Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Budskap i Disneyfilmer?

 Svara Svara Sida  <1 2345>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-mars-2007 vid 22:09
Postad av Hades Hades skrev:

Att alla snubbar vill vara katt? Propaganda för kattlivet!
Haha skönaste Wink
 
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-mars-2007 vid 15:55
Kanske skulle kunna vara något som att även ett enkelt liv kan vara ett bra liv?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
firepolly View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2006
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera firepolly Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2007 vid 23:34
törnrosa borde väl kunna vara något som "du kan inte gömma dig för dig själv" ?
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2007 vid 18:07
Tarzan har väl ett budskap om familjen, utan den känner du dig inte hel och måste skydda din familj vad som än händer! Och i Mulan kan det vara typ: Kämpa för det du tror på så lyckas du tillslut? Men man kan ju gräva hur djupt som helst i varje film man ser Wink
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 04-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-maj-2007 vid 11:47
De flesta filmer handlar väl igentligen om att man ska tro på sig själv. T.ex. Lejonkungen, Tarzan, Ringaren  i notredam och många fler som jag inte orkar skriva in just nu.
When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-maj-2007 vid 13:41
Ja men hela Disney riktar sig ju till barn så lite feel good får man ränka med Wink alltså lita på dig själv osv.
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-maj-2007 vid 20:11
Gillar budskapet i Lejonkungen. Att livet går vidare.
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-maj-2007 vid 13:42
Ja verkligen, Lejonkungen är en stor favorit! "Glöm inte vem du är!"
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
DisneyLuna View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 19-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera DisneyLuna Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-maj-2007 vid 17:46
Pinocchio: Sanningen går inte att dölja, förr eller senare kommer den fram. Det är aldrig bra att ljuga. En liten lögn kan bli stor. Lyssna på de som är kloka o s v...
 
Bambi: Låt dig inte luras av lugnet o s v
 
Dumbo: Låt inte andra trycka ned dig! Stå på dig! Våga var dig själv! Skäms inte för den du är! Ingenting är omöjligt o s v
 
Så, mer vågar jag inte skriva, för sist jag skrev långt i det här inlägget, så publicerades aldrig min text, någonting konstigt hände. Därför har jag inte skrivit fortsättningen förrän nu.
Får se hur lång tid det dröjer till nästa våg av budskap enligt mig...
Länge Leva Disneyklassikerna!Tummar ned för Sveriges utsläpp av Disneydvds!Varför inte släppa ut alla Disneyklassiker på dvd på 1 gång? Fler klassiker på 2-disc! 2-discarna som kommit ut, kom hit!
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-maj-2007 vid 21:45
Men är inte Pinoccio mer att man ska lyssna på sitt samvete mest?
 
Jag såg Peter Pan häromdagen och ville bara ta upp igen vilket bra budskap den har! "Behåll alltid barnet inom dig, väx aldrig upp!"
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
DisneyLuna View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 19-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera DisneyLuna Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-maj-2007 vid 11:26
Postad av Hannibal Hannibal skrev:

Men är inte Pinoccio mer att man ska lyssna på sitt samvete mest?
 
Jag såg Peter Pan häromdagen och ville bara ta upp igen vilket bra budskap den har! "Behåll alltid barnet inom dig, väx aldrig upp!"
 
 
Jovisst kan Pinocchios budskap vara det också, jag skrev ju o s v, allt beroende på vilket budskap man tolkar är tydligast. Att lyssna till sitt samvete och att ljuga leder dig in i trubbel är väl de tydligaste budskapen. Fast själv tycker jag att ljuga och samvetet hör ihop, så ljuget och näsan är det tydligaste budskapet för mig.
 
Fantasia: Det enda tydliga budskapet finns väl i Trollkarlens lärling med Musse Pigg som även finns med i den moderna versionen, där är budskapet: försök dig inte på saker som du inte förstår, fråga alltid innan du tar något och ta dig inte vatten över huvud o s v
 
