Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Bäst och sämst per årtionde

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Bäst och sämst per årtionde
    Postad: 02-april-2012 vid 22:32
Såg denna tråd på Deviantart, och bestämde mig för att göra en här ^^
Detta går ut på att ni helt enkelt säger vilken Disneyklassiker ni anser är bäst och sämst i varje decennium.

Min lista: (Har som sagt inte sett alla klassiker så jag utgår från de jag sett och minns något av)

30-tal
Här har vi ju bara en att välja på, så Snövit på både bäst och sämst...

40-tal
Bäst: Pinocchio (Otroligt välanimerad film som dessutom tar upp lite mörkare teman)
Sämst: Dumbo. (Visst har den sin lilla charm, men den tilltalar mig ändå inte)

50-tal:
Bäst: Alice i underlandet. (Engagerade mig mer än övriga 50-talsrullar)
Sämst: Törnrosa och Peter pan. (Båda var ganska oengagerande och tråkiga, porträttereringen av indianer i Peter pan har ju dessutom åldrats ganska illa.... Törnrosa (Både filmen och karaktären, förtydligande) är dock vacker)

60-tal:
Bäst: Djungelboken. (Klassiker!)
Sämst: Svärdet i stenen. (Fatsnade inte för den helt enkelt, även om den hade sin charm)

70-tal:
Bäst: Robin Hood. (Bitvis mer dramatisk än andra 70-talsrullar, riktigt charmig också)
Sämst: Bernad och Bianca. (Inte dålig alls, men lite tråkig)

80-tal:
Bäst: Mästerdetektiven Basil mus. (Charm, charm och mys, mys! Riktigt skön skurk också.)
Sämst: Micke och Molle. (Inte alls dålig den här heller, men bitvis tråkig. Klimaxet är bra dock)

90-tal:
Bäst: Lejonkungen! (Mäktig, vacker, dramatisk, sorglig, härlig musik... Underbar! Dinsneys bästa film och min favoritfilm! Ringaren i Notre dame och Pocahontas är andra favoriter, pga allvaret, dramatiken, musiken etc...)
Sämst: Herkules. (Ingen favorit överhuvudtaget, även fast jag inte alls hatar den. Bitvis lite cheesy, inte vacker heller... Kort sagt, svagaste filmen under Disneys guldålder, 90-talet.)

00-tal:
Bäst: Skattkammerplaneten och Prinsessan & grodan.
(Skattkammarplaneten tycker jag helt enkelt är en härlig film (Ursäkta om jag inte motiverar ordentligt) Och P&G är en välkommen återkomst till 2D-animation. Charmig och snygg!)
Sämst: Kogänget. (Den känns inte bra nu när jag ser tillbaka på den. Inte så bra filmmässigt (Dålig motivation...) och dessutom är den ful)

10-tal: 
Om man inte räknar nya Nalle puh som klassiker (Jag har inte sett den heller) så har man ju bara Trassel att välja på, så den hamnar på både bäst & sämst ^^

Er lista?


Ändrad av jordgubbsanka - 02-april-2012 vid 22:36
Hope, faith, love. <3
Till toppen
jamtchess View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-februari-2012
Status: Offline
Poäng: 282
inläggsval inläggsval   Citera jamtchess Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-april-2012 vid 23:12

30-talet är som sagt bara Snövit, så den är enkel.

40-talet: 
Bäst: Pinocchio. Sjukt bra tecknat, med några skräckscener rentav vid slutet av filmen (åsneförvandlingen, Monstro)
Sämst: Har inte sett alla, men Pank och fågelfri är inget jag direkt hurrar för. Den enda paketfilmen jag har sett i dess helhet.

50-talet:
Bäst: Peter Pan. Troligen den mest underhållande disneyklassikern i det årtiondet. Schysta karaktärer, många roliga scener.
Sämst: Alice i underlandet. Efter att jag har läst boken så framstår hela berättelsen som ett sammelsurium. Bara fantasifyllda episoder, den ena galnare än den andra, IMO.

60-talet:
Bäst: Djungelboken. Låtarna, handlingen, karaktärerna. Allt är bra.
Sämst: Svärdet i stenen känns... ja, inte bra. Gillar inte att skurken inte dyker upp förrän efter drygt halva filmen. Känns också fånig rent allmänt.

