Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Disney Film som utspelar sig i nutid?

 Svara Svara Sida  <12
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-maj-2010 vid 21:16
Grattis på födelsedagen, jeppe
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-maj-2010 vid 21:30
Svenzon :Det var så lite så :)

Eliaspbo: Tack så mycket, även om det var lite off topic :)

Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-juni-2010 vid 22:41
Andra disneyklassiker som utspelar sig i nutid är snövit, pinocchio, askungen, alice i underlandet, djungelboken, filmen om nalle puh, bernard och bianca, micke och molle, oliver och gänget, den lilla sjöjungfrun, bernard och bianca i australien och lejonkungen.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juni-2010 vid 07:50
Hur får du Snövit och Askungen till nutid? 
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juni-2010 vid 10:59
Låt mig ta din lista, Eliasbo, och markera (med rött) vilka som INTE utspelar sig i nutid/nära nutid i förhållande till när filmen producerades
  • snövit - omkring medeltiden
  • pinocchio - 1800-tal
  • askungen - omkring medeltiden
  • alice i underlandet - 1800-tal
  • djungelboken - 1800-talet
  • filmen om nalle puh
  • bernard och bianca
  • micke och molle
  • oliver och gänget
  • den lilla sjöjungfrun - 1700-talet skulle jag säga
  • bernard och bianca i australien
  • lejonkungen
Filmen om Nalle Puh är lite svår att placera då man i stort sätt endast har Christoffer Robin's klädsel att gå på, men den skulle väl kunna vara 1960- el. 70-tal även om Böckerna skrevs på 1920-talet

De markerade med Orange är lite tveksamma. I Micke och Molle har de väldigt gamla fordon, men det är ju bara två lanbor, so man vet ju inte om de har råd med nått nyare. Fast jag skulle inte placera Micke och Molle i en nära nutid i förhållande till när filmen gjordes.
Lejonkungen går inte att riktigt fastställas när den utspelar sig då det inte finns några människor eller mänskliga föremål att gå efter.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juni-2010 vid 19:30
Jeppe, kan du förklara för mig hur du får Dumbo, Bambi och Pongo och de 101 Dalmatinerna till nutid, jag ser ingen av dem i nutid.
Dumbo skulle jag gissa i tidigt 1900-tal, och själva filmen är från 40-talet
Bambi är jag osäker på
Pongo och de 101 Dalmatinerna jag skulle gissa 1800-talet, och själva filmen är från 60-talet

Ändrad av Eliaspbo - 09-juni-2010 vid 19:32
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juni-2010 vid 20:00
Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

Jeppe, kan du förklara för mig hur du får Dumbo, Bambi och Pongo och de 101 Dalmatinerna till nutid, jag ser ingen av dem i nutid.
Dumbo skulle jag gissa i tidigt 1900-tal, och själva filmen är från 40-talet
Bambi är jag osäker på
Pongo och de 101 Dalmatinerna jag skulle gissa 1800-talet, och själva filmen är från 60-talet


Läser du överhuvudtaget vad andra skriver innan du "face-rollar" fram dina egna inlägg? Så här skrev Jeppe

"I Dumbo så ser vi en modern tågvagn, telefonstolpar och liknande. I 101 Dalmatiner så ser vi neonskyltar, TV-apparater och lastbilar bland annat. Det är lite mer modernt än de vackra skogsmiljöerna i Bambi, därför så har jag svårt att se Bambi som en film i nutid (Även fast den är det). Men Dumbo och 101 Dalmatiner är filmer i nutid som är bra absolut."

Ganska så glasklart tycker de av oss som har en någorlunda utvecklad läsförståelse.

Hur vore det om du nu skulle ta och svara på Daniels fråga om vilken pararell dimension du drömde ihop din lista i? 

Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

Peter Pan, Törnrosa, Svärdet i Stenen, Robin Hood, Taran och den magiska kitteln, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan och Tarzan är disneyklassiker som INTE utspelar sig i nutid.


No shit Sherlock, synd bara att när du väl får till en lista som inte är till 90% felaktig så är helt ovidkommande för tråden och kommer därför att raderas.


