Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Skönheten och Odjuret - Filmen

 Svara Svara Sida  <1 9101112>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 00:15
Du behöver inte ha en så hård ton Emmylee.
Varför skulle vi inte vara insatta i filmen bara för att vi inte sett någon version utan "Människa Igen"? Det är ju fortfarande samma film som utan den. Du har rätt i att vi inte kan veta hur det är att först se filmen utan sången och sen med, men vi kan fortfarande ha en åsikt om vad vi tycker om sången i sig. Även om den åsikten kanske inte överensstämmer med vad ni som sett den äldre versionen tycker.

Tycker även det är ganska korkat att påstå att jag (kan inte tala för Jake) ser disneyfilmer som en underhållning-för-stunden (för jag antar att du syftar på fler än bara S&O eftersom du säger "filmerna"). Tror du verkligen att jag hade spenderat 4 år, 701 inlägg och haft en nästan komplett disneysamling om jag inte tyckte att dessa filmer är betydelsefulla?


"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 00:52
Jag som växt upp med originalfilmerna är inte helt överlycklig av de "nya" låtarna.

Människa igen är okej, men jag tycker att den lite tar bort känslan jag fick när jag såg filmen för första gången - i scenen innan blir de mer och mer förälskade och så mynnar det ut i balscenen, nu får man helt plötsligt en "humorscen" mitt i allting och jag tycker att det är lite synd. När det kommer till röstförändringar kan jag förlåta alla utom Odjurets - rösten är för unik för att smidigt kunna bytas ut. Jag tycker att det är synd att man inte kan välja att se originalet eller med den nya låten, för det hade jag gärna haft.

Morgonrapport är jag inte lika positiv till. Jag tycker att den förstör hela den scenen med Mufasa och Simba. Plus att jag tycker att den är fruktansvärt dålig.
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 01:41
Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:

Du behöver inte ha en så hård ton Emmylee.




Lite hårda toner tycker jag ändå ni får tåla då och då ...

Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:


Det är ju fortfarande samma film som utan den.



Jag kan tyvärr inte hålla med om det. Den passar inte in ALLS vilket gör att det bara känns som ett hån från dem som fattade beslutet om scenen. Jag kan inte sitta igenom scenen utan att känna att filmen blir nedsmutsad, jag tycker inte man ska behöva spola igenom varje gång och jag tycker inte att man ska behöva varna folk om att skippa scenen varje gång man rekommenderar filmen. Jag tycker att man med försiktighet, värdighet och respekt ska bevara filmens arv. Det har dem inte gjort och det är som tynger mig. Det gör ont att behöva se.

Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:


Tycker även det är ganska korkat att påstå att jag (kan inte tala för Jake) ser disneyfilmer som en underhållning-för-stunden (för jag antar att du syftar på fler än bara S&O eftersom du säger "filmerna"). Tror du verkligen att jag hade spenderat 4 år, 701 inlägg och haft en nästan komplett disneysamling om jag inte tyckte att dessa filmer är betydelsefulla?



Det var ett rent allmänt påstående bedömt efter min uppfattning om vissa andra människors åsikter. Det var inget riktat mot någon personligen.
När jag säger "filmerna" så syftar jag på andra tillfällen liknande detta, gällande en annan film (inte nödvändigtvis Disney). Ville bara lägga fram den uppskattning som jag tycker kan tas mer hänsyn till.
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 06:38
Mänska igen är en höjdarlåt enligt min uppfattning, och i scenversionen är den en av de bärande låtarna som verkligen lyfter pjäsen. Dock är den inte helt oproblematisk som inklistrat "extranummer" i filmen.

Om ni inte har gjort det ska ni absolut se storyboardversionen av Mänska igen som den ursprungligen var tänkt att se ut i filmen. Den finns med som extramaterial på disc 2. Tyvärr fungerade det upplägget inte i filmen (Don Hahn och Alan Menken förklarar varför i introt), för annars tycker jag att den versionen är mycket bättre än den som togs med i filmen.

Kanske kan det få några av "Mänska igen-hatarna" att byta åsikt, eller åtminstone bli något mer positiva till låten... Wink


Ändrad av Anders M Olsson - 09-december-2010 vid 06:58
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 11:39
Postad av Emmylee Emmylee skrev:

Det är just där era argument faller samman. Ni verkar ju inte ha varit insatta i filmen alls tidigare och ni verkar inte vara det nu heller.
.

Det där kan ju aldrig vara riktat mot mig, i och med att Skönheten och Odjuret är den första filmen jag såg, att jag kan den utantill på både svenska och engelska och att jag fortfarande rankar den som den näst bästa filmen som skapats?

