Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Narnia: Häxan och Lejonet

 Svara Svara Sida  <123>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-december-2005 vid 22:03
Den har riktar sig till samma målgrupp som Harry Potter filmerna så varför inte?
Har vi riktig tur så kanske KM gör dubbningen, undrar hur Öjebo låter som Aslan?


Ändrad av Proximus
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-december-2005 vid 15:12
För mig känns det väldigt underligt att Narnia skulle ha med Disney att göra. Det känns verkligen helt främmande, men förmodligen är det inte konstigare än när Disney har tagit sig an något annat litterärt verk, tex Djungelboken eller Mary Poppins. Jag undrar om man gjort en varsam filmbearbetning eller om det är som en helt ny berättelse.
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-december-2005 vid 15:12
Jag såg Tv-serien och som jag minns så tyckte jag den var jättebra   Och filmen som kommer nu verkar ju också vara jättebra  Fast jag håller helt med, jag tycker Aslans röst verkar vara helt fel, jag hade fått för mig att Sean Connery skulle vara hans röst så förstå besvikelsen när det inte var så....
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-december-2005 vid 16:03
En annan som skulle kunna ha varit bra som rösten till Aslan är James Earl Jones, han har ju faktiskt spelat lejon förut (Mufasa).

OFF TOPIC
Sean Connery ska ju spela Vätte i den kommande datoranimerade kortfilmen 'Sir Billi the Vet' från det nystartade produktionsbolaget Billi Producktion. Connery är även producent för denna film.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Leikin View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Leikin Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-december-2005 vid 07:39
Kommer det bli en dubbad verision av den?
Ska se den på julafton, och då ska den tydligen vara på engelska, fast det är meningen man ska skicka dit barnen för o få lugn o ro på förmiddagen :P

Hur är det, brukar dubbade verisioer dröja ett tag, eller kommer dom samtidigt?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-december-2005 vid 08:38
Postad av Leikin Leikin skrev:

Kommer det bli en dubbad verision av den?

Nej, det blir bara engelskt tal och svensk text.

Postad av Leikin Leikin skrev:

Hur är det, brukar dubbade verisioer dröja ett tag, eller kommer dom samtidigt?

Om avsikten är att visa filmen med svenskt tal brukar dubbningen finnas klar från första dagen.


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Leikin View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Leikin Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-december-2005 vid 09:11
ahh.. inte för att det stör mig att den e på engelska, men esultatet blev att jag är den yngsta i vår familjs som ska se den (är 23år)   Skulle åkt med bror och han två döttrar, men den ena var för liten (åldersgränsen e ju 11) och den andra ville inte se när hon inte förstod va dom sa :P  så nu blir det bara jag o pojkvännen som går *le*
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-december-2005 vid 00:35
Så har man då sett den, filmen man längtat så efter.

För att summera kan man väl säga att filmen blev precis så färglad, odramatisk och tom. dålig som man haft på känn att den skulle kunna bli, och det är synd eftersom böckerna är otroligt bra.

Besvikelse är ett bra ord för mitt biobesök, och det beror inte bara på småglinen som envisades med att inte stänga av sina mobiltelefoner, och inte på det enormt dåliga valet av filmmusik. Nej det beror helt enkelt på att man verkligen inte tagit vara på ursprungsmaterialet utan istället försökt "förtrevliga"  detta för att få det mer passande för dagens biopublik. Tråkigt.


Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2005 vid 17:59
Jag har faktikst inte sett filmen än så jag kanske ligger lite efter i den här tråden men måste bara säga nej till det som Daniel skrev "En annan som skulle kunna ha varit bra som rösten till Aslan är James Earl Jones, han har ju faktiskt spelat lejon förut (Mufasa)." Det vore ju helt fel att ta Mufasas röst till Aslan, det skulle inte gå! Man kan inte ta en toppen röst för ett lejon och placera det på en annan, det blir ju bara lejonmix av allt ihopa!
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-januari-2006 vid 16:41
Jag har nu sett Narnia två gånger. Tycker den är jättebra. Vet ni när den släpps på dvd ?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-januari-2006 vid 17:16
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Jag har nu sett Narnia två gånger. Tycker den är jättebra. Vet ni när den släpps på dvd ?


Ja, den släpps den 4 april på DVD i region 1 (USA o Canada) och den 19 april här i Sverige.
Till toppen
Aslan_N View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 11-februari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Aslan_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2006 vid 19:56
bra att den släpps snart för jag har väntat ihäl mej på att den ska släppas men min plastmamma tycker inte den va bra så han vill inte att vi ska köpa den
Till toppen
musse_b View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 14-mars-2006
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera musse_b Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-mars-2006 vid 20:39

svar till aslan_n.  om jenny är en tjej kan väl inte hon vara en kille!! skoja men det var ju sant!!                       



Ändrad av Daniel - 24-mars-2006 vid 21:49
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-mars-2006 vid 20:15
Postad av Leikin Leikin skrev:

Kommer det bli en dubbad verision av den?
För att komplettera Anders M Olssons gamla svar från några månader tillbaka: Nu när filmen släpps på DVD, så kommer den faktiskt att vara dubbad på svenska (utöver originalversionen). Jag vet inte än vilka röster som medverkar (förutom att Andreas Nilsson gör någon roll - vet inte vilken), men dubbningen är som vanligt gjord av Sun Studio.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-mars-2006 vid 08:56
Det är ganska förvånande att den blir dubbad på DVD när den enbart hade engelskt tal på bio. På det hela taget är det sällan man dubbar spelfilmer här i Sverige, till skillnad från länder som Tyskland där man dubbar allt.