Ändrad av Proximus - 09-juni-2010 vid 20:06
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juni-2010 vid 22:12
Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

Jeppe, kan du förklara för mig hur du får Dumbo, Bambi och Pongo och de 101 Dalmatinerna till nutid, jag ser ingen av dem i nutid.
Dumbo skulle jag gissa i tidigt 1900-tal, och själva filmen är från 40-talet
Bambi är jag osäker på
Pongo och de 101 Dalmatinerna jag skulle gissa 1800-talet, och själva filmen är från 60-talet

Som Adrina skrev. Pinnochio och Alice i underlandet utspelar sig på 1800-talet. Tycker du att dessa filmer liknar Pongo och de 101 dalmatinerna?



Ändrad av Jeppe - 09-juni-2010 vid 22:12
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juni-2010 vid 21:48
101 Dalmatiner utspelar sig ju verkligen inte på 1800 talet! Finns hur mycket som helst som inte skulle gå ihop med det.

1. Fordon
2. Klädstil
3. Cruella De Vil's arbete
4. TV-APPARATER
5. en miljon saker till ....



"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Adelle View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 06-maj-2010
var: Göteborg
Status: Offline
Poäng: 28
inläggsval inläggsval   Citera Adelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2010 vid 18:13
Postad av Emmylee Emmylee skrev:

Postad av Adelle Adelle skrev:

Själv tycker jag att de gamla miljöerna i Disney filmerna är en del av det intressanta. Janne Långben The Movie är en jätte bra film, fast samtidigt känns det inte som den bjuder på det där extra. I de flesta filmerna bjuds man in till miljöer som man inte är så vana vid, vilket gör miljön enligt mig mer intressant. Jag kan hålla med om att en bra story kan göra en tecknad film väldigt underhållande, men tycker det krävs det där lilla extra fall den ska bli "magisk". Känns som att såfort man dras in i nutiden, känns allt så förutspått.



Förlåt, men vilken ignorant bedömning. Vad är "det lilla extra" som saknas? Jag tycker "det lilla extra (i min tanke filmens magi)"  finns där hela tiden. Säg bara vad du gillar och ogillar och vad du svarar på och vad som berör dig eller inte berör dig. Kom inte med massa dravel som inte säger något konstruktivt och som bara är en negativ vinkel.
Det är inte en ignorant bedömning och jag står fortfarande fast vid att filmen inte bjuder på något extra. Hade den gjort det hade filmen haft större framgång, misförstå mig inte, men om du frågar ut dagens ungdommar vilka Disney filmer de mins, så lovar jag dig att det är få som säger "Janne Långben The Movie" i första hand. Jag kan hålla med om att Lilo & stitch är ett bra exempel på en lyckad "nutids film", hade glömt den. 
Jag tycker inte det är bara storyn som gör en film "magisk" , även de små detaljerna som i detta fallet miljön. Om du jämför miljön i lejonkungen med den i lilo och stitch, så antar jag att lejonkungens miljö är mer främmande, även för dig? Främmande miljöer lockar oftast mer nyfikenhet än miljöer som man ser vardagligen. När jag syftade på det lilla extra, menade jag miljön. I de flesta undersökningar har "Lejon kungen" räknats som den mest framgångsrika tecknade Disney filmen, och eftersom filmen innehåller mycket nya miljöer så antar jag att miljön faktiskt spelar en stor roll i det hela. Det samma gäller skönheten och odjuret som också toppar listan på bästa tecknade Disney film, där bjuds du in till en gammaldags miljö.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2010 vid 18:42
Jag förstår precis hur du menar, Adelle, och jag håller med dig. Janne Långben: The Movie är en i mitt tycke fantastisk film, men det finns framförallt tre skäl som jag anser gör att den aldrig kan komma upp i samma höga klass som t.ex. Lejonkungen. Dels innehåller filmen inte alls ett lika mäktigt soundtrack som många av Disneys klassiker. Missförstå mig inte, det finns flera riktigt bra sånger i och musikalnummer i filmen, men den saknar den där pampiga och gripande bakgrundsmusiken som bland annat Lejonkungen och Skönheten och Odjuret har.
Sen är själva animeringsstilen inte särskilt imponerande. Det är snyggt och stilrent på alla sätt, men det ser i princip ut som vilken uppföljare eller tv-serie som helst. Inget märkvärdigt och personligt med andra ord, vad gäller den aspekten. Och slutligen kommer vi fram till det tredje och, i mitt tycke, viktigaste skälet till att man aldrig får upplevelsen och känslan av "det där lilla extra" som du talade om, nämligen miljön som filmen utspelar sig i. Hur underbar och fantastisk den här filmen än är, så är det en alldeles för vardaglig i sitt sätt. Den utspelar sig i nutid, i en modern miljö och som tar upp moderna problem och karaktärsdrag. Där finns den överbeskyddande, oförstående och töntige föräldern, den horminstinne, rebelliske och "missförstådde"  tonåringen, och så klart den vackra och tillsynes ouppnåerliga killen/tjejen. Detta är alla element som vi känner igen och är vana vid, och vi matas ständigt med både filmer, böcker och serier som bygger på liknande teman. Så självklart blir det inte riktigt samma känsla, som när vi t.ex. får komma i kontakt med andra kulturer, eller vi får backa bakåt i tiden och uppleva gamla civilisationer. Det blir lite för hemtamt och nära för att det riktigt skall tända till, även om filmen givetvis kan vara hur bra som helst i alla fall. men den försvinner liksom bort litegrann i mängden, om ni förstår hur jag menar.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2010 vid 19:01
Postad av Adelle Adelle skrev:

Postad av Emmylee Emmylee skrev:

Postad av Adelle Adelle skrev:

Själv tycker jag att de gamla miljöerna i Disney filmerna är en del av det intressanta. Janne Långben The Movie är en jätte bra film, fast samtidigt känns det inte som den bjuder på det där extra. I de flesta filmerna bjuds man in till miljöer som man inte är så vana vid, vilket gör miljön enligt mig mer intressant. Jag kan hålla med om att en bra story kan göra en tecknad film väldigt underhållande, men tycker det krävs det där lilla extra fall den ska bli "magisk". Känns som att såfort man dras in i nutiden, känns allt så förutspått.



Förlåt, men vilken ignorant bedömning. Vad är "det lilla extra" som saknas? Jag tycker "det lilla extra (i min tanke filmens magi)"  finns där hela tiden. Säg bara vad du gillar och ogillar och vad du svarar på och vad som berör dig eller inte berör dig. Kom inte med massa dravel som inte säger något konstruktivt och som bara är en negativ vinkel.
Det är inte en ignorant bedömning och jag står fortfarande fast vid att filmen inte bjuder på något extra. Hade den gjort det hade filmen haft större framgång, misförstå mig inte, men om du frågar ut dagens ungdommar vilka Disney filmer de mins, så lovar jag dig att det är få som säger "Janne Långben The Movie" i första hand. Jag kan hålla med om att Lilo & stitch är ett bra exempel på en lyckad "nutids film", hade glömt den. 
Jag tycker inte det är bara storyn som gör en film "magisk" , även de små detaljerna som i detta fallet miljön. Om du jämför miljön i lejonkungen med den i lilo och stitch, så antar jag att lejonkungens miljö är mer främmande, även för dig? Främmande miljöer lockar oftast mer nyfikenhet än miljöer som man ser vardagligen. När jag syftade på det lilla extra, menade jag miljön. I de flesta undersökningar har "Lejon kungen" räknats som den mest framgångsrika tecknade Disney filmen, och eftersom filmen innehåller mycket nya miljöer så antar jag att miljön faktiskt spelar en stor roll i det hela. Det samma gäller skönheten och odjuret som också toppar listan på bästa tecknade Disney film, där bjuds du in till en gammaldags miljö.


