Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

3D-filmer

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: 3D-filmer
    Postad: 02-maj-2011 vid 00:00
Detta är en avknoppning från följande tråd: Lejonkungen åter i försäljning snart?

Tråden ska handla om 3D-filmer (både bio och Blu-ray), både för animerad film och spelfilm.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Guybrush_Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Bannad /Prox lol

Medlem sedan: 01-maj-2011
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush_Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2011 vid 15:00
Är det ingen mer än jag som är väldigt nyfiken på den där beryktade 3D-Bluray-utgåvan? Jag kan personligen inte tänka mig en tecknad film jag hellre skulle vilja se i 3D än Lejonkungen.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2011 vid 18:13
Jag tycker att 3D är så fruktansvärt överrkattat, skälper mer än det hjälper. Tycker att den traditionella 2D-stilen (om än lite restaurerad) är mer än bra nog och är däriför inte särskilt intresserad av 3D-Bluray.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2011 vid 20:01
Jag är inte heller så intresserad av 3D. På bio var det faktiskt rätt så häftigt, och Trassel i 3D var kul och trevligt att se, med ett par riktigt vackra och häftiga effekter. Men hemma så blir det inte samma sak som att sitta i en stor biosalong, och då ser jag mycket hellre filmen som den är.
Till toppen
Guybrush_Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Bannad /Prox lol

Medlem sedan: 01-maj-2011
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush_Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-maj-2011 vid 15:00
Jag tycker att uppfattningen om att 3D-fenomenet skulle vara överskattat är fruktansvärt överskattad. Jag har lagt märke till att felet ofta ligger hos tittaren snarare än filmen. Massor av människor går omkring med små, små defekter i sin syn som de inte ens är medvetna om då det inte påverkar de i sin vardag men som de genast blir varse om när 3D-brillorna åker på. Det är ofta (inte alltid) dessa personer som klagar högst på "trenden" (vem försöker de lura? 3D är här för att stanna och utvecklas vidare) och kallar den onödig.

Givetvis finns det fall där 3D:n är fullständigt överflödig men det beror oftast på att den har använts på fel sätt, eller inte ens är 3D. Ta kassa filmen "Clash of the Titans" som exempel, en redan dålig film som verkligen kunde ha räddats av att ha varit filmad i 3D (den har ett överflöd av scener som skulle rockat i 3D). Synd bara att de INTE filmade den i 3D utan kom på att slänga på någon slags billig fake-3D i sista sekunden som enbart bidrog till att göra filmen grummlig och suddig. Uppföljaren "Wrath of The Titans" lär ska filmas i 3D och den lär ju knappast kunna bli sämre än ettan, om de dessutom får till 3D:n så kan jag nog sitta mig igenom Sam Worthingtons vedervärdiga skådespeleri en andra gång. Grekisk mytologi är ju alltid kul. 

Sedan har vi ett relativt sent exempel i "The Green Hornet", för det mesta var 3D:n meningslös (obefintlig?) men kung-fu-scenerna var riktigt läckra och den serietidnings-inspirerade eftertexten var råsnygg.

Men filmer som "The Final Destination" (snyggaste 3D:n EVER), "Resident Evil: Aftermath", Piranah 3D och SAW 3D visar vad tekniken var ämnad för.

"Tron Legacy" är ett gränsfall. Den kändes inte särskilt 3D-ig men den hade en sexig kristallklarhet i bilden vilket jag gissar den hade den digitala 3D:n att tacka för. Jag blir sur när jag tänker på att jag bor i ett så bonnigt land där det bara finns EN enda IMAX-biograf och den är inte ämnad för spelfilm. Piiinsamt. 

Sedan finns det ju undantag även när det kommer till konverterad 3D som i regel ser helt pörskigt ut (t.ex. CoTT). Burtons "Alice in Wonderland" hade, trots sin i efterhand pålagda 3D, några av de bästa 3D-scener jag har sett och hela filmen hade ett fantastiskt djup, den tillhör helt klart en av mina favortfilmer jag har sett i 3D.

Animerade filmer som "Ice Age 3" och "Tangled" var fantastiskt läckra i 3D, särskilt den sistnämnda. Något av det mest glasklara jag har sett, en ren njutning.