70-tal:
Bäst: Nalle Puh är den som jag inte har sett nyligen, vilket gör att jag för tillfället bara har goda minnen av den. (Robin Hodd känns för fånig och Aristocats för slätstruken efter att ha sett igenom dem på senare tid.)
Sämst: Har väl aldrig riktig gillat första filmen med Bernard och Bianca. Känns väldigt mörk också.

80-talet:
Bäst: Micke och Molle. Det är något sagoaktig och fint över vänskapen de har i början av filmen, sedan tar det hela mörkare toner när de växer upp. En barndomsklassiker.
Sämst: Taran och den magiska kitteln. Trodde inte först att det var Disney som hade gjort den här filmen när jag var liten. Kändes så mörk och hemsk, för mycket för sitt eget bästa. 

90-tal:
Bäst: Svårt att välja. Många bra klassiker som producerades det här årtiondet. Men det får bli Lejonkungen. Disneys mästerverk framför alla andra.
Sämst: Fantasia 2000. Jag vet inte, den känns bara som den disneyklassiker jag minst av allt vill se om igen från 90-talet.

00-talet:
Bäst: Lilo och Stitch, tätt följd av Björnbröder. Sjukt bra disneyfilmer som jag kommer ihåg att jag har sett på bio. Det är pluspoäng. Ett måste i samlingen.
Sämst: Vilddjuren är för mig den absoluta bottennoteringen bland Disneyklassikerna. Den ser inte bara vid första anblick ut som en ripoff på Madagascar, utan har även noll poäng på underhålnningsvärdet. Inte ens Eddie Izzard som koalan kunde rädda filmen. 

10-talet:
Ja, Trassel är den enda hittils. Känns konstigt att jämföra med Nalle Puh då de är så otroligt olika varandra, förutom också att den sistnämnda även inte räknas som en klassiker



Ändrad av jamtchess - 02-april-2012 vid 23:12
"Belle, du kom tillbaka."
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-april-2012 vid 22:23
30-talet:
Som sagt, Snövit och de Sju Dvärgarna
Fantastisk för sin tid, står sig hyfsat framför allt med tanke på åldern men blev överkörd redan av nästa film.

40-talet: 
Bäst: Pinocchio
Inte för att Snövit i något avseende är en dålig film men oj vilket uppsving! Jag tycker den slår Snövit på alla punkter, framför allt animationen är betydligt bättre. Karaktärerna är intressantare, musiken är bättre...som "vetande yrkeskritiker" ska man ju helst tycka att den här är Disneys bästa film. Det är den absolut inte. Men den är bra.
Sämst: Fantasia
Att ens kalla Fantasia för film känns lite som ett brott. Vet att det finns folk som älskar det här men för mig är idén mycket, mycket bättre än resultatet. Konstnärligt vackert, och delar är förvisso helt ok men som helhet ser jag det här som en smärre katastrof. "-Ska vi inte ha handling eller karaktärer i filmen? -Nej, skit i det!"

50-talet:
Bäst: Alice i Underlandet
Underbar film med fantastiska karaktärer och fascinerande miljö. Inga konstigheter här jämfört med böckerna! Något kort tycker jag dock den är, och musiken tillhör inte Disneys toppskikt utan att på något sätt vara sämre än bra. Det är mina enda klagomål och vad som hindrar den från det absoluta maxbetyget. En stor favorit.
Sämst: Törnrosa
En av Disneys snyggaste klassiker, men inte lika engagerande gällande varesig karaktärer, handling eller musik som övriga från 50-talet. Nu har den förvisso väldigt stor konkurrens och jag gillar Törnrosa utan att vara lyrisk.

60-talet:
Bäst: Djungelboken
Hands down så långt Disnets bästa film, och det tog nästan ytterligare 25 år innan de toppade detta. Fantastisk film på alla punkter. Genomarbetad och välgjord in i minsta detalj, om än väldigt simpel handlingsmässigt. Ett värdigt avslut för Walt! En av mina favoritfilmer alla kategorier.
Sämst: Svärdet i Stenen
Tycker inte den här filmen har någonting på sin sida som gör den mer än ok. Känns som uppvärmning inför Djungelboken, och en halvtaskig sådan. Finns ingenting som egentligen gör den minnesvärd, mer än en tjusig titel. Bortsett från Djungelboken och Mary Poppins är detta ett väldigt svagt årtionde för Disney.