Du kanske ska säga miljö då nästa gång istället?
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2010 vid 19:02
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Jag förstår precis hur du menar, Adelle, och jag håller med dig. Janne Långben: The Movie är en i mitt tycke fantastisk film, men det finns framförallt tre skäl som jag anser gör att den aldrig kan komma upp i samma höga klass som t.ex. Lejonkungen. Dels innehåller filmen inte alls ett lika mäktigt soundtrack som många av Disneys klassiker. Missförstå mig inte, det finns flera riktigt bra sånger i och musikalnummer i filmen, men den saknar den där pampiga och gripande bakgrundsmusiken som bland annat Lejonkungen och Skönheten och Odjuret har.
Sen är själva animeringsstilen inte särskilt imponerande. Det är snyggt och stilrent på alla sätt, men det ser i princip ut som vilken uppföljare eller tv-serie som helst. Inget märkvärdigt och personligt med andra ord, vad gäller den aspekten. Och slutligen kommer vi fram till det tredje och, i mitt tycke, viktigaste skälet till att man aldrig får upplevelsen och känslan av "det där lilla extra" som du talade om, nämligen miljön som filmen utspelar sig i. Hur underbar och fantastisk den här filmen än är, så är det en alldeles för vardaglig i sitt sätt. Den utspelar sig i nutid, i en modern miljö och som tar upp moderna problem och karaktärsdrag. Där finns den överbeskyddande, oförstående och töntige föräldern, den horminstinne, rebelliske och "missförstådde"  tonåringen, och så klart den vackra och tillsynes ouppnåerliga killen/tjejen. Detta är alla element som vi känner igen och är vana vid, och vi matas ständigt med både filmer, böcker och serier som bygger på liknande teman. Så självklart blir det inte riktigt samma känsla, som när vi t.ex. får komma i kontakt med andra kulturer, eller vi får backa bakåt i tiden och uppleva gamla civilisationer. Det blir lite för hemtamt och nära för att det riktigt skall tända till, även om filmen givetvis kan vara hur bra som helst i alla fall. men den försvinner liksom bort litegrann i mängden, om ni förstår hur jag menar.


Här har vi ett mer respektabelt omdöme.
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Jack-Sparrow View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Omogen pirate Wannabe

Medlem sedan: 04-september-2009
var: Cook Islands
Status: Offline
Poäng: 76
inläggsval inläggsval   Citera Jack-Sparrow Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2010 vid 05:54
Yes! För vad du anser vara respektabelt är lag och alla bör knäböja inför den! Må blixten slå ner i den person som Lady Emmylee inte anser ha ett respektabet omdöme!
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2010 vid 09:02
Postad av Jack-Sparrow Jack-Sparrow skrev:

Yes! För vad du anser vara respektabelt är lag och alla bör knäböja inför den! Må blixten slå ner i den person som Lady Emmylee inte anser ha ett respektabet omdöme!

 

Men herregud Jack-Sparrow! Lägg av med att attackera Emmylee!Angry Hon har inte krävt att man ska knäböja inför henne! Det är inget fel med att ha respektabla inlägg eller omdömen. Tycker du är väldigt tarvlig mot henne!

Jag tycker Emmylee är en schyst tjej, som faktiskt vill alla väl! Att man vill ha ett respektabelt omdöme måste man väl få säga/skriva utan att du ska klanka ner på den personen.

 

 

Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2010 vid 09:06
Postad av Emmylee Emmylee skrev:

Postad av Adelle Adelle skrev:

Själv tycker jag att de gamla miljöerna i Disney filmerna är en del av det intressanta. Janne Långben The Movie är en jätte bra film, fast samtidigt känns det inte som den bjuder på det där extra. I de flesta filmerna bjuds man in till miljöer som man inte är så vana vid, vilket gör miljön enligt mig mer intressant. Jag kan hålla med om att en bra story kan göra en tecknad film väldigt underhållande, men tycker det krävs det där lilla extra fall den ska bli "magisk". Känns som att såfort man dras in i nutiden, känns allt så förutspått.





Du kanske ska säga miljö då nästa gång istället?



Kortade ner era citat lite, men vad jag kan se så har Adelle nämnt "miljö" redan från början?

