Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Skönheten och Odjuret - Filmen

 Svara Svara Sida  <1 7891011 12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-september-2010 vid 19:37
Lejonkungen är dock min absoluta favorit-disneyfilm, kanske favoritfilm överhuvudtaget.
Jag tror att det beror mycket på att jag verkligen såg den varje dag i ett helt år när jag var yngre, den har verkligen satt sina spår. Jag kan den utan och innan, repliker, sånger, you name it.
Därför får jag en sån sjuk nostalgikänsla när jag ser den såhär på "äldre" dar, helt sjukt, sist jag såg den så grät jag från början till slut. Det är också en riktigt bra film, den har allt. och allt är perfekt, för en gångs skull har jag absolut inget att klaga på överhuvudtaget.
I mitt tycke så är den en perfekt film, och det skulle inte förvåna mig om jag aldrig kommer se en film som överträffar den.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-september-2010 vid 16:56
Har hört att Skönheten Och Odjuret ska komma i 3D. Stämmer det ?
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-september-2010 vid 18:38
Hur sjutton skulle det funka? O.o Ok, som en bok där man kan veckla upp pappersfigurer, antar jag ._.
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-september-2010 vid 19:44
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Har hört att Skönheten Och Odjuret ska komma i 3D. Stämmer det ?

Ja, det stämmer. Det finns en version som har konverterats till 3D.

Den har dock endast visats i mycket begränsad omfattning på bio i enstaka länder och har inte ens haft premiär i USA. Det är osäkert om och när den kommer till Sverige.

De nya DVD- och Blu-rayutgåvorna som är på gång om drygt en månad lär i alla fall inte vara i 3D.
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-september-2010 vid 09:25
Va?! Har jag missat att det finns en tråd om min älskade barndomsfilm?!Shocked Ja, men då är det bara att skriva ner mina tankar om denna underbara skapelse.

 

Jag tycker också om "Skönheten och Odjuret".Smile När jag var liten, skulle jag se den nästan varje dag och det var en otrolig upplevelse varje gång. Jag gillar allt med den, musiken, miljön, rösterna, karaktärerna, ja mer går inte att förklara.

Tycker Belle är den mest älskade prinsessan som gjorts inom Disney (näst efter Mulan, Pocahontas och Esmeralda). Istället för att sitta framför en spegel och kamma håret medan hon väntar på den rätte ska komma, slukar hon böcker (Jag känner igen mig själv i henne!TongueWinkBig smile) och hon offrar allt för att kunna rädda sin far. Hon är dessutom väldigt godhjärtad.

Jag gillar de förtrollande sakerna i slottet. Minns att Lumiere (Ursäkta stavningen!Embarrassed) var min absoluta favorit! Han är så cool på något sätt och han är väldigt busig och rolig. Jag gillar även Mrs Potts för hon är som en mamma för Belle, och Chip är bara för söt! Går inte att förklara!Tongue Clocksworth är väldigt skojig han också (Vila i frid Åke Lagergren!Cry) även om han är lite strängare än Lumiere. Gillar dock scenen då han räddar ljusstaken från en av byborna (tror det var Gastons följeslagare). Det är äkta laganda i de scenerna!

 

Jaså den ska komma som 3D? Det visste jag inte. Ja, då får vi väl hoppas det blir lika bra.
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-september-2010 vid 11:40
Jag förstår att du gillar den så skarpt.
När den kom 1991 var den en av mina absoluta favoriter också. Den är en idag en av de vackraste skapelserna inom Disney i modern tid. Den slår i nuläge alla de senare Disneyfilmerna som kommit, till och med Lejonkungen som enligt mig är ganska överskattad, även om jag gillar den också. Den kan dock inte mäta sig med det som åstakom i Skönheten och odjuret för där bjöds det på en helt annan typ av kärlekshistoria med bra intrig, humor och bra sånger. Nu menar jag inte att Lejonkungen saknade de bitarna utan det handlade mest om själva historien i sig.
Alla karaktärerna har sin charm men jag minns att jag tyckte belle tillhör en av de vackraste och mest intressanta kvinnliga karaktärerna inom Disney och alla olika karaktärer man får ta del av är en fröjd att se.

