte lika genomtänkt som Davey Jones och han hade ingen bra spansk brytning heller. Jag tycker det är synd att man kommer längre och längre bort från det som är verklighetstroget. Ettan är den som varit mest "normal", nu är ju hela världen underlig.

Till det positiva tyckte jag Henry och Carinas story hörde. Jag gillar när det dyker upp nåt gammalt som kan leda en speciell person till skatten. Lite oväntad twist att göra Barbossa till hennes far, men det funkar. Hade önskat att de utvecklat denna delen av filmen mer.

Will och Elizabeth var inte med så mycket, men jag är lite blödig när det gäller återföreningar så jag gillade denna också. Undrade lite över varför Elizabeth gått och blivit mörkhårig medan Jack får mer och mer blonda slingor i sitt hår.

Sista scenen efter eftertexterna vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om, det var inte ett lika bra slut som de tidigare filmerna haft.


Förväntningarna innan var låga (med tanke på att jag inte gillade fyran alls) och jag blev varken besviken eller positivt överraskad.
Du har fortfarande inte motiverat varför du inte gillar "On Stranger Tides". Du har bara påvisat att du inte fattar den.

Som redan sagts så stämde Henrys och Wills möte inte överens med slutet i trean, Tia Samma verkar inte ha existerat
Det går att diskutera. Jag missuppfattade Henrys ålder som åtta år när jag först såg den.
Tia DALMA är dock utsuddad ur universum.

och varför Barbossa gått tillbaka till peruk och snofsig kostym när han lagt beslag på Blackbeards skepp och gigantiska hatt framgick inte.
Där har vi ett klassiskt exempel på en typisk Svenzon-missuppfattning.
Barbossas utstyrsel i "Salazars Revenge" har ingenting med hans bluff som kapare i "On Stranger Tides"!
Han är boss of bosses i Karibien och försöker se ut som en aristokrat för att han ser sig som en sådan.

som mest var full. Vad hände med den listige piratens rävspel som var så briljant i de första filmerna...?
Trög much?
Det framgår väldigt tydligt att han gått ner sig efter att misslyckats med att få ut Pärlan ur flaskan. Att han helt förlorat självförtroendet och att rommen tagit överhanden.
Igen, så bygger din kritik mest på saker du inte fattar.


Salazar kändes inte lika genomtänkt som Davey Jones och han hade ingen bra spansk brytning heller.
Eh... varför ens jämföra de två?
Dubbel eh... Javier Bardems "brytning"?? Han ÄR SPANSK!!!
Tror du han behöver fejka en brytning???

Jag tycker det är synd att man kommer längre och längre bort från det som är verklighetstroget. Ettan är den som varit mest "normal", nu är ju hela världen underlig.
Det där får du gärna utveckla för jag fattar inte hur du kan säga det efter The Locker intrean..

Till det positiva tyckte jag Henry och Carinas story hörde.
Och du gnällde över Philip och Syrena... gisses..

Jag gillar när det dyker upp nåt gammalt som kan leda en speciell person till skatten.
Vad pratar du om?

Lite oväntad twist att göra Barbossa till hennes far, men det funkar.
Nej, det funkar inte!
Det passar inte in någonstans i filmernas tidslinje och var bara sjukt krystat och skitnödigt.

Hade önskat att de utvecklat denna delen av filmen mer.
Finns inget de kunde göra för att få detta framtvingade nonsens att passa in i filmen.

Will och Elizabeth var inte med så mycket
De borde inte varit med alls.

men jag är lite blödig när det gäller återföreningar så jag gillade denna också.
Och självklart har du ingenting emot att filmen helt slaktar det otroligt vackra och melankoliska som var paret Turners öde.
Så... typiskt.

Undrade lite över varför Elizabeth gått och blivit mörkhårig medan Jack får mer och mer blonda slingor i sitt hår.
Och det är istället sådant du hakar upp dig på? Kvinnor färgade håret på 1700-talet.
Och Jack blir äldre och hans hår blir mer solblekt.
Inga konstigheter.


Sista scenen efter eftertexterna vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om, det var inte ett lika bra slut som de tidigare filmerna haft.