Jag tycker också att icke-nutidsmiljöer ger en extra krydda till klassikerna. Nutidsomgivningar har jag utanför fönstret medan Afrika, Tusen och en natts Indien eller 1700-talets Amerika bara finns i drömmar och fantasier. Jag är mer nyfiken på miljöer som jag inte själv har del av och tycker det gör filmerna mer spännande att titta på.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2010 vid 17:03
Postad av Jack-Sparrow Jack-Sparrow skrev:

Yes! För vad du anser vara respektabelt är lag och alla bör knäböja inför den! Må blixten slå ner i den person som Lady Emmylee inte anser ha ett respektabet omdöme!


Jag yttrar mig bara om deras sätt att förmedla sina åsikter. Jag klankar inte ner på någon. Om jag tycker att någon skriver lite taskigt och eftersom det är något som berör/stör mig, så vill jag helst nämna det. Jag är inte oförskämd, jag säger det med största respekt (beroende på vem användaren är). Skulle helst vilja se att vi alla var på samma plan vad det gäller yttrandet i skrivform, men det verkar vara en omöjlighet på det här forumet.
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2010 vid 17:05
Postad av Tinsan-girl Tinsan-girl skrev:

Postad av Jack-Sparrow Jack-Sparrow skrev:

Yes! För vad du anser vara respektabelt är lag och alla bör knäböja inför den! Må blixten slå ner i den person som Lady Emmylee inte anser ha ett respektabet omdöme!

 

Men herregud Jack-Sparrow! Lägg av med att attackera Emmylee!Angry Hon har inte krävt att man ska knäböja inför henne! Det är inget fel med att ha respektabla inlägg eller omdömen. Tycker du är väldigt tarvlig mot henne!

Jag tycker Emmylee är en schyst tjej, som faktiskt vill alla väl! Att man vill ha ett respektabelt omdöme måste man väl få säga/skriva utan att du ska klanka ner på den personen.

 

 



Du är en ängel som tar dig tid att försvara mig! Smile
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2010 vid 18:09
Postad av Emmylee Emmylee skrev:


Skulle helst vilja se att vi alla var på samma plan vad det gäller yttrandet i skrivform, men det verkar vara en omöjlighet på det här forumet.


Jag delar din önskan, men det är nog, som du säger, en utopi.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Adelle View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 06-maj-2010
var: Göteborg
Status: Offline
Poäng: 28
inläggsval inläggsval   Citera Adelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2010 vid 21:23
Postad av Emmylee Emmylee skrev:

Postad av Adelle Adelle skrev:

Postad av Emmylee Emmylee skrev:

Postad av Adelle Adelle skrev:

Själv tycker jag att de gamla miljöerna i Disney filmerna är en del av det intressanta. Janne Långben The Movie är en jätte bra film, fast samtidigt känns det inte som den bjuder på det där extra. I de flesta filmerna bjuds man in till miljöer som man inte är så vana vid, vilket gör miljön enligt mig mer intressant. Jag kan hålla med om att en bra story kan göra en tecknad film väldigt underhållande, men tycker det krävs det där lilla extra fall den ska bli "magisk". Känns som att såfort man dras in i nutiden, känns allt så förutspått.



Förlåt, men vilken ignorant bedömning. Vad är "det lilla extra" som saknas? Jag tycker "det lilla extra (i min tanke filmens magi)"  finns där hela tiden. Säg bara vad du gillar och ogillar och vad du svarar på och vad som berör dig eller inte berör dig. Kom inte med massa dravel som inte säger något konstruktivt och som bara är en negativ vinkel.
Det är inte en ignorant bedömning och jag står fortfarande fast vid att filmen inte bjuder på något extra. Hade den gjort det hade filmen haft större framgång, misförstå mig inte, men om du frågar ut dagens ungdommar vilka Disney filmer de mins, så lovar jag dig att det är få som säger "Janne Långben The Movie" i första hand. Jag kan hålla med om att Lilo & stitch är ett bra exempel på en lyckad "nutids film", hade glömt den. 
Jag tycker inte det är bara storyn som gör en film "magisk" , även de små detaljerna som i detta fallet miljön. Om du jämför miljön i lejonkungen med den i lilo och stitch, så antar jag att lejonkungens miljö är mer främmande, även för dig? Främmande miljöer lockar oftast mer nyfikenhet än miljöer som man ser vardagligen. När jag syftade på det lilla extra, menade jag miljön. I de flesta undersökningar har "Lejon kungen" räknats som den mest framgångsrika tecknade Disney filmen, och eftersom filmen innehåller mycket nya miljöer så antar jag att miljön faktiskt spelar en stor roll i det hela. Det samma gäller skönheten och odjuret som också toppar listan på bästa tecknade Disney film, där bjuds du in till en gammaldags miljö.