70-talet:
Bäst: Filmen som Nalle Puh
Starten till vad som kom att bli det kanske tyngsta Disney har. Vackra teckningar, bästa tänkbara förlaga, en fantastisk uppsättning karaktärer och perfekt röstskådespeleri (på engelska) gör den här till en av mina favoriter.
Sämst: Bernard och Bianca
Svintråkig. Uppföljaren är betydligt bättre, den tycker jag mycket om. Den hamnar taskigt nog i skymundan allt som oftast.

80-talet:
Bäst: Den Lilla Sjöjungfrun
Alla vet redan vad den gjorde för Disney och animerad film och de flesta tycker nog den är lika fantastisk som jag tycker. Alan Menken och Howard Ashman är renodlade gudar för mig och jag är dem evigt tacksam för allt de gjort för Disney. Utöver deras inflytande håller alla komponenter i filmen mycket hög klass och överlag är den en av Disneys allra bästa. Sebastian är fantastisk. På engelska. Alltid allting på engelska.
Sämst: Taran och den Magiska Kitteln
Väldigt trött och tråkig på alla plan, innehåller även Disneys kanske mest intetsägande uppsättning av karaktärer. En uppenbart osäker start för det "nya" Disney, med alla nu legendariska animatörer på sina första uppgifter i flera fall. För mig den sista av Disneys mindre lyckade satsningar på raken.

90-talet:
Bäst: Skönheten och Odjuret
För mig är detta inte bara Disneys utan filmvärldens absoluta mästerverk. Att börja beskriva min kärlek till den här filmen är bara dumt för jag kan prata om den i oändlighet. Det finns en anledning till att titelsången är förevigad på min arm. Nej, jag ska alltså inte börja hylla den. Och definitivt aldrig sluta.
Sämst: Pocahontas
Pocahontas är inte dålig men den håller långt ifrån samma klass som Disneys övriga filmer från 90-talet, med Mulan som en kumpan placerad på ungefär samma nivå, i mina ögon. Fantasia 2000 får cred av mig för att den är betydligt, oändligt mycket bättre än Fantasia. Dock hade den lika gärna kunnat stå här, men det är svårt att välja. Pocahontas problem består i att storyn hetsas fram utan, vad det verkar, alltför mycket omsorg, att karaktärerna är något oklara (varför stannar Pocahontas kvar i James Town? Varför är Kocoum med i filmen? Varför är Nakoma med i filmen?) och inte lika mångbottnade som i Disneys största filmer från den här tiden. Musiken är naturligtvis bra och "sidekicksen" alltså Meeko, Flit och Percy fungerar faktiskt mycket bättre än jag egentligen tänkt på. Animationen är en besvikelse, överlag. I jämförelse med vad Disney gjorde både innan och efter den här skulle jag nästan våga kalla den ful. Den har sina stunder, men ändå. Nu hade Pocahontas oerhört mycket att leva upp till, eftersom dess storasyskon är de bästa filmer Disney gjort, men någonstans måste man få ta en dipp och det gjorde man här. Man hämtade dock upp sig snabbt med den fantastiska Ringaren i Notre Dame. Men nej, Pocahontas vill mer än den presterar. Jeffrey Katzenberg blev övermodig i sin Oscarssträvan.

00-talet:
Bäst: Prinsessan och Grodan
Oerhört tacksam över att Disney gjorde den här filmen och att de gjorde den i stort sett felfri. Den hade lika gärna kunnat vara gjord under Disneys storhetstid och även om karaktärsensemblen inte är Disneys allra starkaste eller om musiken inte är den allra vassaste är den här med sin fantastiska animation en av Disneys bästa filmer. Jag hade hoppats den skulle bli 2000-talets Den Lilla Sjöjungfrun, och det blev den. Jag hoppas man följer upp den med Frozen som ryktet säger. Jag var saligt lycklig under biobesöket för två år sedan. Mycket, mycket bra.
Sämst: Vilddjuren
Vilken dynga.

10-talet:
Och även här har vi alltså bara en, Trassel
Jag tycker inte den är lika bra som Prinsessan och Grodan men den är fantastisk vacker att se på och ett mycket, mycket gott försök. Bra film om än långt ifrån bäst.


Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2012 vid 19:36
Angående min sämsta 80-tal-placering- Hur blev det där? Nu när jag tänker efter så är ju Taran betydligt sämre än Micke och Molle... Och som sagt, den har även riktigt tråkiga karaktärer. Den enda karaktären som stannat kvar i mitt hjärta är Gurgi, honom gillar jag å andra sidan väldigt mycket.
Hope, faith, love. <3
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2012 vid 21:10
30-talet:
Är ju rätt uppenbart med Snövit här. 

