Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Några Filmers bakgrund, ursprung?

 Svara Svara Sida  123>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
avskum View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2005
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera avskum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Några Filmers bakgrund, ursprung?
    Postad: 10-januari-2005 vid 01:20

De flesta disneyfilmer baseras ju på gamla sagor och myter. Ringaren i Notre Dame, Lilla sjöjungfrun, Snövit, osv.

Men hur är det med Lady och LUfsen? Baseras de på någon gammal bok, saga eller nåt?

Egentligen kan jag fråga samma sak om Bernard och Bianca, Pongo, Micke&Molle, och Aristocats?



Ändrad av avskum
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2005 vid 05:34
Victor Hugos bok om Ringaren i Notre Dame och H.C. Andersens Den lilla Sjungfrun, är ju inte gamla sagor i den bemärkelsen som Bröderna Grimms Folksagor Snövit, Törnrosa och Askungen (då de verkligen var folksagor och spreds muntilg).

  • Lady och Lufsen är baserad på Ward Greenes Happy Dan, the Whistling Dog.
  • Pongo är baserad på Dodie Smith bok One Hundred and One Dalmatians.
  • Bernard och Bianca är baserad på Margery Sharps The Rescuers and Miss Bianca.
  • Micke och Molle är baserad på en bok av Daniel P. Mannix.
  • Aristocats vet jag inte vad den är baserad på.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
avskum View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2005
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera avskum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2005 vid 23:01

Tack för svar. Mycket intressant. Jag har inte hört talas om något av "originalen". Var de berättelserna populära och kända i Amerika även innan Disney gjorde film av dem? Var de romaner eller bilderböcker för barn, eller?

På tal om original: Läs gärna originalversionen av "pinocchio". Snacka om att den är annorlunda än Disney!!!

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-januari-2005 vid 10:01
Happy Dan, the Whistling Dog är en novell som inte tycks ha publicerats innan filmen Lady och Lufsen kom ut.
Edit: Jag får nog revidera den uppgiften. Vissa källor anger att novellen kom redan 1937, och den kan kanske ha publicerats i någon tidning. Men den kan i varje fall inte ha varit speciellt känd. Dessutom bygger Lady & Lufsen inte enbart på novellen, utan minst lika mycket på originalmanus av Disneys medarbetare. Lady fanns enligt uppgift inte i Ward Greenes novell.

Övriga är romaner för barn. Som sådana har de väl vanligtvis en del illustrationer i de flesta upplagor, men för den skull är de inte bilderböcker. De är skrivna för barn som kan läsa ordentligt.

Dorothy (Dodie) Gladys Smith (1896-1990) var en engelsk författarinna som själv hade dalmatinerhundar. The One Hundred and One Dalmatians kom ut 1956 och var känd innan filmen kom.
http://home.comcast.net/~sulkowj/dodiesmith/

Även Margery Sharp (1905-1991) var en produktiv engelsk författarinna som skrev många böcker, både för barn och vuxna. Observera att The Rescuers och Miss Bianca är två olika böcker. Den förstnämnda kom 1959 och den andra ett par år senare. De var alltså kända långt innan filmen kom.
http://www.geocities.com/margerysharp/

Daniel P. Mannix (1911-1997) var en amerikansk författare som i huvudsak tycks ha skrivit en rad märkliga och makabra böcker om svärdslukeri, cirkusfreaks, tortyr och liknande. The Fox and the Hound kom ut 1967 och var alltså känd långt innan filmen kom.
http://www.cult45.fsbusiness.co.uk/featuresmannix.html


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
avskum View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2005
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera avskum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-januari-2005 vid 12:46

Tack så hemskt mycket för uttömmande intressanta svar! Vilken service!

Undrar hur Disney & c:o går/gick till väga när de väljer ut vilka berättelser som de vill göra film av? De har ju onekligen valt ett ganska brett spektrum: gudamytologier, barnböcker, folksagor, 1800-talsromaner, osv.

