Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Bra saga/berättelse

 Svara Svara Sida  <1234 6>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2005 vid 12:45
Postad av the_fish the_fish skrev:

Däremot tycker jag inte att det borde bli sååå mkt mer filmer från bibeln, iaf inte barnfilmer, det blir ju mer som propaganda då tycker jag. Personligen tycker jag att det som drar ner Ringaren I Notre Dame är just allt detta Gud-prat. Men men  fortf. en mkt bra film :)

hmmm jo det kan ju bli lite propaganda det har du ju rätt i men man kan ju ta insperation ifrån bibeln eller göra en film som utspelar sig under den perioden och inte ta med just bibeltema... jag gillar den där kort filmen om pojken med åsnan som disney har gjort kommer ju inte ihåg va den heter 

Sen har jag inte upplevt att ringaren i notre dame e så mycket gud prat , visst bor ju quasimodo i en katedral och Esmeralda sjunger ju en bön osv men jag tänker inte så mycket på det ändå.

Sen så skulle det ju vara ballt med en tecknad film om Titanic men det passar nog inte så bra för barn liksom, men det skulle vara coolt och sen en tecknad sagan om ringen oxå men det är väl inte så passande det heller....



Ändrad av Saga
Love will be your guide
Till toppen
Walt_Disney View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 28-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera Walt_Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2005 vid 14:31

Det är ganska intressant att se vad det är ni disskuterar. För er diskusion är något som alla studios borde ta till sig och som är högst aktuell. NI har nämnt det tidigare.

  Ni pratar om Vad det ska vara för berättelse eller story bakom filmen och inte Hur den ska animeras! Det tror jag är en viktig tanke och det visar tydligt vad som spelar störst roll för filmens dragningskraft. Det handlar inte om på vilket sätt man har valt att animera en berättelse eller vilken metod man använder (i viss utsträckning då, extremism är aldrig bra). Och jag tycker att detta är en viktog fråga att ta upp i animationssamhället för att väcka filmbolagens förståelse för detta. För att illustrera vad jag menar kan jag ta några exempel.

             South Park är en omåttligt populär serie som handlar om 4 barn i Colorado. Den är långt ifrån ett animerat mästerverk och tekniken lämnar mycket att önska. Men det har ingen betydelse för dess popularitet. För tonvikten ligger på berättelsen och den humoristiska delen. Samma sak gäller för The Simpsons (även om det inte är riktigt lika grovhugget som South Park). Det är storyn som ligger i centrum.

      För att ta ett annan exempel som visar på motsatsen kan man ju ta Final fantasy som Sony producerade för ett anatl år sedan. Där hade man strävat efter så trovärd data-animering som möjligt och detta hade skjutit kostnaderna i höjden. Fast tv-spelet Final Fantasy är ett av de mest populära i världen drog filmen ingen större publik. Varför? För att storyn, berättelsen, manuset inte var hållbart!!! Allting handlar om storyn!!!

Postad av Saga Saga skrev:

Sen så skulle det ju vara ballt med en tecknad film om Titanic men det passar nog inte så bra för barn liksom, men det skulle vara coolt och sen en tecknad sagan om ringen oxå men det är väl inte så passande det heller....

Det finns redan en tecknad version av Sagan om Ringen. Den kom ut någon gång på 70-talet om jag inte minns fel. Fast den var ingen större framgång.

   Vad gäller berättelser från bibeln tror jag inte att det ska vara något problem så länge man håller det på en passande nivå. Man ska kanske inte göra som Mel Gibson och utmåla judarna som skurkar och elakingar. Men att bygga något på bibliska berättelser tror jag kan vara bra. Det finns alltid fördelar med att animera en berättelse som redan är omtyckt. Då har man en garanterad besökskrets.



Ändrad av Daniel
Fredrik

"We're not here to entertain the critics. I'll take my chanses with the public."
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2005 vid 15:51
Postad av Walt_Disney Walt_Disney skrev:

Postad av Saga Saga skrev:

Sen så skulle det ju vara ballt med en tecknad film om Titanic men det passar nog inte så bra för barn liksom, men det skulle vara coolt och sen en tecknad sagan om ringen oxå men det är väl inte så passande det heller....

 

Det finns redan en tecknad version av Sagan om Ringen. Den kom ut någon gång på 70-talet om jag inte minns fel. Fast den var ingen större framgång.