Jag ser verkligen fram emot att ha utgåvan när den kommer.

MVH
   //Håkan
Till toppen
lillzum View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 18-juli-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera lillzum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-september-2010 vid 12:37
Jag skulle skriva en fördjupning om Skönheten och Odjuret i svenskan och upptäckte mig själv med att sitta och gråta när jag skrev den.
Slutet är ett av de mest rörande jag någonsin sett på film! Det är fantastiskt hur musiken också lyckas beröra en så oerhört under sista filmsekvensen. 
Pocahontas kommer alltid att vara min eviga etta, men Skönheten och Odjuret ligger hack i häl! Smile
Till toppen
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-september-2010 vid 10:45
Det är svårt att låta bli att få en tår under sista scenerna i skönheten och odjuret. Den har också ett budskap som jag gillar. Man kan bli älskad vad man än är för någon. Låt inte ett utseende lura en för skönheten finns inom en som de säger i början av filmen. Tyvärr är det många som missar det budskapet, kanske inte i filmen men i den verklige världen och det är sorligt.
MVH
   //Håkan
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-september-2010 vid 07:32
Jordin Sparks har gjort en musikvideo som kommer ut på den amerikanska dvd:n. Vet inte om det kommer på den svenska men de brukar de väl göra...?

En liten sneek peak:


Edit: Fail, ja skrev fel på namnet! haha!


Ändrad av Emmaaa - 09-september-2010 vid 20:22
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-september-2010 vid 16:02
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Är det fler här som sommer köpa nya utgåvan av Skönheten Och Odjuret ? Jag har redan förbokat den på Discshop.
Självklart.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-september-2010 vid 22:07
Postad av Disneyfantast Disneyfantast skrev:

Det är svårt att låta bli att få en tår under sista scenerna i skönheten och odjuret. 


Bara jag som sitter och bölar som mest i början av filmen?
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Amanda_Disney View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 30-november-2009
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Amanda_Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-september-2010 vid 22:59
Skönheten och odjuret är en film som väcker jätte stora känslor i mig. 
Bara i början med musiken tyckte jag var läskigt när jag var liten och jag får än i dag samma känsla i magen. Samma när Morris ( Bells pappa) blir biten av vargarna, det gjorde så ont i mig när jag var liten så jag tyckte alltid var smått jobbigt att se början av filmen för det var mycket som var läskigt men jag kunde ändå inte låta bli att kolla ändå. 

En av dom mest finaste scenrena i filmen är faktiskt inte när dom dansar utan när odjuret ger Bell biblioteket, det är så vackert och så jag får tårar i ögonen, är jag ensam att tycka det?. 
Jag känner mig stolt att ha Skönheten och Odjuret som min års film :)
Till toppen
Blunder View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-september-2006
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Blunder Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-september-2010 vid 01:45
Aw, vad kul att läsa att andra blir känslomässigt påverkade av denna film! Så slipper jag känna mig så sentimental och utstött haha xD

Detta är i min mening den vackraste disneyfilmen någonsin, bara den förföljande musiken i början när man får se slottet och berättelsen börjar ger mig rysningar.

Sen så hela miljön, berättelsen, budskapet, karaktärerna...ja, allt är verkligen perfektion. Får nästan tårar bara jag tänker på slutet av filmen, och filmen i allmänhet för den på något sätt definierar min barndom, och den har varit med under hela mitt liv i princip. Tror inget kommer toppa den för mig =P

Räknar ner dagarna till blu-ray-releasen! Har försökt hålla mig från att se filmen på något år nu för att inte tjata ut den, så börjar längta på riktigt nu!
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-september-2010 vid 14:01
Jag håller med dig, Amanda_Disney, känslomässigt tycker jag biblioteksscenen berör mer än dansen. Det är ju det första man får se av Odjurets omvändning. Att han blir glad av att göra någon annan glad, istället för att kräva en massa saker åt sig själv.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-september-2010 vid 15:18

Biblioteksscenen hade jag alldeles glömt bort! Hur kunde jag, jag som är bokmal?!Shocked Ja, den scenen är fullständigt underbar. Tongue(Skulle göra vad som helst för att komma dit!Big smile) Det är ju ett av Belles största intressen. Det glädjer ju Odjuret också, för hon läser ju för honom och så får han en lektion i läsning!Wink

Som Svenzon nämnde blir man gladare om man kan se att man har gjort någon annan glad!Smile Glädje borde det finnas mycket av!