40- talet : 
Bäst: Pinocchio antaligen. Har en svag punkt för Dumbo men den är lite för kort och händelselös för att kvalificera sig till toppen.
Sämst: Alla dessa "Pank och fågelfri" och "Spela för mig" och allt va de heter...

50-talet:
Bäst: Den här kan jag nog inte svara på. Är mycket fäst vid både Askungen, Törnrosa och Peter Pan. Men om jag ska säga någon så blir det nog Törnrosa. På grund av nostalgiska skäl. Eller Askungen... äh för jobbigt. 
Sämst: Alice i Underlandet Jag vet inte, men tycker inte att filmen är särskilt underhållande. 

60-talet:
Bäst: Djungelboken helt klart! Man blir så glad av den!
Sämst: Får väl bli Svärdet i stenen. Det är en intressant historia men den blev inte bra som film. De borde göra ett nytt försök med den. (Nee, men ni förstår vad jag menar.. eller?)

70-talet:
Bäst: Robin Hood. hehe, tycker om den här filmen väldigt mycket! Bra story med en lite annorlunda skurk... Älskar att det finns så många biroller som är med så ofta också och har till viss del ändå viktiga roller.
Sämst: Jag vet inte, har knappt sett Bernhard och Bianca  eller Nalle Puh filmen..

80-talet:
Bäst: Duh! Den lilla sjöjungfrun hands down! Kan inte beskriva med ord hur mycket jag avgudar denna filmen. Den har precis allt en film ska ha + lite till. Det finns så mycket med den här filmen jag älskar och många personliga erfarenheter bakom men de ska jag inte gå in på nu. 
Sämst: Mästerdektektiven Basil Mus Är inte intresserad av denna film.. alls. 

90-talet:
Bäst: Oh, the big 90's. Så många mästerverk att välja mellan. Tror inte att det går att välja ens.. Men Ringaren i Notre Dame tror ligger på topp som bästa filmen. Mäktigare film får man leta efter! Sen måste Aladdin få plats på ett hörn också.
Sämst: Eh, Bernhard och Bianca igen. Om man jämför med alla de andra filmerna liksom. 

00-talet:
Bäst: Denna är nästan lika svår som 90-talet alltså. För de är så olika varandra alla filmer. Skulle vilja säga Kejsarens nya stil för att det är den roligaste filmen som Disney har gjort eller  Björnbröder för att det är en väldigt bra film och jag gråter varje gång. 
Sämst: Måste nästan säga Vilddjuren här. Även fast jag skrattade åt den. Men den har ju inget att komma med egentligen..

10-talet:
Bäst: Trassel bästa filmen på länge. Älskar musiken, karaktärerna, storyn! Underbar film! Blir svårt att toppa den! 

Aa, fast jag var inte så bra på detta kände jag. 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Agrabah View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 27-december-2011
Status: Offline
Poäng: 285
inläggsval inläggsval   Citera Agrabah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-april-2012 vid 18:25
30-talet.
Bäst: Snövit och de sju dvärgarna.
En mycket vacker film med oförglömliga karaktärer. Animationen håller ganska bra ännu idag med tanke på att filmen är nu 75 år gammal. Filmen innehåller också min favorit Disney prinsessa.
 
40- talet:
Bäst: Pinocchio. Älskar filmen väldigt mycket, fin animation och bra sånger. Vissa av skurkarna är roliga bl.a Ärlige John och Gideon. Jag tycker inte lika mycket om de andra från 40-talet, t.ex Dumbo är för kort och det händer inte så mycket. Bambi är en vacker film men den är seg och vissa scener i filmen är väldigt långtråkiga.
Sämst: Alla dessa packetfilmerna som Saludos Amigos och Spela för mig...
 
50-talet:
Bäst: Peter Pan. Det är svårt att välja en favorit från 50-talet men jag måste nog säga att Peter Pan är en smula bättre än de andra. Filmen har en roligare huvudkaraktär, en galen skurk och en vacker älva.
Sämst: Törnrosa. Även om feerna är roliga så hjälper inte det att filmen i mitt tycke är sämst utav de andra på 50-talet. Själva huvudkaraktären Törnrosa är väldigt tråkig och gör inte så mycket under den tiden som hon är vaken. Vissa scener i filmen är inte så underhållande för mig t.ex pratstunden med kungarna.
 
