Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Musiken

 Svara Svara Sida  <1234 6>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Oo-De-Lally View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 14-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Oo-De-Lally Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-maj-2005 vid 15:51
Hjälp! Skulle jag skriva alla jag gillar så skulle det aldrig ta slut!! Tycker det är så otroligt bra musik i de flesta disneyfilmerna. Skulle verkligen vilja ha allihop både på engelska och på svenska. Men det kan man ju glömma... Men den filmen med endast bra musik måste ju bli Den Lilla Sjöjungfrun! Älskar ALLA låtarna i den!!
"Le, du är med i dolda kameran!" - Knattarna till Fru Matilda.
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2005 vid 21:17

Jag tycker om låten "Someday" från Ringaren i Notre Dame. Den finns bara med i sluttexten, och är skriven av Alan Menken. Det är en väldigt fin låt med en vacker text som passar filmen bra.

Sen är ju "Skönheten och Odjuret" med Sofia Källgren och Tommy Körberg en jättebra låt!


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 09:07

Jag tycker att de låtar som gjordes tillsammans av Alan Menken och Howard Ashman är väldigt bra. I'LL MAKE A MAN OUT OF YOU är svinigt bra den med, men helt skrattretande på svenska. Låter som nån kilitärsnubbe som försöker sjunga opera, lol. Men alla disneylåtar e ruggigt bra, alla, iaf upp till 98! Kollar man fram till 92 tycker ja svenska versionen allti va bättre, men sedan (börjas med Ringaren) e engelska klart bättre. Fast jag gillar skarpt Sharon Dyall's röst.

Och jo: Sissel Kyrkjebo's röst e fantastisk till Ariel! Men jag håller då RAKT INTE med om att Jodi Benson låter kaxig, hon e minst lika bra :) fast svenskan e snäppet bättre såklart ;)

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
nalani View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 02-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera nalani Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 10:30

Jag tycker Strangers Like Me från Tarzan är så bra! Och speciellt bra är den på isländska, hehe! Part of Your World från Sjöjungfrun är en annan favorit, som också är väldigt bra på nederländska...

Jag älskar musiken i Aladdin, Pocahontas, Ringaren, Lejonkungen, Herkules, Tarzan... Mulan har egentligen bara två låtar som jag gillar; Reflection och Haircut. Sen är jag svag för Once Upon a Dream från Törnrosa... He Mele No Lilo från Lilo & Stitch är också en jättebra låt... jag kan fortsätta rabbla låtar för evigt.

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 13:52
Postad av the_fish the_fish skrev:


I'LL MAKE A MAN OUT OF YOU är svinigt bra den med, men helt skrattretande på svenska. Låter som nån militärsnubbe som försöker sjunga opera, lol.

Och jo: Sissel Kyrkjebo's röst e fantastisk till Ariel! Men jag håller då RAKT INTE med om att Jodi Benson låter kaxig, hon e minst lika bra :) fast svenskan e snäppet bättre såklart ;)


"Militärsnubbe som försöker sjunga opera" är enligt min mening en alltför snäll beskrivning av den fasa som normalt brukar kallas "Det skall nog bli män av er nu" Jag måste erkänna att jag helt saknar ord att beskriva denna vedervärdighet.

Själv gillar jag inte
Sissel Kyrkjebo alls som Ariel av en väldigt enkel anledning, hon pratar inte svenska! Jag tycker att det förstör stämmningen helt att ha någon som bryter spela huvudrollen. Förstår inte anledningen att låta en Norska göra en svensk dubbning, vi lider ju ingen större brist på duktiga svenska röstskådespelerskor.
Missförstå mig rätt Sissel Kyrkjebo är en väldigt duktig sångerska men något som kan kallas för svenska är det inte ens tal om.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 19:04

Postad av Proximus Proximus skrev:

Själv gillar jag inte Sissel Kyrkjebo alls som Ariel av en väldigt enkel anledning, hon pratar inte svenska! Jag tycker att det förstör stämmningen helt att ha någon som bryter spela huvudrollen. Förstår inte anledningen att låta en Norska göra en svensk dubbning, vi lider ju ingen större brist på duktiga svenska röstskådespelerskor.
Missförstå mig rätt Sissel Kyrkjebo är en väldigt duktig sångerska men något som kan kallas för svenska är det inte ens tal om.

 

Ja jag tycker oxå att det är lite knassigt att låta en norska ha rösten men då jag va lite när jag såg filmen för försat gången så bryde jag ju mig inte så mycket om det, och nu kan jag inte tänka mig någon annans röst till Ariel, men det kunnde nog blivit minst lika bra om inte bätte med en svensk sångerska.