Gillar sista scenen också. Som några andra har nämnt, går det inte se den utan att få tårar i ögonen. Speciellet när Belle viskar "Jag älskar dig!" Och Chips replik är ju klockren!LOL 

"Måste jag sova i skåpte?"Clap Jag gapskrattade när jag hörde det första gången.

 

Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-september-2010 vid 14:48
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Kommer Den Förtrollade Julen komma tillbaka på dvd ?


Nu finns det information från Disney att den förtrollade julen kommer att släppas på DVD 17 november

http://www.magicmovies.se/kopguide-dvd.asp?id=430
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Blunder View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-september-2006
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Blunder Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-september-2010 vid 21:53
Jag har faktiskt aldrig ens sett "den förtrollade julen"....är den bra alls? Ville inte förstöra mina minnen av den första filmen =P Men om den är sevärd kanske jag borde tänka om.

Och synd att den inte verkar komma på blu-ray?


Ändrad av Blunder - 17-september-2010 vid 21:56
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-september-2010 vid 22:58
Postad av Blunder Blunder skrev:

Jag har faktiskt aldrig ens sett "den förtrollade julen"....är den bra alls? Ville inte förstöra mina minnen av den första filmen =P Men om den är sevärd kanske jag borde tänka om.

 

Ska jag vara ärlig, faller "Den förtrollade julen" inte mig i smaken. Men du får kanske en annan åsikt om den när du ser den. Men då tycker jag personligen att du ska hyra den (eller låna på närmsta bibliotek, det är gratis!Wink) Det är ju annars bortkastade pengar om du köper den och så tycker du kanske inte att den är bra.

Låna den och avgör själv. Du kan gå tillbaka med filmen med gott samvete om du tycker att det är som att läsa en bok för att sedan upptäcka att sista kapitlet fattas.WinkLOL Skämt åsido! Nej, men som sagt, låna den och bedöm.

 

 

 

Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-september-2010 vid 23:03
Jag förstår inte varför alla är så inne på att skaffa filmer på blu-ray. Jag har själv kollat in några och jag märker inga större märkvärdigheter. Visst, den får plats med mer och ska enligt skaparna ha bättre kvalitet men det ska vara om man tittar på samma film mer eller mindre dagligen. Kollar man en film bara några gånger om åren så klarar sig nog en vanlig dvd sig rätt länge den också.
Jag själv köper fortfarande dvd filmer för jag tycker de är snyggare och bjuder på det som väntas. Jag tycker att man är lurad som går på det här med att Blu-ray ska vara bättre. De kostar bara en massa extra pengar, om de inte säljer för erbjudande priser.
Alla får ju ha sin tycke och smak men jag bryr mig inte om denna klassiska film kommer på blu-ray för jag kommer att skaffa den på dvd för det är filmen i sig som är viktigast.
MVH
   //Håkan
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-september-2010 vid 01:34
Postad av Disneyfantast Disneyfantast skrev:

Jag förstår inte varför alla är så inne på att skaffa filmer på blu-ray. Jag har själv kollat in några och jag märker inga större märkvärdigheter. Visst, den får plats med mer och ska enligt skaparna ha bättre kvalitet men det ska vara om man tittar på samma film mer eller mindre dagligen. Kollar man en film bara några gånger om åren så klarar sig nog en vanlig dvd sig rätt länge den också.
Jag själv köper fortfarande dvd filmer för jag tycker de är snyggare och bjuder på det som väntas. Jag tycker att man är lurad som går på det här med att Blu-ray ska vara bättre. De kostar bara en massa extra pengar, om de inte säljer för erbjudande priser.
Alla får ju ha sin tycke och smak men jag bryr mig inte om denna klassiska film kommer på blu-ray för jag kommer att skaffa den på dvd för det är filmen i sig som är viktigast.


