Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Musiken

 Svara Svara Sida  123 6>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Musiken
    Postad: 02-juni-2004 vid 17:16

Okej, här kommer en till välj-och-motivera-tråd! Vilken är er favoritlåt från Disneyfilmerna? Själv gillar jag skarpt Spegelbild/Reflection från Mulan, men mitt förslag på den ultimata Disneylåten är ändå Havet Är Djupt, den har allt; bra musik, bra text (lika bra på svenska som på engelska) och, framförallt, en stor dos av Disneyhumor! 

Väntar otåligt på att Den Lilla Sjöjungfrun ska komma på video igen, av någon okänd anledning så saknas den i min samling...

Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2004 vid 18:44
Why Should I Worry [ Man är väl infödd ]
Once Upon A Time in New York City [ Någonting är på gång i New York City ]

Två låtar från Oliver & Gänget

När det kommer till att motivera varför man tycker om en viss låt -- eller en viss typ av musik -- så är det alltid lika svårt. Dessa två låtar tycker jag är de som, när de står på egna ben utan det visuella, är de bästa. Både text och musikmässigt.


När det kommer till vilken låt som jag anser vara den bästa i en film så finns det för mig bara ett egentligt alternativ, en låt som från den dagen jag för första gången såg filmen såg till att ge mig en av de bästa filmögonblicken jag upplevt. Vilken det är?

Circle of life från Lejonkungen, med Lebo M:s oförglömliga intro i det perfekta samspelet med soluppgången på savannen (eller vad det nu ska till att kallas).

Tätt efter följer givetvis Aladdins Whole new world , Skönheten och odjurets Beauty and the beast och faktiskt två låtar från SPIRIT: Stallion of Cimarron ;

Bryan Adams - I will always return
Bryan Adams - Here I am

..som sagt svårt att bestämma sig, så mycket bra som producerats


Ändrad av quintus
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2004 vid 19:37

Musiken från den lilla sjöjungfrun och Skönheten och Odjuret är de bästa enl. mig. För det är något speciellt med Ashmans texter (som dessutom skrivit Once Upon A Time in New York City), De för handlingen vidare på ett bra sätt och dussutom lyckas han berätta så mycket under den korta tiden som sången är. Ta sången Belle från Skönheten och Odjuret där han berättar vem Belle är, vem Gaston är, vad Gaston tycker om Belle, hur folket i staden ser på henne, hur den lilla staden är m.m., på bara ca fem minuter.

Howards texter är så som Walt själv ville ha dem (om jag minns rätt), att en sång ska föra handlingen vidare, och inte sjungas mellan två ansikten.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
disney_lover View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 17-juli-2004
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera disney_lover Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juli-2004 vid 10:24
Jag tycker också att Reflection från Mulan är grymt bra och Bellevisan/Skönheten och odjuret är också väldigt bra.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juli-2004 vid 17:01
Den bästa sången från Mulan tycker jag är I'll make a man out of you (fast inte på svenska), och den bästa delen av Soundtracket är helt klart Haircut (den musik som spelas när Mulan beslutar sig att gå istället för sin far och då hon tar fram hans rustning och svärd), det är en av Jerry Goldsmiths bästa soundtrack någonsin, enl. min mening.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
disney_lover View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 17-juli-2004
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera disney_lover Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juli-2004 vid 11:37

Jag glömde säga att "He lives in you" från lejonkungen 2 , "Shootong star" från Hercules och "Someday" från Ringaren i notre dame är ett par andra bra låtar.

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juli-2004 vid 19:14
Hej !! Det finns en fin sång på www.disney.com som man kan lyssna på. Den heter If You Can Dream. Och den finns på disney princess sidan. Gå till Disney DVD and Video och sedan till Disney princess. Det krävs Quicktime för att kunna lyssna. I USA så ska det komma tre DVD filmer med Disney princess. Hoppas att de kommer hit till sverige också. Någon som vet om dom här DVD filmerna kommer att komma hit ??

Ändrad av disney_girl
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2004 vid 15:51
Vet ni om det finns ett soundtrack till tv serien Den lilla sjöjungfrun ??
Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2004 vid 13:07
Ja det finns. Hade ett, men det är borta. Mitt kostade bara 59.
Älskar Pepper Ann!
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2004 vid 20:57
Vet ni om det finns soundtrack till uppföljarna ??
Till toppen
Chiara View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Chiara Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2004 vid 21:08
Antagligen och finns det inta har väl antagligen nån galning klippt ut ljudfiler från filmen och satt ihop nåt som går att ladda ner...
/jag önskar jag vore lite starkare, lite roligare och lite mer som du.

Önskar jag kände nån som var Disneyintresserad. Alla andra är oförstående.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 18:14
Den Här Stunden från Den lilla sjöjungfrun II är bra tycker jag.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 19:45

Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Den Här Stunden från Den lilla sjöjungfrun II är bra tycker jag.