"Men hemma så blir det inte samma sak som att sitta i en stor biosalong,"

Nu vet jag inte vilken TV du har kollat på men jag var lite av samma åsikt... fram tills den 26 Mars i år när jag förlorade min 3D-TV-oskuld till ovan nämnda "Alice in Wonderland". En av de bästa filmupplevelser jag har haft och då var det ändå en film jag redan sett fem gånger på bio. Den var MINST lika fantastisk på min LG som den var på bion. Om möjligt var bilden ännu glasklarare i mitt rum än den jag upplevt drygt ett år tidigare. Bara DVD-menyn i 3D imponerade mig och alla jag visade den för, förmodligen den bäst utarabetade DVD-menyn jag någonsin har sett för övrigt.

Okej, så vad jag ville komma fram till är att om man har upplevt 3D som jag har det, med mina ögon åtminstonde så är tanken på den bästa tecknade filmen någonsin, med ett nytt djup och eventuellt ett och annat gnuhorn som sticker ut i rummet, en tanke som får det att vattnas i munnen. Men om man känner starkt emot 3D (något jag aldrig kommer att förstå såvida inte förklaringen är den ovan nämnda) så är det ju bara att låta bli att se det. Men de som bommar att se POTC: On Stranger Tides i 3D lär komma att ångra sig. Det kommer att bli episkt.

Det kan ju omöjligen bara vara jag som lockas av tanken på "The Lionking 3D"?
Till toppen
Patsa View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 18-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera Patsa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-maj-2011 vid 16:51
Jag är en av dessa människor som har "defekt" syn. Det gör naturligtvis att jag är totalt ointresserad av "3D-trenden". Men det är ju kul att det fungerar för någon.

Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2011 vid 01:26
Jag har perfekt syn. Mer än perfekt, då mina ögon är opererade och jag ser 150%. Jag tycker också 3D är överskattat. Har sett ett antal filmer i 3D nu och det är väldigt få som egentligen givit mig någonting på det planet. 
A Christmas Carol är den som funkat bäst tycker jag. Svepningarna över London i början av filmen fick mig, bokstavligt, att tappa andan. Det kändes oerhört verkligt och välgjort. I sammanhanget ständigt nämnda Avatar var även den väldigt snygg naturligtvis. Dock erkänner jag villigt att jag uppskattade filmen mer andra gången jag såg den, då hemma på blu-ray utan 3D som om effekten var såvärst nödvändig vet jag inte riktigt. Sedan har vi filmer som Toy Story 3 (mästerverk) eller nämnda Clash of the Titans (skitfilm av rang) där 3Dn inte fyllde någon funktion vid något tillfälle. Känns totalt poänglöst.
Tangled uppskattade jag också mycket när jag såg den i 3D, men det kan bero på att jag tyckte hela filmen var gudomligt vackert animerad, kommer säkert vara minst lika snygg på blu-ray. Så nej, jag är inte överhypad ang hela 3D-grejen, men det blir väl till att se Pirates och Potter med fula brillor på näsan, varför inte liksom.
Lejonkungen i 3D vore en kul grej, men absolut inget måste. Som Sockerpajen sa räcker kristallklar 2D ala Skönheten och Odjuret gott och väl för mig. Skönheten och Odjuret på blu-ray är det mest magiska jag sett, The Princess and the Frog nosar den i hälarna. Lejonkungen på blu-ray är en av årets stora händelser.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2011 vid 20:49
Jag hör också till skaran som inte kan se 3D-effekter och följer därför inte med i framstegen och nyheterna. Jag tror i och för sig inte att jag varit särskilt intresserad av 3D även om jag hade kunnat se ordentligt, men det är såklart lätt att säga nu när jag inte har nåt att välja på. LOL
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-maj-2011 vid 12:49
Jag uppskattar välformulerade och uttänkta inlägg som ditt guybrush men jag är fortfarande inte övertygad. Jag kommer nog uppskatta 3D mer när man har kommit lite längre i utvecklingen, när man slipper ha glasögon på sig och filmen inte får en mörk skugga över sig som mättar av alla färger (vilket jag tycker ofta är fallet vid 3D). Och att den är här för att stanna är inte säkert, man har försökt sig på att göra filmer i 3D populärt flera gånger förut och misslyckats och hittills tycker jag inte att det verkar som att majoriteten är övertygad. 