Håller med fullständigt. Det är inte meningen att man SKA se ALLT i bilden. Alla detaljer ska inte vara kristallklara. Fokus och andra visuella bildformer spelar stor roll för filmens utseende. Det ser bara fult ut och filmer som POTC ser bara larviga ut i Blu-Ray, ser riktigt taskigt ut. Som att allt är inspelat i studio. Tar bort hela magin.


Ändrad av Emmylee - 18-september-2010 vid 01:34
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2010 vid 11:02
Postad av Emmylee Emmylee skrev:

Håller med fullständigt. Det är inte meningen att man SKA se ALLT i bilden. Alla detaljer ska inte vara kristallklara. Fokus och andra visuella bildformer spelar stor roll för filmens utseende. Det ser bara fult ut och filmer som POTC ser bara larviga ut i Blu-Ray, ser riktigt taskigt ut. Som att allt är inspelat i studio. Tar bort hela magin.

De flesta långfilmerna är gjorda för att visas på bio, antingen som 35mm film eller digitalt. Där har man en bildkvalité som är jämförbar med Blu-ray. Det är biokvalitén som är normen för hur mycket detaljer publiken ska kunna urskilja.

Om en film måste visas genom ett suddigt filter (dvs DVD) för att komma till sin rätt var filmen nog inte speciellt bra från början...

Om regissören vill använda oskärpa som ett konstnärligt uttrycksmedel går det naturligtvis bra, men då ska det vara ett medvetet val, inte något som tillkommer som en biprodukt av hur filmen visas!


Ändrad av Anders M Olsson - 19-september-2010 vid 11:04
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2010 vid 12:28
Postad av Disneyfantast Disneyfantast skrev:

Jag förstår inte varför alla är så inne på att skaffa filmer på blu-ray. Jag har själv kollat in några och jag märker inga större märkvärdigheter. Visst, den får plats med mer och ska enligt skaparna ha bättre kvalitet men det ska vara om man tittar på samma film mer eller mindre dagligen. Kollar man en film bara några gånger om åren så klarar sig nog en vanlig dvd sig rätt länge den också.
Jag själv köper fortfarande dvd filmer för jag tycker de är snyggare och bjuder på det som väntas. Jag tycker att man är lurad som går på det här med att Blu-ray ska vara bättre. De kostar bara en massa extra pengar, om de inte säljer för erbjudande priser.
Alla får ju ha sin tycke och smak men jag bryr mig inte om denna klassiska film kommer på blu-ray för jag kommer att skaffa den på dvd för det är filmen i sig som är viktigast.

Jag tycker att Blu-ray är ett mycket stort steg framåt för hemmabion, och absolut ingen gimmick för att lura konsumenterna. Om du inte märker någon större skillnad mellan DVD och Blu-ray beror det förmodligen på din egen tittarmiljö. Blu-ray ska ses på en stor tv, eller ännu bättre med projektor och duk. Egentligen är det inte den absoluta bildstorleken som är viktigast utan förhållandet mellan bildstorlek och betraktningsavstånd. Sen kanske det kan tyckas självklart, men tv:n måste vara minst HD-ready eller ännu hellre Full-HD och kopplad till Blu-rayspelaren med en HDMI-kabel. Scart-kabel duger inte!

Den vanligaste orsaken till att man inte ser någon tydlig skillnad mellan DVD och Blu-ray är annars att man sitter för långt från TVn! För riktig biokänsla bör man nog inte sitta längre från tv:n än dubbla bildbredden.
Till toppen
Blunder View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-september-2006
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Blunder Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2010 vid 15:20
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Postad av Disneyfantast Disneyfantast skrev:

Jag förstår inte varför alla är så inne på att skaffa filmer på blu-ray. Jag har själv kollat in några och jag märker inga större märkvärdigheter. Visst, den får plats med mer och ska enligt skaparna ha bättre kvalitet men det ska vara om man tittar på samma film mer eller mindre dagligen. Kollar man en film bara några gånger om åren så klarar sig nog en vanlig dvd sig rätt länge den också.
Jag själv köper fortfarande dvd filmer för jag tycker de är snyggare och bjuder på det som väntas. Jag tycker att man är lurad som går på det här med att Blu-ray ska vara bättre. De kostar bara en massa extra pengar, om de inte säljer för erbjudande priser.
Alla får ju ha sin tycke och smak men jag bryr mig inte om denna klassiska film kommer på blu-ray för jag kommer att skaffa den på dvd för det är filmen i sig som är viktigast.

Jag tycker att Blu-ray är ett mycket stort steg framåt för hemmabion, och absolut ingen gimmick för att lura konsumenterna. Om du inte märker någon större skillnad mellan DVD och Blu-ray beror det förmodligen på din egen tittarmiljö. Blu-ray ska ses på en stor tv, eller ännu bättre med projektor och duk. Egentligen är det inte den absoluta bildstorleken som är viktigast utan förhållandet mellan bildstorlek och betraktningsavstånd. Sen kanske det kan tyckas självklart, men tv:n måste vara minst HD-ready eller ännu hellre Full-HD och kopplad till Blu-rayspelaren med en HDMI-kabel. Scart-kabel duger inte!

Den vanligaste orsaken till att man inte ser någon tydlig skillnad mellan DVD och Blu-ray är annars att man sitter för långt från TVn! För riktig biokänsla bör man nog inte sitta längre från tv:n än dubbla bildbredden.


+1

Dom flesta jag pratat med som inte ser poängen med blu-ray har aldrig heller upplevt det som man ska; dvs, på en full-hd tv med hdmi-kabel och en bra restaurerad blu-ray film. Det gäller att ha de rätta förutsättningarna, och först då lär man inse vilken enorm skillnad det egentligen är, och vilka möjligheter det ger med sig.
Till toppen
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2010 vid 17:02
Jag som filmfantast har sett blu-ray vid några tillfällen och jag ser det hela som ett försök att håva in mer pengar. Visst finns det mer möjligheter med blu-ray men inget som jag tycker ät värt att slänga ut mer pengar på.
Ljudet och bildet må vara bättre men det är inget som jag direkt bryr mig om utan det är själva filmupplevelsen i sig som är det viktiga.
Ska blu-ray vara värt sitt pris ska man ha en riktig hemmabiotv som är riktigt stor men har man en normalstor tv så är det dumt att slänga ut över 200 kronor på blu-ray om de inte har erbjudanden.
Det enda som kan få mig att börja köpa blu-ray är om de slutar helt med dvd och det tror jag inte är aktuellt än på ett tag för det finns fortfarande många trogna dvd köpare. Går blu-ray ner dramatiskt så de blir billigare än dvd, då tror jag att den riktiga konkurensen tar fart.

Jag har absolut inget emot blu-ray men jag tycker att det pratas för mycket posetivt kring det och det jag har sett med blu-ray tycker inte jag är nå speciellt. Det ändå jag vill är att få en trevlig filmstund, sedan finns det blu-ray som jag har läst om som inte haft så bra kvalitet som utlovats också så det jämnar nog ut sig i slutändan.

MVH
   //Håkan
Till toppen
Tarrant__Hightopp View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2010
var: Underland
Status: Offline
Poäng: 5
inläggsval inläggsval   Citera Tarrant__Hightopp Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-september-2010 vid 22:31
Postad av Emmylee Emmylee skrev:

Postad av Disneyfantast Disneyfantast skrev:

Jag förstår inte varför alla är så inne på att skaffa filmer på blu-ray. Jag har själv kollat in några och jag märker inga större märkvärdigheter. Visst, den får plats med mer och ska enligt skaparna ha bättre kvalitet men det ska vara om man tittar på samma film mer eller mindre dagligen. Kollar man en film bara några gånger om åren så klarar sig nog en vanlig dvd sig rätt länge den också.
Jag själv köper fortfarande dvd filmer för jag tycker de är snyggare och bjuder på det som väntas. Jag tycker att man är lurad som går på det här med att Blu-ray ska vara bättre. De kostar bara en massa extra pengar, om de inte säljer för erbjudande priser.
Alla får ju ha sin tycke och smak men jag bryr mig inte om denna klassiska film kommer på blu-ray för jag kommer att skaffa den på dvd för det är filmen i sig som är viktigast.