60-talet.
Bäst: Är helt klart PONGO OCH DE 101 DALMATINERNA. Det är min favorit utav alla Disneyklassikerna som finns. Jag älskar karaktärerna i filmen även om man inte får lära känna dem så mycket. Cruella de Vil är en mycket bra skurk och hennes medhjälpare Hjalle och Jeppe är jätteroliga. Älskar också den spännande biljakten i slutet av filmen. Underbara sånger även om det inte är så många.
Sämst: Svärdet i stenen.
Den är ok men väldigt seg och tråkig. Madam Mim är rolig men hon är inte så mycket med i filmen, vilket är synd.
 
70-talet:
Bäst: Bernard och Bianca. Filmen är mycket underhållande och har bra karaktärer. Stör mig bara lite på hur de besegrade Madam Medusa, tycker att det kunde ha varit lite mer spännande.
Sämst: Aristocats. Tycker att filmen påminer mycket om Pongo och de 101 dalmatinerna bara att Aristocats är sämre. Är inte så förtjust i katter och tycker att det inte händer så mycket i filmen på vägen tillbaka till huset.
 
80-talet
Bäst: Den lilla sjöjungfrun. Underbar animation med minnesvärda sånger som " Havet är djupt". Tycker även om att prinsen i filmen för första gången gör lite mer än att bara se stilig ut och komma när det är dags att gifta sig.
Sämst: Mästerdetektiven Basil Mus. Inte dålig alls men bara inte lika instressant som de andra filmerna från 80-talet.
 
90-talet
Bäst: Aladdin. Även om Lejonkungen och Skönheten och Odjuret är bra så slår de inte Aladdin. Fin film med minnesvärda sånger. Dessutom har filmen en rolig och tokig karaktär som alltid är lika underhållande att titta och lyssna på nämligen Anden.
Sämst: Herkules. Hela filmen är helt skruvad. Dessutom tycker jag att vissa karaktärer i filmen inte är så vackra animerade t.ex Megara.
 
00-talet
Bäst: Prinsessan och grodan. Skönt att se en äkta klassiker på senare år. Bra karakärer och suveränn musik som verkligen får en att känna att man är i New Orleans. För innan den här filmen kom var jag väldigt trött på feta och fula kor som skulle rädda sin gård och en liten kyckling som skriker att himlen faller ner nästan varenda dag.
Sämst: Väldigt många, men priset tar Vilddjuren. Tycker inte att denna filmen borde vara en klassiker. Filmen är bara hemsk och man märker att de har försökt härma DreamWorks Madagaskarå mycket som möjligt.
 
10- talet
Bäst: Hitills har det bara kommit en film så jag måste välja då Trassel. När jag såg reklam för den här filmen var jag lite orolig att den skulle vara lika dålig som Vilddjuren och Lilla kycklingen. Men när jag såg filmen så släpptes min oro och jag märkte att filmen var lika bra som Prinsessan och grodan. Underbar berättelse och bra karaktärer. Musiken kanske inte var den mest minnesvärda man har hört men den var ändå bra. Hoppas att Disney forsätter så här eftersom att vi nu har haft två suveränna klassiker på raken.
Varmt välkommen att besöka min Disney blogg: http://nouw.com/sacredgold
Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-april-2012 vid 21:44
Jag har inte sett Vilddjuren och har inga planer på det heller, men jag måste bara få försvara den på punkten om att den skulle ha stulit handlingen från Madagascar- Vilddjuren påbörjades innan Madagascar, och jag har dessutom hört att arbetet med Madagascar påbörjades ungefär samtidigt som Disney gick ut med handlingen på Vilddjuren... Om man kollar på Madagascar märks det ju att den inte varit under produktion så fasligt länge, animationen är väl i ärlighetens namn inte i mästarklass...
Hope, faith, love. <3
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-april-2012 vid 12:59
Min lista över årtiondena kommer nog se ut som följer:

30-talet
Bäst: Finns ju bara Snövit och de sju dvärgarna, men jag tycker det är en riktigt bra film. Den är fint tecknad, har fina sånger och både roliga fgurer och en läskig skurk.

40:talet
Bäst: Nu blev det genast svårare... Jag gillar ingen av filmerna, men om jag måste säga någon så får det bli Pinocchio som är lite bättre än de övriga.