Så ifall tekniken inte förbättras drastiskt och jag kan se en film i 3D utan att få huvudvärk så kommer jag vara en del av den massiva gruppen som säger "Vi behöver inte 3D, snälla lämna Lejonkungen och Harry Potter och Dödrelikerna - del 2 i fred". 
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-september-2012 vid 19:13
Varför släpps 3D versionerna av disney filmerna bara på bluray och inte på dvd ?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2012 vid 14:59
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Varför släpps 3D versionerna av disney filmerna bara på bluray och inte på dvd ?

Därför att det inte finns någon riktig standard för 3D på DVD.

Det har visserligen släppts ett mindre antal 3D-filmer på DVD och t.o.m. på VHS, men resultatet blir tämligen dåligt, för att inte säga uselt. Och man får ha olika sorters glasögon beroende på hur filmen är kodad eftersom det inte finns någon standard.

Som experiment eller "kul grej" kan det kanske ha sin poäng, men det är inget för seriöst filmtittande.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2012 vid 17:15
Kan tänka mig att skärpan i Blu-ray gör sitt också för att förhöja 3D-kvalitén...
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2012 vid 19:58
Skärpan i Blu-ray är avgjort ett plus när det gäller 3D-kvalitén.

Dock vågar jag påstå att det skulle gå att återge 3D med acceptabel TV-kvalité på DVD om man hade bemödat sig om att sätta en ordentlig standard. Det är ju inte förrän de senaste åren som 3D har fått ett uppsving tack vare biografernas digitalisering. När DVD slog igenom omkring år 2000 var det ingen som frågade efter 3D och följaktligen brydde man sig inte heller om att utveckla en standard.

De 3D-DVD som finns använder antingen ett anaglyfiskt system eller "field sequential".

I anaglyfiska system har man har glasögon med olika färg för vänster och höger öga. Det kan antingen vara rött/cyan, grönt/magenta eller blått/gult. Fördelen är att det inte kräver någon speciell hårdvara och glasögonen kan vara billiga av kartong och följa med filmen. Bäst blir det om tv:n är kopplad med RGB eller komponentvideo till DVD-spelaren. Det blir dock aldrig riktigt bra. Färgfiltren i glasögonen ger ganska mycket läckage mellan höger och vänster bild och det är ganska tröttsamt att se en film genom olikfärgade glasögon.

I "field sequential" delar man bilden så att varannan linje hör till vänster öga, varannan till höger öga. Det gör att man får en bild som bara får halv upplösning i höjdled och som kommer att flimra kraftigt. Dessutom krävs det speciella glasögon och det fungerar inte på alla tv-apparater. Bäst är gamla tjock-tv utan någon digital bildbehandling.

Sen finns det faktiskt ytterligare ett system för 3D på DVD, det s.k. Pulfrich-systemet. Det ger inget flimmer, perfekt separation mellan vänster och höger bild, full DVD-upplösning, full färgåtergivning och kräver ingen speciell hårdvara. Det låter nästan för bra för att vara sant, men haken är att det inte fungerar med vanliga filmer. Kameran måste hela tiden vara i rörelse i sidled. Så fort kameran stannar upp försvinner 3D-effekten. Glasögonen har ett mörkt filter för ena ögat och ett ljust filter för det andra. Pulfrich-effekten beror på ett biologiskt fenomen. Det tar längre tid för en mörk bild att tolkas i hjärnan än en ljus bild. Den som vill veta mer kan googla på Pulfrich.


Ändrad av Anders M Olsson - 23-september-2012 vid 20:20
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-augusti-2016 vid 16:48
Det känns som att trots 3D:n utvecklats och förbättrats de senaste fem åren är folk lika benägna att gnälla. Helt förbluffande. 

Som om "Finding Dory" imorgon skulle vara lika bra med en platt bild.
Till toppen
Änglahund View Drop Down
Springschas
Springschas


Medlem sedan: 05-april-2017
Status: Offline
Poäng: 7
inläggsval inläggsval   Citera Änglahund Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-november-2020 vid 17:11
Postad av Guybrush_Threepwood Guybrush_Threepwood skrev:

Jag tycker att uppfattningen om att 3D-fenomenet skulle vara överskattat är fruktansvärt överskattad. Jag har lagt märke till att felet ofta ligger hos tittaren snarare än filmen. Massor av människor går omkring med små, små defekter i sin syn som de inte ens är medvetna om då det inte påverkar de i sin vardag men som de genast blir varse om när 3D-brillorna åker på. Det är ofta (inte alltid) dessa personer som klagar högst på "trenden" (vem försöker de lura? 3D är här för att stanna och utvecklas vidare) och kallar den onödig.

