Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Budskap i Disneyfilmer?

 Svara Svara Sida  <12345>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 02-maj-2006
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2006 vid 19:35
jag menar såklart att man inte ska växa upp inuti utan alltid känna sig så ung.
what's so civil about war anyway?
Till toppen
Tolala View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 17-juni-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Tolala Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-december-2006 vid 16:03
Postad av Holes Holes skrev:

Djungelboken verkar inte ha någon särskilt vettig sensmoral...
 
Man kanske ska följa budskapet i Baloos lilla trudelutt: "Var nöjd med allt som livet ger..."  Tongue


Ändrad av Proximus - 29-december-2006 vid 19:15
Till toppen
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 02-maj-2006
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-december-2006 vid 20:14
Det vore ju onekligen ett vettigt budskap.. :D


Btw, vad har du(du som skrev meddelande innan mig) för visningsbild? Vem är det?


what's so civil about war anyway?
Till toppen
Tolala View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 17-juni-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Tolala Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2007 vid 21:39
Det är en av sjöjungfruna i Peter Pan. Tyckte den var så himla söt... Smile
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2007 vid 22:01
Liftarens Guide Till Galaxen: Ajöss och tack för fisken.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2007 vid 22:25
Postad av Tolala Tolala skrev:

Postad av Holes Holes skrev:

Djungelboken verkar inte ha någon särskilt vettig sensmoral...
 
Man kanske ska följa budskapet i Baloos lilla trudelutt: "Var nöjd med allt som livet ger..."  Tongue
 
Ja det är ett väldigt härligt budskap!
Inte kryptiskt eller svårtytt på något sätt Tongue
Rätt och slätt det levnads sätt alla borde följa LOL
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2007 vid 22:37
Ett annat budskap i en film är ju Björnbröder -  typ.. se ur någon annas perspektiv?
Det blir väldigt bra förklarat i Look through my eyes som är på eftertexterna...
 
Just take a look through my eyes,
there's a better place somewhere out there!
Just take a look through my eyes,
everything changes, you'll be amazed what you'll find,
if you look through my eyes!


Ändrad av Sockerpajen - 01-januari-2007 vid 22:37
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
DisneyLuna View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 19-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera DisneyLuna Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-januari-2007 vid 20:59
Snövit: En gammal klassisk saga och som vi vet så har alla sagor (med få undantag) ett budskap till barn (och vuxna som inte hunnit göra så många misstagTongue). Snövit har ett flertal budskap, varav ett klassiskt är: Lyssna på de som är äldre och klokare, var inte dumdristig! Dvärgarna varnar ju Snövit för häxan och att hon kan ha flera former o s v, men ändå tar hon in häxan.
Jag skriver om resten av Disneyfilmernas buskap senare, nu har jag inte tid. Ses! Verkligen intressant förresten att läsa vad alla uppfattar för/som budskap.
Länge Leva Disneyklassikerna!Tummar ned för Sveriges utsläpp av Disneydvds!Varför inte släppa ut alla Disneyklassiker på dvd på 1 gång? Fler klassiker på 2-disc! 2-discarna som kommit ut, kom hit!
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 04-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-januari-2007 vid 12:01

Ha ha det har jag faktiskt aldrig tängt på (Snövit altså)

Mary Poppins budskap: Allt kan bli kul bara man bestämmer sig för det och gör det bästa av situationen. "Ta en stor nypa socker så går medecinen ner"
When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-januari-2007 vid 04:26

Jag läste på ett gammal Disney forum där några skrev att Robin Hood var rasistisk.

Dom skrev att alla "onda" karaktärer i filmen var afrikanska djur. Och dom goda var djur från Europa.
 
 Det är så löjligt när man gör sånt. Dom letar fel hela tiden.


Ändrad av Mendez - 07-januari-2007 vid 04:26
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-januari-2007 vid 10:12
Är varg ett afrikanskt djur kanske? (Sherrifen)
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-januari-2007 vid 16:56
Precis. Men dom skrev att Prins John var ett lejon, hans vakter var noshörningar och flodhästar.
 
Och att dom goda var rävar, björnar, kaninera, sköldpaddor m.m.
 
 
Till toppen
Tolala View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 17-juni-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Tolala Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-januari-2007 vid 20:39
Men vad löjligt! Det är klart att man väljer sådana djur (lejon, noshörningar och flodästar) på den "onda" sidan. De uppfattas som läskigare och hur dumt hade det inte varit med aggressiva kaniner i prins Johns garde? Haha! LOL
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-januari-2007 vid 23:00
Postad av Tolala Tolala skrev:

Men vad löjligt! Det är klart att man väljer sådana djur (lejon, noshörningar och flodästar) på den "onda" sidan. De uppfattas som läskigare och hur dumt hade det inte varit med aggressiva kaniner i prins Johns garde? Haha! LOL
 
Det finns ju läskiga kaniner, fråga kung Arthur och de andra i en viss Monty Python-film. Wink
 
Men annars håller jag med, vissa personer ska alltid överanalysera ... Wacko  
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-januari-2007 vid 23:32
Alltid när jag hittar sånt här på internet så är det från Amerikaner. Dom ska allitd vara så överkänsliga mot allt.
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 04-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-januari-2007 vid 13:32

Ur löjligt att ens lägga märke till det!

