Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Cameos & Easter Eggs

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Cameos & Easter Eggs
    Postad: 14-juni-2015 vid 13:58
Som de flesta här säkert vet och känner till, så har Disney en lång historia av att "krydda" sina filmer med olika former av gästspel och dolda meddelanden, riktade till inbitna fans och medarbetare som kan tänkas uppfatta dem, så kallade "hidden Mickey's". Det kan, namnet till trots, vara allt ifrån en bild på Musse Pigg gömd i bakgrunden, till en karikatyr på någon som har varit med och arbetat med filmen, eller något helt annat. 

Adrina har gjort ett fantastiskt jobb här på sidan, med att - med viss hjälp från medlemmar - katalogisera många av dessa detaljer och gästspel. Min tanke är dock att vi här skulle kunna samla och dela dessa upptäckter med varandra, och jag har tagit mig friheten att börja med två exempel från Prinsessan och Grodan.

1. I början av filmen, ca 7 minuter in, samtidigt som titeln rullar in, kan man se en kvinna på en balkong som står och skakar damm från den flygande mattan från Aladdin.

2. I slutet av samma film, när Tianas restaurang äntligen är färdigbygd, kan man se Louis spela trumpet tillsammans med ett jazzband. På bastrumman kan man se vad bandet heter: "Firefly Five Plus Lou". Det är en hyllning till det verkliga bandet "Firehouse Five Plus Two", som bland annat bestod av Disneyanimatörerna Frank Thomas (på piano) och Ward Kimball (på trombon); två av Walt Disney's legendariska "Nine Old Men". 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2015 vid 19:02
Försöker komma på något som inte är så allmänt känt. Typ att Musse, Kalle och Långben är i publiken i DLS är ju rätt uppenbart för alla nu för tiden. 

Men kan ju nämna från Disneys nyaste filmer om det är någon som missat det:

1. I Frozen kan man skymta Rapunzel och Flynn när Anna sjunger "For the first time in forever." Precis efter "Tell the guards to open up the gates." (Denna är nog också väldigt känd efter den där teorin som ingen ville sluta prata om.)

2. I Big Hero 6 sitter det en "Wanted" poster på Hans (Från Frozen) när Hiro och Baymax är på polisstationen. Vilken är väldigt roligt tycker jag. De skjuter även sönder en staty på Hans när de tränar. Det finns tydligen en staty på Olaf också men vet inte exakt när den är. 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Guybrush.Threepwood View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.


Medlem sedan: 17-augusti-2014
var: Katrineholm
Status: Offline
Poäng: 111
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush.Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2015 vid 19:09
"(Denna är nog också väldigt känd efter den där teorin som ingen ville sluta prata om.)"

Har ingen aning om vad det är för teori och jag vill inte veta. Är det någonting efterblivna Frozen-fans tjatar om så kan det inte vara värt att ödsla energi på.

" Big Hero 6 sitter det en "Wanted" poster på Hans (Från Frozen) när Hiro och Baymax är på polisstationen. De skjuter även sönder en staty på Hans när de tränar."

Förnedringen av Hans är bara ytterligare ett tecken på det manshat som Disney representerar i dessa mörka tider.

Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2015 vid 19:11
Vissa grejer är naturligtvis mer kända än andra, men alltid finns det någon som har sett eller läst om något som någon annan inte kände till tidigare. Smile

En annan av mina favoritdetaljer är från barscenen i Trassel, där man kan se Pinocchio uppe i högra hörnet under musikalnumret.  


Ändrad av Trubaduren - 14-juni-2015 vid 19:13
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2015 vid 19:19
Postad av Guybrush.Threepwood Guybrush.Threepwood skrev:

"
Förnedringen av Hans är bara ytterligare ett tecken på det manshat som Disney representerar i dessa mörka tider.


Nu greppar du verkligen efter halmstrån...
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2015 vid 21:20
Postad av Guybrush.Threepwood Guybrush.Threepwood skrev:

"(Denna är nog också väldigt känd efter den där teorin som ingen ville sluta prata om.)"

Har ingen aning om vad det är för teori och jag vill inte veta. Är det någonting efterblivna Frozen-fans tjatar om så kan det inte vara värt att ödsla energi på.

" Big Hero 6 sitter det en "Wanted" poster på Hans (Från Frozen) när Hiro och Baymax är på polisstationen. De skjuter även sönder en staty på Hans när de tränar."

Förnedringen av Hans är bara ytterligare ett tecken på det manshat som Disney representerar i dessa mörka tider.


Den teorin var känd så länge på internet (och inte bara av efterblivna Frozen fans utan av de flesta som tycker om Disney i allmänhet.) att folk började tro att den var 100% accurate.

