Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Klassiker på Blu-Ray

 Svara Svara Sida  <1 34567 8>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-juli-2013 vid 20:38
Någon som vet ifall omslagen som finns på Discshop är de officiella eller om de endast är tillfälliga? Inget av dem är ju isåfall nya (förutom Aladdin? känner inte igen det, även fast det ser ut att vara från 90-talet), vilket jag tycker är tråkigt. Då känns det mer som att dessa är filmer de inte orkat lägga någon energi på och därför släpper som halvdana utgåvor. Tycker att Peter Pan som släpptes senast, var en usel Bluray-utgåva. Menyerna t.ex. kändes som DVD-menyer och varför fick den ingen Disney-view?
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-juli-2013 vid 23:24
Okej, förlåt mig. Det står på samtliga fem filmer, med undantag för Björnbröder, att omslagsbilden endast är temporär. Tack för det. Med tanke på den fina framsidan Bernard & Bianca fick i USA borde vi åtminstone få någonting mer än den gamla DVD-bilden.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-juli-2013 vid 10:25
Omslagen till Tarzan och Aladdin är de brittiska. De andra tre (Björnbröder, Bernard och Bianca, Ringaren i Notre Dame) är lite fejkade eftersom det är DVD-omslag som är avklippta i nederkant för att passa på Blu-rayfodral. Men de liknar ändå väldigt mycket de redan utgivna brittiska Blu-rayutgåvorna.

Därför är det sannolikt så att de slutliga svenska omslagen inte kommer att skilja sig så väldigt mycket från de temporära som visas på Discshop.

Det brittiska omslaget till Aladdin använder för övrigt samma artwork som filmen hade när den för första gången kom ut på VHS (1993 i USA, 1994 i Sverige m.fl. länder).



Ändrad av Anders M Olsson - 04-juli-2013 vid 10:40
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-juli-2013 vid 23:04
tycker det är synd. jag ser inte det svåra med att göra ett nytt omslag för en ny utgåva, det känns helt självklart för mig. de gamla attraherar inte alls lika mycket :/
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-juli-2013 vid 02:16
För min egen del är jag mycket mer intresserad av om de har tillfört något nytt extramaterial än om de bytt ut omslaget... :)
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-juli-2013 vid 13:48
Postad av rooney rooney skrev:

För min egen del är jag mycket mer intresserad av om de har tillfört något nytt extramaterial än om de bytt ut omslaget... :)

Jo, jag håller med dig :) Omslaget är väl egentligen det minst betydelsefulla, men tycker ändå det känns som en så enkelt sak för att göra hela filmen komplett.
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-juli-2013 vid 08:21
Jag håller dock med om att det kan vara ett effektivt sätt att dra upp förväntningarna på ett släpp, ett snyggt omslag kombinerat med en på förhand lovande extramaterialslista bör dra upp förhandsbokningarna...
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juli-2013 vid 11:32
Vilket härligt år för klassiker på blu-ray 2013 blir! En del utgåvor lämnar visserligen en hel del att önska, men minst tio släpp under året är klart godkänt :)
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juli-2013 vid 12:38
Missade släppet av Nalle Puh, så har därför inte köpt den än. Någon som har den? Hur var denna bluray-utgåva? Den finns inte med pappfodral någonstans antar jag?
Till toppen
Agrabah View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 27-december-2011
Status: Offline
Poäng: 285
inläggsval inläggsval   Citera Agrabah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juli-2013 vid 19:15
Jag har blu-ray utgåvan av Filmen om Nalle Puh. Kanske inte den bästa utgåvan som finns. Jag ska säga både det positiva och det negativa med utgåvan. Men jag är i alla fall helt nöjd med den.

Det negativa: Inget pappfodral (Om man tycker det är viktigt), inget bonusmatrial alls.


Det positiva: Snyggt omslag, numret på rätt plats (I fall någon har glömt Peter Pan), underbar meny där det hela tiden är någon/något som rör sig och till sist FANTASTIK bildkvalite på filmen. Filmen ser helt otrolig ut på Blu-ray.
Varmt välkommen att besöka min Disney blogg: http://nouw.com/sacredgold
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juli-2013 vid 19:55
Postad av Agrabah Agrabah skrev:



Det negativa: Inget pappfodral (Om man tycker det är viktigt), inget bonusmatrial alls.


Det positiva: Snyggt omslag, numret på rätt plats (I fall någon har glömt Peter Pan), underbar meny där det hela tiden är någon/något som rör sig och till sist FANTASTIK bildkvalite på filmen. Filmen ser helt otrolig ut på Blu-ray.