Sen håller jag med om att låten funkar bra i scensammanhang. Nu såg jag aldrig föreställningen på Broadway, men i den svenska versionen på GöteborgsOperan fungerade den absolut, precis som Morning Report gör på West End.
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 13:24
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Mänska igen är en höjdarlåt enligt min uppfattning, och i scenversionen är den en av de bärande låtarna som verkligen lyfter pjäsen. Dock är den inte helt oproblematisk som inklistrat "extranummer" i filmen.

Om ni inte har gjort det ska ni absolut se storyboardversionen av Mänska igen som den ursprungligen var tänkt att se ut i filmen. Den finns med som extramaterial på disc 2. Tyvärr fungerade det upplägget inte i filmen (Don Hahn och Alan Menken förklarar varför i introt), för annars tycker jag att den versionen är mycket bättre än den som togs med i filmen.

Kanske kan det få några av "Mänska igen-hatarna" att byta åsikt, eller åtminstone bli något mer positiva till låten... Wink


Låten är helt ok, ja. Det rättfärdigar fortfarande inte beslutet att ha med den i filmen.

Jag tycker jag sagt mitt.
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 13:27
Postad av Hades Hades skrev:

Postad av Emmylee Emmylee skrev:

Det är just där era argument faller samman. Ni verkar ju inte ha varit insatta i filmen alls tidigare och ni verkar inte vara det nu heller.
.

Det där kan ju aldrig vara riktat mot mig, i och med att Skönheten och Odjuret är den första filmen jag såg, att jag kan den utantill på både svenska och engelska och att jag fortfarande rankar den som den näst bästa filmen som skapats?

Sen håller jag med om att låten funkar bra i scensammanhang. Nu såg jag aldrig föreställningen på Broadway, men i den svenska versionen på GöteborgsOperan fungerade den absolut, precis som Morning Report gör på West End.


Nej, varför skulle det varit riktat mot dig? Det är väl väldigt tydligt vilka jag riktar mig mot i inlägget? Folk som "Inte verkar ha varit insatta i filmen alls tidigare och inte verkar vara det nu heller".
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 14:00
Postad av Emmylee Emmylee skrev:

Postad av Hades Hades skrev:

Postad av Emmylee Emmylee skrev:

Det är just där era argument faller samman. Ni verkar ju inte ha varit insatta i filmen alls tidigare och ni verkar inte vara det nu heller.
.

Det där kan ju aldrig vara riktat mot mig, i och med att Skönheten och Odjuret är den första filmen jag såg, att jag kan den utantill på både svenska och engelska och att jag fortfarande rankar den som den näst bästa filmen som skapats?

Sen håller jag med om att låten funkar bra i scensammanhang. Nu såg jag aldrig föreställningen på Broadway, men i den svenska versionen på GöteborgsOperan fungerade den absolut, precis som Morning Report gör på West End.


Folk som "Inte verkar ha varit insatta i filmen alls tidigare och inte verkar vara det nu heller".


Katshing! =D
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
BosarX View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2007
Status: Offline
Poäng: 52
inläggsval inläggsval   Citera BosarX Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 15:14
Om målet är att vara "väldigt tydlig" så kanske du borde överväga att inte använda era argument och Ni verkar ju om du i själva verket åsyftar "vissa andra människor" och "andra tillfällen liknande detta".

Gällande den "nya" scenen så tyckte jag filmen drog nytta av att inte ha med den. Som Fjollrika skrev fungerade övergången från Belle och Odjurets relationsutveckling i mina ögon bättre utan en humorscen där de försöker bättra på oddsen för att kärleken ska spira. :)

Fenomenet att ändra pussla omkring och lägga till tidigare bortklippt material i filmer tycker jag dock inte man kan skylla enbart på Disney, då det är ganska vanligt förekommande. Ibland med framgång, ibland inte. Tycker ändå att det kan kännas mer ok i en nyutgåva som föregåtts av flera tidigare utgåvor i orginalklippning. Eller bioklippning kanske man ska säga. Dock borde finnas ett menyval vilken version man vill se. Kan inte tekniken bakom, men det måste gå att lösa på ett annat sätt än två videospår som tar upp dubbelt utrymme, ni som kan?


Ändrad av BosarX - 09-december-2010 vid 15:19
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 15:27
Postad av BosarX BosarX skrev:

Om målet är att vara "väldigt tydlig" så kanske du borde överväga att inte använda era argument och Ni verkar ju om du i själva verket åsyftar "vissa andra människor" och "andra tillfällen liknande detta".