  

jaha gör det där ser man, då var den väl inge bra om den inte gick nåt bra var ju lite synd på en sån bra historia (tur att det finns bra spelfilmer då)

ja nog är storyn viktigt alltid är ju synd att en del inte hajar det, och jag tor det finns en hel del bra historier man kan ta om man bara letar lite annars så finns det nog någon som kan hitta på några bra och nya historier...

Såg nyss boken "små kvinnor" (little women ) har inte läst den men sett filmen för ett bra tag sen så jag kommer inte ihåg nåt direkt men undrar om det skulle kunna funka som en  tecknad disneyfilm?

Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2005 vid 18:40
Postad av Saga Saga skrev:

Postad av Walt_Disney Walt_Disney skrev:

Postad av Saga Saga skrev:

Sen så skulle det ju vara ballt med en tecknad film om Titanic men det passar nog inte så bra för barn liksom, men det skulle vara coolt och sen en tecknad sagan om ringen oxå men det är väl inte så passande det heller....

 

Det finns redan en tecknad version av Sagan om Ringen. Den kom ut någon gång på 70-talet om jag inte minns fel. Fast den var ingen större framgång.

  

jaha gör det där ser man, då var den väl inge bra om den inte gick nåt bra var ju lite synd på en sån bra historia (tur att det finns bra spelfilmer då)

Jag såg den filmen på DVD i en affär, det räckte med att se fodralet, den verkade usel!

 

Jo, storyn är ju faktiskt det viktigaste i en film. Hur bra tecknad en film är så skulle den ju inte vara något utan själva storyn!

 

 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
nalani View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 02-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera nalani Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-juli-2005 vid 09:47

Alla länder har ju sina sagor och sägner och sånt, man borde ta och kolla upp det.

Jag känner för att se en flammig spansk film. Hehe.

Till toppen
gandy View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera gandy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 01:10

Åhh, tycker tvärtom, fler bibliska berättelser! Det finns så många fantastiska historier att hämta från Bibeln!

Sedan tycker jag som en del andra, Bröderna Grimms sagor är en skattkammare man kan hämta många skatter från; skulle vilja se Musikanterna från Bremen som disneyfilm.

Folksagor och berättelser från andra länder (som kanske inte är så kända) vore roligt att se. Har just upptäckt sagorna från det lilla, bergiga landet Rumänien, de är hur bra som helst



Ändrad av gandy
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 11:17
ja gamla folksagaor är mysiga vore kul att se någon sån finns nog en hel del....
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 11:28
Jag skulle vilja se en disneyfilm i stil med Herkules, fast att det handlar om Gudarna. Det behöver inte just vara Olympens Gudar, varför inte till exempel asagudarna? Eller varför inte göra en film om när Hades blir förälskad i en Nymf (om jag inte minns fel så var det en nymf) det skulle ju kunna vara en film, i början får man se Eros och Afrodite och så vidare, sen blir Hades kär och hon försöker komma från Underjorden (jag har inte hittat på det här utan det finns faktiskt en historia om det) Det skulle nog kunna vara en bra film, man skulle kunna ha den som någon slags "Tigers film" om ni förstår vad jag menar, typ "Hades film". Man kan ju ha med Skrik och Panik också, jag menar det behöver ju inte stämma tidsmässigt med den grekiska mytologin. Hursomhelst tror jag att det skulle kunna bli en bra film!
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 11:32
ja asagudarna är ett intressant förslag skulle kunna va nåt eller varför inte en film om vikignarna? ( Det finns ju en Kalle Anka serie med det temat bla som är bra)
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 11:37

Ja, det skulle vara intressant, då blir det ju samtidigt bildande också

Jag menar det finns ju säkert flera hundra myter och legender om gudar, varför inte göra en film om Buddha?

 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2005 vid 09:17

Postad av </strong><strong>Bara lilla jag</strong><strong> Bara lilla jag skrev:

"Jag tycker att anledningen till att Victor Hugo skrev boken är facinerande."

O, vad var anledningen? :)

Jo, håller med Saga i att Ringaren I Notre Dame inte e såå Gudig, men de sjunger ju även "Kyrie Eleison" i början typ hela tiden, men som du föreslog: att det borde finnas storys HÄMTADE från bibeln men där de inte riktigt PRATAR så mkt om just själva kristendomen :P
   Och sen tycker ja det vore asballt med en tecknad Titanicversion :P Kanske inte just av Disney men tecknad iaf =P

O, jag avgudade typ Statsmusikanterna Från Bremen då jag var liten , gandy. Den borde verkligen komma som disneyfilm :D    (helt HANDTECKNAD såklart!)