Tack! Pappfodral har jag nästan släppt helt nu, eftersom det ändå inte finns någon chans att få det till alla sina filmer. Synd med bonusmaterialet, det är alltid roligt tycker jag om det finns något intressant "bakom kulisserna" eller liknande. Vad roligt att menyn är bra, det värdesätter jag faktiskt ganska högt (Gillade inte Peter Pan's). Och i slutändan är väl ändå det allra viktigaste bildkvalitén? ;) Det blir att jag köper denna när jag hittar den billigt. Egentligen har jag aldrig tyckt om den här filmen jättemycket men klart den ska vara med i samlingen!
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juli-2013 vid 21:45
Browsade lite på Amazon och hittade bilder på Robin Hood, Svärdet i Stenen och Lilo & Stitch, Atlantis m.fl. Förmodligen inte utgåvor som kommer se likadana ut för oss men några av dem är riktigt fina tycker jag. Lilo & Stitch t.ex. Robin Hood är en uphottad version av senaste DVD-utgåvan och Oliver & Gänget är en "utzoomad" bild av DVD:n. Svärdet i Stenen däremot känns väldigt annorlunda, med tanke på grodperspektivet. Gillar inte Pysens ansikte bara. 

Min undran är: Varför får USA ca 13 Disney-blurays om dagen medans vi får halvdana utgåvor en gång i halvåret? 

http://www.stitchkingdom.com/wp-/uploads/2013/05/RobinHood40thAnnayCombo.jpg

http://www.cinemablend.com/sews/37622/_1368998438.jpg

http://www.cinemablend.com/sews_gallery37622/sword_in_the_stone_13689984985958.jpg

http://www.stitchkingdom.com/wp-/uploads/2013/03/lilostitchay.jpg

http:/erdreactor.com/wp-/uploads/2013/03/Atlantis_The_Lost_EmpireAtlantis_Milos_Return_2Movie_Collection.jpg

http://www.disneytouristblog.com/wp-/uploads/2013/06/emperors-new-groove-blu-ray.jpg

Edit: Varför går det inte att lägga upp bilder...?


Ändrad av Aug_ust - 28-juli-2013 vid 21:47
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juli-2013 vid 22:10
Postad av Aug_ust Aug_ust skrev:

Edit: Varför går det inte att lägga upp bilder...?


Som vanligt beror det på forumets egna lilla sabotör Patch/101 som står till skuld för stramare regler. Men jag har lättat upp dem nu, det går bra att posta bilder nu för alla med 50+ poäng/inlägg. Men jag uppmanar att att ändå hålla det sparsamt.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2013 vid 06:16
Postad av Aug_ust Aug_ust skrev:

Min undran är: Varför får USA ca 13 Disney-blurays om dagen medans vi får halvdana utgåvor en gång i halvåret?

Antar att det har att göra med svenska ljudspår i huvudsak, men i år har även svenska Disney fått fart på produktionen och vi har sju releaser till och med oktober att se fram emot nu (Djungelboken, Den lilla sjöjungfrun, Björnbröder, Tarzan, Ringaren i Notre Dame, Aladdin och Bernard och Bianca).
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2013 vid 18:37
Jo nu har det verkligen fått lite fart, men det känns fortfarande som att USA har fått så många mer. Inte konstigt såklart, det är ändå USA. Men t.ex. Aristocats, 101 Dalmatiner och Micke & Molle, dem har vi inte hört ett knyst om. Men den som väntar på nåt gott ;)

Ändrad av Aug_ust - 30-juli-2013 vid 18:37
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-augusti-2013 vid 10:53
Med tanke på hur Discshop har prissatt de kommande filmerna så kan man kanske få en hint om hur fin utgåvan kommer vara. Den lilla sjöjungfrun och Djungelboken ligger på 199kr, resten (Aladdin, Björnbröder, Tarzan, Ringaren i Notre Dame och Bernard & Bianca) ligger på 149kr. Det tolkar jag som att de kommer vara lågbudgetutgåvor á la Pocahontas...
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-augusti-2013 vid 11:08
Jo det kan hända, eller så är det bara just för att Djungelboken och Lilla Sjöjungfrun kommer som Diamond Edition (inkl. DVD) och de andra som endast bluray. Men som du säger blir de nog som Pocahontas och Peter Pan.
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-augusti-2013 vid 22:06
Är det förresten någon som sitter på Skönheten och Odjuret i 3D och kan tänka sig att sälja - PM:a mig pris! :)
Till toppen
Blunder View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-september-2006
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Blunder Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2013 vid 14:24
Någon som vet om Röjar Ralf släpptes med slipcase på blu-ray?
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2013 vid 22:41
Det verkar tyvärr inte så.
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-augusti-2013 vid 17:18
Tyvärr verkar inte heller Djungelboken komma med pappfodral, även om den ska vara en Diamond Edition. Inte heller någon medföljande DVD-version. Trist att man inte kostar på utgåvorna lika mycket längre. Säljer de så dåligt?
Till toppen
Blunder View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-september-2006
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Blunder Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-augusti-2013 vid 21:27
Postad av rooney rooney skrev:

Tyvärr verkar inte heller Djungelboken komma med pappfodral, även om den ska vara en Diamond Edition. Inte heller någon medföljande DVD-version. Trist att man inte kostar på utgåvorna lika mycket längre. Säljer de så dåligt?