Håller med fullständigt. Det är inte meningen att man SKA se ALLT i bilden. Alla detaljer ska inte vara kristallklara. Fokus och andra visuella bildformer spelar stor roll för filmens utseende. Det ser bara fult ut och filmer som POTC ser bara larviga ut i Blu-Ray, ser riktigt taskigt ut. Som att allt är inspelat i studio. Tar bort hela magin.

 

Dumheter och snicksnack. Pirates of the Caribbean-trilogin i Blu-ray-kvalité är en gåva från gudarna. Det ser frabjous och delikat ut från början till slut. Blu-ray är wunderbar!

Till toppen
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-september-2010 vid 19:58
Huvudsaken är att du är nöjd. Jag står dock fast vid min åsikt och kommer att göra det hela tiden.
MVH
   //Håkan
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2010 vid 12:03
Postad av Tarrant__Hightopp Tarrant__Hightopp skrev:

 Dumheter och snicksnack. Pirates of the Caribbean-trilogin i Blu-ray-kvalité är en gåva från gudarna. Det ser frabjous och delikat ut från början till slut. Blu-ray är wunderbar!


Ähum, åsiktsfrihet?

"Blathering blatherskite!"

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-oktober-2010 vid 17:04
Vad tycker ni om nya dvd utgåvan ? Tycker nya har väldigt bra bild och ljudkvalite. Vilken utgåva tycker ni mest om ? Nya utgåvan eller den äldre ? (När det gäller ljud och bild kvalite m.m)
Till toppen
Vilandra View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 12-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 5
inläggsval inläggsval   Citera Vilandra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-oktober-2010 vid 18:37
Om du menar skillnaden mellan förra dvd utgåvan och nya borde det inte vara någon skillnad på dem eftersom det ju är samma skiva som förra släppet. : / Men om det är Vhs:en och Dvd:n du menar föredrar jag nog nästan vhs kvaliten. :)
Till toppen
Akeruru View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 30-mars-2008
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 182
inläggsval inläggsval   Citera Akeruru Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-oktober-2010 vid 00:01
Skönheten & Odjuret på DVD, tjohoo! Fick inte tag i BluRay-utgåvan eftersom någon annan hade lyckats norpa det enda exemplaret. Jag är nyfiken på att se om det är någon stor skillnad i kvalité mellan den och DVD-versionen. (Jag tror nämligen att den skulle vara fantastiskt vacker på BluRay. De som säger att man inte kan göra High Definition-versioner av tecknade filmer har så fel; Lejonkungen i högupplösning är fantastisk.)

*ahem* Hursomhelst, så tycker jag att jag märker skillnader i rösterna här jämfört med VHS-utgåvan. Bland annat, så berättarrösten är utbytt, vet någon varför? Och har Odjuret verkligen alltid sagt "västra gaveln" (istället för "västra flygeln") när han berättar för Belle vart hon får gå och inte gå i slottet?

Dock, när berättarrösten, som ju är den första rösten man hör i filmen, var utbytt väntade jag mig nästan att hela filmen skulle vara omdubbad. Så jag kanske var extra kritisk, hehe. Det var ändå väldigt länge sedan jag såg den sist...

Stör mig också enormt på att man inte kan välja att se originalversionen utan "Human Again" som på Lejonkungen DVD:n... Det musikalnumret var verkligen inget särskilt. Skönheten & Odjurets "Morning Report". Suck.

Annars så är ju den här filmen helt underbar. Älskar Belle, Odjuret och musiken :) Kommer att se den ofta nu när jag äntligen har den på DVD Heart


Ändrad av Akeruru - 22-oktober-2010 vid 00:06
Save 2D-animation!
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 7891011 12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media