Ändrad av Daniel
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2005 vid 12:32
Postad av the_fish the_fish skrev:

Bara lilla jag:
"Jag tycker att anledningen till att Victor Hugo skrev boken är facinerande."
O, vad var anledningen? :)

Det står i början av boken Ringaren i Notre Dame, som jag läste för ett bra tag sen, kanske ett eller två år. I alla fall, så var Victor Hugo i Notre Dame (anledningen har jag har glömt) då såg han en inskrift i en av väggarna där det stod något på ett språk som jag i alla fall inte kan, tyvärr finns det ingen översättning (i boken), Victor Hugo började fundera över vad det var som fick någon att skriva detta, varför personen led så mycket och så vidare, hursomhelst så var det de orden som fick honom att skriva boken.

Själv skulle jag verkligen vilja se inskriften, men det är tyvärr omöjligt eftersom de har förbättrat väggarna och så, så den syns inte mer...

Men det är en intressant händelse i alla fall. Man börjar fundera över vem det egentligen var som skrev det där?

  

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2005 vid 12:51

Fate (öde) stod det.

Det säger de åtminstone på extramaterialet till Skönheten och Odjuret, där de berättar om "berättelserna bakom berättelserna".  


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2005 vid 13:18
Postad av *natalie* *natalie* skrev:

Fate (öde) stod det.

Det säger de åtminstone på extramaterialet till Skönheten och Odjuret, där de berättar om "berättelserna bakom berättelserna".  

Vi måste ha olika uppgifter. För jag vet att det stod på typ gammalgrekiska eller något sådant, det var i alla fall inte engelska. Dessutom var det en hel mening, inte bara ett enda ord.

Jag ska kolla upp det där. Det kanske står fel i boken. Fast man tycker ju att det borde stå rätt eftersom det ju var den boken som det handlade om (om du förstår vad jag menar) Men ifall de har fel är det ju verkligen dåligt! Men jag ska försöka kolla upp det.

 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2005 vid 14:18

Jag skulle nog tro mer på din bok än på extramaterialet i Skönheten och Odjuret  

Det kanske stod någonting på gammalgrekiska där ordet "öde" fanns med. För det är ju inte särskilt troligt att någon hade skrivit på engelska i en fransk katedral för flera hundra år sedan.


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2005 vid 15:49
Postad av the_fish the_fish skrev:

   Och sen tycker ja det vore asballt med en tecknad Titanicversion :P Kanske inte just av Disney men tecknad iaf =P

Ja  det behöver faktiskt inte vara disney tycker jag heller men en tecknad vore kul!

För ett tag sen så såg jag en film som baserats på riktiga händelser (hrmm) Den handlade om två flickor i början av 1900-talet som träffat och fotograferat älvor, gillade filmen skulle va kul att se en tecknad version skulle kanske till och med bli bättre som tecknad mer trovärdig liksom för jag tror inte på den där historien men intressant är den!



Ändrad av Saga
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juli-2005 vid 11:57
Postad av *natalie* *natalie* skrev:

Jag skulle nog tro mer på din bok än på extramaterialet i Skönheten och Odjuret  

Det kanske stod någonting på gammalgrekiska där ordet "öde" fanns med. För det är ju inte särskilt troligt att någon hade skrivit på engelska i en fransk katedral för flera hundra år sedan.

Det verkar rimligt. Fast sen verkar det ju lustigt om de säger fel i extramaterialet också 

Men det var tydligen någon mening i stil med att livet var hemskt, eller något sådant och då skulle det ju kunna passa med "Öde".

Att göra en tecknad film om Titanic verkar vara en intressant idé. Fast lite hemsk historia kanske för att vara tecknad. Det får väl bli en tecknad film för vuxna Fast ifall de skulle göra en film om Titanic tycker jag att de ska hitta på en egen story och inte bara göra om spelfilmen till tecknad (dessutom finns det ju scener som kanske inte riktigt passar sig i en tecknad film)

 

 



Ändrad av Bara lilla jag
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
nalani View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 02-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera nalani Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juli-2005 vid 10:25

Jag är rätt trött på Titanic-historien - det kanske låter som en hemsk sak att säga, men jag har sett den så många gånger både Cameron's version och några andra... bleh. Jag skulle inte bli speciellt upphetsad om jag hörde att den skulle göras som tecknad film, vare sig det var Disney eller inte.

