Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Hur många klassiker har ni?

 Svara Svara Sida  <1 34567>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-augusti-2012 vid 00:48

Bröt plasten på och såg Dumbo i torsdags kväll och Bambi i fredags kring lunch. Dumbo har jag bara sett en gång och det var också närmare 20 år sedan. Bambi tror jag att jag bara har sett en gång i sin helhet tidigare och det var Fredagen den 24e februari 2006, tankade den och gick sedan på premiären av Bambi 2 på eftermiddagen, en härlig dag. Registrerade mig på "Disneyfilmsidan" dagen efter faktiskt, efter att ha smågluttat på sidan i lite över ett år. Hur som helst, Dumbo är ingen favorit men den har helt klart sina ljuspunkter och Bambi är ett mästerverk.


Jag vet att jag lovade att gå in mer djuplodande på var och en av filmerna och det löftet ska jag hålla. Så småningom.
 
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-augusti-2012 vid 16:07
Igår kväll bröt jag plasten på och såg Saludos Amigos och The Three Caballeros för första gången och idag bröt jag plasten på och såg Make Mine Music och Fun and Fancy Free för första gången. Jag tror jag ser Melody Time ikväll. Härliga tider!
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-augusti-2012 vid 22:34
Inatt skall jag bryta plasten på "The Adventures of Ichabod and Mr. Toad". Jag har redan sett segmentet "The Legend of Sleepy Hollow" två gånger, båda gångerna på engelska, för jag köpte Disneys Sagobibliotek Vol. 1 för sådär sju år sedan. Men jag har under de senaste åren blivit ett stort fan av "The Wind in the Willows" så jag är mycket nyfiken och förväntansfull inför att få se Mr. Toads upptåg i Disney-tappning.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2012 vid 00:38
Postad av LeChuck. LeChuck. skrev:

Men jag har under de senaste åren blivit ett stort fan av "The Wind in the Willows" så jag är mycket nyfiken och förväntansfull inför att få se Mr. Toads upptåg i Disney-tappning.


Av vad jag kan minnas (var ett bra tag sedan jag såg den, det medges) så tror jag inte att du kommer att bli besviken. Slutet speciellt tycker jag var bra. Håll ett öga efter en animationssekvens som senare återanvändes i Djungelboken senare ^_^
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-augusti-2012 vid 21:22

"The Wind in the Willows" var en skön kortfilm, men jag känner att Disney kunde gjort mer med berättelsen i långfilmsformat. Jag upptäckte faktiskt inte Junge Book-sekvensen men det slog mig att det är oförskämt länge sedan jag såg The Jungle Book... får återkomma till Mr. Toad efter att jag gjort ett besök i den indiska djungeln.


Idag bröt jag plasten på "Cinderella" men felberäknade längden så jag hann inte se den innan jag var tvungen att trampa iväg till bion för att se "Brave".

Jag ska (troligen) se den inatt. Skönt att kommit över den ganska höga tröskeln av episod-filmer och få börja mumsa på de "riktiga" Disney-klassikerna igen på allvar.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-september-2012 vid 01:29
Såg Cinderella för en liten stund sedan. Härlig liten film. Nu bröt jag plasten på och ska se Alice in Wonderland, som jag senast såg (nedladdad med engelskt tal) för lite över två och ett halvt år sedan som uppvärmning inför den gravt underskattade Burton/Depp-filmen med samma namn. Nu bär det av down the rabbit hole...
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-september-2012 vid 16:41
Igår kväll bröt jag plasten på och såg Peter Pan, för första gången på engelsk. Jösses... nostalgi. Måste vara minst 18 år sedan jag senast såg den, hyrde den vill jag minnas. Den är inte lika bra som jag minns den. Gillar inte riktigt hur filmen förlöjligar Captain Hook så till den milda grad. Å andra sidan kunde jag uppskatta Tinkerbell på helt nya grunder i dagsläget... mjau!
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-september-2012 vid 17:01
I tisdags såg jag "Lady and the Tramp" och jag tror nästan det var första gången jag såg hela filmen... Jag minns att någon fröken skickade igång filmen när jag gick på fritids men jag såg bara en bit av den. Fråga mig inte varför. Tror jag såg fram tills Siameskatterna dyker upp och de skrämde mig faktiskt lite grann. Har haft minnet med mig halva livet av scenen när de kliver ur korgen och det var inte utan att jag fick lite kalla kårar när jag sent på kvällen såg filmen. Musiken som spelas när de kikar upp ur korgen... Brrrr.
Hur som helst, en mycket gullig liten film.