Saludos Amigos och Tre Cabarellos har inte jag hittat några budskap i, men om ni hittar några så säg till.
Länge Leva Disneyklassikerna!Tummar ned för Sveriges utsläpp av Disneydvds!Varför inte släppa ut alla Disneyklassiker på dvd på 1 gång? Fler klassiker på 2-disc! 2-discarna som kommit ut, kom hit!
Till toppen
DisneyLuna View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 19-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera DisneyLuna Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-maj-2007 vid 11:52
Fantasia: Det enda tydliga budskapet finns väl i Trollkarlens lärling med Musse Pigg som även finns med i den moderna versionen, där är budskapet: försök dig inte på saker som du inte förstår, fråga alltid innan du tar något och ta dig inte vatten över huvud o s v
 
Saludos Amigos och Tre Cabarellos har inte jag hittat några budskap i, men om ni hittar några så säg till.
[/QUOTE]
 
Pank och Fågelfri: Var nöjd med det du har, kärleken övervinner allt, låt dig inte luras av det yttre, offra aldrig dina vänner hur hungrig du än är o s v
 
Askungen: Godheten belönas alltid i slutenden m.m
 
Alice i underlandet: Sluta aldrig att drömma, glöm aldrig fantasin m m
 
Peter Pan (Förutom det som skrivits tidigare) : Att bli vuxen är bara en ny fas i livet, du kan fortfarande behålla din fantasi, tro och läsa sagor, var inte rädd för att ta fram barnet inom dig och glöm det aldrig!
 
Lady och Lufsen: Döm inte någon efter dess förflutna eller yttre, djurens beteende beror på ägarens och ingen annans!
 
Törnrosa: Låt tiden stå stilla för en stund. Stressa inte och glöm inte det som berättats tidigare, det kan visa sig vara sant...
 
Pongo: Ge aldrig upp hoppet
 
Svärdet i stenen: Drömmar kan bli sanna så kämpa för dem! Kunskap är alltid viktigt att ha.
 
Djungelboken: "Var nöjd med allt som livet ger, glöm bort beskymmer och besvär, en björntjänst gör ju ändå ingen glad"
 
Aristocats: Pengar är inte allt, de gör dig inte lycklig. Familjen är viktigast av allt.
 
Robin Hood: Alla ska få del av det goda, att dela lika är bäst.
 
Nalle Puh: Glöm aldrig din barndom och dina vänner! Ta vara på de vänner du har!
 
Micke och Molle: Det yttre spelar ingen roll, det är det inre som räknas. Ens första vän glömmer man aldrig. Vänskap kan hålla livet ut, så ta vara på dina vänner!
 
Taran: I krig måste du kunna skilja på vän och fiende. En riktig vän ställer upp när det verkligen gäller.
 
Basil Mus: Låt dig aldrig besegras. En liten förlust behöver inte betyda att du förlorat hela slaget. Ge aldrig upp! Glöm inte vem du är! Tänk inte på dig själv i nödens stund.
Länge Leva Disneyklassikerna!Tummar ned för Sveriges utsläpp av Disneydvds!Varför inte släppa ut alla Disneyklassiker på dvd på 1 gång? Fler klassiker på 2-disc! 2-discarna som kommit ut, kom hit!
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-maj-2007 vid 14:30
Såg att du tog upp ett citat från Taran, DisneyLuna och måste då bara säga att det är en grymt bra film som verkligen skiljer sig från de övriga Disneyfilmerna. Känns det dock inte lite Sagan Om Ringen över den från stund till stund?
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Mr. Stork View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 30-september-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera Mr. Stork Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-september-2007 vid 09:26
Jag väljer nog att prata lite om min favorit disneyfilm: Pinocchio

Det ni har skrivit är ju att man ska lyssna på sitt samvete och inte ljuga. "Var ärlig, modig och osjälvisk så ska du en dag bli en riktig pojke" Det gäller inte bara trädockor ska ni veta. Ett annat viktigt budskap är att om man röker, dricker och inte går till skolan så är man en åsna!

Jag är ny här på forumet och det verkar trevligt. :)

Ändrad av Mr. Stork - 01-oktober-2007 vid 19:24
Glöm inte att skriva på protestlistan mot omdubbningar av Disneyfilmer:

http://www.petitiononline.com/dubbning/petition.html
Till toppen
Mr. Stork View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 30-september-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera Mr. Stork Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2007 vid 06:58
Två till:

Snövit - man ska inte ha fördomar. Butter säger "alla kvinnfolk är skräck!" men sedan upptäcker han att Snövit inte vill något ont.