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juli-2005 vid 12:49
Jo om någon( disney eller nån annan) skulle göra en tecknad Titanic film så skulle det passa bäst om den var för vuxna! Och jag tycker oxå det skulle vara en annan historia än den James cameron gjorde, jag är inte trött  på Titanic kan aldrig få nog finns så mycket intressant, myter osv så det vore skojigt med en tecknad film för omväxlings skull
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juli-2005 vid 18:01

Ja! Det skulle till exempel kunna handla om en familj som reste med Titanic eller något sådant. Det skulle vara roligt!

Själv forskade jag om Titanic för ett tag sedan, jag tyckte att jag fick tag i ganska mycket material (det räckte till en ganska lång uppsats) och ändå finns det ju så mycket material som jag aldrig fick tag i! Historien om Titanic har nästan ingen botten! Det finns typ hur många historier, myter osv. som helst! Det är väl bara att välja en

 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juli-2005 vid 19:28
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Ja! Det skulle till exempel kunna handla om en familj som reste med Titanic eller något sådant. Det skulle vara roligt!

 

 Historien om Titanic har nästan ingen botten! Det finns typ hur många historier, myter osv. som helst! Det är väl bara att välja en

ja en svensk emigrant familj

Ingen botten nä ändå hamnade den ju just på botten

Jag är ju lite svag för just sagor jag skulle vilja se en disney film med en massa sagofigurer typ troll, jättar och enhörningar osv det finns väl inte direkt nån disney film med just dessa sago figurer

 

 



Ändrad av Saga
Love will be your guide
Till toppen
nalani View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 02-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera nalani Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juli-2005 vid 10:53

Ja, det låter jättekul, med enhörningar och troll och sånt...  Jag älskar John Bauers teckningar i Bland Tomtar och Troll. Visst har Gustaf Tenggren också tecknat till dom böckerna? I alla fall, där finns det ju mycket sagor att hämta...

Nåt av Elsa Beskow kanske?

Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juli-2005 vid 10:55

Postad av Saga Saga skrev:

Ingen botten nä ändå hamnade den ju just på botten

Jag är ju lite svag för just sagor jag skulle vilja se en disney film med en massa sagofigurer typ troll, jättar och enhörningar osv det finns väl inte direkt nån disney film med just dessa sago figurer

hahaha "på botten"

Ja! Med massa olika väsen av alla olika sorter! Det skulle vara kul! Kanske om ett troll och en människa som blev kära i varann och deras omöjliga kärlek Inte världens idé men...

Men sagofigurer, absolut!

 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juli-2005 vid 13:11
Postad av nalani nalani skrev:

Ja, det låter jättekul, med enhörningar och troll och sånt...  Jag älskar John Bauers teckningar i Bland Tomtar och Troll.I alla fall, där finns det ju mycket sagor att hämta...

Nåt av Elsa Beskow kanske?

Ja de teckningarna är ju fantastiska! Därifrån finns kanske nåt att hämta de skulle ju iallafall kunna hämta insperation ifrån sättet de är tecknade på...Och Elsa beskow har jag inte tänkt på men hon har ju bådde ritat och skrivit mycket bra , så det var en intressant idé!

Love will be your guide
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juli-2005 vid 19:50
Postad av Walt_Disney Walt_Disney skrev:

Det är ganska intressant att se vad det är ni disskuterar. För er diskusion är något som alla studios borde ta till sig och som är högst aktuell. NI har nämnt det tidigare.

  Ni pratar om Vad det ska vara för berättelse eller story bakom filmen och inte Hur den ska animeras! Det tror jag är en viktig tanke och det visar tydligt vad som spelar störst roll för filmens dragningskraft. Det handlar inte om på vilket sätt man har valt att animera en berättelse eller vilken metod man använder (i viss utsträckning då, extremism är aldrig bra). Och jag tycker att detta är en viktog fråga att ta upp i animationssamhället för att väcka filmbolagens förståelse för detta. För att illustrera vad jag menar kan jag ta några exempel.

