Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Bambi

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Guybrush.Threepwood View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.


Medlem sedan: 17-augusti-2014
var: Katrineholm
Status: Offline
Poäng: 111
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush.Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Bambi
    Postad: 10-mars-2015 vid 15:51
Va!? Det finns ingen tråd tillägnad Bambi??? Chockerande. 

Igår såg jag filmen, för tredje gången, i sällskap av min bror. Mycket trevlig upplevelse att se den mitt på dagen i synnerligen solig vårdag. Självklart såg vi den med engelskt tal. 
Att filmen är är över 70 år gammal är helt ofattbart. Den är så vacker! Och sorglig. När jag nu såg den bara någon vecka efter att jag så Bambi 2 senast så var det tydligt om hur bra "uppföljaren" passar in i kontinuiteten (med undantag för ett par logiska skavanker). 

Jag har fått berättat för mig att det här är den första filmen min farmor såg, vid fyra års ålder på 40-talet, och det var en traumatiserande upplevelse. Det kan jag förstå, det måste vara fruktansvärt att vid så ung ålder behöva beskåda hur den bedårande hjortkalven blir föräldralös. Men det måste också ha satt en viktig prägel och insikt om liv och död på ett sätt som dagens animerade filmer inte kommer i närheten av att våga. 

Jag håller för övrigt på att göra en andra genomplöjning av samtliga klassiker (som jag som bekant ägnade mig åt under 2012), den här gången tillsammans med min bror. Det går betydligt långsammare för oss än det gjorde för mig att själv genomföra projektet... Vi började med Snow White and the Seven Dwarfs 2/3-13!

Så att på över två år bara ha sett de fem första filmerna är ju inte jätteimponerande.


24:e Augusti 
Till toppen
92juar View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-maj-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 226
inläggsval inläggsval   Citera 92juar Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-april-2016 vid 23:19
Det är en otroligt fin film som i mitt fall glöms lite bort eftersom jag är mer uppvuxen men Den lilla sjöjungfrun och de filmerna som kom efter åt.
Bambi är en gripande och sorglig film som jag nog mer skulle uppskatta att se på idag än när jag var barn.

Har du och din bror sätt några fler filmer?
Fjärtiska flytande två års studie på gymnasiet....
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2016 vid 23:09
Du borde verkligen se den. Det är ju definitivt en film man uppskattar mer i vuxen ålder än som barn. Om du inte sett den underbara "Bambi 2" borde du passa på att göra det i samma veva.

Jo, vi skärpte till oss något under 2015 men det är fortfarande inget vidare tempo att tala om.
Vi är nu på klassiker #33.
Till toppen
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juni-2017 vid 23:26
Såg om Bambi för första gången på flera år och den är fortfarande en av mina personliga favoriter då Disney skapade sina kanske bästa filmer under de första åren av klassiker eran. Filmen är perfekt på alla sätt och vis med animering, historia och musik. Den har både humor, sorg och skräck.
   Det som jag tyckte var lite synd var hoppet från när han var liten tills han blev vuxen men det var en bagatell. Uppföljaren var därför en liten rolig tillkomst där vi får en inblick i vad som hände mellan.

En klassiker som slår det mesta i Disneys samlingar.
MVH
   //Håkan
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-oktober-2017 vid 17:27
Postad av Disneyfantast Disneyfantast skrev:

Såg om Bambi för första gången på flera år och den är fortfarande en av mina personliga favoriter då Disney skapade sina kanske bästa filmer under de första åren av klassiker eran. Filmen är perfekt på alla sätt och vis med animering, historia och musik. Den har både humor, sorg och skräck.
   Det som jag tyckte var lite synd var hoppet från när han var liten tills han blev vuxen men det var en bagatell. Uppföljaren var därför en liten rolig tillkomst där vi får en inblick i vad som hände mellan.

En klassiker som slår det mesta i Disneys samlingar.


En helt bedårande film. Har du läst Felix Saltens bok?