Det finns ju ingen som helst logik i det där eftersom du drar från två olika fall.
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 18:49
Postad av Fjollrika Fjollrika skrev:

Jag tycker att det är synd att man inte kan välja att se originalet eller med den nya låten, för det hade jag gärna haft.

Det kan man på Blu-rayutgåvan, och även på den gamla deluxe-utgåvan på DVD från 2002.

Dock saknas valmöjligheten på den senaste svenska DVD-utgåvan trots att baksidestexten anger att den ska finnas.


Ändrad av Anders M Olsson - 09-december-2010 vid 18:51
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 20:51
Postad av Emmylee Emmylee skrev:

 

Nej, varför skulle det varit riktat mot dig? Det är väl väldigt tydligt vilka jag riktar mig mot i inlägget? Folk som "Inte verkar ha varit insatta i filmen alls tidigare och inte verkar vara det nu heller".

Nej, det var väldigt otydligt, annars hade jag inte kommenterat saken. 

Ah, löjligt inlägg, men jag var tvungen. 


Ändrad av Hades - 09-december-2010 vid 20:57
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 22:44
Tyckte också att det var otydligt. Verkade helt klart som ett svar på vad vi skrivit i tidigare inlägg och inte en helt allmän åsikt. Men men strunt samma.

Någon mer än jag som önskar sig filmen i julklapp eller köper ni den själva direkt då den kommer ut?
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
BosarX View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2007
Status: Offline
Poäng: 52
inläggsval inläggsval   Citera BosarX Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2010 vid 23:08
Skaffade mig blu-ray varianten. Det är ju smått fantastiskt att en av mina absoluta favoritfilmer också är en av de absolut snyggaste. Det har den ju alltid varit, men jag blev precis lite nykär i den på det visuella planet tror jag. :)
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2010 vid 01:14
Jag håller helt med det sistnämna. Köpte den tidigt även jag. På Blu-Ray, eftersom dvdn medföljde. Såg delar av filmen, och extramaterialet, på Blu-Ray hos min flickvän...och ärligt talat, den här filmen fick mig att köpa PS3, ny förstärkare och nya högtalare av bara farten. Har nog sagt det innan. Skönheten och Odjuret, en av mina stora favoritfilmer genom tiderna, är så fantastiskt vacker så det är helt löjligt. Filmen ser ut att vara tecknad direkt på tv-rutan (och det gav faktiskt inte mer känsla att se filmen på ett trött gammalt vhs-band med blödande färger, som många menar). Då var ändå den nya dvdn ett stort fall framåt. Filmen har aldrig sett bättre ut eller låtit bättre. Dessutom är extramaterialet kanske det bästa jag sett. Helt klart den bästa utgåvan jag äger. Amen och tack.

Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2010 vid 08:51
Jag vann filmen på blu-ray, men hade köpt den själv annars. Litar inte på att få Disneyfilmer i julklapp även om de står på min önskelista. Så jag kommer även att köpa Fantasia direkt när de släpps, för att vara på säkra sidan. Tongue
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-december-2010 vid 18:45
Kommer att skaffa Skönheten Och Odjuret - Den Förtrollade Julen.Tycker den är mysig att se vid jul. Sången As Los As Theres Christmas är fin.
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-december-2010 vid 00:04
Nu har jag sett på Blu-Ray-utgåvan av Skönheten och Odjuret och det enda som irriterar mig är att även om man väljer originalversionen så får man se den nya Walt Disney Pictures-loggan och inte den klassiska med vitt slott och blå bakgrund som filmen ursprungligen hade. Alltså är det inte helt och hållet originalversion. Dåligt, tycker jag.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-december-2010 vid 13:34
Jag jag tycker också det är synd att de byter ut den. Att kolla på studiologgan i början av filmer visa ju från vilken epok filmen är från. Dessutom gillar jag den gamla studiologgan bättre. Den var enkel och ren.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-december-2010 vid 08:39
Precis min åsikt. Och det är ju ändå den loggan som de gjort sig kända med i årtionden. Varför byta ut den? Igenkännande tycks inte vara högsta prioritet hos Disney nuförtiden.
Till toppen
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-oktober-2011 vid 18:16
Jag har alltid älskat skönheten och odjuret och jag tycker nog att den tillhör den bästa kärlekshistorien som Disney har åstakommit.
Musiken av Alan Menken är strålande och tillhör ett av det bästa också inom Disney och Howard Ashmans texter är bland de vackraste som har skrivits, dock så fick aldrig Howard se filmen i färdig format då han tragiskt gick bort i AIDS.

Handlingen är mycket snyggt berättad, som en musikal men med otäcka och rörande scener. Karaktärerna är oförglömliga. Allt finns där som bör finnas i en Disneyfilm.

