Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Kurs om Walt och hans företag

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Nea View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 17-april-2011
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera Nea Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Kurs om Walt och hans företag
    Postad: 08-juli-2012 vid 15:27
Jag läser en kurs på högskolan som heter "Disney Studies - film, litteratur och fenomen". Kursen har inte hållt på så länge men man får lära sig väldigt mycket om Walt och hans företag. Därför tänkte jag bara rekomendera denna kurs till alla Disneyälskare, för jag tycker att den hitills varit jätte rolig! Dock ska man vara beredd på att man får veta en del saker som kanske "förstör" ens syn på Disney. Men själv bryr jag mig inte särskillt mycket i det negativa jag läser. För oavsett så är Disney helt fantastiskt.
 
Men jag tänkte berätta lite saker jag lärt mig som jag tycker är lite roligt att veta! :)
 
* Walt Disney blev misshandlad av sin pappa under sin uppväxt. Och när hans äldre bror flyttade och tog värvning i armen så blev Walt helt utlämnad till sin pappas misshandel (jag förstod det så att hans bror skyddade honom en del).. Detta är en orsak till att det sällan är en "kärnfamilj" i Disneyfilmer utan ofta styvmammor osv.

* Disney som företag höll många gånger på att gå i konkurs och det var tack vare Walts bror att företaget klarade sig.
 
* Walt var i perioder borta från studion och åkte runt på sitt minitåg han hade i trädgården och drack sprit.

* Walt blev efter andra världskriget (?) en av de stora Komunistjägarna och satte bland annat dit flera av sina medarbetare för att vara komunister.
 
* Walt förbjöd sina medarbetare från att skapa fackföreningar och de som ville göra det och försökte, anmälde han som kommunister.

* Walt var även väldigt snål och hans medarbetare fick små löner. Dock har jag för mig att de lite "större" tecknarna fick bättre löner.
 
Ja, detta var några saker jag lärt mig under kursen och givetvis gäller det att vara källkritisk då denna information är tagna ur föreläsningar jag läst och sett.
Men jag rekomenderar kursen till alla. Man får lära sig att vara lite kritisk mot Disney. Dock får man läsa böcker där författare sönderanalyserar Disney totalt. Men personligen ändras inte min syn på Disney. Jag tycker att vi alla behöver lite magi i vår vardag. Wink
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juli-2012 vid 19:23
Det är många som har sagt till mig genom åren att Walt Disney inte har varit den trevligaste människan på jorden för att använda ett milt uttryck.
Men jag vet inte, ingen är väl perfekt. Svårt att veta vad man ska svara på det. 

Sen när jag säger "Disney." så menar inte jag Walt oftast, utan hela alltet. Alla talangfulla musiker, tecknare, röster... allihopa som står bakom filmerna. 

Jag rabblar igen...

Kursen låter intressant dock, vart läser du den någonstans? 


Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juli-2012 vid 15:32
Låter som en kanon-kurs! Förvånad och positivt överraskad över att sådanna initiativ tas i Sverige. Har det tagits upp någonting om Walts påstådda antisemitism? Family Guy brukar ju skämta en hel del om hur mycket Disney hatade judar...

http://www.dula.tv/watch.php?file=family-guy-disney-style.flv 

Har ni inte sett avsnittet Road to the Multiverse så bjuder jag här på seriens absolut bästa parodi någonsin. Se och njut. Så klockrent!

Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2012 vid 16:06
Postad av Nea Nea skrev:

Jag läser en kurs på högskolan som heter "Disney Studies - film, litteratur och fenomen". Kursen har inte hållt på så länge men man får lära sig väldigt mycket om Walt och hans företag. Därför tänkte jag bara rekomendera denna kurs till alla Disneyälskare, för jag tycker att den hitills varit jätte rolig! Dock ska man vara beredd på att man får veta en del saker som kanske "förstör" ens syn på Disney. Men själv bryr jag mig inte särskillt mycket i det negativa jag läser. För oavsett så är Disney helt fantastiskt.
 
