Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Tjejhuvudrollerna i "djur"klassikerna?

 Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Tjejhuvudrollerna i "djur"klassikerna?
    Postad: 20-november-2005 vid 23:06

Har ni tänkt på att i klassikerna som handlar om djur är det bara manliga karaktärer som har huvudrollerna. Bernard och bianca, aristocats och lady och lufsen har tjejer som är mycket delaktiga och en del av huvudrollerna. Men i Dumbo, Bambi, saludos amigos, 3 caballeros, pank och fågelfri, pongo och de 101 dalmatinerna, robin hood, filmen om nalle puh, micke och molle, djungelboken, basil mus, oliver och gänget, lejonkungen och björnbröder finns det faktiskt ett överflöd av killar som huvudrollsinnehavare. Jag kan faktiskt inte komma på en enda djurfilm men en eller flera tjejer som enbart de har huvudrollerna. Undra varför det är så?

Jag tycker alla filmer är jättebra, det är bara det att det är lite konstigt. Det finns ju "människo"klassiker med kvinnliga huvudroller som mulan, snövit, törnrosa, den lilla sjöjungfrun, askungen och alice i underlandet...

Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
Lotiel View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 57
inläggsval inläggsval   Citera Lotiel Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2005 vid 12:43
Har aldrig tänkt på det men det stämmer ju. Jag kan inte heller komma på nån film där en djurtjej har huvudrollen. Undrar om det bara är en slump eller om det är medvetet.
"Asante sana, squash banana, we we nugu, mi mi apana."
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2005 vid 15:14
Ja det är det jag också undrar över. Skulle det inte vara lika intressant med två stycken björn systrar eller en liten tjej elefant? Kan det faktiskt vara så att det bara har blivit så?
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-november-2005 vid 22:10

Ariel är väl hälften fisk...i början ialla fall? men nu i Kogänget är det väl. Annars håller jag helt med.

Älskar Pepper Ann!
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-november-2005 vid 23:00

Ja just det i kogänget är det ju tjejer, det har du helt rätt i.

Jag räknade inte Ariel till ett djur, men du har ju rätt i att hon är till häften fisk (eller nåt sjödjur iaf) fast hon har ju människoaniskte och det gör att hon inte räknas till ett djur tycker jag.

Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-december-2005 vid 10:22

Ja, ni har rätt... Det är faktikst ett "överflöd" av "killdjur" i de tecknade filmerna... Fast jag tycker ändå inte att det känns som att det splear någon roll. Det kanske helt enkelt är så att det är lättare att få djur att se manligare ut

Men kossorna i kogänget är ju riktiga "hotbabes" så jag antar att det kompenserar upp lite...

I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-december-2005 vid 19:27
Ariel är en sjöjungfru, ifall det är ett djur eller inte är väll en definierings fråga.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-december-2005 vid 23:18
Jag tror jag msåte säga att hon (ariel) inte är ett djur i alla fall. fast å andra sidan så är ju även människor en sorts djur... Men kort sagt, Ariel är en sjöjungfru, alltså inte djur, inte människa?!!
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-december-2005 vid 19:17

Jag håller med, Ariel räknas inte till ett djur.

Vad smart, det är kanske som du säger att det är lite svårare att göra rollerna kvinnolika.

Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
Icea View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 29-januari-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Icea Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-december-2005 vid 20:29
Sedan är det ju så att de flesta "chief animators" (iaf de som brukar vara det i Disney filmer) är män och det är oftast män som skriver manusen också :)
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2005 vid 23:36

Om ni fick vara med och utveckla en ny djurklassiker (med en tjej i huvudrollen) vad skulle ni då välja för djur? Och vad skulle ni vilja ha för handling?

Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-december-2005 vid 20:10

En igelkott! Jag vet inte varför jag svarade det, men jag bara fick upp en bild av en igelkottflicka med rosa rosett i skallen! Dessutom brukar väl inte igelkottar ha så stora roller i disneyfilmerna (kommer iaf inte på någon igelkott just nu iaf)

filmen skulle kanske kunna handla om ...hmm... *gnuggar geniknölarna* Issi, den lilla igelkotten som blåste bort? Det låter väl ganska så bra?