50-talet
Bäst: Gillar både Askungen och Peter Pan, som är två helt olika typer av filmer. Får nog säga Peter Pan som bäst. Roliga sånger, en rolig skurk och en svartsjuk älva. Älskar lille Mikaels försök att få med sig Nanna när de flyger iväg: "Kom då, Nanna!". Så himla gulligt.
Sämst; Alice i Underlandet. Har aldrig förstått mig på den här filmen. Rörig, ingen brra handling och ingen minnesvärd karaktär.

60-talet
Bäst:Djungelboken. Det händer egentligen inte så mycket (om man jämför med vissa andra filmer), men är ändå spännande och fängslande. Glädje, sorg, äventyr och humor i en bra blandning och med bra karaktärer. Gillar speciellt gamarna.
Sämst: Pongo och de 101 dalmatinerna. Har inte sett denna filmen så många gånger, men det finns liksom inget som fastnat och gjort att jag vill se den igen.

70-talet
Bäst: Robin Hood, lätt. Älskar legenden om Robin Hood och i Disneys händer blir det både en varm och spännande historia. Hade denna på sagokasettband när jag var liten och kunde hela berättelsen och alla sångerna utantill.
Sämst: Bernard och Bianca. Aldrig gillat den. Uppföljaren är SÅ mycket bättre.

80-talet
Bäst: Oliver & gänget. Den lilla övergivna katten som tas om hand av hundgänget och sen hamnar i paradiset hos lilla Jenny. Kan man annat än älska den historien? Samtidigt följer vi Fagin och hans kamp för att bli kvitt Sykes - en av de läskigaste Disneyskurkarna hittills. Spännande!
Sämst: Taran och den magiska kittelen. Konstig historia och inget som har väckt något starkare minne hos mig i alla fall.

90-talet
Bäst: Disneys bästa årtionde? Ringaren i Notre Dame är i alla fall min största favorit här. Den mest skrämmande Disneyskurken nånsin, härliga huvudpersoner, roliga bifigurer och underbar musik.
Sämst: Oj, vad svårt det blev nu... Får nog säga Fantasia 2000, även om den har en del avsnitt som är både roliga och fina. Kanske inget man väljer att titta på om man är sugen på filmkväll direkt.

00-talet
Bäst: Skattkammarplaneten! Den mest underskattade Disneyklassikern. Älskar historien om pojken som blev övergiven av sin pappa och som hittar ett substitut i John Silver. Silver är för övrigt en av mina favoritkaraktärer nånsin, skurken med det goda hjärtat. Hela filmen är ett enda spännande äventyr med skattjakt, myteri och roliga bifigurer. Och som en röd tråd genom hela filmen finns bandet mellan Jimmy och Silver. Underbar film!
Sämst: Har inte sett alla filmer från 00-talet, men av de jag sett är Atlantis sämst. Disney funkar helt enkelt inte som tecknad actionfilm.

Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
ehansi View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 11-augusti-2010
Status: Offline
Poäng: 10
inläggsval inläggsval   Citera ehansi Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2012 vid 19:35
30-talet: 
Som alla har sagt tidigare, så är det bara Snövit och de Sju Dvärgarna.
Kan ju dock lägga till min personliga åsikt ändå. Tycker det är en otrolig fin film med en bra story. Mycket omtyckt av mig.

40-talet: 
Bäst: Dumbo
En stor favorit hos mig. Älskade den som barn och den håller fortfarande än idag. Jag vet inte riktigt vad som gör att jag tycker om den så mycket. Jag känner helt enkelt att den prickar rätt på så många håll. Musiken, storyn, animeringen. 
Sämst: Svårt att säga, men Pank och fågelfri, Jag spelar för dig osv osv..
Ganska skevt att säga som jag nyss sa, men jag har ingen direkt film som jag känner är sämst. Det är istället filmerna som till exempel Pank och fågelfri som jag skulle säga är dom sämsta. Har aldrig fastnat för dom. 

50-talet:
Bäst: Törnrosa
Jag har ingen storfavorit från 50-talets urval, men Törnrosa är nog den som står högst. Älskar orginalberättelsen och Disney har gjort en otroligt vacker film, men samtidigt lyckats hålla storyn engagerande. Gillar stämningen i filmen, ganska mörk men ändå väldigt fin. 
Sämst: Alice i Underlandet
Här kommer vi till en film som jag aldrig tyckt om. Skulle nog säga att den här är en av mina minst favoriter från alla Disney klassiker. Som barn var jag bara rädd för filmen och har inte riktigt kommit ur den än. Den är för komplicerad skulle jag säga. Sen är Alice som karaktär otroligt dryg enligt mig.