Och igår kväll var det dags för "Sleeping Beauty", även den en film jag inte är riktigt säker på om jag har sett hela. Det var en del saker som kändes bekant men det mesta kändes ganska nytt och främmande, så jag gissar på att jag aldrig har sett filmen från början till slut.
En mycket bra sago-film. Maleficent är en magnifik Disney-skurk som jag sedan tidigare mer förknippar med Kingdom Hearts än filmen hon gjorde debut i. Det är inte utan att man blir lite nyfiken på vad Lady Jolie kan göra med rollen i den kommande "Maleficen".

http://img2.timeinc.net/ew/i/2012/06/19/maleficent-angelina-jolie_510.jpgJag diggar looken!




Ikväll efter att Katrineholms Filmstudio (http://filmstudion.se/) dragit igång så skall jag bryta plasten på och se en av mina absoluta Disney-favoriter för första gången på flera långa år och första gången på engelska.
http://www.englishexercises.org/makeagame/my_documents/my_pictures/2010/jan/6A6_101-dalmatians-1.jpg

Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-september-2012 vid 17:12
Ikväll är det dags att bryta plasten på "The Sword in the Stone", en film jag sett många gånger. Jag minns när jag var liten och min morfar satt barnvakt åt mig hemma hos dem så brukade han skicka i den på ett sunkigt gammalt inspelningsband. Härliga minnen lär strömma tillbaka trots att det blir att se den på engelska den här gången.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-september-2012 vid 19:00
I lördags åt jag frukost framför "The Jungle Book", underbar filmupplevelse. Att den filmen skulle göra sig så bra på morgonen kune jag inte tro. På natten bröt jag plasten på och skickade i "Aristocats", en Disney-klassiker jag aldrig sett förut. Men jag vill minnas att någon fröken på fritids läste någon bok-version av filmen, (kan ha varit en bok som hörde till en musiksaga), så det fanns ett litet stänk av nostalgi även i den filmupplevelsen.

Ikväll blir det att bryta plasten på en riktig goding, Robin Hood!


Ändrad av Adrina - 11-september-2012 vid 23:32
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-september-2012 vid 20:24
Ah, idag på eftermiddagen blev det mysigt värre när jag bröt plasten på/såg "The New Adventures of Winnie the Pooh". Har sett den med engelskt tal en gång tidigare på en engelsk-lektion. Läraren hade bara en WHS-kassett med svensk text så hon satte en svart tejpremsa på skärmen framför texten... Yeah, old school.
 
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-september-2012 vid 19:09
Ikväll ska jag se "The Rescuers" för, såvitt jag kan minnas, första gången. Min enda relation till filmen är att jag lyssnade på den i kassett-form på dagis. Det ska bli spännande för jag har fått för mig att den är snäppet bättre än uppföljaren som jag däremot har sett många gånger (varav en på bio).

Ändrad av Adrina - 11-september-2012 vid 23:31
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-september-2012 vid 17:28
Jaha, "The Rescuers" var en trevlig film men om den var bättre än "Down Under" vet jag inte. Får fundera på saken och fatta ett beslut när jag väl ser den.

Ikväll ska jag se en andra klassiker för första gången, "The Fox and the Hound" har jag bara sett trailern för sådär en miljon gånger på andra köpfilmer och alltid tyckt den verkar vara bedrövligt deprimerande. Tja, det visar sig väl också om det stämmer.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-september-2012 vid 20:41
Jag måste säga att "The Fox and the Hound" överraskade mig. Visst var den lite deprimerande men den hade också värme och karaktärer som Boomer och Dinky livade upp. Big Mama var något nytt, en afro-amerikansk Disney-uggla! Helt underbar.

Det negativa jag kan säga om filmen är väl att det var lite för lite av Tod och Coppers vänskap som visades vilket gjorde slutet för deras vänskap mindre dramatisk (något som fick mig att tänka att den midquel som släpptes direkt på dvd kanske inte var så obefogad ändå).
Och att Disney-folket inte hade stake nog att ta kål på Chief gjorde att Coppers hämndlystnad mot Tod inte kändes alltför trovärdig.