Pinocchio - Om man verkligen tror på något så är det sant för den personen. Gepetto tror på stjärnan och han önskar att Pinocchio ska bli en riktig pojke. Om Benjamin Syrsa (som inte trodde på stjärnan) skulle ha önskat så skulle inte hans önskan slå in. Jag själv tror på detta så för mig är det här budskapet sant ^^

Ändrad av Mr. Stork - 04-oktober-2007 vid 06:58
Glöm inte att skriva på protestlistan mot omdubbningar av Disneyfilmer:

http://www.petitiononline.com/dubbning/petition.html
Till toppen
DisneyLuna View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 19-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera DisneyLuna Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-oktober-2007 vid 23:03
Postad av the_fish the_fish skrev:

Såg att du tog upp ett citat från Taran, DisneyLuna och måste då bara säga att det är en grymt bra film som verkligen skiljer sig från de övriga Disneyfilmerna. Känns det dock inte lite Sagan Om Ringen över den från stund till stund?
 
Är det verkligen ett citat? Kommer inte ihåg att Taran säger exakt så, men nått liknande, kul i så fallSmile Ja, den är bra och visst skiljer den sig! Jo, nu när du säger det så kan jag nog hålla med om att den har mycket gemensamt med de historierna. Stoppa ondskan genom att förstöra kitteln(istället för ringen) o s vWink
 
Fler budskap från mig kommer senare...
Länge Leva Disneyklassikerna!Tummar ned för Sveriges utsläpp av Disneydvds!Varför inte släppa ut alla Disneyklassiker på dvd på 1 gång? Fler klassiker på 2-disc! 2-discarna som kommit ut, kom hit!
Till toppen
DisneyLuna View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 19-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera DisneyLuna Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-oktober-2007 vid 10:55
Oliver&Co:
Döm aldrig någon efter dess förflutna och/eller dess yttre! En familj kan se ut hur som helst, det är kärleken som räknas!

Lilla sjöjungfrun:
Ingen kan styra kärleken! Stäng inte in någons längtan, då blir bara längtan större! Längtan är något man måste följa! m.fl.

Skönheten&Odjuret:
Se till insidan. Kärleken er det andra inte ser. m.fl.

Aladdin:
Låt inte dina önskningar styra ditt liv! Ingen kraft är större än kärleken! Girighet leder till förfall! m.fl.

Lejonkungen:
"Glöm inte vem du är!" "Hakuna Matata" Var stolt över den du är! m.fl.

Pocahontas:
Se till insidan. Lär dig av andras kulturer. Låt inte dina fördomar förblinda dig/styra dig!

Ringaren i Notre Dame:
Döm inte efter utseende! Låt ingen manipulera dig!

Hercules:
Våga vara speciell/annorlunda! Kärleken är den starkaste kraften? Gudomlig styrka är inte allt. Låt inte ett misstag förstöra resten av ditt liv!

Så, det var hur jag tolkar budskapen i filmerna. Budkskapen enligt mig. Självklart kan man tolka det på många sätt och det finns hur många olika sätt som helst att säga samma sak. Som ni märker så har väldigt många av filmerna snarlika budskap. Som jag ser det så är kärleken och vänskapen de viktigaste krafterna i Disneys filmer. Jag kan säga många fler budskap i filmerna också, men de jag skrivit är dem jag kommit att tänka på först och som jag tror är viktigast. Jag stannar nog vid Hercules. Har visserligen sätt de andra klassikerna, förutom Vilddjuren, dock Rattatouie, men min samling stannar vid Hercules. Dessutom kommer jag inte ihåg så mycket av de övriga, men tror nog att man kan finna en del av budskapen ovan även i dessa, jag är nästan säker på det.








Länge Leva Disneyklassikerna!Tummar ned för Sveriges utsläpp av Disneydvds!Varför inte släppa ut alla Disneyklassiker på dvd på 1 gång? Fler klassiker på 2-disc! 2-discarna som kommit ut, kom hit!
Till toppen
Mr. Stork View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 30-september-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera Mr. Stork Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-november-2007 vid 14:06
Lejonkunen - Att vara modig beyder inte att man söker efter faror.

