Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Bakgrundsmusiken

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Stefaan View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 07-augusti-2005
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Stefaan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Bakgrundsmusiken
    Postad: 25-augusti-2005 vid 18:14
Jag såg "The fox and the hound" nyss. Den var väll en okej film. Men störde mig på att de va så mycke bakgrundsmusik, nästan genom hela filmen . Sångerna var bra som i dom flesta disneyfilmer.
Men vad tycker ni om bakgrundmusiken i olika filmer?, finns det nån med riktigt bra bakgrundsmusik och sånger?

Jag får nog lägga mina röster på Treasure Planet och The Lionking.
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-augusti-2005 vid 21:40

Ja, det får inte vara FÖR mkt bakgrundsmusik så att man knappt kan höra dialoger etc.

Jag tycker att det är riktigt grymt bra bakgrundsmusik i 'Skönheten och Odjuret'!

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-oktober-2006 vid 14:54
bakgrundsmusiken i Hitta Nemo är mycket bra. (Komponerad av Thomas Newman)
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-oktober-2006 vid 21:13

Bakgrundsmusiken i Lejonkungen är riktigt bra. Man pratar ju ofta om Disneylåtarna, men det är ofta som bakgrundslåtarna glöms bort.

Till toppen
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-oktober-2006 vid 21:31
Jadu, själv tycker jag att musiken är väldigt viktig och ju mer musik det är, desto bättre. Visst, det ska inte vara musik rakt igenom men den ska ändå ge liv åt filmen för saknas musik så blir inte spänningen lika bra. Det är vad jag tycker.
 
Jag har ingen speciell favoritfilm. Bambi filmerna har bra musik tycker jag och skönheten och odjuret är bra också. Men i stort sett alla disneyfilmer har bra musikteman.
MVH
   //Håkan
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-oktober-2006 vid 12:19
uj all bakgrundsmusik är väl egentligen nice Wink men jag vet att jag gillar musiken till skönheten o odjuret samt den lilla sjöjungfrun inte så konstigt då de ju är ashman o menken ( orkar inte bry mig om jag stavat fel!) som gjort musiken och de ä ju bara bäst !!
Love will be your guide
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-oktober-2006 vid 18:08
Jag är en sån tråkig person som inte märker bakgrundsmusiken nämnvärt om den inte är katastrofalt dålig. Kan inte påminna mig att någon av Disneyfilmerna har påverkat mig på det sättet, så jag antar att det betyder att jag tycker all bakgrundsmusik är bra då. Följdaktligen har jag heller ingen favorit. Wink Däremot kan jag tycka att där är skillnad på bakgrundsmusiken då och nu. Förr var det mer att musiken nästan "visade" vad som hände i filmen, som i kortfilmerna, när nån tex trippade fram så hördes det även på musiken. (Är det nån som fattar vad jag menar..? Embarrassed)  Sånt hörs inte så mycket i de modernare filmerna, så egentligen tycker jag det är lite knepigt att jämföra dem.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-oktober-2006 vid 14:54
Bakgrundsmusiken i Lejonkungen komponerad av Hans Zimmer är hur bra som helst. Speciellt när Simbas pappa dör ... otroligt vacker. Gillar också musiken i Skönheten & Odjuret.

- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juli-2010 vid 09:27
Bakgrundsmusiken till Tarzan är också mycket fin. Även den till Björnbröder.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juli-2010 vid 11:18
Jag gillar bakgrundsmusiken i Pocahontas. Väldigt vacker.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juli-2010 vid 16:01
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Jag gillar bakgrundsmusiken i Pocahontas. Väldigt vacker.