 

För övrigt så tycker jag att musiken till den lilla sjöjungfrun är bland de bästa i en disneyfilm jag menar hur ball och bra är inte "havet är djupt"



Ändrad av Saga
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 22:30
Jag tycker inte alls att Sissel bryter mycket på Norska. Då hon sjunger hör man ju att det inte låter supersvenskt, men inte då hon pratar tycker jag. Då hon sjunger låtere faktiskt mer som att hon kommer från söder, men jag tycker att hon gör rösten till Ariel perfekt och tror inte att nån annan ahde kunnat göra det så mycket bättre.
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juni-2005 vid 11:42
Sissel är underbar i rösten som Ariel...man hör att hon bryter lite men jag tycker att det bara låter härligt...
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juni-2005 vid 13:00
Jag tycker också att Sissel är underbar som Ariel, och när jag var liten tyckte jag aldrig att det var något konstigt med hennes röst. Jag tycker inte ens att man märker att hon är norska.

- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juni-2005 vid 13:02
Jag skulle inte veta att hon var norska om ingen sagt det, men jag tycker ändå att man hör på hennes accent ibland att hon inte är svensk, men det hörs inte att hon är just norsk.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2005 vid 08:47

Postad av *natalie* *natalie* skrev:

Jag tycker inte ens att man märker att hon är norska.

Helt rätt, det låter som att hon e helsvensk, även då hon sjunger. Låter bara som att hon har nån annan svensk dialekt. Hon ef antastisk som rösten till Ariel :)

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2005 vid 12:21
Men är det Sissel som har Ariels röst i serien och Den lilla sjöjungfrun 2 Havets hemlighet? Det är väl inte det? Eller?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2005 vid 12:31
Nej det är Myrra Malmberg (Jasmin, Meg) som gör rösten 2:an
och Johanna Ljungberg (dialog) och Helene Lundström (Sång) i tv-serien.

Ändrad av Daniel
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2005 vid 12:36
Jag tänkte väl det! Det var att tag sen jag såg den första filmen (ska försöka få tag på den någonstans) Men jag hade för mig att det var en annan röst.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2005 vid 13:27

Vid dialog tycker jag inte att det överhuvudtaget går att höra att Sissel inte är svensk - vid enstaka meningar vid sång så kan man antyda det, men inte så man störs av det...

Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2005 vid 19:06

Han som har Sebastians röst har också väldigt speciell och härlig röst, likaså rösten till Blunder (jag syftar då på den svenska versionen, jag har nämligen inte sett den på engelska)

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tommy View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Tommy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 02:33
Vilken musik som är bäst beror på vilket humör man är i, och vilken stämning man är ute efter. Alan Menken är en helt klart skicklig kompositör som har skapat några av Disneys och filmbranschens vackraste melodier, men hans sånger är så musikalaktiga. Vill man ha något mindre mäktigt lyssnar man gärna på Bröderna Shermans pianoklinkande melodier, och att de verkar ha så kul ihop gör ju inget heller (se bonusmaterialet på DVD-utgåvan av "Aristocats" (1970)!).

Även Henry Mancini, som skrivit musiken till "Mästerdetektiven Basil Mus" (1986) tillhör mina favoriter. Rottigans sång "Världens tuffaste bov" (?) är en av mina absoluta favoritsånger. När jag fick veta att inte han komponerat barsångerskans sång blev jag nästan besviken, för den är en riktig höjdare när man känner sig seg. En riktig blues-ragtime-melodi.

En film med riktigt dålig musik är "Alice i Underlandet". Den går in i ena örat, och ut ur det andra. Just detta kännetecknar dålig musik.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 18:48
En av mina favorit låtar är i filmen Oliver och gänget. Det är den som Dodger sjunger när han träffar Oliver första gången, "Man är väl infödd" har jag för mig att den heter. Det är en härlig låt som det verkligen svänger i.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-juli-2005 vid 21:12
Jag tycker om musiken i Den lilla sjöjungfrun II. DEn är också himmla fin. Speciellt första sången och Den Häsr Stunden. Synd att inte sissel gör rösten till Ariel i tvåan också.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-juli-2005 vid 11:26

Ja, det är synd, Sissel var bra som Ariel. Fast Myrra Malmberg (det är väl hon som har Ariels röst?) är också bra!