Skojar du? Den bara fortsatte pissa på "At World's End".
Ett enormt hån mot fansen och min intelligens.

Ja, herre min körs, Svenzon. Vad ska jag säga...
Du kritiserar filmen av mestadels fel anledningar och hissar de mest absurda förolämpningarna mot serien och oss som älskat den i över ett decennium.

Och så har du mage att fortsätta med att klanka ner på fjärde filmen som åtminstone inte gjorde något för att gå emot seriens etablerade lore.

Rätt imponerande. Arrogant men imponerande.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-februari-2019 vid 21:05
Postad av OliviaBelle OliviaBelle skrev:

Yup. POTC-franchisen är ett sjunkande skepp (pun intended) och den här filmen sänkte skutan till botten för mig.

Trams.




I teorin går det att rädda den. Men eftersom det är Disney som sitter vid rodret... jag skulle inte hålla andan.

Dessutom pratas det ju på allvar om en feminist-reboot....
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-februari-2019 vid 21:14
Postad av OliviaBelle OliviaBelle skrev:


Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Idag, när filmen fyller ett år, tog jag och kikade lite på extramaterialet. Mest 'bakom kulisserna'-stuk. Alla hade så roligt och verkade genuint hoppfulla. Så synd att den energin inte kunde lagts på att se till att manuset inte skar sig med den övriga mytologin!
Varför var det ingen, av de som hållt på med det här i tretton år, som sa; "vänta lite.... Jack fick ju kompassen av Tia Dalma." eller, "Varför muterar Will?!" eller;
"Vad hände med The Brethren Court!??", "Varför har inte Jack gjort allt han kan för att få ut The Pearl ur flaskan???"
"Hur lång tid ska ha passerat sedan At World's End? 20 år. Ok. Va!! TJUGO ÅR!!!"
etc etc etc


Mycket bra poäng. Det måste ju bero på Verbinskis frånvaro i pre-produktionsstadiet. Ingen annan verkar ta hänsyn till karaktärerna eller mytologin. Terry Rossio var med och tog fram storyn till DMTNT och Bruckheimer har producerat - så det är ju inte direkt ett HELT nytt team som tagit över facklan. Nån av dom borde haft mer vett.

Men det var väl viktigare att hitta på en ny skurk och förbannelse och lite häftiga actionscener där Depp kan fumla runt snarare än en engagerande intrig.

*suck* asså... POTC hade sån potential att bli en så episk äventyrsfranchise!


Verbinski var väl inte det minsta inblandad i "On Stranger Tides", eller har jag missat något?

Den är fortfarande en episk äventyrsfranchise. Bara att den sista filmen sladdade av banan.
Det kunde dock varit värre. Den kunde varit lika dålig och patetisk som "The Farce Awakens"...
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-februari-2019 vid 21:25
Postad av Claire Claire skrev:

Liksom i fallet med I Främmande Farvatten har jag inte heller sett Salazar's Revenge.

Har sneglat lite på vad som skrivits om den och många fans verkar ha ogillat den riktning filmen tog.
Jag har försökt undvika spoilers men ändå lyckats få vissa detaljer avslöjade för mig.

Jag fullkomligen dyrkar Javier Bardem ända sedan jag såg honom i Before Night Falls på en HBTQ-festival för mer än tio år sedan och han har sedan dess gjort två av de bästa filmskurkarna någonsin i No Country For Old Men och Skyfall.
Så vetskapen om att spöket Salazar spelas av den fantastiska mannen är klar motivation för att se POTC 5 till slut.

Jag är nu väldigt nyfiken på vilket fack jag kommer sållas till när jag väl ser den.
HATA eller ÄLSKA? Det är frågan. :)


Jag har gått från att hata den till att tolerera den som en del av en alternativ tidslinje.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-februari-2019 vid 21:30
Postad av Claire Claire skrev:

Förra helgen gjorde jag slag i sak och tittade på denna rätt utskällda uppföljare. Hade noll förväntningar men stor nyfikenhet.

Jag frågade mig i förra inlägget om jag skulle hamna i Hata eller Älska-facket.