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-januari-2005 vid 17:41
Det läggs nog fram ganska många förslag, oftast är det den som produserat eller regisserat filmen som kommit fram med idéen tillsammans med några andra. Ron Musker och John Clements (Den lilla sjöjungfrun, Aladdin, Herkules, Skattkammarplaneten) vill t.ex. redan 1985 göra filmen Skattkammarplaneten och men fick väll aldrig riktigt klartecken. De blev satta att göra andra filmer. När de skulle göra Herkules (om jag minns rätt) så gjorde de den för att sedan göra Skattkammarplaneten. Idéen till Atlantis kom från Don Hahn, Kirk Wise och Gary Trousdale (trion bakom Skönheten och Odjuret och Ringaren i Notre Dame). Idéen till Ringaren I Notre Dame kom från en person som började på studion som länge velat göra en animerad långfilm om Victor Hugos bok.

På Walts tid var det nog Walt själv som valde i många av fallen (dock inte alla t.ex. Pollyanna om jag minns rätt). Men det var många historier som kom på tapeten men som det aldrig blev film av. Dessa lades på hylla för framtiden då man kanske kunde ta upp dem igen. Skönheten och Odjuret är en av dessa som Walt själv försökte göra film av flera gånger men lyckades inte komma förbi de problem som den historien gav. I slutet av 80-talet så gjorde man ett nytt försök, men lade ner. Men Don Hahn, Alan Menken och Howard Ashman fortsatte, vilket lönade sig.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2006 vid 12:23
Hur är det med en så pass ny film som Kogänget? Den är väl knappast baserad på en bok elller något annat?
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Lotiel View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 57
inläggsval inläggsval   Citera Lotiel Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-februari-2006 vid 22:54

När man tänker efter så verkar det ju inte finnas många klassiker som inte är baserad på nån historia/saga/bok. Hur är det med filmer som t.ex. Bambi och Dumbo. Har Disney kommit på dom helt själv?

"Asante sana, squash banana, we we nugu, mi mi apana."
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-februari-2006 vid 23:12
Bambi är baserd på en bok av Felix Salten och Dumbo är skriven av Helen Aberson och Harold Perl.

PS: står på sidan.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2006 vid 00:01

Lejonkungen är väl ett exempel på en film som Disney har kommit på helt själv?

Det är ju roligt i såfall att den skulle bli en sån stor succé

 


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Draca View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Draca Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-februari-2006 vid 19:35

Hm. Nu fick man reda på mycket nytt smått och gott.  Visste nästan ingenting av det som stod, faktiskt.

Har dem nånsin gjort nån film som inte har nåt ursprung förutom från deras egna hjärnor?

Till toppen
Lotiel View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 57
inläggsval inläggsval   Citera Lotiel Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-februari-2006 vid 19:56
Postad av *natalie* *natalie* skrev:

Lejonkungen är väl ett exempel på en film som Disney har kommit på helt själv?

Det är ju roligt i såfall att den skulle bli en sån stor succé

 

Efter att ha sett det här så är min uppfattning att Lejonkungen inte är en originalidé frå Disney.

http://www.kimbawlion.com/rant2.htm

 

"Asante sana, squash banana, we we nugu, mi mi apana."
Till toppen
Matewan View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 21-februari-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Matewan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-februari-2006 vid 12:03
Dessutom bygger grundstoryn på Shakespeares Hamlet. Nu hittade inte Shakespeare på den han heller utan den härstammar från 400-talets Danmark. Så nog är den gammal alltid.
Till toppen
Lotiel View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 57
inläggsval inläggsval   Citera Lotiel Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-februari-2006 vid 12:33
Ja det där med Hamlet har jag också hört nu när du nämner det.
"Asante sana, squash banana, we we nugu, mi mi apana."
Till toppen
Vitani View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 06-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Vitani Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-mars-2006 vid 09:38
Har faktiskt aldrig sett Hamlet :P Vad handlar den om ?
"Det är dags att vi pratar allvar du och jag"
"Inte tror jag att en kroknäbb vet hur man ska va"
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-mars-2006 vid 09:40


Denna tråd handlar om Disney filmernas ursprung, ingenting annat.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
OceanSoul View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 15-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera OceanSoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 13:40
Men Lejonkungens ursprung är ju Hamlet

Och Lejonkungen 2 bygger på Romeo och Julia..
För min del får Disney gärna göra fler filmer som bygger på Shakespeare..Älskar Shakespeare
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 23:39
Vad gäller "Lady och Lufsen", är inte den en samkörning mellan två olika noveller?
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2006 vid 20:15
Postad av Tingeling Tingeling skrev:

Vad gäller "Lady och Lufsen", är inte den en samkörning mellan två olika noveller?

