Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Alan Menken musikexempel

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Alan Menken musikexempel
    Postad: 06-december-2010 vid 14:25
Kanske inte världens mest beskrivande rubrik men det får funka ändå.

 

Ja, alltså. jag har skrivit ett musikarbete om Alan Menken. Detta arbete ska redovisas nästa tisdag 14/12. Då ska jag ha ett eller två musikexempel. Jag kan inte överhuvudtaget bestämma mig för vilka jag ska välja. Så då tänkte jag fråga lite här om hjälp. Vilken/Vilka av Menkens alla Disneylåtar tycker ni är bäst, eller vilken tycker ni sammanfattar och visar bäst vilken sorts musik Alan Menken skapar.

Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-december-2010 vid 16:31
Du MÅSTE ha med "Förvandlingen" från Skönheten & Odjuret. Jag kan skicka dig den svenska versionen (från soundtracket, inte rippat från filmen) om du vill.

Den andra är lite svårare. Där kan du ju bara ta en personlig favorit.
Jag vet inte hur långa låtar du får spela upp men du borde faktiskt spela upp slutet på "En Sång Från Notre Dame". Mikael Grahn's ouppnåeliga galna tonhöjning ("ring från noootreee daaaaaaaaaame") får folk att rysa. Om du öser på med rätt volym. :)

EDIT: Jag kan givetvis skicka dig den svenska versionen av En Sång Från Notre Dame också, om du vill.


Ändrad av Emmylee - 06-december-2010 vid 16:33
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-december-2010 vid 20:53
Det kanske är som att svära i kyrkan i det här forumet, men jag tycker absolut att du även ska ta med en låt som inte är gjord på uppdrag av Disney. I Alan Menkens och Howard Ashmans tidiga karriär hittar vi Little Shop of Horrors med många härliga låtar som är bland det bästa duon Menken och Ashman har åstadkommit. Om jag måste välja en låt skulle jag t.ex. kunna föreslå Dentist! - trallvänlig och inte så tandlös(!) som Disneys mera familjevänliga repertoar.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-december-2010 vid 22:25
Jag håller med Anders, Ta nått från Little Shop of Horror. Sån fantastisk musikal.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
BosarX View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2007
Status: Offline
Poäng: 52
inläggsval inläggsval   Citera BosarX Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-december-2010 vid 11:30
Sista minuten i Farewell från Pocahontas är episk!
http://open.spotify.com/track/2ooCD26N7uKXqhkc6iUvMW
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-december-2010 vid 15:35
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Det kanske är som att svära i kyrkan i det här forumet, men jag tycker absolut att du även ska ta med en låt som inte är gjord på uppdrag av Disney. I Alan Menkens och Howard Ashmans tidiga karriär hittar vi Little Shop of Horrors med många härliga låtar som är bland det bästa duon Menken och Ashman har åstadkommit. Om jag måste välja en låt skulle jag t.ex. kunna föreslå Dentist! - trallvänlig och inte så tandlös(!) som Disneys mera familjevänliga repertoar.


Måste bara få ta tillfället i akt och säga att jag inte håller med dig riktigt. Tycker den är långt ifrån deras bästa. Men om Jeppe ska ta med en låt från LSOH så satsa på Prologen! Mäktig berättarröst i början tills den bryter upp i en ljuvlig pianoslinga och sedan körtjejernas härliga sång.
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-december-2010 vid 19:56
Har aldrig sett Little shop of Horrors. Hade varit kul att ta med något därifrån. men mitt arbete är mest inriktat på det han gjort för Disney. För det är det jag känner till något om :)

 

Tack för erbjudandet om att skicka svenska soundtrackversioner Emmylee. Men jag tar med mig filmen där sången eller så finns med och spelar upp sången på filmen istället :D

 

Jag har funderat väldigt mycket på Transformation själv. Jag har även funderat på Farewell från Pocahontas. Så om jag inte får tag på Pocahontas (Efterlyser den bland mina vänner nu :D) så är Transformation troligtvis det som kommer bli :)

 

Jag har valt att ha en instrumental bit och en sång. Instrumentala bitar är enklast för där är det ett mindre antal riktigt minnesvärda stycken (Transformation, Farewell och Sancturay (Ringaren i Notre Dame) för att nämna några) Medans sångerna är ett mycket större antal bra sånger. Där har jag funderat på allt från Färger i en Vind till Som Eldar. Väldigt spridda skurar alltså.

Har märkt att jag mest har funderat på låtar från Ringaren och Pocahontas och faktiskt nästan helt uteslutit t.ex. Sjöjungfrun, Herkules och andra. Skönheten och Odjuret däremot måste jag ju leta lite bland :)

 

Tack så mycket för alla tips! Skriv gärna igen om ni kommer på fler :D 

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-december-2010 vid 21:20
Jag skulle vilja rekommendera en inte allt för känd Menken sång som gjorts för en Disneyfilm Det är "Seize the Day" från Newsies (1992)
Texten skrevs av jack Feldman (Janne Långben the movie).
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-december-2010 vid 22:10
Ska kolla upp det :) Men jag tror inte jag skulle ha någon möjlighet att ha den med överhuvudtaget. Jag har inte filmen och hörde talas om den först när jag började skriva arbetet.

 

Jag tror även det bästa blir att ha låtar som folk känner igen någonstans ifrån. Så att de kan koppla. När de hör en låt som de säkert har hört någon gång och förstå att det är han som har skrivit det. För typ ingen i min klass känner ens igen Alan Menken :P 

Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-december-2010 vid 20:19
Jag tycker du ska två låtar som är så olika varandra som möjligt så man ser hur mycket olika han gjort, tex något från Herkules och Något från ringaren i NotreDame eftersom den musiken inte påminer något om varandra.
Sen tycker jag du ska kolla upp Newsies, en av minna favorit spelfilmer, jag rekomenderar låtarna Santa Fe och King of New York
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-december-2010 vid 23:42
Har funderat på att ha två så olika låtar som möjligt. Men samtidigt vill jag nog visa mest utav det som Jag tycker är absolut bäst av vad han har gjort. Enligt mig är det musiken till Pocahontas och Ringaren i Notre Dame.

 

Men jag funderar fortfarande och det kan ju ändras. men jag har nnästan helt och hållet nu bestämt mig för att det insrumentala blir Farewell från Pocahontas. Sången däremot funderar jag fortfarande på :)

 

Newsies kan jag ju alltid försöka kolla upp. Men det blir nog svårt att ha med det i redovisningen.

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 02:03
Seize the day går  att hitta på iTunes:  http://itunes.apple.com/se/album/disney-greatest-musicals/id274976298
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media