Förutom de två punkterna var detta en gullig och rörande film som var en fin avslutning på en Disney-era och början på en annan.

http://2.bp.blogspot.com/-JWqRYVr6jys/UAOpczJIP-I/AAAAAAAAClA/1rVd9FcUFw4/s1600/big+mama+fox+and+the+hound.jpgBig Mama och Tod, bedårande så det förslår, inte sant.

Ikväll blir det tredje gången i rad som jag bryter plasten på och ser en klassiker för första gången. Jag vet väldigt lite om "The Black Cauldron" men jag har änge tyckt den verkar spännande. Har fått intrycket att den är ganska mörk vilket jag tycker låter lovande.

Kort sagt ser jag mycket fram emot att skicka i filmen om någon timme.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-september-2012 vid 23:41
"The Black Cauldron" var en bra och annorlunda Disney-film. Mörk och snygg och utan en enda sockersöt sång. Varför har den så lågt betyg här på MM? Först trodde jag att det var Disneys första tecknade film som inte baseras på ett redande existerande material men det visade ju sig vara helt fel då det tydligen finns en bokserie om landet Prydain från 60-talet.
Miljöerna förde tankarna direkt till Tolkien och om någon Disney-klassiker förtjänar flera uppföljare så måste det nog vara "TBC". Landet Prydain borde ha använts som scen till minst två till äventyr, kanske flera.
 
Det är inte svårt att dra kopplingar mellan "TBC" och "The Gummi Bears". Taran påminner inte så lite om Erik, Prinsessan Eilonwy kunde vara syster till prinsessan Ylva, The Horned Kings slott förde tankarna till en mer gotisk mardrömsversion av slottet Drekmore och Creeper var ju inte ett långt kast ifrån en slugare kusin till Toadie.

Om inte annat kunde Disney lätt ha gjort en crossover-serie av "TBC" och "TGB". Hade varit underbart.
 
 
 
The Horned King var uppfriskande ohumoristisk, de flesta av föregående skurkar (med undantag för Den Onda Drottningen, Maleficent, Cruella DeVille och någon enstaka till) har varit pajasar men The Horned King var badass rakt igenom, försök skämta med honom och du kommer finna din tunga på ett ställe du inte vill känna smaken av.



Eilonwy kan mycket väl vara den sötaste av alla Disney-prinsessorna. Varför räknas hon inte inte till den övriga skaran? Om t.om Rapunzel som är datoranimerad får sälla sig till klungan borde verkligen Eilonwy också få göra det!
Hon har mer pondus än Snow White, Cinderella och Aurora tillsammans.
 
Filmens enda riktigt svaga kort är tyvärr Gurgi som utan tvivel måste vara den sämsta side-kicken i en Disney-film någonsin. Visst, han ser söt och mjuk ut men missta er inte för under ytan lurar en irriterande, påfrestande och i allra största allmänhet o-rolig mupp som inte tillför någonting till filmen, förutom att offra sig för att rädda världen vilket leder till en lika sentimental som förutsägbar uppvaknelse-scen.

Kort sagt, jag gillar inte Gurgi.
 
 
"The Black Cauldron" är en i flesta avseenden bra film och som jag ser det underskattad och sorgligt förbisedd. Jag hade förmodligen älskat den som barn men fick aldrig chansen att se den vilket jag tycker är synd.


Nå, inatt ska jag återbesöka det dimmiga London i en annan förhållandevis mörk Disney-film. "The Great Mouse Detective" var det en herrans massa år sedan jag såg och jag minns att jag såg den för första gången när jag låg på sjukhus i Örebro, för kanske en sådär 18 år sedan.

Inatt blir det att bryta plasten och se den för första gången på engelska! Härliga tider!
 
 
Naaw, stackars Eilonwy. Cry


Ändrad av LeChuck. - 14-september-2012 vid 23:47
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-september-2012 vid 17:11
Wow, det var mycket jag inte kom ihåg av "The Great Mouse Detective"! Kändes till stora delar som en helt ny film för mig. Att det var självaste Vincent Price som gjorde rösten till Ratigan var en glad överraskning och han gör verkligen den onda råttan till en oförglömlig Disney-skurk.


