Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Mystiken med Saludos Amigos

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
zjgameru View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera zjgameru Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Mystiken med Saludos Amigos
    Postad: 12-april-2005 vid 01:49

Hej på er Disneyfreaks. Jag är rätt ny här, men har i hela mitt liv varit ett disneyfreak. Har vuxit upp med klassikerna från ljuva 40-talet och även Tv-serier som Ducktales och Räddningspatrullen.

Min pappa var lite av en "illegal" ponke och vi har en sjuhelvetes massa inspelade disneyfilmer,,, även Pinocchio med 50-talsdubben och så vidare. Men, det finns ingen i mina filmer som förvirrat mig mer än "Saludos Amigos". Som grabb, då spelade det mig ingen roll dock.

I den versionen jag har, inspelad på VHS, så är det svensk dubbning. Men det som gjorde mig mest förvirrad var att den svenska röstisen till Kalle låter som exakt densamme som den engelska. Vet inte varför dock. Jag hittade denna sida och förhoppningsvis så skulle jag få svar här... men icke.

För er som inte tror mig, kan jag försöka fixa en liten inspelning till så snart som möjligt. Men under tiden så vill jag bara veta ifall det finns några andra här som har denna annars riktigt roliga och underbara film på svenska och som tagit del av denna nästan lite bisarra upplevelse.

/Christian "zjgameru"

~ A whole new world ~
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-april-2005 vid 11:03
Postad av zjgameru zjgameru skrev:

I den versionen jag har, inspelad på VHS, så är det svensk dubbning. Men det som gjorde mig mest förvirrad var att den svenska röstisen till Kalle låter som exakt densamme som den engelska. Vet inte varför dock. Jag hittade denna sida och förhoppningsvis så skulle jag få svar här... men icke.

Du har helt rätt. Den svenska dubbningen av Saludos Amigos och Tre caballeros gjordes av svenskamerikaner i USA, och Kalle Ankas röst gjordes av Clarence Nash själv, d.v.s. Kalles engelska originalröst.

Clarence Nash kunde naturligtvis inte svenska, men han hade bra språköra och lärde sig replikerna fonetiskt så att han kunde göra Kalles röst på flera språk.

Till toppen
zjgameru View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera zjgameru Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-april-2005 vid 13:15

Tack så mycket för svaret, uppskattar det verkligen. ^^ Det borde tilläggas på denna hemsida också under informationen om Saludos Amigos.

(Tycker jag i alla fall) 



Ändrad av zjgameru
~ A whole new world ~
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-april-2005 vid 14:45
Postad av zjgameru zjgameru skrev:

Tack så mycket för svaret, uppskattar det verkligen. ^^ Det borde tilläggas på denna hemsida också under informationen om Saludos Amigos.

(Tycker jag i alla fall) 



Jag har nu lagt till det på Saludos Amigos och Tre Caballeros. Tack Anders för den informationen.
 
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Nuffe90 View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 08-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Nuffe90 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-april-2005 vid 20:36

Kan du inte rippa ner Saludos Amigos och lägga ut den på nån tracker?

För den finns väl inte på dvd i Sverige.

Älskar Disneykortfilmer. :D
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-april-2005 vid 21:35
Postad av Nuffe90 Nuffe90 skrev:

Kan du inte rippa ner Saludos Amigos och lägga ut den på nån tracker?

För den finns väl inte på dvd i Sverige.



För det första är det olagligt, och sådana diskussioner tolereras inte här på forumet. Det du gör är att uppmana någon till något som är olagligt. I enlighet med de svenska lagarna är det ett brott att ladda upp eller på annat sätt dela med sig av upphovsrättsskyddat material. Eftersom denna sida och dess forum är tänkt som en hyllning till Disney och en informationskälla för de personer som är intresserade av Disneys filmer, ser vi högst ogärna att forumets medlemmar antingen själva utför olaga handlingar eller uppmanar andra att göra det.  Med anledning av dina handlingar måste vi på Disneyfilmsidan.se i enlighet med vår policy att ge er en tillrättavisning.
[Du behöver inte svara på föregående stycke]
Filmen finns att köpa som import på Discshop.se

 

Ändrad av Daniel
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
zjgameru View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera zjgameru Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-april-2005 vid 22:42
Postad av Nuffe90 Nuffe90 skrev:

Kan du inte rippa ner Saludos Amigos och lägga ut den på nån tracker?

För den finns väl inte på dvd i Sverige.

Som sagt ovan så kan jag inte göra det, vill inte heller ta mig tiden heller. Jag har ändå inga som helst kunskaper i det området.

Jag kan dock försöka tilldela mig några ljudsamplar... det är kanske inte så mycket om man säger så, men ni kan i alla fall få er ett gott skratt åt Kalles svengelska röst. ^^

~ A whole new world ~
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-april-2005 vid 20:39
Bra med lite ordning och reda!
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
Bokmalen View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-juli-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 26
inläggsval inläggsval   Citera Bokmalen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juli-2005 vid 12:30
Om Clarence Nash talde svenska med sin Kalle röst måste det inte det vara svårt att höra honom.?

Ändrad av Bokmalen
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media