Håller med dig,musiken till Pocahontas är jättefin.Min favorit är scoret farvell.
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juli-2010 vid 17:35
Jag tycker om bakgrunden i Lejonkungen, framförallt när Mufasa ska rädda Simba i början. Det är så fint när rösten börjar sjunga, det kommer i rätt ögonblick tycker jag. Sedan kan jag inte låta bli att älska bakgrundsmusiken till Prinsessan och Grodan också ... och Tarzan.
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Alexandra View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 31-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 18
inläggsval inläggsval   Citera Alexandra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-augusti-2010 vid 17:14
Mina specifika favoriter gällande bakgrundsmusik är: "Mulan's decision" från Mulan, eftersom den är så speciell men passar så väl in. "Sanctuary!" från Ringaren i Notre Dame, för att den är så pampig och dramatisk. "...To die for" från Lejonkungen, för att den är stämningsfull.  Musiken precis i början av Skönheten och odjuret, i prologen med glasmålningarna, eftersom den är så vacker och sagolik. Den där snutten i Aladdin, den som börjar när mattan lyfter och slutar när Aladdin börjar sjunga "A whole new world", så magisk på något vis. Musiken i Pocahontas som kommer när John Smith hjälper henne upp ur båten och deras händer möts, också magisk, och sist men inte minst den där korta snutten i Prinsessan och grodan, där Naveen och Lawrence ligger på marken och man ser Faciliers skugga avteckna sig ovanför dem, för att den är så olycksbådande, och man riktigt känner hur stämningen förändras.

De Disneyfilmer som har bäst bakgrundsmusik enligt mig är Ringaren i Notre Dame och Lejonkungen. Hm, och Pocahontas också, tycker jag mig minnas.



Ändrad av Alexandra - 08-augusti-2010 vid 17:15
Till toppen
Isabelle1995 View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 03-maj-2009
Status: Offline
Poäng: 7
inläggsval inläggsval   Citera Isabelle1995 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-augusti-2010 vid 22:41
Hans Zimmer och Alan Menken är ju fantastiska!

Älskar bakgrundsmusiken i lejonkungen, pirates of the caribbean och skönheten och odjuret <3
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2010 vid 09:21
Här kommer lite gott och blandat från mina favoriter bland bakgrundsmusik.Smile

Skönheten och Odjuret: Jag gillar all sorts bakgrundsmusik i den, men mest älskar jag musiken de har i sista scenen, då Belle gråter och viskar till Odjuret att hon älskar honom. Behöver jag säga att jag ryser av välbehag? Nej jag tänkte väl det.Smile

Lejonkungen: Musiken då Simbas pappa ligger på marken och är död är bara för galet bra! Den har sorgliga toner och det framkallar en och annan liten tår.Cry Bakgrundsmusiken då Simba tar över Lejonklippan är också mycket bra.

Pocahontas: I alla fall sista scenen då John Smith måste skickas hem. När de vinkar farväl till varandra, blir musiken så underbar!Shocked Kan tyvärr inte beskriva hur jag menar, men den blir...så sorgsen, men ändå lite hoppfull.

Mulan: När hon fattar sitt beslut och kapar av sig håret, blir musiken mer bestämd och man lever sig in i hur hon känner sig.

Den lilla Sjöjungfrun:
När Ariel är nere i Ursulas grotta, blir bakgrundsmusiken väldigt läskig tycker jag. Vet ej hur jag ska beskriva, men den är kuslig på något sätt.

 

Ringaren i Notre Dame: Hmmm...nu har jag mitt dumma nöt låtit filmen ligga på is eftersom jag ska se den med mamma inom en snar framtid så jag har nästan glömt.EmbarrassedShocked Men jag ska försöka.Wink Tja slutscenen då Frollo och Quasimodo konfronteras på kyrktaket, blir bakgrundsmusiken väldigt bra så man sitter och biter naglarna. Musiken som spelas då Frollo bränner ner kvarnen, är väldigt bra.

Tja, det var allt.


Ändrad av Tinsan-girl - 29-augusti-2010 vid 09:26
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-augusti-2010 vid 17:02
Disneyfilmerna har en sak gemensamt, oavsett om filmen håller hög kvalitet eller inte och det är musiken. Jag har inte sett en enda Disneyfilm med musik som inte har fungerat i sammanhanget. Disney har alltid varit noggrann på den fronten. Jag kan dock inte bestämma vilken film som har erbjudet bästa soundet för det finns alltid någon höjdpunkt i alla filmer. En av de mest tårfyllda ögonblicken med musik är Micke och Molle där Änkan lämnar av Micke i skogen, även om hon gör det för hans skull är det ändå sorligt på samma gång.
Ett par andra sorliga ögonblick där musiken har stor betydelse är dels scenen där Dvärgarna sörjer över snövit och den när Dumbo går till sin mamma som är fängslad för att nämna några ögonblick.
Nu ar även de glada sångerna en del att säga till om men det som jag vill få sagt är att musiken har alltid varit av stor betydelse för filmerna och ett stort lyft. 
MVH
   //Håkan
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media