Fast om jag ska välja mellan den första eller andra filmen (av Den lilla sjöjungfrun) i vilken som hade bäst låtar, så skulle den första vara ett lätt val. 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Minnie View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-juli-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juli-2005 vid 18:53
Mina favoriter är Del av din värld/Part of your world, Känn en doft av kärleken/Can you feel the love tonight, En värld full av liv/Circle of life, En helt ny värld/A whole new world och Färger i en vind/Colors of the wind.
If you can't say something nice, don't say nothing at all.
Till toppen
Minnie View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-juli-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juli-2005 vid 18:56
Ariels röst från Den lilla sjöjungfrun 2 tror jag görs av samma person som gör rösten till Lena från Peter Pan 2.
If you can't say something nice, don't say nothing at all.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juli-2005 vid 19:03
Det stämmer det är Myrra Malmberg som gör den svenska rösten till Lena i Tillbaka till landet Ingenstans.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-juli-2005 vid 09:00

Hon gör väl rösten till Lena i Peter Pan 1 också.

Till toppen
Oo-De-Lally View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 14-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Oo-De-Lally Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-juli-2005 vid 20:08
Postad av the_fish the_fish skrev:

Och jo: Sissel Kyrkjebo's röst e fantastisk till Ariel! Men jag håller då RAKT INTE med om att Jodi Benson låter kaxig, hon e minst lika bra :) fast svenskan e snäppet bättre såklart ;)

Håller med! Det är faktiskt lite illa när man är van vid Sissels helt otroliga röst och så hör man den på engelska. Man hade ju förväntat sig att eftersom Ariels röst är så stor del av storyn så borde de i USA kunna hittat någon som sjunger riktigt, riktigt, riktigt bra. Men jag tycker också att Sissel är bättre.

Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:


Han som har Sebastians röst har också väldigt speciell och härlig röst, likaså rösten till Blunder (jag syftar då på den svenska versionen, jag har nämligen inte sett den på engelska)

Vet du om att det är samma röst till Blunder som det är till Lillefot i första Landet för Länge sedan filmerna?

Postad av stitch stitch skrev:

Hon gör väl rösten till Lena i Peter Pan 1 också.

Jupps.

*Edit: Jag har lagt ihop dina tre senaste inlägg då det skillde 5 min. mellan första och sista: Kolla reglerna


Ändrad av Daniel
"Le, du är med i dolda kameran!" - Knattarna till Fru Matilda.
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juli-2005 vid 00:45
Det e faktiskt ganska kul för idag när jag skjutsade hem min kompis och jag spelade Del av din Värld för henne i bilen så sa hon "Hey, this really sounds like The Little Mermaid's voice", (jag bor i usa) så jag antar att de e lika =P och om man tänker på det så e de faktiskt lika i rösten, Sissel och Jodi, de låter båda lena och snälla på rösten som... :) och båda kan sjunga väldigt bra!
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 11:49
Oo-De-Lally: Jag vet faktiskt inte, fast det skulle kunna vara det. Jag har inte sett de nya filmerna (jag vet inte ens hur många de  har gjort nu) Men jag har sett alla upp till den sjätte filmen, om jag inte minns fel så är det en annan person som tar över hans röst i någon film, så det beror på vem du menar. Men det skulle mycket väl kunna vara samma kille.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2005 vid 09:10
Ahhh orka förstöra en så pass bra film som 'Landet för länge sedan' med typ 70 000 till
    Fast jag tyckte, till min extreeemt stora förvåning, inte att filmen var lika bra då ja såg den förra sommarn som då jag var kanske 6-10 år.
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Forsing View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 01-september-2005
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Forsing Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-september-2005 vid 21:35
Min absoluta favorit Disney-låt (sen några månader tillbaks iaf) är "Jag kan klara av det" från Herkules. Det låter kanske löjligt, men jag är världens mest mörkräddaste (rädd för det mesta andra sakerna också iofs..) människa. Och när jag väl är rädd så sjunger jag lite på den och mår lite bättre ^^
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-september-2005 vid 16:50

Postad av Forsing Forsing skrev:

Min absoluta favorit Disney-låt (sen några månader tillbaks iaf) är "Jag kan klara av det" från Herkules.

Den som är så fin!! Fast jag tycker bättre om den på engelska, så underbar text och ja, allt är bra!  Han som har rösten (i den engelska versionen) har ju så fin röst! Man riktigt ryser när han tar de högre tonerna. Absolut en av mina favoriter bland disneylåtar!!

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1234 6>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media