Tror inte att manshat var Disneys främsta mål när de satte upp en Wanted poster på en polisstation. Och ifall du inte har sett Big hero 6 så kan jag säga till dig att den filmen har mer manliga huvudrollen än kvinnliga så nu kanske du kan sova lugnt i natt. 



3. Det finns även en Musse Pigg figur hos Oaken i Frozen. Man ser den i högra hörnet när Anna kommer in genom dörren, tror jag. 


Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Claude Frollo View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 03-februari-2014
var: Örnsköldsvik
Status: Offline
Poäng: 170
inläggsval inläggsval   Citera Claude Frollo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2015 vid 22:09
I Mästerdektiven Basil Mus så finns det en leksak som föreställer Dumbo. Scenen leksaks Dumbo är med i är när Skrället lurar Felicia med såpbubblor och tar henne till fånga.

Ändrad av Claude Frollo - 16-juni-2015 vid 22:09
"Silence, you old fool. The hunchback and I have unfinished business to attend to. And this time, you will not interfere." Claude Frollo
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2015 vid 23:39
I Robin Hood kallar gamen Trigger sitt armborst för Gamla Bettan (Old Betsy); det är en referens till Disney's 50-talsserie Davie Crockett, där huvudpersonen med samma namn har ett gevär som han döpt till just Gamla Bettan. Även Kalle Anka har ett skjutvapen med samma namn, i kortfilmen  "Rugged Bear" från 1953.

Och på tal om Kalle Anka och skjutvapen, i kortfilmen "No Hunting" gör två andra kända Disneyfigurer ett gästspel - nämligen Bambi och hans mamma. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juni-2015 vid 11:13
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

I Robin Hood kallar gamen Trigger sitt armborst för Gamla Bettan (Old Betsy); det är en referens till Disney's 50-talsserie Davie Crockett, där huvudpersonen med samma namn har ett gevär som han döpt till just Gamla Bettan. Även Kalle Anka har ett skjutvapen med samma namn, i kortfilmen  "Rugged Bear" från 1953.

Nu var ju Davy Crockett en verklig person som faktiskt har levat (1786-1836), inte bara en figur i en tv-serie. Han lär verkligen ha haft ett par olika gevär som han kallade för "Old Betsy" eller "Pretty Betsy" efter sin syster.

Så alla referenser till "Old Betsy" (ofta smeknamn på gamla bilar) går antagligen tillbaka till Davy Crockett.

På tal om Davy Crockett var jag på filmfestival i Tyskland i höstas och såg filmen Alamo där Davy Crockett spelas av en tyskdubbad John Wayne. En ganska absurd upplevelse när man är präglad av Fess Parker i samma roll. :)


Ändrad av Anders M Olsson - 20-juni-2015 vid 11:20
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juni-2015 vid 11:21
Så är det naturligtvis, men det är trots det en benämning som förmodligen inte hade förekommit i så många sammanhang om Disney inte hade producerat en serie baserad på Davy Crocketts liv.

Serien var trots allt en stor framgång för Disney och präglade 50-talet (och även öppnandet av Disneyland) i väldigt stor utsträckning. 

Aha, det lät intressant. Smile Jag kan verkligen inte tänka mig någon annan än Fess Parker i den rollen. 


Ändrad av Trubaduren - 20-juni-2015 vid 11:24
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2015 vid 21:14
Hitta Nemo är en film som aldrig har tillhört min favoriter, men den är intressant så tillvida att den är i det närmaste proppfull med easter eggs och populärkulturella referenser.

De flesta har säkert lagt märke till Buzz Lightyear-figuren som ligger slängd i lekhörnan i tandläkarens mottagning, och referensen till Arnold Schwarsennegers odödliga replik från Terminator (när pelikanen försöker rädda Marlin och Dory från fiskmåsarna) har nog inte gått många 80- och 90-talister förbi. Men de är knappast de enda. I scenen där Marlin och Dory dyker upp i Sidneys hamn t.ex. finns en båt med namnet Zip-A-Dee-Doo-Dah - en låt som många Disneyentusiaster håller varmt om hjärtat, från den numera närmast mytomspunna filmklassikern Sången om Södern

En annan referens som säkerligen många känner igen, är hajen Bruces replik "Here's Brucy" - som naturligtvis är en hyllning till Jack Nicholsons snarlika replik i skräckklassikern The Shining. Men visste ni att denna replik och scen i sig är en referens till en annan film? Nämligen svenska Körkarlen, som bygger på Selma Lagerlöfs bok med samma namn.

Jag är medveten om att det finns många andra detaljer i den här filmen som jag har missat att ta upp - eller som jag rent av är helt omedveten om - men jag låter det vara upp till er andra att peka ut dessa. Smile
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2015 vid 22:44
Hitta Nemo har ju också en scen där en pojke i väntrummet läser en Mr. Incredible-tidning, traditionen trogen att inkludera en Cameo av kommande Pixar-film.