Idag, kring lunch, bröt jag plasten på och såg Oliver & Company för andra gången i mitt liv. Första gången var för närmare tio år sedan.
Jag tyckte klart bättre om den idag än då. Även om Disney gick tillbaka till att fylla filmen med sångnummer så blev det aldrig sockersöta ballader med småfåglar som kvittrar omkring, även om några småfåglar förekommer i Georgettes raffiga "Perfect isn't Easy".

Sykes är en Disneyskurk det talas på tok för lite om. Jag hade svårt att sätta fingret på vem rösten tillhörde och ibland föll tankarna på Michael "The Badass" Madsen men jag slog mig för pannan när eftertexten rullade och avslöjade att det var Robert Loggia! Det borde jag verkligen ha hört. Sykes är ju någonting så sällsynt som en maffia-gangster i en Disney-film och han är både benknäckare och cigarrpuffande skrivbords-boss i ett. Glasögonen ger ett lindrande intryck och får honom förrädiskt nog att ibland se ofarlig ut, men det är det sista han är.

Älskade detaljen att han trycker in ett magasin i sin halvautomatiska 9mm-pistol när jyckarna kör det-falska-pizzabud-tricket utanför hans dörr. Sådanna detaljer är sällsynta i animerade sammanhang i allmänhet och har varit helt frånvarande i Disney fram tills nu (då).

Sykes och hela atmosfären omkring honom funkar så bra att jag blev sugen på att se en hel Disney-film i den stilen/miljön. Någonting jag givetvis inser är helt otänkbart ur alla logiska synvinklar, men man får väl drömma. Det är också ett sällsynt våldsamt sätt både han och hans hundar går hädan på. Elektrifierade och söndermosade mot ett tåg... ouch.

En bra film men jag känner att Oliver Twist förtjänar en tecknad långfilm mer trogen förlagan än vad "Oliver & Company" är och jag önskar att den här filmen kunde ha stått mer på egna ben (tassar? höhöhö) så kunde Disney gjort en riktig Dickens adaption vid ett senare tillfälle. Annars är väl allt gött.


Ikväll/natt, om jag orkar, blir det en viss sjöjungfru...
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-september-2012 vid 21:31

Det blev först igår kväll som jag fick chansen att sätta i en film som alltid har varit på tapeten här på hemsidan samt i andra Disney-samanhang omkring mig, men som jag aldrig riktigt kunnat begripa varför. Jag har såvitt jag vet endast sett "The Little Mermaid" från början till slut en gång tidigare och hur många år sedan det var kan jag inte ens gissa. Det enda riktiga minnet från filmen har alltid varit den episka slutstriden. Resten har bara varit suddiga fragment.

Jag kan nu efter att ha sett den igår gå med på att kalla den för ett mästerverk. Jättevacker film med oförglömlig musik. 
Imorgon går jag "Down Under".
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2012 vid 17:39
Jag har alla 50 klassiker på DVD och började samla dem på Blu Ray för några veckor sedan. Har nu 11 stycken på BD och planerar att sälja av DVD-utgåvorna snart eftersom Blu Ray-versionerna har både och.
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2012 vid 17:43
...och såg just att detta är något ingen på den här tråden bryr sig om längre eftersom LeChuck verkar tagit över med sina detaljerade recensioner av diverse klassiker. Inte för att vara sån, men varför skriver du detta här och inte på en blogg eller liknande?
Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2012 vid 19:39
Meh, det är bara kul att läsa dessa recensioner. 
Hope, faith, love. <3
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-september-2012 vid 19:40
Jojo missförstår mig inte, det är jättekul med folk som är engagerade men då kanske den här personen borde starta en ny tråd istället för att skriva i en som inte har något med det hen skriver att göra?
Eller en Disney-recenssionsblogg som jag sa tidigare :)
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-september-2012 vid 19:05
Köpte Fantasia på discshop. Fick hem den igår. Har inte sett av den än.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2012 vid 20:03
Anledningen till att jag skriver (kortfattat ska tilläggas) om filmerna på just den här tråden är att i och med att samlingen blev komplett så blev nästa steg att se alla klassikerna i tur och ordning. Jag kommer att skriva betydligt mer detaljerat om var och en av samtliga klassiker på deras respektive trådar och skapa nya för de som inte har trådar någon gång i framtiden. Just nu hinner jag inte med ett sånt projekt, men då ska jag recensera inte bara filmerna utan dvd-utgåvorna samt deras extramateral också.