Glöm inte att skriva på protestlistan mot omdubbningar av Disneyfilmer:

http://www.petitiononline.com/dubbning/petition.html
Till toppen
DisneyLuna View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 19-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 35
inläggsval inläggsval   Citera DisneyLuna Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-november-2007 vid 14:54
OJ! Jag glömde ett jätteviktigt budskap i Aladdin filmen som även framgår i flera andra skådespelarfilmer.
Aladdin (tillägg):
Avbryt aldrig någon som pratar, låt alltid en person tala till punkt. Lyssna alltid! Ha tålamod! Om du inte lyssnar kan du missa något livsavgörande!
 
Här referarar jag till scenen mellan Jasmine och Aladdin då Aladdin försöker tala om hur allting egentligen ligger till. Där kommer jag till ytterligare ett viktigt budskap som är väldigt tydligt i Pinocchio: Tala alltid sanning! Låt inte lögnen gå för långt! eller låt inte lögnen ta över ditt liv m.m
Länge Leva Disneyklassikerna!Tummar ned för Sveriges utsläpp av Disneydvds!Varför inte släppa ut alla Disneyklassiker på dvd på 1 gång? Fler klassiker på 2-disc! 2-discarna som kommit ut, kom hit!
Till toppen
Basil View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 03-augusti-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Basil Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-november-2007 vid 15:02
Jag tycker att många Disneyfilmer handlar om att man inte ska dömma efter utseendet tex Skönheten o Odjuret eller Notre Dame
"Han kan kalla mig Blomma om han vill"
Till toppen
Jago View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 02-januari-2008
Status: Offline
Poäng: 12
inläggsval inläggsval   Citera Jago Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-januari-2008 vid 11:32
I Aladdin så är ju ett budskap kanske att man ska få välja själv med den man vill leva och gifta sig med. Tänker på Jasmines orättvisa liv.
Nu sköter jag mig själv!
Till toppen
Siffran View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 06-januari-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Siffran Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2008 vid 19:23
Postad av Mendez Mendez skrev:

Jag läste på ett gammal Disney forum där några skrev att Robin Hood var rasistisk.

Dom skrev att alla "onda" karaktärer i filmen var afrikanska djur. Och dom goda var djur från Europa.
 
 Det är så löjligt när man gör sånt. Dom letar fel hela tiden.
 
 
Är inte kungen oxå ett lejon?
Till toppen
Siffran View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 06-januari-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Siffran Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2008 vid 19:30
Postad av DisneyLuna DisneyLuna skrev:

Postad av Hannibal Hannibal skrev:

Men är inte Pinoccio mer att man ska lyssna på sitt samvete mest?
 
Jag såg Peter Pan häromdagen och ville bara ta upp igen vilket bra budskap den har! "Behåll alltid barnet inom dig, väx aldrig upp!"
 
 
Jovisst kan Pinocchios budskap vara det också, jag skrev ju o s v, allt beroende på vilket budskap man tolkar är tydligast. Att lyssna till sitt samvete och att ljuga leder dig in i trubbel är väl de tydligaste budskapen. Fast själv tycker jag att ljuga och samvetet hör ihop, så ljuget och näsan är det tydligaste budskapet för mig.
 
Fantasia: Det enda tydliga budskapet finns väl i Trollkarlens lärling med Musse Pigg som även finns med i den moderna versionen, där är budskapet: försök dig inte på saker som du inte förstår, fråga alltid innan du tar något och ta dig inte vatten över huvud o s v
 
Saludos Amigos och Tre Cabarellos har inte jag hittat några budskap i, men om ni hittar några så säg till.
 
 
I Fantasia 2000 tycker jag att valarna för fram ett viktigt budskap,  att "var man än är så finns det någon som bryr sig om än och den kommer leta efter dig om du saknas"  
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2008 vid 20:40
Hur är det med uppföljarna ? Finns det bra budskap i dom ? I Lejonkungen II så har vi ju budskapet Vi Är En.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-november-2008 vid 13:59
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Hur är det med uppföljarna ? Finns det bra budskap i dom ? I Lejonkungen II så har vi ju budskapet Vi Är En.
Och även budskapet: Shakespeares historier kan göras om i alla miljöer och med både djur och människor, killen är tidlös helt enkelt.Wink 
Men skämt å sido så innehåller ju faktiskt just Lejonkungen II rätt många budskap; De och vi finns inte, alla är samma - alltså är alla vi. De vi älskar finns alltid hos oss även om det kanske inte alltid verkar så. Det hjälper inte att fördömma eller bannlysa ett folk, försök leva tillsammans istället, osv, det finns som sagt rätt många.
Just den filmen har ju en rätt intressant och lite ovanlig tolkning av kärleken också, då man menar att kärleken inte är en känsla utan mera utav ett tillstånd - att hitta sitt Upendi. Det är i o försej bara min personliga tolkning.
 