(Förresten, vad är det du inte gillar med Hitta Nemo? Säger inte detta för att vara dryg, är bara nyfiken)
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juli-2015 vid 18:57
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Hitta Nemo har ju också en scen där en pojke i väntrummet läser en Mr. Incredible-tidning, traditionen trogen att inkludera en Cameo av kommande Pixar-film.

(Förresten, vad är det du inte gillar med Hitta Nemo? Säger inte detta för att vara dryg, är bara nyfiken)

Alltid svårt att exakt sätta fingret på vad det är som gör att man inte gillar en specifik film, men kanske för att jag uppfattar den som - i brist på bättre ord - torr. Om man nu kan uttrycka sig så om en film som till 99% utspelar sig i och under vatten. 

Dels beror det kanske på att jag aldrig har hyst något större intresse inför det marina (såvida det inte innehåller mytiska inslag, som i exempelvis Den Lilla Sjöjungfrun eller 2,000 Leagues Under the Sea), samt att jag inte riktigt fastnat för någon av karaktärerna - med undantag från Crusch. Men så medverkar han också bara under ett par minuter av hela filmen. Jag känner helt enkelt inte tillräckligt mycket för nån av karaktärerna för att jag ska direkt bry mig hur det går. varför kan jag inte riktigt svara på.

En liten side note bara. 

Är det någon mer som har tänkt på att karaktärerna Marlin och Mother Gothel, från Trassel, är relativt lika? Båda två gör allt för att begränsa sina barn och trycker på olika sätt ner dem samt förminskar deras förmågor. Skillnaden ligger i att Marlin gör det omedvetet, som ett resultat av det trauma han upplevt tidigare i livet, medan Mother Gothel å sin sida är högst medveten om vad hon gör, och med det bakomliggande motivet att hon vill bryta ner Rapunzel och på så sätt hindra henne från att lämna tornet. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juli-2015 vid 21:14
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

 
Alltid svårt att exakt sätta fingret på vad det är som gör att man inte gillar en specifik film, men kanske för att jag uppfattar den som - i brist på bättre ord - torr. Om man nu kan uttrycka sig så om en film som till 99% utspelar sig i och under vatten.

Vet inte om jag kan hålla med där, men jag har nog ett visst nostalgifilter på den filmen med tanke på att jag var 8 när den kom ut och såg den massor av gånger. Kan dock objektivt känna att det fortfarande är en bra film, men vet inte vad jag tyckt om den om den kommit ut idag.

Och på tal om Mother Gothel, en annan intressant aspekt av hennes relation med Rapunzel är att varje gång hon uppvisar affektion mot henne riktar hon det direkt till håret, som att pussa håret, och när hon återfinner Rapunzel efter att hon varit ute är håret det första hon kollar om det är oskadat. Som kontrast så för Flynn alltid håret åt sidan så han kan se hennes ansikte när han visar henne affektion, och det tycker jag är en fin, subtil touch.
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-augusti-2015 vid 11:16
Väldigt OT nu, men vill bara inflika att Doris är den som lyfter hela Hitta Nemo-filmen i mina ögon. Hon är så himla go, utflippad men när det verkligen gäller så lägger hon grunden till att situationerna klaras upp, t.ex. med maneterna och valen. Jag skrattar fortfarande åt när Doris pratar valska, trots att jag sett filmen många gånger. 

För att svara On Topic igen så tycker jag sådana små bilder av Disneyfigurer i "fel" film är en jättekul idé. Hittar sällan figurerna själv, men gillar att kolla upp när andra nämnt något. Aladdins matta som syns i Prinsessan och grodan hade jag dock upptäckt själv innan jag läste om det här. 
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-augusti-2015 vid 12:06
Håller med dig om Doris, Svenzon. En av Pixars bästa karaktärer, hands down. Den här gimmicken med minnesförlust hade ju lätt kunnat bli väldigt påfrestande, men det är smart hanterat, och det är bara något med hennes optimism och hjälpsamhet som gör henne väldigt älskvärd.
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-augusti-2015 vid 23:46
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Håller med dig om Doris, Svenzon. En av Pixars bästa karaktärer, hands down. Den här gimmicken med minnesförlust hade ju lätt kunnat bli väldigt påfrestande, men det är smart hanterat, och det är bara något med hennes optimism och hjälpsamhet som gör henne väldigt älskvärd.

Jag hoppas bara att det inte blir för mycket av henne i nästa film. Filmbolag har ju rätt lätt att se vilken karaktär som alla tycker är gullig, rolig och bygga en helt ny franchise på det när de passar bättre som biroller. *host* minions typ *host* 

Att ge Doris en egen film kan vara lite risky. Speciellt när Ellen har hennes röst, de vill väl promota henne också. Men Pixar har ju aldrig gjort mig besviken innan... (Okej Cars 2 var kanske lite överdrivet.) 




Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media