Nej, den ursprungliga storyn är en originalidé av Disneys egen personal, framför allt av Joe Grant. Den delen har mig veterligt aldrig publicerats som novell. Sen arbetade man ihop den med Ward Greenes novell.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2006 vid 20:17
Ah, det var så det hängde ihop... Nu är jag med på noterna!
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Antigone View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 19-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Antigone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2006 vid 19:48
Jag såg Hamlet när den gick på statsteatern. Kommer ihåg ganska lite men det handlade mycket om vem som skulle få tronen efter Hamlets pappas död...jag tror att Hamlets farbror gifte sig med drottningen eller nåt. Sen pratade Hamlet med sin fars vålnad, vilket Simba också gjorde annars kan jag inte komma på så många andra likheter.
    

Ändrad av Antigone - 04-maj-2006 vid 19:48
Till toppen
OceanSoul View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 15-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera OceanSoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-maj-2006 vid 12:17
Hamlets farbror dödade Hamlets pappa för att ta över tronen, men eftersom Hamlet var rättmätig efterträdare var han tvungen att göra sig av med honom och gifta sig med drottningen.
Hamlets pappas vålnad berättar för Hamlet att farbrodern dödade honom och Hamlet kommer tillbaka för att hämnas.

Nån som INTE ser likheterna med Lejonkungen??
    
    

Ändrad av OceanSoul - 05-maj-2006 vid 12:19
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 14:17
Postad av OceanSoul OceanSoul skrev:


För min del får Disney gärna göra fler filmer som bygger på Shakespeare..Älskar Shakespeare
Det finns faktiskt en kort-film med Musse, Mimmi, Kalle och Kajsa (om jag inte minns helt fel) som är baserad på Shakespears "En midsommarnattsdröm"
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 14:22
Jaså? Det låter intressant! Vet du vad den heter?
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 14:26
Nej tyvärr inte. Jag såg den någongång på "Hos Musse" tror jag. Men jag har för mig att den hette något i stil med "En midsommarnattsdröm".
Om det var som jag kommer ihåg, så var Mimmi Hermia, och då var Musse inte helt oväntat Lysander. Kajsa var Helene och Kalle Dimitreus. Fast jag kan minnas fel. Men borde inte den finnas att få tag på någonstanns?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 14:41
"Hos Musse" finns ju på VHS (och DVD tror jag), har man lite tur finns kanske den kortfilmen med på någon av de kassetterna Tack för upplysningen!
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
OceanSoul View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 15-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera OceanSoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 14:44
Ja det låter ju jättekul!
Jag älskar en midsommarnatts dröm!
Det är helt klart en av mina Shakespeare favoriter!
Den är så rolig och romantisk
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 14:46
Det gör den nu ja! Ja, det är inte helt omöjligt, som du sa, med lite tur...
 
En annan disneyfilm som är baserad på en bok är ju Alice i Underlandet, som ni kanske redan nämnt? Den finns ju även icke-animerad.
 
Victor Hugos bok är en väldigt stark berättelse! Jag tycker att disneys Ringaren i Notre Dame också är väldigt stark, även om den är mycket grymmare i orginalform. Men det är ju inte så konstigt då det är en barnfilm.
 
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 15:18
Jag tyckte nästan synd om stackars Frollo i Disneyfilmen, han var ju betydligt mer sympatisk i boken... Men men förstår ju att de ville rensa ut en del karaktärer och att det var enklast att göra de två Follobröderna till en karaktär.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 15:54
Jaa, det är ju det. Det blir så mycket enklare för barnen att förstå då. Jag tvivlar på att disney någonsin har haft eller kommer ha, riktigt komplicerade karaktärer, sådana som man inte riktigt förstår sig på hur de tänker. Och det är ju i och försej positivt för de barn som ser filmerna, det skulle ju lätt kunna bli väldigt förvirrande för dem annars.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
 Svara Svara Sida  123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media