Hör och häpna, jag älskade den!
Kanske inte av "rätt" anledningar men ändock.

Låt mig förklara.

Till skillnad från vissa andra (inga personer nämnda) så är jag inte investerad i seriens "universum" på samma sätt. För mig är inte POTC att likställa med t.ex Lord of The Rings eller Alien. 
Det är filmer där jag lägger stort värde vid känslan av en sammanhängande värld.

POTC kommer för mig alltid att bara vara lekfulla bagateller. Och just "lekfull" är nog nyckelordet i Salazar's Revenge,
Här kunde jag stänga av hjärnan i två timmar och bara koppla av. Det mesta är nonsens, och det är faktiskt helt okej. Javier Bardem gjorde mig inte besviken den här gången heller. Salazar är verkligen inte en antagonist man glömmer i första taget. 
När han med tunga steg, stöttad på två sablar kliver in i filmen fick jag nästan lite rysningar. 
Spökbesättningen är full av charmiga detaljer. Jag älskade hur spöket, vars nedre halva av ansiktet saknas, ändå lyckas le (utan mun) när han efter ett par decennier får se solljuset för första gången. 

Ön St. Martin är en härlig plats (jag vill resa dit!). Piratsluskarnas misslyckade "bankrån" i början av filmen är hysteriskt. 
Det finns helt enkelt inga gränser för knas i den här filmen. 
Jack är ännu mer av en karikatyr än i fyran och Depp verkar helt ha slutat bry sig. Och det är bra, för då behöver inte jag bry mig heller. 
Dialogen är bitvis helt urflippad och för tankarna till Svarte Orm och Pang i Bygget och i bästa/värsta(?) fall Bottom.. 
Paul McCartney som Uncle Jack.... wow..... 

Saint Martins Guvernör spelas av Bruce Spence, piloten i Mad Max-filmerna! 

Scenen med giljotinen är faktiskt genuint underhållande, När kameran är låst på Jack när han snurrar runt. Ha, jag grät av skratt.

Och bröllopet med Pig Kellys syster... Yuck!

Barbossa is back! Rush gör verkligen mesta möjliga av Kapten Hector Barbossas sista framträdande. Och Murtogg och Mullroy är tillbaka! Roligare än i båda sina tidigare filmer.

Ha, jag svamlar på. Men det motsvarar verkligen mina känslor för den här filmen. Öl och pizza och Salazar's Revenge. Känns nästan som det kan bli en årlig tradition.



Extramaterialet var bättre än fjärde filmens åtminstone. Men ändå väldigt knapert. 


3/5


Jag kan respektera din hållning. Om man bara kopplar bort filmen från de övriga och lutar sig tillbaka är det en kul film, inget snack om det.

Men vi kommer ständigt tillbaka till ordet "borde".

"Salazar's Revenge" BORDE ha varit en nystart för serien. Inte en återvändsgränd!!
Till toppen
OliviaBelle View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-januari-2017
Status: Offline
Poäng: 261
inläggsval inläggsval   Citera OliviaBelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-februari-2019 vid 02:13
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Postad av OliviaBelle OliviaBelle skrev:


Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Idag, när filmen fyller ett år, tog jag och kikade lite på extramaterialet. Mest 'bakom kulisserna'-stuk. Alla hade så roligt och verkade genuint hoppfulla. Så synd att den energin inte kunde lagts på att se till att manuset inte skar sig med den övriga mytologin!
Varför var det ingen, av de som hållt på med det här i tretton år, som sa; "vänta lite.... Jack fick ju kompassen av Tia Dalma." eller, "Varför muterar Will?!" eller;
"Vad hände med The Brethren Court!??", "Varför har inte Jack gjort allt han kan för att få ut The Pearl ur flaskan???"
"Hur lång tid ska ha passerat sedan At World's End? 20 år. Ok. Va!! TJUGO ÅR!!!"
etc etc etc


Mycket bra poäng. Det måste ju bero på Verbinskis frånvaro i pre-produktionsstadiet. Ingen annan verkar ta hänsyn till karaktärerna eller mytologin. Terry Rossio var med och tog fram storyn till DMTNT och Bruckheimer har producerat - så det är ju inte direkt ett HELT nytt team som tagit över facklan. Nån av dom borde haft mer vett.