Idag (en halv vecka senare än planerat) bröt jag plasten på "The Rescuers Down Under" och såg den för första gången på engelska.

Jag har ett vagt minne av att jag såg filmen på bio med min pappa, jag måste varit bara omkring fyra år. Sedan minns jag att jag på mellanstadet fick se filmen i samband med ett Australien-tema och jag är ganska säker på att jag senast såg filmen för tio år sedan. Vi (familjen) hyrde tre filmer; "Cast Away", "Crouching Tiger, Hidden Dragon" och "Bernard & Bianca i Australien". Det var bara den sistnämnda som höll måttet och inte var en besvikelse.

Härnäst blir det en skönhet och ett odjur.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-september-2012 vid 21:30
Igår blev det att bryta plasten på, den mycket snygga, Diamond Edition-utgåvan av "Beauty and the Beast". Jag har sett filmen en gång tidigare och jag kan inte ha varit äldre än åtta-nio år när det begav sig.
Jag ägde musiksagan flera år innan jag väl fick se filmen och skapade därför många egna bilder i fantasin till flera av scenerna.

När jag väl såg den så var det i sällskap av min mormor... Hur hon hade fått tag på köpfilmen vet jag inte för den försvann strax efter från deras hem.
Hur som helst tyckte jag den var bra men lite otäck, särskilt striden mellan Gaston och Odjuret och i synnerhet när Gaston hugger Odjuret i ryggen med sin dolk, något som inte alls var så blodigt som jag upplevde det som barn.

Igår kväll fick jag en mäktig upplevelse av den färgsprakande klassikern. Finns inte mycket att säga kortfattat som inte redan har sagts ett dussin gånger på sidan redan.

Jag minns att jag läst en del negativa åsikter om den "nya" sången/scenen "Human Again" men jag tyckte den var helt okej, det enda negativa jag kan tycka var att det blev lite för nära balrumssccenen med tillhörande sång.
Sedan tycker jag att filmen går lite för hastigt fram, lite irriterande att Belle redan första natten bryter mot den enda regeln Odjuret satt upp, rymmer och blir räddad av honom från vargarna. Filmen hade behövt vara kanske 20 minuter längre och behandla hennes växande frustration av att vara fången i slottet.


Ikväll är det dags att gnida lampan...


Ändrad av LeChuck. - 26-september-2012 vid 21:32
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-oktober-2012 vid 22:05
Ja, det var lite att ta igen. I onsdags såg jag mycket riktigt mästerverket "Aladdin" för första gången på, gud vet hur många år och första gången på engelska. "Aladdin" var länge en av mina favorit-Disneyfilmer.
En sak som slog mig efter filmens slut var vilken tur att "Return of Jafar" gjordes då sättet Jafar (den kanske bästa Disney-skurken genom tiderna) "besegras" på i filmen är riktigt ovärdigt. Han förtjänar en storslagen död och det tomrummet fyllde den underskattade uppföljaren gallant.
 
I fredags såg jag "The Lion King". Kring midnatt skickade jag i min snart tio år gamla DVD (har inte skaffat 3D Bluray-utgåvan än) Behöver inte säga särskilt mycket om filmen (duh!) mer än att jag hör och häpna känner att den svenska dubben är överlägsen originalet. Tänk om man kunde fått de svenska skådespelarna att läsa det engelska manuset.
Ska tilläggas att den episka, nästan överväldigande, känslan mästerverket i vanliga fall ger mig dämpades något av att jag i år redan sett filmen två gånger i 3D på bio i våras.