Givetvis finns det fall där 3D:n är fullständigt överflödig men det beror oftast på att den har använts på fel sätt, eller inte ens är 3D. Ta kassa filmen "Clash of the Titans" som exempel, en redan dålig film som verkligen kunde ha räddats av att ha varit filmad i 3D (den har ett överflöd av scener som skulle rockat i 3D). Synd bara att de INTE filmade den i 3D utan kom på att slänga på någon slags billig fake-3D i sista sekunden som enbart bidrog till att göra filmen grummlig och suddig. Uppföljaren "Wrath of The Titans" lär ska filmas i 3D och den lär ju knappast kunna bli sämre än ettan, om de dessutom får till 3D:n så kan jag nog sitta mig igenom Sam Worthingtons vedervärdiga skådespeleri en andra gång. Grekisk mytologi är ju alltid kul. 

Sedan har vi ett relativt sent exempel i "The Green Hornet", för det mesta var 3D:n meningslös (obefintlig?) men kung-fu-scenerna var riktigt läckra och den serietidnings-inspirerade eftertexten var råsnygg.

Men filmer som "The Final Destination" (snyggaste 3D:n EVER), "Resident Evil: Aftermath", Piranah 3D och SAW 3D visar vad tekniken var ämnad för.

"Tron Legacy" är ett gränsfall. Den kändes inte särskilt 3D-ig men den hade en sexig kristallklarhet i bilden vilket jag gissar den hade den digitala 3D:n att tacka för. Jag blir sur när jag tänker på att jag bor i ett så bonnigt land där det bara finns EN enda IMAX-biograf och den är inte ämnad för spelfilm. Piiinsamt. 

Sedan finns det ju undantag även när det kommer till konverterad 3D som i regel ser helt pörskigt ut (t.ex. CoTT). Burtons "Alice in Wonderland" hade, trots sin i efterhand pålagda 3D, några av de bästa 3D-scener jag har sett och hela filmen hade ett fantastiskt djup, den tillhör helt klart en av mina favortfilmer jag har sett i 3D.

Animerade filmer som "Ice Age 3" och "Tangled" var fantastiskt läckra i 3D, särskilt den sistnämnda. Något av det mest glasklara jag har sett, en ren njutning.

"Men hemma så blir det inte samma sak som att sitta i en stor biosalong,"

Nu vet jag inte vilken TV du har kollat på men jag var lite av samma åsikt... fram tills den 26 Mars i år när jag förlorade min 3D-TV-oskuld till ovan nämnda "Alice in Wonderland". En av de bästa filmupplevelser jag har haft och då var det ändå en film jag redan sett fem gånger på bio. Den var MINST lika fantastisk på min LG som den var på bion. Om möjligt var bilden ännu glasklarare i mitt rum än den jag upplevt drygt ett år tidigare. Bara DVD-menyn i 3D imponerade mig och alla jag visade den för, förmodligen den bäst utarabetade DVD-menyn jag någonsin har sett för övrigt.

Okej, så vad jag ville komma fram till är att om man har upplevt 3D som jag har det, med mina ögon åtminstonde så är tanken på den bästa tecknade filmen någonsin, med ett nytt djup och eventuellt ett och annat gnuhorn som sticker ut i rummet, en tanke som får det att vattnas i munnen. Men om man känner starkt emot 3D (något jag aldrig kommer att förstå såvida inte förklaringen är den ovan nämnda) så är det ju bara att låta bli att se det. Men de som bommar att se POTC: On Stranger Tides i 3D lär komma att ångra sig. Det kommer att bli episkt.

Det kan ju omöjligen bara vara jag som lockas av tanken på "The Lionking 3D"?



Det här åldrades tyvärr inte särskilt bra. 3D är numera helt utdöd på grund av hur korkat branschen behandlade tekniken.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media