Enligt mig så tillhör Skönheten och odjuret bland de bästa filmer som Disney har gjorts och filmerna som har kommit efter har inte fullt ut kunnat mäta sig med denna. Visst har det kommit en och annan som varit nära dock.
MVH
   //Håkan
Till toppen
hejmidlitetH View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 15-juli-2011
Status: Offline
Poäng: 8
inläggsval inläggsval   Citera hejmidlitetH Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-oktober-2011 vid 21:49
Märker någon mer än jag att de har ändrat dubbningen lite här o där i den svenska versionen, om man jämför VHS-versionen och DVD-versionen? Lyssna till exempel på berättaren i början. Det är samma röst men sättet som han säger allt är heeeeelt annorlunda i DVD-versionen. Och en annan skillnad är att Gaston säger: "Älska(s) du henne, odjur?" (när han och Odjuret är på taket i slutet) i vhs-versionen, men i DVD-versionen säger han: "Älska(r) du henne, odjur?"

Om det är någon som har båda versionerna kan ni ju jämföra o höra själva. Men i det stora hela så är båda dubbningarna likadana.

And by the way, SKÖNHETEN OCH ODJURET ÄR SÅ BÄST!
Till toppen
lillzum View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 18-juli-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera lillzum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-oktober-2011 vid 22:56
Har tittat på filmen ett antal gånger nu bara senaste veckorna (folk blir så exalterade så det ska tittas hit och dit, vilket inte gör mig nåt. Tröttnar nog aldrig)... har inte läst igenom hela tråden så jag vet inte om ni har haft diskussionen tidigare, men jag har börjat fundera på en eller två saker. Säkert onödiga, men tänkte att det kunde vara värt att diskutera ändå.

Odjuret (Prins Adam) är altså prins, och ska snart fylla 21. Detta måste betyda att han var runt 18 (kanske) när han blev förtrollad, (citerar) "Och åren gick, och han hade gett upp allt hoppet.....(etc.)".
Detta måste väl ändå betyda att det FANNS en kung, eller hur? Eller regerade prinsen ensam. När utspelar sig detta? Gissar runt slutet av 1800-talet, vilket betyder att man förmodligen inte behövde en drottning för att kalla sig kung. So where is daddy?

Ingen i byn eller landet som möjligtvis har funderat på vart deras egoistiska prins tog vägen? Eller varför det står ett gigantsikt mörkt slott mitt ute i skogen?

Är det bara människor som är förtrollade till föremål eller har också föremålen fått liv? Tänkte eftersom att det annars borde vara ett himla ståhej med tusentalstusentals människor på slottet. (Refererar till "Bli vår gäst" bl.a)

Okej, man kan väl kanske inte alltid ifrågasätta realismen i disney-klassiker eller gamla folksagor, men tycker ändå det vore intressant.
Till toppen
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-oktober-2011 vid 18:39
Angående Odjurets ålder så är det helt omöjligt att få ett svar som fungerar - har själv funderat och diskuterat den ett par gånger. Han ser ut att vara en ung man på fönsterbilderna i början - men i "Bli Vår Gäst" sjunger de om hur de har väntat i tolv år (!)... så om han då är 21 - 12 = 9 Då borde han alltså ha varit nio år när han blev förvandlad tillsammans med huset! Ganska hårt av trollkvinnan kan man tycka.

När det kommer till huruvida han är prins och var kungen är (och varför inte undersåtarna i så fall vet om att kungaslottet ligger en bit bort) så tror jag att det har med sagotraditionen mer än att han faktiskt ska föreställa en prins. Att han i själva verket är en adelsman, inte kunglighet. Men.. de kallar ju honom prins så vad vet jag LOL

Har lyssnat och medverkat i diskussioner kring föremålen i huset också och min teori är att även det ickelevande har fått liv - som alla bestick i "Bli vår gäst" och Chips syskon. Jag tror att de var helt vanliga föremål som fick medvetande och sedan gick tillbaka till att vara föremål när förtrollningen var över. För det är som du säger - det kan inte vara rimligt att det skulle finnas så många tjänare i ett bortglömt gammalt slott - även om han nu skulle vara en riktig prins Smile
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-oktober-2011 vid 19:59
Har också funderat kring detta med alla dessa föremål. Den största funderingen kom just när Chip hoppar in i skåpet med hans "bröder och systrar." Vart tar de vägen sen? haha!