Igår kväll såg jag "Pocahontas" och det hade jag bara gjort en gång tidigare och det var hemma hos en kompis kring 97-98 nån gång.
Musiken... WOW! Det är så kul att se de här filmerna som vuxen för jag uppskattade inte musiken alls särskilt mycket som barn. Tyckte ofta de var onödiga partier som bromsade upp handlingen (i ett fåtal fall stämmer det fortfarande) men så ser jag i regel inte på saken i dagsläget. "Colors of the Wind" är utan tvivel en av de bästa Disney-sångerna. Jag har i åratal tyckt att "The Lion King"s soundtrack är överlägset de övriga filmernas men jag har de senaste två veckorna haft det stora nöjet att lära känna geniet Menken på ett ganska intimt sätt tack vare diverse dokumentärer och klipp i extramaterialet till filmerna som han tonsatt. Jag har gått och försökt få ut "Prince Ali" ur huvudet de senaste dagarna....

Hade tänkt se "The Hunchback of Notre Dame" ikväll men det får nog bli imorgon istället. Är rätt sleten.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2012 vid 13:48
I tisdags på kvällen bröt jag plasten till "The Hunchback of Notre Dame". Utan tvivel en av Disneys starkaste filmer. Har nog inte sett den på hela 2000-talet. Det var också den första Disney-filmen sedan "The Rescuers Down Under" jag såg på bio, fråga mig inte varför. Även den gången gick jag med pappa.
Också denna film använde lärarna på mellanstadiet för att undervisa oss... om vad vet jag inte riktigt, men de ska ha tack, bättre sätt att fördriva lektionstid finns det knappt.
Ps. Kan inte fatta att jag glömt bort den helsköna gamle fången; "Jag är fri, jag är fri... tusan!".

Igår bröt jag plasten på och såg "Hercules" till lunchen. Såg filmen med pappa på bio. När vi på lågstadiet skulle ha ett tema om grekisk mytologi använde lärarna filmen...s inledning! Fatta hur besvikna vi blev när de skickade igång filmen och efter den första sången helt nonchalant stänger av!
Jag fattar nu att de inte kunde visa hur mycket Disney-film som helst för oss men... lägg av! Det där var ju bara plågsamt.
Filmen i sig är mer av en lättsam äventyrsfilm i jämförelse med de tidigare renässans-titlarna och den har kanske inte åldrats riktigt lika bra som tidigare nämnda filmer heller. Men den är helt okej. Hades (som jag för första gången (minus Kingdom Hearts) hörde med James Woods stämma) är en underbar och oförglömlig bad guy.
Men, och det glömde jag på något sätt bort att nämna angående "Pocahontas", vad tusan var det för skräp-dvd!? Bilden grynig och så var det inte ens widescreen, utan en mesig liten rutan omgärdad av svart! Under all kritik.

Sent igår kväll bröt jag plasten på och såg "Mulan". Jepp, såg den på bio med pappa '98. Det kan vara en av de klassiker jag sett flest gånger då det var en av de få jag sedan ägde på WHS. Jag och en polare brukade skicka i den i tid och otid och citerade farmorn varje tillfälle vi fick. "Japp! Det är en lyckosyrsa!", "Anmäl mig till nästa krig!", "Kan han stanna för alltid!"
Haha, underbar.

För en stund sedan bröt jag plasten på "Tarzan". Ska se den nu under eftermiddagen. Jag återkommer.
                                
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-oktober-2012 vid 20:24
Det blev inte av att jag såg "Tarzan" den eftermiddagen. Däremot såg jag den till lunchen dagen efter innan jag hastade iväg till tågstationen och åkte till Norrköpings filmfestival Flimmer där jag har frossat film fram tills idag de senaste tio dagarna.
"Tarzan" har jag bara sett ett par gånger, gick med farsan och ovan nämnda polare på bion och kanske hyrde den, alternativt såg den på tv någon gång efteråt.
Den var klockren med engelskt tal. Wayne Knight(!) som Tantor och självaste Brian Blessed som Clayton! Underbart!!

Ikväll ska jag bryta plasten på "Fantasia 2000".
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-oktober-2012 vid 16:59
Inatt såg jag "Fantasia 2000" för första gången. Vacker men, inget märkvärdigt. Sista segmentet var helt klart bäst. Extra plus för Steve Martin.