Du kanske ska säga miljö då nästa gång istället?
Jag ber om ursäkt för att jag skrev "det lilla extra" istället för miljö. Jag kanske inte är den bästa på att uttrycka mina åsikter och jag är ledsen om jag inte ligger på samma nivå som du själv. Men det är något du får respektera.
Jag tycker det är kul att diskutera med personer som inte delar samma åsikt, det får mig att att se ur andra synvinklar. Och jag förstår hur du tänker, fastän jag inte delar samma tankar. Så jag tackar för en bra inblick i hur du ser på frågan och jag hoppas du är öppen för att se saker ur mitt perspektiv också. Måste fråga, spelar miljön verkligen ingen roll för dig? :)
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2010 vid 22:30
Vill bara säga lite snabbt om allting

 

Jack-Sparrow: Snälla lägg ner. Du är jobbigare än jag och det är det svårt att vara.

 

Svenzon: Håller absolut med dig. Mer främmande miljöer är intressantare att se än såna man redan känner till.

 

Jag skulle nog också säga att en film saknade det lilla extra om det kändes som att något fattades men jag kunde inte sätta fingret på det. Det där lilla som gör att filmen blir perfekt. Jag är inte särskilt bra på att analysera film så det är en väldigt användbar fras för mig. Men jag får väl be om ursäkt för att jag i så fall inte är på samma nivå som er på det sättet.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juli-2010 vid 08:32
Jag är inte heller så bra på att analysera och sätta fingret på exakt vad som gör en film bra eller dålig och använder också uttrycket "det lilla extra". Så jag får väl också be om ursäkt för att jag fortsätter skriva här fastän jag inte är på samma nivå som en del skulle önska.

Sen kan jag ju tycka att så länge man respekterar varandras åsikter och inte klankar ner på de som tycker olika så spelar det ingen roll om någon är mer vältalig (i skrift) än nån annan.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Adelle View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 06-maj-2010
var: Göteborg
Status: Offline
Poäng: 28
inläggsval inläggsval   Citera Adelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juli-2010 vid 15:54
Vad som gör det lilla extra är ju olika från person till person. Jag håller med Trubaduren, speciellt med (citerat:  "Den utspelar sig i nutid, i en modern miljö och som tar upp moderna problem och karaktärsdrag. Där finns den överbeskyddande, oförstående och töntige föräldern, den horminstinne, rebelliske och "missförstådde"  tonåringen, och så klart den vackra och tillsynes ouppnåerliga killen/tjejen. Detta är alla element som vi känner igen och är vana vid, och vi matas ständigt med både filmer, böcker och serier som bygger på liknande teman. Så självklart blir det inte riktigt samma känsla, som när vi t.ex. får komma i kontakt med andra kulturer, eller vi får backa bakåt i tiden och uppleva gamla civilisationer." )

Nya miljöer gör faktiskt en film mer intressant. Måste tillägga att filmen Avatar vann mycket på sin otroliga miljö. Jag tror att om Disney gör en tecknad film i nutid, blir det svårt att komma på en bra story. De tecknade Disney filmerna har ju en väldigt stor barn publik, och att komma på en story i nutid som vänder isg till små barn, utan att involvera för mycket drama är svårt. Självklart om de hade kommit på en riktigt bra story och tagit fram den nutida miljön kanske det hade funkat, men jag står fortfarand fast vid att för mycket nutid miljö försämrar Disney stämningen. Just för att vi redan vet så mycket om nutiden.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <12
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media