Men det var väl viktigare att hitta på en ny skurk och förbannelse och lite häftiga actionscener där Depp kan fumla runt snarare än en engagerande intrig.

*suck* asså... POTC hade sån potential att bli en så episk äventyrsfranchise!


Verbinski var väl inte det minsta inblandad i "On Stranger Tides", eller har jag missat något?

Den är fortfarande en episk äventyrsfranchise. Bara att den sista filmen sladdade av banan.
Det kunde dock varit värre. Den kunde varit lika dålig och patetisk som "The Farce Awakens"...

Har inte påstått att Verbinski var iblandad i OST? Läs vad jag skrev. Jag håller inte OST som bättre än DMTNT, de är bägge totalt usla.

The Force Awakens är ett mästerverk i jämförelse med dessa två kalkoner.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-februari-2019 vid 18:40
Har inte påstått att Verbinski var iblandad i OST? Läs vad jag skrev. Jag håller inte OST som bättre än DMTNT, de är bägge totalt usla.
Aj då, visste inte att det var så illa ställt...
Karaktärerna och mytologin var helt intakt i "On Stranger Tides".


The Force Awakens är ett mästerverk i jämförelse med dessa två kalkoner.
Hahahaha!
Hysteriskt.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-februari-2019 vid 18:32
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Postad av Claire Claire skrev:

Liksom i fallet med I Främmande Farvatten har jag inte heller sett Salazar's Revenge.

Har sneglat lite på vad som skrivits om den och många fans verkar ha ogillat den riktning filmen tog.
Jag har försökt undvika spoilers men ändå lyckats få vissa detaljer avslöjade för mig.

Jag fullkomligen dyrkar Javier Bardem ända sedan jag såg honom i Before Night Falls på en HBTQ-festival för mer än tio år sedan och han har sedan dess gjort två av de bästa filmskurkarna någonsin i No Country For Old Men och Skyfall.
Så vetskapen om att spöket Salazar spelas av den fantastiska mannen är klar motivation för att se POTC 5 till slut.

Jag är nu väldigt nyfiken på vilket fack jag kommer sållas till när jag väl ser den.
HATA eller ÄLSKA? Det är frågan. :)


Jag har gått från att hata den till att tolerera den som en del av en alternativ tidslinje.

Intressant. Berätta mer om denna "tidslinje".
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-februari-2019 vid 18:36
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Postad av Claire Claire skrev:

Förra helgen gjorde jag slag i sak och tittade på denna rätt utskällda uppföljare. Hade noll förväntningar men stor nyfikenhet.

Jag frågade mig i förra inlägget om jag skulle hamna i Hata eller Älska-facket.

Hör och häpna, jag älskade den!
Kanske inte av "rätt" anledningar men ändock.

Låt mig förklara.

Till skillnad från vissa andra (inga personer nämnda) så är jag inte investerad i seriens "universum" på samma sätt. För mig är inte POTC att likställa med t.ex Lord of The Rings eller Alien. 
Det är filmer där jag lägger stort värde vid känslan av en sammanhängande värld.

POTC kommer för mig alltid att bara vara lekfulla bagateller. Och just "lekfull" är nog nyckelordet i Salazar's Revenge,
Här kunde jag stänga av hjärnan i två timmar och bara koppla av. Det mesta är nonsens, och det är faktiskt helt okej. Javier Bardem gjorde mig inte besviken den här gången heller. Salazar är verkligen inte en antagonist man glömmer i första taget. 
När han med tunga steg, stöttad på två sablar kliver in i filmen fick jag nästan lite rysningar. 
Spökbesättningen är full av charmiga detaljer. Jag älskade hur spöket, vars nedre halva av ansiktet saknas, ändå lyckas le (utan mun) när han efter ett par decennier får se solljuset för första gången. 