Idag till lunchen bröt jag plasten på och såg "The Emperor's New Groove". Det var den sista animerade Disney-filmen på omkring fem år som jag såg på bio, i sällskap av... ni kan gissa vem.
Såvitt jag vet har jag bara sett den i sin helhet två gånger tidigare, På bion och när familjen sedan hyrde den.
Filmen är en lättsam komedi som känns mer i samma stil som en av Disneys bättre tv-serier (ironiskt eftersom den sedan blev en bra tv-serie) än en film som ska sälla sig till "klassikerna".
Jag tycker hur som helst mycket om den och det var ett nöje att se den på engelska och höra rösterna jag så vant mig vid efter att ha häromåret plöjt igenom hela "The Emperor's New School" med engelskt tal.

Ikväll blir det att dyka efter en viss legendarisk stad som jag inte besökt sedan mitt första besök för över tio år sedan.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-oktober-2012 vid 21:44
Igår kväll bröt jag plasten på "Atlantis: The Lost Empire". Filmen som jag under ett decenium haft ett ganska frostigt förhållande till. Så, var det någon skillnad när jag nu såg den för andra gången? Ja, det vill jag säga att det var. För det första var filmen inte så fult tecknad som jag upplevde den när familjen hyrde den 2002, för det andra var de engelska rösterna ca 50 gånger bättre än den minst sagt sunkiga svensk-dubben som gjorde mycket till att dra ner helhetsintrycket av filmen.
Men tyvärr är inte "Atlantis" en speciellt bra film. Det är en stor, tom och bullrig actionfilm. Och det är synd att det inte funkar bättre när Disney väl vågar brassa på med maskingevär och explosioner och folk som faktiskt dör som flugor. Kunde blivit hur coolt som helst, men filmen engagerar helt enkelt inte speciellt mycket. För mycket händer på för kort tid. Hinner de vara på ubåten i tio minuter ens innan den sprängs i bitar?
Karaktärerna försöker vara unika och spejsade men de flesta är rätt platta. Vinny är den enda av birollerna som jag skrattar åt. Hans galghumor är uppiggande.
Det var ett modigt försök, Disney, gör gärna om det någon gång, men med ett bättre manus.

Idag kring lunch bröt jag plasten på och såg "Lilo & Stitch" för första gången. Filmen är verkligen ett lyft jämfört med den ganska stelbenta "Atlantis". Den är varm, rolig och full med Elvis-låtar!
Jag känner att det är lite synd att jag sett så pass mycket av tv-serien då jag helst hade velat gå in i filmen med ett öppnare sinne. Men nu är det som det är. Jag vill gärna se uppfölljarna, tv-serien och spin-off-serien i kronologisk ordning någon gång framöver.
Ving Rhames som Cobra Bubbles...... BADASS!!!

Nu på kvällen bröt jag plasten på "Treasure Planet", en film som jag riktigt grämer mig att jag missade på bio 2002. Men familjen fick en mycket trevlig filmkväll och efter fiaskot vi ansåg "Atlantis" vara så blev vi mycket positivt överraskade av det mycket vackra sci-fi-äventyret.
Den var givetvis bättre med engelskt tal.

Senare ikväll ska jag se "Brother Bear" för första gången(!). Fattar inte att det gått nästan åtta år sedan filmen släpptes i Sverige och att jag fortfarande inte har sett den. Men det ska bli riktigt spännande då den var den första Disney-filmen på ganska många år som man direkt kunde säga: ah, det där är en Disney-film.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-oktober-2012 vid 12:46
Det blev att jag såg "Brother Bear" igår kring lunchen istället. Rätt bra men jag hade nog väntat mig lite mer av den. Bra musik av Collins!
Strax efter bröt jag plasten på och såg "Home on the Range" och den levde mer upp till mina förväntningar, som var rätt låga. Den absoluta höjdpunkten var Steve Buscemi som Weasly, som man direkt kunde se att han var baserad på Buscemis unika anletsdrag.

Sedan på kvällen bröt jag plasten på och kickade i "Chicken Little". Första gången jag såg den sedan premiären 2006. Småkul och faktiskt bedrövligt underskattad, men någon "klassiker" kommer den aldrig bli.

Sedan avslutade jag dagen med att knäcka "The Wild". Ganska snyggt animerad, rätt hyggliga röster. Underbara "Clocks" av Coldplay... det är väl några av de positiva aspekterna.

Nu ska jag äta lunch och se "Meet The Robinsons". Jag är måttligt förväntansfull.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 34567>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media