Den är helt okej, Den lilla sjöjungfrun 2 och Lejonkungen II har faktiskt riktigt bra musik för att vara uppföljare.

disney_girl, jag antar att det är du som är Jennie Lind, tack för alla texterna i så fall. Jag har dock inte hunnit att lägga ut dem ännu, då jag har mycket att göra. Ska försöka läga uta några åt gången, för det tar tid att lägga ut dem då jag kollar egenom textern som en ren rutinsak om det stämmer (det kanske du märkte på Den här stunden )

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-september-2004 vid 17:39
Vad tycker ni om musiken i Björnbröder ??
Jag tycker väldigt mycket om Är på väg.
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-september-2004 vid 13:01
Musiken i Björnbröder är bra. Musiken från Djungelboken och Lejonkungen också. Och Lilo & Stitch.
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-september-2004 vid 21:41

Ok få se nu

Skönheten och Odjuret:

I stort sett alla är bra både på senska och engelska, även singelversionen av "Beauty and the beast". Men något annat är väll inte att vänta när Celine Dion sjunger? "Pöbelns sång" är väll den bästa kamp/march-sången på svenska. Ett minus dock för "Bli vår gäst" hon som gör rösten till Mrs Potts(Meta Velander) kan verkligen inte sjunga, faktum är att det skulle låta bättre om Daniel sjöng. Inte bra, men bättre.

 Pocahontas:

Ungefär lika bra både på engelska och svenska förutom "Färger i en vind" som kanske är den bästa disney-låten på svenska någonsin. däremot är "Vildar" det tammaste sen "Törnrosa" hade premiär.

"Vi gör proccesen kort, varenda en skall bort" är ganska skön dock.

 Mulan:

Överlag betydligt bättre på engelska, och då särskilt "I'll make a man out of you" som är mest skrattretande på svenska. Stort plus för det pampiga soundtracket med "Haircut" i spetsen.

Ringaren i Notre Dame :

Bra på svenska, än bättre på engelska. "God help the outcast", "The bells of Notre Dame", "The court of miracles" och "Hellfire" är alla mycket bra.

A goofy movie:

klart bästa musiken i en icke klassiker, återigen på engelske då dubbningen är lika tafflig som svensk politik.

 

btw Daniel kolla stavningen på "Heavens light".



Ändrad av Proximus
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Nadja View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 12-november-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Nadja Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-november-2004 vid 23:19
Jag tycker att den svenska versionen av "I'm still here" (Jag finns
kvar) från Skattkammarplaneten är otroligt bra! Filmen för övrigt
gillar jag sådär, förutom B.E.N. som är klockren. Men låten är ju
ingen typisk Disney låt precis, om ni förstår vad jag menar.
Andra mer typiska Disney låtar som jag gillar är "Esmeraldas bön"
från Ringaren i Notre Dame och där gillar jag den svenska mer än
den engelska. "Hela min värld" från Den lilla sjöjungrun gillar jag
också mer på svenska än engelska, den engelska rösten är kaxigare
på något sätt och Ariel är, enligt mig, absolut inte kaxig utan passar
bra med den snälla rösten som är på svenska.
Till toppen
x_emir_x View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 29-september-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera x_emir_x Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-november-2004 vid 00:35

Hejsan!!

Bästa låtarna tycker jag finns i Tarzan och Björnbröder. Jag gillar verkligen Phil Collins:

You'll be in my heart - Tarzan

Two world - Tarzan

Look trough my eyes - Björnbröder

No way out - Björnbröder

On my way - Björnbröder

Mvh - Emir

Varför ta ungen, när man kan ta noshörningen. Vi kör på det.
Till toppen
tokar86a View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-oktober-2004
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera tokar86a Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-november-2004 vid 09:13
Du tycker visst att låtarna i björnbröderna är bra.
Jag tror inte att det är riverdanse-truppen på turne

Administrator på Pokemon.se/forum
Till toppen
x_emir_x View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 29-september-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera x_emir_x Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-november-2004 vid 10:27

Hejsan!

Jo faktiskt!! Jag tycker Phil Collins är så bra. Och han har så fina ballader  Hoppas hans nya låtar i Tarzan 2 kommer vara bra.

Mvh - Emir

Varför ta ungen, när man kan ta noshörningen. Vi kör på det.
Till toppen
Sandra View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-september-2004
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Sandra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-november-2004 vid 13:34
Postad av x_emir_x x_emir_x skrev:

Hejsan!

Jo faktiskt!! Jag tycker Phil Collins är så bra. Och han har så fina ballader  Hoppas hans nya låtar i Tarzan 2 kommer vara bra.

Mvh - Emir

 

Ska han göra låtarna till Tarzan 2 också?

Fattar inte att det ska komma en uppföljare till den OCKSÅ

Till toppen
x_emir_x View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 29-september-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera x_emir_x Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-november-2004 vid 13:43

Hejsan Sandra!!

Jo, jag har för mig att Phil Collins skulle göra låtarna till Tarzan 2 också. Om du tar en titt här nedan eller så finns det på Disneyheter. Det är bara att läsa dem *never forget the disney news*  

Den kommande uppföljaren till Tarzan från 1999, Tarzan 2, kommer även den ha sånger av den Brittiska Sångaren Phil Collins (Tarzan, Björnbröder). Han har skrivit ett par sånger till filmen och ska tydligen sjunga några av dem själv.
 