Jag tror att det har diskuterats rätt livligt fram och tillbaka gällande Odjurets ålder innan. Och inte så mycket svar har kommit fram. Men eftersom han ser ut att vara vid samma ålder från när han bli förtrollad. (Tänker också på Den förtrollade julen) och när han blir vanlig igen så känns det ju inte som om det har gått så lång tid, men det har det ju. 

Om det hade varit en "Törnrosa" saga då hon sov i hundra år och slottet glömdes bort och tillslut var det bara de äldre i byn som berättade gamla legender om slottet och de sovande människorna så hade det ju varit en sak. Men ett sådant stort slott som Odjurets kan ju inte glömmas av på några år.
De kanske lever i hundår.. så egentligen kanske det har gått en väldans massa år för människorna men inte för dem. 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2011 vid 15:41
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Ja, jag kan tänka mig att alla tjänare slutade att åldras men inte odjuret då. För det är ju en del av förtrollningen att han ska hinna bli 21 år. Kanske tjänarna fick någon form av mildare straff då det faktiskt var odjuret som utförde handlingen som fick dem förvandlade. Så de får i alla fall åldras som människor medans odjuret får åldras som odjur.

Jag tror att du är inne på nätt där. Jag har alltid tolkat det som att eftersom tjänarna blev förvandlade till "döda" föremål så slutade de åldras, medan Odjuret fortsätter eftersom han trots allt är en levande varelse av kött och blod.

Postad av Adrina Adrina skrev:

Jo visst har han en glugg som kopp också, jag tänkte mer att sprickan förstärkte karikatyren av honom som kopp.
Vad gäller sprickan så har jag alltid varit av uppfattningen att den på något sätt skulle symbolisera  i Chips (som mänsklig pojke, alltså) frisyr. Att den är lite spretig och ovårdad sådär.



Ändrad av Trubaduren - 17-november-2011 vid 15:44
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Disneygalnigen View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 03-september-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 44
inläggsval inläggsval   Citera Disneygalnigen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2013 vid 22:05
Jag såg Skönheten och Odjuret idag, och måste nog säga att den är en av mina absoluta favoritfilmer. Den har allt, bra karaktärer, intressant story, bra musik, humor och kärlek, och de svenska rösterna är en fullträff, och några av dem är till och med bättre än orginalet! Big smile

Ett mästerverk helt enkelt! Thumbs Up
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-december-2013 vid 19:27
Såg en intressant analys av den här filmen på internet häromdagen och där tog det upp en poäng som jag inte har tänkt på innan och tänkte dela med mig av. Bara för att jag vill veta vad folk tycker. 


I början av filmen ser vid Belle sitta vid sitt köksbord, det knackar på dörren och vem står inte där om inte Gaston. Hon öppnar lite försiktigt och han klampar rakt in, sätter sig vid hennes bord, slänger upp fötterna och förstör (nästan) hennes bok. Han är påträngande, gör sig hemmastadd och Belle måste "charma" ut honom ur huset - hon vill inte ha honom där och han tränger sig på ändå. 

Men sen, när Odjuret har "tillfångatagit" Belle, så säger han "Du får gå överallt i slottet utom den västra flygeln!" Slottet är stort, det finns ingen anledning för Belle att gå till den västra flygeln.
Men hon går upp dit ändå. Såklart. 
Hon öppnar dörren och börjar snoka, och sen helt utan några som helst problem tar hon bort glaskupan och sträcker fram handen för att röra rosen. Men Odjuret stoppar henne, vilket antagligen var tur för vem vet vad hon hade kunnat orsaka om hon hade rört rosen? 

Alltså, Gaston klampar rakt in i Belles hem och det gör henne obekväm, men hon gör precis samma sak när hon kommer till Odjurets slott. 
Tror ni att Disney tänkte på detta? Eller finns det något djupt bakom allting som jag inte förstår? 

Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-december-2013 vid 00:22
Jag tror det mer har att göra med att Gaston är en dryg och obehaglig person, som man helst inte vill ha i sitt hus, så att hon tycker det är jobbigt kanske inte är så konstigt. Det faktum att Belle sedan är nyfiken och gör något som hon inte fick när hon kom till odjurets slott har ju inte med det att göra. Egentligen? 
Till toppen
Jigsaw View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 03-augusti-2013
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Jigsaw Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-december-2013 vid 09:18
Nej, jag tycker det var en ganska poänglös annalys. Att hon bryter mot en regel i ett hus där hon hålls fången är väl inget att jämföra med att ett macho-svin tränger sig in i ens hem och känner sig som hemma. Vad man däremot kan ifrågasätta är att hon väljer att bryta mot regeln redan sin första kväll i slottet. Som jag sagt tidigare, filmen borde varit 20 minuter längre.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 9101112>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media