Va?! Angry Cry Vad irriterande och konstigt. Detta blir väl första Diamond-utgåvan utan pappfodral? Så random att det bara är det på vissa filmer, Hitta Nemo hade men inte Röjar Ralf. Förstår inte riktigt hur de tänker...eller varför de snålar. De kan väl iaf. ha med det på första utgåvan. I USA verkar alla filmer få pappfodral; diamond edition eller inte. 

Hoppas innerligt att någon butik får in den med pappfodral (Hitta Nemo fanns tydligen utan på många ställen, men några butiker fick in den med.)


Ändrad av Blunder - 27-augusti-2013 vid 21:28
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-augusti-2013 vid 12:01
Känner nästan att man inte bryr sig längre, bluray-utgåvorna blir bara sämre och sämre. Knappt så det är värt att lägga pengar på dem mer.
Till toppen
Reflection View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 30-januari-2013
Status: Offline
Poäng: 12
inläggsval inläggsval   Citera Reflection Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-augusti-2013 vid 14:05
Jag håller med, det var sista gången jag köpte en ny Disney-blu-ray till fullpris tror jag... Fick hem Djungelboken idag och den är likadan som Peter Pan och Pocahontas. Tråkigt. 
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-augusti-2013 vid 14:25
Nej, känns som att klassikerna tappat all exklusivitet som de varit så kända för tidigare. Jag har svårt att se ett andrahandsvärde på de belopp som tex Törnrosa betingar på Tradera för den senaste tidens releaser. 

Snart i en 2 för 99kr-binge på ett ICA Maxi nära dig...
Till toppen
jonas83boy View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 06-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 3
inläggsval inläggsval   Citera jonas83boy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-augusti-2013 vid 18:47
Fick hem Djungelboken idag och är så besviken. Inget pappfordral och ingen DVD. Tycker inte att denna utgåva var värd 199 kr. Alla borde returnera den och kräva att de släpper en värdig utgåva av Djungelboken. Hoppas inte Den Lilla Sjöjungfrun (som är en personlig favorit) är av samma låga kvalitet.

Ändrad av jonas83boy - 28-augusti-2013 vid 18:53
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2013 vid 07:26
Postad av jonas83boy jonas83boy skrev:

Hoppas inte Den Lilla Sjöjungfrun (som är en personlig favorit) är av samma låga kvalitet.

Den utgåvan ser tyvärr ut att bli identisk med Djungelboken, dvs ingen DVD och ingen slipcase.
Till toppen
jonas83boy View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 06-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 3
inläggsval inläggsval   Citera jonas83boy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2013 vid 20:18
Ja tyvärr verkar det inte bättre. Kan det vara så att DVD/Blu ray utgåvorna säljer dåligt? Jag kan tänka mig att de som sitter på de tidigare DVD utgåvorna inte köper om samma film. Jag gör det, men jag är ett Disney fan.
Finns det nån statistik på vad filmerna säljer i Sverige.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2013 vid 23:24
Är det några vesäntliga skillnader på den svenska och amerikanska versionen av Djungelboken (och sjöjungfrun..)? Förutom pappfodralet. Djungelboken var verkligen i risigaste laget, om man har den gamla dvdn.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2013 vid 09:29
Postad av Hades Hades skrev:

Är det några vesäntliga skillnader på den svenska och amerikanska versionen av Djungelboken (och sjöjungfrun..)? Förutom pappfodralet. Djungelboken var verkligen i risigaste laget, om man har den gamla dvdn.

Djungelboken har inte kommit ut på Blu-ray i USA ännu. Enligt Blu-ray.com ska den komma den 14 februari nästa år.

Jag är alltid lika förvånad över de ändlösa diskussionerna om kosmetiska saker som pappomslag, nummer på ryggen, om omslagsbilden är vacker eller inte, filmtitelns placering på omslaget, om skivetiketten är tryckt i full färg osv. Däremot skrivs det väldigt lite här om det som verkligen betyder något, dvs hur själva filmen ser ut och låter.

Man kan inte förutsätta att bara för att en film ges ut på Blu-ray så måste bild- och ljudkvalitén automatiskt vara i topp. Djungelboken på Blu-ray lider t.ex. av samma dåliga ljudkvalité på det svenska ljudspåret som den alltid har haft på både VHS och DVD. Av någon anledning har Disney som policy att bara använda ljudspår i stereo, så det förstklassiga monoljudspåret som användes på bio har inte förekommit i någon hemvideoutgåva, bara ett sämre spår i stereo.

Här finns det mycket att diskutera och upplysa varandra om. Det kan gälla bild- och ljudkvalitén, översättningen, sidförhållandet, klipp och förändringar av olika slag, om det finns svensk bildversion osv.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 34567 8>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media