I regel tycker jag väl att uppföljarna har sämre budskap än klassikerna men visst finns det guldkorn bland uppföljarna också på det planet.
 
Angående Aladdin så är budskapet om hur man egentligen mäter rikedom ett av mina personliga favoriter. Pengar och makt gjorde inte Aladdin lycklig, vilket leder oss till slutsatsen att det är vänskapen och kärleken som ger ett rikt liv, inte pengarna.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
MrsDuck View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 16-november-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 31
inläggsval inläggsval   Citera MrsDuck Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-december-2008 vid 16:54
Postad av TangiableArc TangiableArc skrev:

Just "Robin Hood" lät mina föräldrar inte mig se när jag var liten, och jag misstänker att det var för att de tyckte den var för kommunistisk med sitt "ta ifrån de rika och ge till de fattiga"- budskap... själv tyker jag att den är ganska gullig Embarrassed
Oj, läskigt! Shocked Som om barn skulle kunna ta in sådana politiska värderingar av en film. Barn brukar få de värderingar som föräldrarna lär dem under hela uppväxten. Wink
 
Mamma gillade inte Snövit, Törnrosa och Askungen för att ingen av dem är särskilt starka karaktärer, de är alla den stereotypa flickan men jag fick iaf se filmerna. Mamma gillade däremot Den Lilla Sjöjungfrun som visade en starkare sida av kvinnan, Ariel är inte precis den perfekta lilla flickan utan en rebell! Tongue 
Till toppen
lillzum View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 18-juli-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera lillzum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-januari-2009 vid 16:59
Här är vad jag tror om djupa budskap av disney klassiker;

Pocahontas - Var du än kommer ifrån, vilken kultur, eller vem du än är så ska det inte spela någon roll
 
Ringaren i Notre Dame - Döm inte de som är annorlunda på förhand

Skönheten och odjuret - Skönheten finns inom oss
Till toppen
Bellis View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 30-mars-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 21
inläggsval inläggsval   Citera Bellis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-april-2009 vid 19:16
Alice kan ju vara typ "I en galen värld är du själv den enda vettiga."
Till toppen
lillzum View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 18-juli-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera lillzum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-april-2009 vid 07:27
Men hur är det med dumbo, robin hood, svärdet i stened, djungelboken etc.? De gamla filmerna .. vad har de för budskap?
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-augusti-2009 vid 22:57
Det här var en spännande tråd! Tongue
Okej jag ska gör en lista på de filmer som jag tycker har ett viktigt budskap.
 
Skönheten och Odjuret: De flesta har säkert sagt det, så ni får förlåta mig för att jag upprepar mig. Skönheten finns inom oss. Man behöver inte ha muskler eller ett stiligt yttrre för att man ska bli älskad av någon. Bara man är snäll och vänlig, så går kärleken som en dans.Smile
 
Ringaren i Notre Dame: Hmmmm.Confused Egentligen tycker jag denna film påminner om ovanstående. Att det är insidan  som räknas. För Quasimodo är verkligen godhjärtad! WinkSedan ska man akta sig för att döma folk innan man lär känna dem.
 
Pocahontas: Jag skulle vilja säga att det finns tre budskap i denna vackra film! Bara för att man har olika färg på kinden, är man lika värd! Man ska även lyssna med hjärtat. Sedan ska man gå sin egen väg. Det är aldrig bra att följa strömmen exakt hela tiden.
 
Lady och Lufsen: Tja...här tycker jag att budskapet är att kärleken inte har några gränser. Jag menar Lady kommer ju från en fin familj, medan Lufsen är herrlös och ständigt jagad av hundfångaren.
 
Mulan: Ja, jag vet inte om jag är ute och cyklar, men jag tycker budskapet lyder så här: "Lär känna dig själv!" Det passar ju bra. Man kan inte lura sig själv genom att bära en mask. Vilket hon gör i början.
 
Ja det var min lista.Smile
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Ändrad av Tinsan-girl - 29-augusti-2009 vid 09:12
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 2345>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media