Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Snyggaste klassikern

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Snyggaste klassikern
    Postad: 23-april-2015 vid 08:48
Vad tycker folk är den snyggaste klassikern, rent estetiskt? jag lägger mina röster på:.

Bambi: Mer välanimerade djur och vackrare landskap får man leta efter. Tung atmosfär, man känner sig verkligen som om man är i naturen när man ser den filmen.

Alladin/Pocahontas: Jag är en sucker för snygga färgscheman, och båda dessa filmer är fulla av färger som bara tycks hoppa ut ur skärmen.

Skattkammarplaneten: Har en väldigt snygg estetik med sin steampunk/scifi/1800-talsmix, som verkligen funkar bra tillsammans, hur konstigt det än låter. filmen må ha vissa dåligt integrerade CGI-detaljer, men det kan jag bortse från när den designmässigt är så snygg.

Tangled: Hur kan man inte älska en film som ser ut som en levande Rokoko-målning?
Till toppen
Agrabah View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 27-december-2011
Status: Offline
Poäng: 285
inläggsval inläggsval   Citera Agrabah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2015 vid 11:18
Håller med dig helt, alla de filmerna har jättefina designer och just därför jag älskar de filmernas design. Här är några andra Disneyklassiker som jag också tycker har jättesnygg design.

Törnrosa: Älskar den stora gobeläng designen. Hela filmen ser verkligen ut som en levande målning från medeltiden. Tycker också det är väldigt intressant med miljöerna, särskilt de fyrkantiga träden. Och vem kan motstå konsten som visas när Flora och Fina ger Aurora gåvorna skönhet och sång?

Pinocchio: Helt otrolig design fylld med små och rika detaljer, de ger verkligen personligheter till bl.a alla klockor och speldoser. Fina mönster i trämöblerna och en underbar glittrig natthimmel när de visar stjärnan.

Peter Pan: Älskar hela färgschemat i filmen. Den rika vinröda färgen i Kapten Kroks rock och skepp, alla saker gjorda av guld från Kapten Kroks krokskrinn till stolarna hos familjen Darling. Vem kan motstå guldskimret som kommer när Tingeling strör skeppet med älvguldstoft? Får hela skeppet att bara stråla ut ur skärmen.

Big smile


Varmt välkommen att besöka min Disney blogg: http://nouw.com/sacredgold
Till toppen
Guybrush.Threepwood View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.


Medlem sedan: 17-augusti-2014
var: Katrineholm
Status: Offline
Poäng: 111
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush.Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2015 vid 18:38
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Tangled: Hur kan man inte älska en film som ser ut som en levande Rokoko-målning?


Vet inte vilken film du har sett, men det kan inte vara Disney's "Tangled" i alla fall. Konceptbilderna såg härligt oljemålnings-aktiga ut, men det färdiga resultatet är sterilt (om än snyggt) och känns bara väldigt Dreamworks. Om det i sig är något negativt låter jag vara osagt.


Om jag måste välja EN snyggaste film så blir det nog "The Hunchback"... jag kan inte sluta häpnas över den filmen på i stort sett varje plan. 


Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2015 vid 18:45
Postad av Guybrush.Threepwood Guybrush.Threepwood skrev:

Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Tangled: Hur kan man inte älska en film som ser ut som en levande Rokoko-målning?


Vet inte vilken film du har sett, men det kan inte vara Disney's "Tangled" i alla fall. Konceptbilderna såg härligt oljemålnings-aktiga ut, men det färdiga resultatet är sterilt (om än snyggt) och känns bara väldigt Dreamworks. Om det i sig är något negativt låter jag vara osagt.




Okej, filmen ser kanske inte ut som en animerad oljemålning, men det är något med filmens färgscheman, miljöer, design och ljussättning som verkligen ger mig Rokoko-vibbar.

Till toppen
Dreamer View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-februari-2010
var: frillesås
Status: Offline
Poäng: 237
inläggsval inläggsval   Citera Dreamer Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2015 vid 18:48

Bambi:
jag älskar naturen och miljön är så otroligt vacker. Alla djuren är välanimerade och scener kan jag koppla till egna upplevelser i verkligheten. Tex när mamman smyger ut på en lätt disig äng och lyssnar. Hur många gånger har jag inte sett verkliga rådjur göra detsamma? (vet att bambi är en hjort men ändå) årstidsväxlingarna är otroligt vackra och att få se hur väder och vind är animerat är verkligen en ren njutning.

Skönheten och odjuret:
Alla förtrollade möbler är otroligt lekfullt gjorda och på något sätt känns odjuret både farligt och snällt på samma gång rent designmässigt. Filmens atmosfär är väl fångad i animationer och bakgrund och Belle och odjurets dansscen är något av det vackraste jag sett när det gäller animering.

Lejonkungen:

Denna filmen borde jag egentligen placera överst nu när jag tänker efter. Den känns som en blandning mellan disney och en dokumentärfilm om Afrika. Detaljerna färgerna och bakgrunden. Jag kan inte ens beskriva allt jag älskar med den. Fins så mycket jag faller för gällande lejonkungen.

Wreck it ralph: är inte så förtjust i nya 3D animerade filmer egentligen men ska man snacka lekfullt bildspråk så måste ju även ralph få ett hedersomnämnande

"avatar av fireleaming"
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juni-2015 vid 14:38
Även om Lejonkungen inte är min favoritfilm i övrigt, så tror jag den vinner i kategorin "snyggaste klassikern". Den är verkligen som en tecknad dokumentärfilm om Afrika.

Bernard & Bianca i Australien är ett annat exempel som kommer väldigt nära dokumentärstil. Miljöerna och djuren är helt fantastiska.

Det finns ju väldigt många olika tecknarstilar bland disneyfilmerna men jag tycker oftast att stilarna passar till sina filmer. Pocahontas till exempel, brukar inte vara omtyckt för sin tecknarstil, men jag tycker den passar bra till den lite vilda berättelsen. 
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juni-2015 vid 00:18
Kul att du tog upp just Bernard och Bianca i Australien som exempel. Såg om den i dag, för första gången på länge (och första gången på blu-ray), och den är verkligen underbart vackert animerad och bakgrunderna är fantastiska. I mångt och mycket liknar den faktiskt just Lejonkungen, rent stilistiskt. I synnerhet om man tittar på insekterna och skalbaggarna i början av filmen.

En på många sätt underskattad film, och faktiskt ganska så mörkt. Är det exempelvis någon som tänkt på att Bernard medvetet, om än indirekt, dödade McLeach? 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juni-2015 vid 10:38
Bernard och Bianca I Australien, ja! Det är också en sjukt vacker film. Är riktigt förtjust i flygscener och de i denna film är fantastiska, och fångar verkligen illusionen av att flyga. Trevligt också att den utspelar sig I Australien, lite variation i miljöerna är alltid trevligt.

Ändrad av Bjekkergauken - 11-juni-2015 vid 13:09
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-augusti-2015 vid 15:40
Jag gillar även de filmer som man tydligt kan se är handtecknade, som Djungelboken och Robin Hood. Det ger en annan dimension till filmen när man kan se strecken som någon annan lagt ner möda på att rita. Sen har ju Djungelboken en hel del vackra miljöer också. Smile
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media