When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-januari-2007 vid 15:32
Men det är ju ändå rätt kul att veta saker man själv aldrig skulle ha tänkt på ;)


Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-januari-2007 vid 17:13
Postad av Tolala Tolala skrev:

hur dumt hade det inte varit med aggressiva kaniner i prins Johns garde? Haha! LOL
 
Hahah!LOLLOL Tänk er en arme med kaniner som ska vara de som alla fruktar! Som tigrarna sitter och är rädda för (de skulle ju då tillhöra den goda sidan). Sjukt det skulle se ut! LOL
 
Överdrivet att kalla Robin Hood rasistisk. Det är bara sånt folk som inte har något att göra som kommer på sånt där. Dessutom är ju faktiskt Kung Rickard ett lejon. Och han är ju "den godaste av dem alla" typ Tongue
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 04-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-januari-2007 vid 19:33
TongueJust det! Ingen kan väl hjälpa att alla faliga djur hamnade just i afrika!
 
Ha ha du har rätt!! Kung Rickard är ju ett lejon!LOL 
When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-januari-2007 vid 17:52
Nej precis! Vad ska vi göra åt det? Tongue Dessutom måste väl även dom hålla med om att t.ex en norshörning ser mycket läskigare ut än ska vi säga en räv?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 04-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-januari-2007 vid 18:20
Du sa det!! Ingen kan säga att Disney skulle gjort nått fel med att ta farliga djur som skurkar! Fånigt!!
 
Robin Hood har iallafall det bästa budskapet: Ta från de rika och ge till de fattiga.Wink 
When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-januari-2007 vid 17:34
Haha bästa kanske jag inte tycker men Wink
 
Tänkte på Tarzan, den har mycket "tro på dej själv"-budskap.
Det är rätt många filmer som har "döm inte efter utsidan"-budskap också. Ringaren i Notre Dame, Skönheten och Odjuret osv. Även tex Aladdin och Pocahontas har ju lite sånt budskap.
 
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2007 vid 12:37
Postad av ErikaJansson ErikaJansson skrev:

[QUOTE=Tolala]
 
Det finns ju läskiga kaniner, fråga kung Arthur och de andra i en viss Monty Python-film. Wink
 
 
 
hahaha! Den filmer äger jue LOL Såå skoj!
 
Men en annan grej, om det nu skulle va så att de afrikanske djuren är "onda" Varför är då alla djur i "Lejonkungen" afrikanske och dem flesta är ju goda? Finns det något mer afrikansk är lejon?
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2007 vid 13:21

Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:

 Men en annan grej, om det nu skulle va så att de afrikanske djuren är "onda" Varför är då alla djur i "Lejonkungen" afrikanske och dem flesta är ju goda? Finns det något mer afrikansk är lejon?

 
Förmodligen därför att filmen utspelar sig i Afrika och det nog skulle bli en ganska torftig handling om alla karaktärer var onda Tongue
Tycker inte man ska sitta och leta fel i Disneyfilmer, blir lite överdrivet. Att Robin Hood skulle ha nåt slags rasistiskt budskap har jag över huvud taget aldrig funderat över, bland det skummaste jag hört, haha Big%20smile
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-februari-2007 vid 15:29
Dessutom så kan man ju fråga sig vem som känns mest farlig - harungen eller en noshörning på 2,5 ton?

Nä, det känns som en extremt överdriven pik att leta rasistiska innehåll i en disneyfilm. Könsrollerna kan man ju däremot diskutera eftersom de är något mer tydliga...

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2007 vid 19:03
Man har ju även kallat Aladdin rasistisk och det är väl nästan lite på samma nivå? Förstår inte riktigt vad det är för patetiskt folk som sitter och kommer på sånt här? Dom kan verkligen inte ha mycket att göra om dagarna. "Hrmm, vad ska jag göra idag då? Aha! Jag tittar på en Disney film och hittar en massa fel, det låter skojj".
 
Vad har Askungen för budskap? "Ge aldrig upp" eller? "Sluta aldrig drömma"? Kanske "Ge aldrig upp dina drömmar"? Wink
 
Skulle man inte kunna säga att vissa biroller också har något slags budskap de vill visa? Till exempel så skulle Meg kunna ha något "våga lita på kärleken" liknande?
 
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2007 vid 19:39
Vad är det som ska vara rasistiskt i Aladdin då? Alla, onda som goda, är ju araber. Nej, det låter underligt det med Ermm
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2007 vid 19:40
Postad av TangiableArc TangiableArc skrev:

Apropå Aladdin så har jag hört att den har kritiserats för att birollerna och skurkarna har typiskt "arabiska" drag, medans de goda huvudpersonerna ser ut som "vita" fast med mörkt hår och hud. Har inte egentligen tänkt på detta själv men många menar att det påverkades av att något krig utkämpades mellan USA och ett arabland (gulfkriget eller kuwaitkriget eller nåt) och att de därför, medvetet eller omedvetet, inte gjorde huvudpersonerna så typiskt arabiska.
 
Skrevs tidigare i den här tråden...
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 02-maj-2006
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-mars-2007 vid 20:13
okej, vi borde egentligen posta den här tråden på tv4 eller nått. Många kloka ord har sagts till alla disneyhatare som inte befinner sig här.

Disneys är budskap är inte och har aldrig någonsin varit att skaffa fram en rasistisk film eller film med dumma budskap såsom att det skulle vara rätt att slå kvinnor. De som tror det har ju inte mycket bakom pannan alltså.
Hur sjutton skulle disney kunna vara rasistisk när dem använder en BABIAN som ett av de klokare djuren i lejonkungen? Och det är ändå bara ett av många exempel. Att folk letar fel är inte direkt något nytt och det kommer förmodligen alltid vara så.

Men till ämnet. Vad har aristocats för budskap?
what's so civil about war anyway?
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-mars-2007 vid 21:25
Att alla snubbar vill vara katt? Propaganda för kattlivet!
Till toppen
 Svara Svara Sida  <12345>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media