Mvh - Emir
Varför ta ungen, när man kan ta noshörningen. Vi kör på det.
Till toppen
bumbi_88 View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-mars-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera bumbi_88 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-mars-2005 vid 17:40

Hmm, här år några av mina favoriter...

Färger i en vind - Pocahontas
Var nöjd med allt - Djungelboken
Alla snubbar vill ju vara katt - Aristocats
Snart är det jag som är kung - Lejonkungen
Bästisar - Micke och Molle
Haver är djupt - Lilla sjöjungfrun
En helt nu värld - Aladin

Alla är ju så himla bra så det är svårt att kunna peka ut några stycken bara,,, Disneysånger är verkligen toppen. Jag kan rekomendera "Disneysångboken", underbar!

Till toppen
Magga View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 03-december-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Magga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-mars-2005 vid 17:15

Soundtracket från Mulan är underbart, bäst är det på engelska helt klart!

Även musiken från Pocahontas är väldigt, bättre på svenska än på engelska.

Lejonkungen I & II, Ringaren i Notre Dame, Aladdin... jag kan verkligen inte bestämma mig om vilket som är bäst. Låten Jag finns kvar (I'm still here) från Skattkammarplaneten är också väldigt bra.

De soundtrack jag har på skiva är Pocahontas (svenska), Lejonkungen (svenska), Lion King (Engelska) och Mulan (Engelska)

Till toppen
Icea View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 29-januari-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Icea Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2005 vid 12:25
Postad av x_emir_x x_emir_x skrev:

Hejsan Sandra!!

Jo, jag har för mig att Phil Collins skulle göra låtarna till Tarzan 2 också. Om du tar en titt här nedan eller så finns det på Disneyheter. Det är bara att läsa dem *never forget the disney news*  

Den kommande uppföljaren till Tarzan från 1999, Tarzan 2, kommer även den ha sånger av den Brittiska Sångaren Phil Collins (Tarzan, Björnbröder). Han har skrivit ett par sånger till filmen och ska tydligen sjunga några av dem själv.
 
Mvh - Emir

 

Det låter konstigt, med tanke på att Phil skulle "pensionera sig" i och med förra årets First Final Farewell Tour.

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2005 vid 12:36
Postad av Icea Icea skrev:

Det låter konstigt, med tanke på att Phil skulle "pensionera sig" i och med förra årets First Final Farewell Tour.



Vad jag förstod så skulle han sluta turnera, inte sluta skriva sånger...
 
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Icea View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 29-januari-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Icea Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2005 vid 12:39
Postad av Daniel Daniel skrev:

Postad av Icea Icea skrev:

Det låter konstigt, med tanke på att Phil skulle "pensionera sig" i och med förra årets First Final Farewell Tour.



Vad jag förstod så skulle han sluta turnera, inte sluta skriva sånger...
 

Men då använde han väl lite fel ord på sin konsert i Globen då? Han sa nämligen "I'm not retiring, I'm just neevr coming back."

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2005 vid 13:03
Postad av Icea Icea skrev:

Men då använde han väl lite fel ord på sin konsert i Globen då? Han sa nämligen "I'm not retiring, I'm just neevr coming back."



De är ju definitionsfråga: vad kommer han inte tillbaka till...? Man kan tolka det som att han inte pensionerar sig (dvs håller sig fortfarande någorlunda aktiv i branschen genom att fortsätta att skriva och spela in sånger), men att han inte längre kommer turnera och/eller uppträda live i någon större skala.

Jag tror nog att Phil kommer arbete som låtskrivare och musiker ett bra tag till...
 

Ändrad av Daniel
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Merlin View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 04-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera Merlin Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2005 vid 14:23

Oj oj oj! Det är en svår fråga. Bästa musiken går inte att välja ut bara en låt. Finns massor med bra musik. Tycker till exempel mycket om "Sjönhet inuti" från Sjönheten och Odjuret. Tycker också om "Del av din värld" från Lilla sjöjungfrun. I Lejonkungen har vi också diverse bra låtar, exempelvis En värld full av liv och Känn en doft av kärleken med flera. I Aladdin har vi ju Arabiska natt och En helt ny värld. I Tarzan finns det ju också mycket bra musik, i synnerhet Du finns inom mig (framför allt på engelska, men även svenska).

Jag har säkert glömt åtskilliga toppaspiranter till bästa Disney-musiken men det här är vad jag kommer på spontant.

"Samlar" på DVD-filmer och i synnerhet Disneys filmer och ämnar ha dem alla en dag.
DVD-samlingen så långt: http://www.discshop.se/hem/merlindvd/
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 11-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2005 vid 00:25

Har MÅNGA favorit-disney låter  (tycker att musiken nästan är det viktigast i filmen) . Så kan inte välja EN favorit...blir istället en liten fem-i-topp!  

1. I won't say (I'm in love) - Herkules

2. Not in Nottingham - Robin Hood

3. Part of Your World - Lilla Sjöjungfrun

4. A whole New World - Aladdin

5. Beauty and the Beast - Skönheten och odjuret



Ändrad av Annika
Till toppen
 Svara Svara Sida  123 6>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media