60-talet:
Bäst: Djungelboken
Verkligen favoriten från 60-talet. Jättefin film med bra karaktärer och bra musik. En film som följt mig med genom hela uppväxten. 
Sämst: Svärdet i Stenen
Väldigt svårt att avgöra eftersom både Pongo och de 101 dalmatinerna och Svärdet i Stenen ligger på samma nivå enligt mig (inte själva filmerna, men mer hur jag känner för filmerna). Det blir nog ändå Svärdet i Stenen som är min sämsta, även fast jag ändå tycker om filmen. Den är lite för tam, lite för tunn. Känns som om den hade kunnat bli så mycket mer, men den når inte fram helt. Synd till en så bra orginalhistoria. 

70-talet:
Bäst: Filmen som Nalle Puh
Här har vi en av mina absoluta favoriter. Herregud så mycket jag kollat den här filmen. Och herregud så bra den är. Otroligt fin film som värmer på djupet. 
Sämst: Bernard och Bianca
Aldrig förstått mig på Bernard och Bianca. Den har aldrig tilltalat mig. Finns inte så mycket mer att säga. 

80-talet:
Bäst: Den Lilla Sjöjungfrun
Otroligt fin film som berör. Jag älskar berättelsen om Ariel och Disney har gjort en grymt fin film utav den. Dessutom så tar den alla rekord med sin musik. Åtminstone på topp tio av disney klassikerna. 
Sämst: Taran och den Magiska Kitteln
Den här filmen är ganska intetsägande för mig. Kanske för att den inte fastnade när jag såg den som barn. Men nä, den här är ingen höjdare.

90-talet:
Bäst: Lejonkungen
Denna otroliga film. Min absoluta favoritfilm. Jag älskar Lejonkungen. Jag älskar karaktärerna, jag älskar animeringen, jag älskar musiken, jag älskar berättelsen. Underbar film som jag nog alltid kommer bära med mig. 
Sämst: Bernard och Bianca i Australien
Tänkte försöka tvinga mig själv att välja mellan Tarzan och Aladdin, men insåg sedan att den här uppföljaren kom på 90-talet. Kanske ett tråkigt svar, men jag fortsätter på samma spår som jag förut när jag skrev om Bernard och Bianca. Den tilltalar inte mig. Förstår att många tycker om den, men den håller inte för mig. Definitivt inte när man ställer den mot alla underbara filmer som kom på 90-talet. 

00-talet:
Bäst: Prinsessan och Grodan
Underbar film som gjorde att jag fick tillbaka hoppet för Disneys klassiker. 00-talet drog ju med sig en hel del dåliga filmer, bortsett från några som till exempel Skattkammarplaneten, men den här filmen sticker verkligen ut. Jag blev helt tagen när jag såg den. Otroligt fin berättelse, med fin animering och en underbar stämning i filmen. 
Sämst: Kogänget
Såg den en gång och tänker då inte se den igen, det är allt jag säger om den filmen.

10-talet:
 Bäst: Trassel
Ja, samma som med Snövit på 30-talet. Men jag älskar Trassel. En väldigt bra story, och en otroooolig datoranimering. Såg om den häromdan och var helt häpnad över hur sjukt bra dom har gjort hennes hår. Varenda hårstrå hänger med på rätt ställe. Nej, en otroligt fin film! 
Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-april-2012 vid 23:23
Snor idén från Bäst och sämst-tråden (Tror det var den) och gör lite statistik ^^ 

Mest omtyckta från 40-talet: Pinocchio

Minst: Paketfilmerna.


Mest omtyckta från 50-talet: Peter Pan.

Minst: Alice i underlandet, om jag inte räknade fel.


Mest omtyckta från 60-talet: Djungelboken.

Minst: Svärdet i stenen.


Mest omtyckta från 70-talet: Filmen om Nalle puh

Minst: Bernad och Bianca


Mest omtyckta från 80-talet: Den lilla sjöjungfrun.

Minst: Taran och den magiska kitteln.


Mest omtyckta från 90-talet: Lejonkungen

Minst: Bernad och Bianca i Australien


Mest omtyckta från 00-talet: Prinsessan & grodan.

Minst: Vilddjuren.