Ön St. Martin är en härlig plats (jag vill resa dit!). Piratsluskarnas misslyckade "bankrån" i början av filmen är hysteriskt. 
Det finns helt enkelt inga gränser för knas i den här filmen. 
Jack är ännu mer av en karikatyr än i fyran och Depp verkar helt ha slutat bry sig. Och det är bra, för då behöver inte jag bry mig heller. 
Dialogen är bitvis helt urflippad och för tankarna till Svarte Orm och Pang i Bygget och i bästa/värsta(?) fall Bottom.. 
Paul McCartney som Uncle Jack.... wow..... 

Saint Martins Guvernör spelas av Bruce Spence, piloten i Mad Max-filmerna! 

Scenen med giljotinen är faktiskt genuint underhållande, När kameran är låst på Jack när han snurrar runt. Ha, jag grät av skratt.

Och bröllopet med Pig Kellys syster... Yuck!

Barbossa is back! Rush gör verkligen mesta möjliga av Kapten Hector Barbossas sista framträdande. Och Murtogg och Mullroy är tillbaka! Roligare än i båda sina tidigare filmer.

Ha, jag svamlar på. Men det motsvarar verkligen mina känslor för den här filmen. Öl och pizza och Salazar's Revenge. Känns nästan som det kan bli en årlig tradition.



Extramaterialet var bättre än fjärde filmens åtminstone. Men ändå väldigt knapert. 


3/5


Jag kan respektera din hållning. Om man bara kopplar bort filmen från de övriga och lutar sig tillbaka är det en kul film, inget snack om det.

Men vi kommer ständigt tillbaka till ordet "borde".

"Salazar's Revenge" BORDE ha varit en nystart för serien. Inte en återvändsgränd!!

Förstår att du känner så, eftersom du brinner så för den här serien. 

Men det kanske inte är en återvändsgränd. Vi får se. Jag hoppas på en fortsättning.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-februari-2019 vid 18:56
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Har inte påstått att Verbinski var iblandad i OST? Läs vad jag skrev. Jag håller inte OST som bättre än DMTNT, de är bägge totalt usla.
Aj då, visste inte att det var så illa ställt...
Karaktärerna och mytologin var helt intakt i "On Stranger Tides".


The Force Awakens är ett mästerverk i jämförelse med dessa två kalkoner.
Hahahaha!
Hysteriskt.


Skulle också se om Salazar's Revenge tio gånger innan jag ser om The Force Awakens en gång. 
Vilken deprimerande soppa.
Salazar's Revenge sövde mig åtminstone inte.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-maj-2019 vid 18:00
Idag är det två år sedan den ödesdigra trippen till Solna.
Jag har som tur är kommit över det traumat och kan numera uppskatta filmen för vad den är istället för att våndas över allt den inte är.
Blir inte att se den ikväll men jag har andra planer på att uppmärksamma Salazars årsdag.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-maj-2019 vid 06:15
Postad av Claire Claire skrev:


Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Postad av Claire Claire skrev:

Liksom i fallet med I Främmande Farvatten har jag inte heller sett Salazar's Revenge.

Har sneglat lite på vad som skrivits om den och många fans verkar ha ogillat den riktning filmen tog.
Jag har försökt undvika spoilers men ändå lyckats få vissa detaljer avslöjade för mig.

Jag fullkomligen dyrkar Javier Bardem ända sedan jag såg honom i Before Night Falls på en HBTQ-festival för mer än tio år sedan och han har sedan dess gjort två av de bästa filmskurkarna någonsin i No Country For Old Men och Skyfall.
Så vetskapen om att spöket Salazar spelas av den fantastiska mannen är klar motivation för att se POTC 5 till slut.

Jag är nu väldigt nyfiken på vilket fack jag kommer sållas till när jag väl ser den.
HATA eller ÄLSKA? Det är frågan. :)


Jag har gått från att hata den till att tolerera den som en del av en alternativ tidslinje.


Intressant. Berätta mer om denna "tidslinje".


Det gör jag så gärna.
Men inte nu och inte i den här tråden.
I avdelningen "Övrigt Disney" kommer 'Universe B' att minutiöst kartläggas.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-augusti-2019 vid 12:00
Blir å dra en thai-lunch till den här sköna rullen idag.
Är nästan ett helt år sedan jag såg den för sjätte gången.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-augusti-2019 vid 16:45
Då var den slutt för denna la gång.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-augusti-2019 vid 17:53
Så du har sett den sju gånger nu? Maxat..