Men jag tänkte berätta lite saker jag lärt mig som jag tycker är lite roligt att veta! :)
 
* Walt Disney blev misshandlad av sin pappa under sin uppväxt. Och när hans äldre bror flyttade och tog värvning i armen så blev Walt helt utlämnad till sin pappas misshandel (jag förstod det så att hans bror skyddade honom en del).. Detta är en orsak till att det sällan är en "kärnfamilj" i Disneyfilmer utan ofta styvmammor osv.

* Disney som företag höll många gånger på att gå i konkurs och det var tack vare Walts bror att företaget klarade sig.
 
* Walt var i perioder borta från studion och åkte runt på sitt minitåg han hade i trädgården och drack sprit.

* Walt blev efter andra världskriget (?) en av de stora Komunistjägarna och satte bland annat dit flera av sina medarbetare för att vara komunister.
 
* Walt förbjöd sina medarbetare från att skapa fackföreningar och de som ville göra det och försökte, anmälde han som kommunister.

* Walt var även väldigt snål och hans medarbetare fick små löner. Dock har jag för mig att de lite "större" tecknarna fick bättre löner.
 
Ja, detta var några saker jag lärt mig under kursen och givetvis gäller det att vara källkritisk då denna information är tagna ur föreläsningar jag läst och sett.
Men jag rekomenderar kursen till alla. Man får lära sig att vara lite kritisk mot Disney. Dock får man läsa böcker där författare sönderanalyserar Disney totalt. Men personligen ändras inte min syn på Disney. Jag tycker att vi alla behöver lite magi i vår vardag. Wink

Vilken högskola läser du på, och vad har ni för litteratur kopplad till kursen? Smile

Låter för övrigt som en väldigt intressant kurs, även om exemplen du nämner inte var något nytt för egen del. Sen att Walt Disney skulle vara snål, det har jag väldigt svårt att tänka mig. Walt var väldigt mån om att hans personal skulle ha det bra - och han struntade ofta i brodern Roys vädjan om att sänka de anställdas löner, vid de tillfällen då studions ekonomi var svag, vilket den ofta var pga. höga produktionskostnader, uteblivna intäkter och Walts ständiga, och kostnadskrävande, projekt. Istället höjde han ofta lönerna. Däremot var det ett orättvist och i viss mån godtyckligt lönesystem, men Walt Disneys studio betalade ändå ut betydligt högre löner än de flesta andra filmstudios i Hollywood under den tiden.


Ändrad av Trubaduren - 11-juli-2012 vid 16:08
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juli-2012 vid 15:25
Jag har så svårt att veta vad man egentligen borde tycka om alla de här grejerna. Jag har svårt att tänka mig att någon kan ta sig så långt om Walt Disney gjorde utan att göra saker som kanske inte kan ses som helt ok. Åsikter har alla människor, och att Walt i så fall lyckades ha åsikter av ett slag som, i alla fall för mig, inte känns helt ok är ju fortfarande inget som förnekar att han var en fantastiskt duktig historieberättare.
När det kommer till hans sätt att behandla sina anställda så får man ju lite funderingar där också, i en bok jag läste för några år sedan räknades flera händelser upp som, i många fall, var rätt så hemska, huruvida det stämmer kan man ju aldrig säga säkert. Då hade många Disneytecknare från de första åren "talat ut" om hur de blivit behandlade, men de tecknare som inte var med där, bland annat de flesta från de s.k. "Nine Old Men", brukar ju inte göra annat än att hylla Walt så fort de är med i någon Bakom Kulisserna-dokumentär eller liknande.
 
Hur och vad man än ska tro så ändrar det inte faktumet att Walt Disney var extremt duktig på det han gjorde. Därför är det som stör mig när man berättar för någon om att man gillar Disney, och svaret förvånansvärt ofta blir "Fast, du vet väl att han var judehatare..." 
 
Hur som helst låter den här kursen otroligt intressant. Är ju ett tag kvar innan högskolan blir aktuellt för mig. Men jag frågar, precis som alla andra, var läser du någonstans? :)
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juli-2012 vid 18:42
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

När det kommer till hans sätt att behandla sina anställda så får man ju lite funderingar där också, i en bok jag läste för några år sedan räknades flera händelser upp som, i många fall, var rätt så hemska, huruvida det stämmer kan man ju aldrig säga säkert. Då hade många Disneytecknare från de första åren "talat ut" om hur de blivit behandlade, men de tecknare som inte var med där, bland annat de flesta från de s.k. "Nine Old Men", brukar ju inte göra annat än att hylla Walt så fort de är med i någon Bakom Kulisserna-dokumentär eller liknande.
 