Ursäkta om jag räknade fel någonstans LOL
Hope, faith, love. <3
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2015 vid 15:48
*Återupplivar gammal tråd*

30-talet: Ja, här är det ju bara Snövit. Rätt fin film i den visuella biten, dock rätt slätstruken, och har inte åldrats med all värdighet i behåll.

40-talet: Bäst är nog Pinocchio. Kreativ, välgjord film som bitvis är förvånansvärt läskig (och det kan ju vara trevligt när familjefilmer vågar vara det)

Sämst skulle jag säga är Dumbo. Jag finner den rätt oengagerande och tråkig.

50-talet: Bäst är nog Törnrosa. Är i ärlighetens namn inte jätteförtjust i nån av filmerna från 50-talet, men den här är nog den bästa av dem. Törnrosa och prinsen är fruktansvärt tråkiga, men lyckligtvis har filmen andra bra karaktärer, som Malifecent och féerna, samt en trevlig estetisk design.

Sämst är nog Peter Pan. Som om det inte vore nog med att den är obehagligt rasistisk så är den också ofokuserad och tråkig, med dåliga sånger.

60-talet: Bäst är Djungelboken. En film jag har starka nostalgiska band till, och som också har flertalet charmiga karaktärer och trevliga sånger.

Sämst är nog Svärdet i stenen. Filmen lunkar på i ett väldigt långsamt tempo utan mycket som gör intryck, och att antagonisten inte dyker upp förren tredje akten känns också ganska klumpigt.
Merlin är dock en rätt underhållande karaktär, jag kan iallafall ge den det. 

70-talet: Bäst är Filmen om Nalle Puh. Underbara karaktärer i en väldigt trevlig värld, och berättas i ett tempo som verkligen låter en ta in atmosfären.

Sämst: Aristocats. Väldigt slätstruken och tråkig, lämnar nästan inget intryck.

80-talet: Bäst är Mästerdetektiven Basil mus. Kreativ och smart film, med riktigt älskvärd protagonist och antagonist, med perfekt röstskådespel. 

Sämst är helt klart Taran och den magiska kitteln. Tror inte att jag sett många filmer som engagerat mig mindre än det här. Storyn är ett enda blitzkrieg av fantasyclichéer, och karaktärerna är värdelösa- Taran gör aldrig nåt heroiskt och sitter ändå hela tiden och smeker sitt eget ego, Eilonwy känns som hennes enda funktion är att vara det obligatoriska love interestet (Och jag lovar, tror inte jag sett många par med mindre kemi än de två) 
Musikern kan jag inte komma ihåg ett skit av. Hans harpa går sönder när han ljuger, det är allt. Och det har ingen påäng över huvud taget. The Horned King känns bara som om Disney tagit Skeletor, Mumm-Ra och femton andra antagonister från tecknade serier från 80-talet och bryggt fulöl på dem.
(Och ju mindre sagt om Gurgi desto bättre...)

90-talet: Bäst är nog Ringaren i Notre dame. Väldigt stark och mäktig film där Disney vågat ta risker, vilket jag alltid uppskattar. Grym antagonist och flera riktigt bra låtar. Gargoylerna drar ner filmen lite i hur de krockar med filmens övriga ton, men de bra aspekterna får mig att förlåta filmen för dem.

Sämst: Pocahontas. Tråkig och pretentiös, full med plotholes. Den har fina färgscheman och några bra sånger, men det räcker inte på långa vägar för att rädda den.

00-talet: Bäst: Lilo & Stitch. Fint designad, välanimerad och välberättad film med många riktigt starka scener, och eftersom dessa starka scener är så jordnära så känns de ännu mer. Relationen mellan systrarna är väldigt organisk och välskriven, och Lilo är nog en av de bäst skrivna barnkaraktärer jag sett.

Sämst: Kogänget. Hoo boy, Disney hade definitivt några tunga år runt mitten av 00-talet. Detta är den enda av filmerna från perioden 04-07 jag sett i sin helhet, och den är verkligen kass. tröttsam, irriterande, barnslig och ful.

10-talet: Bäst: Wreck-it-ralph. Kreativ premiss och välberättad berättelse, som smart nog integrerar sin setting i storyn, istället för att bara använda det som en backdrop med några cameos. Älskvärda karaktärer och trevlig design skadar ju inte heller...

Sämst: Frozen. Ledsen, fanboys, men jag finner denna film ohyggligt överskattad. Storyn är full av plot holes, karaktärerna är oengagerande och tråkigt designade och musiken är antingen trist och generisk eller fullkomligt körda i marken. 


Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media