Möjligen kan agerandet förklaras med att filmen var 11-årstillåten på bio. Kanske förväntar man sig att filmen ska hitta en yngre publik hemma i folks vardagsrum.
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-mars-2006 vid 09:43
Jag håller med att det är förvånande att filmen släpps i dubbad form på DVD. Vid såna här "barnvänliga familjefilmer" händer det då och då att spelfilmer dubbas, men oftast sker ju det redan till bioreleasen. Det är märkligt att hitta på att enbart släppa en film i originalversion på bio, men dubba den till DVD.
 
Mig veterligen har det aldrig hänt med Disney-filmer förut. Däremot har det förekommit bland andra filmbolag; exempelvis Harry Potter-filmerna har ju råkat ut för exakt samma fenomen (enbart originalversion på bio, men dubbad på video/DVD).
 
Men för all del, personligen tycker jag att Narnia mycket väl kan tänkas passa i dubbad form, under förutsättning att dubbningen håller hög kvalitet (något som ju är mycket viktigare vid spelfilmer än tecknade filmer).
 
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-mars-2006 vid 14:32
Postad av hofverberg hofverberg skrev:

Mig veterligen har det aldrig hänt med Disney-filmer förut. Däremot har det förekommit bland andra filmbolag; exempelvis Harry Potter-filmerna har ju råkat ut för exakt samma fenomen (enbart originalversion på bio, men dubbad på video/DVD).

Det har väl inte hänt på exakt samma sätt tidigare, men det finns ett liknade fall som jag kommer att tänka på. Mary Poppins finns dubbad till svenska på video och DVD, men visades enbart med engelskt tal på bio. I det fallet gjordes dock dubbningen 33 år efter den svenska biopremiären, så det blir inte helt jämförbart.
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-april-2006 vid 09:57
Dvdforum.nu har recenserat den kommande R2-utgåvan.

http://www.dvdforum.nu/?upc=717418070779
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-april-2006 vid 20:55
Jag köpte Narnia i dag på en leksaksaffär i Solna Centrum. Filmen kommer inte ut förän den 19 April. Får butiker sälja filmen tidigare ?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-april-2006 vid 21:16
Leverantörer brukar inte alltför sällan få in filmerna mycket tidigare. Om det är lagligt eller ej vet jag inte, men det kan inte vara så mycket fuss about it så nära inpå releasedatumet...

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 11:35
Vad tycker ni om extramaterialet på dvd utgåvan ?
Till toppen
Mattis View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 17-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Mattis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-maj-2006 vid 17:41
Gillade extramaterialet!Clap Mkt bra grejer på den skivan!Thumbs Up
 
Disney_girl: vad tyckte du själv om det??Question


Ändrad av Mattis - 16-maj-2006 vid 17:45
Till toppen
Crussidull View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 23-maj-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Crussidull Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-maj-2006 vid 13:41
Är det inte så att C.S Lewis (som skrivit böckerna om Narnia) var bra kompis med J.R.R Tolkien (Sagen om ringen)? Smile
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-maj-2006 vid 14:44
Det stämmer! De två författarna har ju en del gemensamt, som de uttänkta kristna influenserna och kärleken till det väldigt väldigt brittiska.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-maj-2006 vid 15:57
Jag tycker att det är mycket bra extramaterial. Intressant att se hur filmen gjordes m.m.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2006 vid 08:59
Kommer det bli en nyutgåva av Narnia i framtiden ?
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2006 vid 18:04
Ja enligt officiella källor inom Buena Vista så kommer det inom kort förutom en enkel disc version även komma  två st special utgåvor (i stort sett identiska men "Der Über collectors edition" innehåller en ryggkliare i form av Aslans huvud) samt en samlingsbox (Ultimate Mega Über Blaster edition, innehållandes "Der Über collectors edition" av samtliga filmer i serien PLUS en extra hemlig bonus - rykten gör gällande att det är antingen en teservis eller att schackspel med samtliga karaktärerna avbildade i skala 1:1!).
Glöm inte var ni hörde det först.
Framtiden ser sannerligen ljus ut för alla Narnia älskare!


Ändrad av Proximus - 19-juni-2006 vid 18:08
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2006 vid 18:30
Åh, vad skulle jag inte göra för att klia baken med Aslans huvud... Man blir ju alldeles lyrisk.

Vad gillar ni bäst med extramaterialet då? Själv har jag inte hunnit kolla igenom det ännu, men det skulle vara bra att veta vad man bör gå på först...

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2006 vid 18:25
Barnens berättelse om inspelningen är intressant. Även dokumentären bakom filmmusiken. Tycker filmen har mycket vacker musik. Kan det vara så att Aslans död på stenbordet är inspirerat av Jesu död på korset ? (undrar bara)
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2006 vid 19:47

Extremt inspirerat av kristendomen. Aslan är ju den uppenbara martyren som tar på sig människornas synder och till och med korsfästes.. men han återuppstår, liksom Jesus. Lejonet används för övrigt väldigt ofta i kristlig symbolik som det dygdiga, modiga, kungliga. I filmen är också en flicka en dotter av Eva, en pojke är en son av Adam.


::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
 Svara Svara Sida  <123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media