 

Är det händelsevis Marc Eliot's hårt kritiserade Sagan om Walt Disney (Hollywoods Dark Prince) du syftar på? Jag har också läst den, samt tre andra biografier och en rad andra böcker med intervjuer från anställda under den tiden, och Eliot's bok ger verkligen en helt unik bild av händelser från en viss period. En bild som inte alls återspeglas av merparten av de verk som behandlar samma ämne. 

Sen måste man vara medveten om att Marc Eliot aldrig fick möjlighet att ta del av materialet i Disneys arkiv, så hans bok bygger i stor utsträckning från andra källor och från intervjuer med personer som inte nödvändigtvis har så mycket gott att säga om Walt DIsney - av olika anledningar.   

Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Hur som helst låter den här kursen otroligt intressant. Är ju ett tag kvar innan högskolan blir aktuellt för mig. Men jag frågar, precis som alla andra, var läser du någonstans? :)


Jag har kollat upp det, och det är en distanskurs som hålls av Linnéuniversitetet. 

Verkligen synd att jag inte kände till detta innan anmälningstiden för kursen gick ut. Jag har läst samtliga böcker som kursen kretsar kring - samt ett flertal andra inom samma områden - så det hade nog kunnat ge upphov till en mängd intressanta analyser och diskussioner. 


Ändrad av Trubaduren - 20-juli-2012 vid 18:46
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juli-2012 vid 21:36

Mindes inte vad den hette. Men Marc Eliot låter bekant. Det som skrevs i den lät, som sagt, så pass främmande jämfört med vad man hade hört tidigare så jag har inte brytt mig allt för mycket om vad som stod i den, men det är ju lite märkligt hur just den kan skilja sig så från den stora mängden...

Det måste ha varit den, för att i för- eller efterordet hade författaren skrivit att han inte fick tillgång till arkiven och därför hört av sig till folk som varit inblandade i studion under åren och själv "fått en chock" över vad som sades om helylle-Walt, och känt att det måste skrivas en bok om detta. Jaja, det gäller att försöka vara källkritisk, och det som sades har inte förändrat min bild av honom något enormt. Samtidigt som det ju är underligt att folk sagt detta. Jag menar, det som står har ju ändå sagts av folk, borde de inte ha protesterat när boken kom ut ifall det kändes som att det som stod inte överensstämde med vad de sagt eller tyckte? 


Ändrad av Jeppe - 22-juli-2012 vid 21:38
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juli-2012 vid 23:49
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Det måste ha varit den, för att i för- eller efterordet hade författaren skrivit att han inte fick tillgång till arkiven och därför hört av sig till folk som varit inblandade i studion under åren och själv "fått en chock" över vad som sades om helylle-Walt, och känt att det måste skrivas en bok om detta. Jaja, det gäller att försöka vara källkritisk, och det som sades har inte förändrat min bild av honom något enormt. 

Misstänkte nästan det. Marc Eliot's bok är nämligen en av väldigt få facklitterära böcker om Disney, så vitt jag känner till, som har översätts till svenska. 

Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Samtidigt som det ju är underligt att folk sagt detta. Jag menar, det som står har ju ändå sagts av folk, borde de inte ha protesterat när boken kom ut ifall det kändes som att det som stod inte överensstämde med vad de sagt eller tyckte?
 

Nu var det väl så att många av de personer som Eliot påstod sig ha intervjuat inte ville omnämnas i boken, eller att deras respektive utsagor på något sätt skulle kunna härledas till dem vid namn - så det är kanske inte så konstigt om det i ett senare skede förnekar delar av det som har skrivits, i de fall de känner sig uthängda och riskerar att hamna i dålig dager. 

"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juli-2012 vid 18:13
Ok, ja jag minns ju inte exakt hur det var. Omdiskuterad är boken i alla fall, och det är ju skönt, så att man inte tar den för den absoluta sanningen!
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media