Ändrad av 102dalmatiner - 03-oktober-2017 vid 17:28
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-januari-2018 vid 18:00
Såg igår eftermiddag "Bambi" för fjärde gången. Köpte i veckan filmen på Blu-ray och det var väl värt pengarna. En redan dödsvacker film blev ännu lite vackrare. 
Nu blev jag ruskigt sugen på att se "Bambi 2"...
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-oktober-2019 vid 19:15
Jag gick ute i skogen i eftermiddags och såg en flock rådjur beta på ett fält. Kom att tänka på den här filmen och blev nästan lite gråtfärdig. 
Ibland är jag löjlig på det viset.

Jag har inte sett den sedan jag var barn, men har fortfarande mycket starka minnen av den. Undrar om det inte är på tiden att se den igen.
Till toppen
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-oktober-2019 vid 22:23
Nej, tyvärr har jag inte läst boken.
MVH
   //Håkan
Till toppen
Änglahund View Drop Down
Springschas
Springschas


Medlem sedan: 05-april-2017
Status: Offline
Poäng: 7
inläggsval inläggsval   Citera Änglahund Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-oktober-2020 vid 08:20
Postad av Disneyfantast Disneyfantast skrev:

Nej, tyvärr har jag inte läst boken.



Jag har läst båda böckerna. Läste "Bambis Barn" i år.

Och läste även Disneys serietidning som bygger på den andra boken.

Hoppas den blir film.
Till toppen
Änglahund View Drop Down
Springschas
Springschas


Medlem sedan: 05-april-2017
Status: Offline
Poäng: 7
inläggsval inläggsval   Citera Änglahund Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-november-2020 vid 19:28
Postad av Änglahund Änglahund skrev:

Postad av Disneyfantast Disneyfantast skrev:

Nej, tyvärr har jag inte läst boken.



Jag har läst båda böckerna. Läste "Bambis Barn" i år.

Och läste även Disneys serietidning som bygger på den andra boken.

Hoppas den blir film.


Phew! Ropade just hem en svensk bok på Tradera. "Fib:s gyllene bok Nr 53 Bambis Barn".  554 kr exklusive frakt! Men det var det värt. Hoppas det är mer av en bilderbok och inte bara ovan nämnda serietidning i bokform. Båda är värt det, men jag vill helst ha en helt annorlunda utgåva.
Till toppen
Änglahund View Drop Down
Springschas
Springschas


Medlem sedan: 05-april-2017
Status: Offline
Poäng: 7
inläggsval inläggsval   Citera Änglahund Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-november-2020 vid 20:24
Postad av Änglahund Änglahund skrev:

Postad av Änglahund Änglahund skrev:

Postad av Disneyfantast Disneyfantast skrev:

Nej, tyvärr har jag inte läst boken.



Jag har läst båda böckerna. Läste "Bambis Barn" i år.

Och läste även Disneys serietidning som bygger på den andra boken.

Hoppas den blir film.


Phew! Ropade just hem en svensk bok på Tradera. "Fib:s gyllene bok Nr 53 Bambis Barn".  554 kr exklusive frakt! Men det var det värt. Hoppas det är mer av en bilderbok och inte bara ovan nämnda serietidning i bokform. Båda är värt det, men jag vill helst ha en helt annorlunda utgåva.

Tror att det är en bok. Inte säker. Vill inte spoila någonting. En sådan dyrbar artefakt måste jag spara på. Planerar att läsa den på Vinön i vår.
Till toppen
GuybrushUMThreepwood View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2021
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 50
inläggsval inläggsval   Citera GuybrushUMThreepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-augusti-2021 vid 12:40
Såg mästerverket för två söndagar sedan. Det är märkligt, men jag har med tiden kommit att finna "Bambi 2" mycket mer sorglig och känslosam än första filmen. 
Femton års obsession gör märkliga saker med en. 

I övrigt var filmupplevelsen inte något anmärkningsvärd. Satt mest och zoomade ut till de makalösa bakgrunderna. 
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media