             South Park är en omåttligt populär serie som handlar om 4 barn i Colorado. Den är långt ifrån ett animerat mästerverk och tekniken lämnar mycket att önska. Men det har ingen betydelse för dess popularitet. För tonvikten ligger på berättelsen och den humoristiska delen. Samma sak gäller för The Simpsons (även om det inte är riktigt lika grovhugget som South Park). Det är storyn som ligger i centrum.

     

Ja south park och the simpsons är bra exempel jag menar jag har nog aldrig sett nåt så dåligt tecknat som south park men hur kul är det inte och vilka figurer sen, alla knasiga invånare och deras påhitt Och det var ju en sån succé  att det blev en långfilm!

Jo just en historia som jag tycker är intressant är "mannen med järnmasken" ( Inte den versionen med Leo Di Caprio bara) men den kanske inte heller passar som en disney klassiker?

Föresten  fick nyss höra av en kompis att de gjort en version av "mannen med järnmasken" med kalle Anka, Farbror Joakim Och knattarna ( isådannafall hette den väl Ankan med järnmasken )stämmer det? 



Ändrad av Saga
Love will be your guide
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juli-2005 vid 01:14
Postad av Saga Saga skrev:

Föresten  fick nyss höra av en kompis att de gjort en version av "mannen med järnmasken" med kalle Anka, Farbror Joakim Och knattarna ( isådannafall hette den väl Ankan med järnmasken )stämmer det? 



Jag tror att din kompis syftar på Ducktales episod 10, med titeln The Duck In The Iron Mask, det avsnittet handlar om Joakim och Knattarna samt Sigge (dock inte Kalle) åker till Montedumas där Joakims gamla kompis Roy (antar att han stavar så) är härskare. Orkar inte gå in mer på hur det fortsätter... men jag tror den är baserad på Mannen med järnmasken (vet inte vad den berättelsen handlar om, men det känns ju ganska uppenbart).
 

Ändrad av Proximus
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juli-2005 vid 11:21
Jaha ja okej ducktales är ju ingen film men endå... ja det verkar ju som om den är baserad på mannen med järnmasken om den heter The duck in the iron mask...Då skulle man kanske kunna göra en disney klassiker baserad på den historien då ( föresten är det en sann hisroria, eller ja det sägs att den är sann...)
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juli-2005 vid 12:03

Postad av Saga Saga skrev:

Jaha ja okej ducktales är ju ingen film men endå... ja det verkar ju som om den är baserad på mannen med järnmasken om den heter The duck in the iron mask...Då skulle man kanske kunna göra en disney klassiker baserad på den historien då ( föresten är det en sann hisroria, eller ja det sägs att den är sann...)

Va? Är den sann? Det hade jag ingen aning om! Har sett den med Leonardo DiCaprio, jag tyckte den var bra. Jag tycker alltid det är intressantare att se en film ifall det har hänt på riktigt. Just därför skulle jag vilja se en verklighetsbaserad film av disney. Men det kan ju inte vara för grovt eftersom det är barn som kommer att se den.

Har disney gjort någon verklighetsbaserad film? (både spelfilm och tecknat frågar jag efter) förutom Pocahontas då...?

 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juli-2005 vid 15:44
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Va? Är den sann? Det hade jag ingen aning om!

Jag har inte så stor koll på det men jag har en bok hemma där det står lite om bla denna historia ( Mannen med järnmasken alltså) och där står det bla att masken inte var av järn utan av sammet. Det finns lite olika teorier tror jag så disney skulle nog kunna hitta på en bra historia själva utifrån de olika påståenderna som finns kring historien.



Ändrad av Saga
Love will be your guide
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juli-2005 vid 20:56
jag var och hyrde film idag då såg jag filmen "Den lilla prinsessan" i videoaffären, den filmen har jag sett två versioner av de bygger väl på en bok av Frances Hodgson Burnett tror jag. Den handlar om en flicka som går på en flickskola i början av 1900-talet sen kommer jag inte ihåg nåt mer,men om jag inte minns fel så var filmerna ganska bra och jag gillade handlingen (att den utspelar sig i början av förra seklet). Den ena filmen var väldigt gamal den andra var väl ifrån mitten av 1990-talet verkar vara en sån historia som passar att göra film av så varför inte en disneyklassiker...
Love will be your guide
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1234 6>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media