Ändrad av Adrina - 27-augusti-2019 vid 18:23
Till toppen
Wolfy View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 26-april-2011
Status: Offline
Poäng: 22
inläggsval inläggsval   Citera Wolfy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-september-2019 vid 15:10
Postad av Claire Claire skrev:



Så du har sett den sju gånger nu? Maxat..


Stämmer det, luv.

Kan bli att se den en gång till innan året är slut. Hänger på andra personer än mig.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-september-2019 vid 15:35
Postad av Wolfy Wolfy skrev:

Postad av Claire Claire skrev:



Så du har sett den sju gånger nu? Maxat..


Stämmer det, luv.

Kan bli att se den en gång till innan året är slut. Hänger på andra personer än mig.


Måste säga att din passion för vissa saker är inspirerande.
Men märkligt, då du verkar vara en väldigt pessimistisk, bitter och arg person i övrigt.
Inget illa menat.
Du är intressant om inte annat.

Ändrad av Claire - 14-september-2019 vid 15:36
Till toppen
Wolfy View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 26-april-2011
Status: Offline
Poäng: 22
inläggsval inläggsval   Citera Wolfy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-september-2019 vid 13:15
Postad av Claire Claire skrev:

Postad av Wolfy Wolfy skrev:

Postad av Claire Claire skrev:



Så du har sett den sju gånger nu? Maxat..


Stämmer det, luv.

Kan bli att se den en gång till innan året är slut. Hänger på andra personer än mig.


Måste säga att din passion för vissa saker är inspirerande.
Men märkligt, då du verkar vara en väldigt pessimistisk, bitter och arg person i övrigt.
Inget illa menat.
Du är intressant om inte annat.


Jag är faktiskt inte bitter. Finns ingen anledning att vara. Jag har en lång lista över personer som kommer få det de förtjänar och det är uppiggande att tänkapå.

Pessimist? Du vet vad man säger, realist.

Och nog finns det en hel del att vara arg över, men ilska leder inte till något konstruktivt.
Jag lägger den energin på att planera inför kollapsen som ni vänsterhjon kommer orsaka.

Få se hur er feminism klarar er ur den knipan. Ska bli skoj.

I övrigt så fokuserar jag på sådant som är bra och trevligt, som POTC, spel och Heffa.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-oktober-2019 vid 07:58
Postad av Wolfy Wolfy skrev:

Postad av Claire Claire skrev:

Postad av Wolfy Wolfy skrev:

Postad av Claire Claire skrev:



Så du har sett den sju gånger nu? Maxat..


Stämmer det, luv.

Kan bli att se den en gång till innan året är slut. Hänger på andra personer än mig.


Måste säga att din passion för vissa saker är inspirerande.
Men märkligt, då du verkar vara en väldigt pessimistisk, bitter och arg person i övrigt.
Inget illa menat.
Du är intressant om inte annat.


Jag är faktiskt inte bitter. Finns ingen anledning att vara. Jag har en lång lista över personer som kommer få det de förtjänar och det är uppiggande att tänkapå.

Pessimist? Du vet vad man säger, realist.

Och nog finns det en hel del att vara arg över, men ilska leder inte till något konstruktivt.
Jag lägger den energin på att planera inför kollapsen som ni vänsterhjon kommer orsaka.

Få se hur er feminism klarar er ur den knipan. Ska bli skoj.

I övrigt så fokuserar jag på sådant som är bra och trevligt, som POTC, spel och Heffa.


Säger du det. Vad bra.

Jag är nästan lite sugen på att se den här filmen snart igen.
Är ledig och har ingenting att göra ändå.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-oktober-2019 vid 18:10
Postad av TecknatNörd TecknatNörd skrev:

Bara jag som typ aldrig sett denna filmen? Är den värd att se?
Finns det svenskdubb såna fall ska man ha den på svenska eller engelska?

Du borde se den om du inte redan gjort det, och nej! Tack och lov finns det ingen svenskdubb, Fasa.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 4567>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media