I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-december-2005 vid 22:45
Haha, ja du det låter fräckt det. Jag skulle nog göra en film om ett litet hästföl..men vad det skulle handla om kommer jag inte på just nu.
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
Disney heart View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 03-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Disney heart Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-december-2005 vid 22:27

Ja, jag skulle tänka mig att göra en film om ett älgföl (eller älgkalv, vad det nu heter)!! "Ungen" skulle kunna heta Rohanne, lite konstigt namn kanske, men i allla fall! :) Filmen kunde handla om, ja Rohanne då, som får lära sig om hur världen fungerar och vilka man ska lita på osv. Och när det blir älgjakt så blir hon nästan skjuten, och så skyndar hon ut ur skogen, där hon bor. Hon kanske då kommer till ett stall och får en idé... Hon ska gömma sig där och låtsas vara en häst.

Eller, jag vet inte. Vad tycker ni??

"Att äta grönt är bra för oss små, öron och fötter blir stora då. Men otäckt är det att tugga på - den sista raden har jag hittat på själv"

Stampe
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-december-2005 vid 10:26
Det låter som en skojjig ide bara de inte blir för lik Bambi...
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-december-2005 vid 00:03

Hmm bra idé, men lite likt Bambi. Det kanske skulle vara så att Rohanne blev föräldralös strax efter födseln och kom till ett stall där hon sedan blir uppfostrad av ett gammal sto. Stoet skulle kunna ha en mamma roll eller kanske något lite häftigare som en mormor roll...

 

Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
Fproffs View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 22-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 88
inläggsval inläggsval   Citera Fproffs Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-december-2005 vid 16:00

Jag skulle göra en film om en fågel som inte ville flyga söderut över vintern. Hela "flocken" lämnar henne och hon börjar utforska världen. När det blir nyårsafton så blir fågeln bränd av en raket. Fågeln svimmar och drömmer att hon blir en människa. I människovärlden träffar hon en kompis, Jake, som hon blir kär i. Han frågar om hon vill bli ihop med honom. Hon vet inte vad hon ska säga. Ska hon berätta att hon är en fågel eller ska hon säga "Ja!" och hoppas på att aldrig vakna ur drömmen...

Det lät väl som ett ganska hyfsat manus eller... nää!

"Bonjour, mademoiselle!"
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-december-2005 vid 22:42
Jo, jag tyckte det lät jättebra!  Hur kom du på den idén? Hur tycker du att det ska fortsätta, ska hon fortsätta drömma eller ska hon vakna, och vad ska hända då? Hon skulle ju kunna vakna och sedan träffa en fågel som har drag som är väldigt lika en viss person
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
Fproffs View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 22-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 88
inläggsval inläggsval   Citera Fproffs Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-januari-2006 vid 16:37

JA... smart!

Hon ska gå över på ett övergångsställe när hon blir överkörd av en bil. Hon vaknar och träffar en fågel som är otroligt lik Jake som hon är/var kär i. Han heter Brang. Filmen kan ju sluta med att de sitter på en elledning och hånglar/håller om varandra...

Filmen's namn: "Downtown Bird" (Storstads fågel)

Undrar om det kan bli en uppföljare på den...

Hanna, jag har ingen aning om hur jag fick den idén...



Ändrad av Fproffs
"Bonjour, mademoiselle!"
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2006 vid 13:20

Men den är väldigt bra iaf  Jag tror att den skulle kunna slå igenom.

Om den skulle bli en uppföljare så måste den sticka ut och inte vara som de flesta andra. Det skulle tex handla om att Brang och hans tjej ska adoptera eller så har redan tjej fågeln ett barn med Brang, men de har ingen kontakt och sedan bestämmer sig barnet för att leta upp sin pappa... eller nåt

Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
*Timon* View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 05-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera *Timon* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2006 vid 20:34
 Att komma på ett ny story är jättesvårt! Men den tidigare nämnda berättelsen om den lilla fågeln låter som en god idé att utveckla. Kanske att sälja till Disney sen? ;)
"-Vad är det här? Pumbaa, du sitter på fjärren!
- Åh, jag trodde det var en kaka." Lejonkungen 3

"- Petade du dig i näsan?
-Nä, men det kliade på insidan!" Lejonkungen 3
Till toppen
Fproffs View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 22-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 88
inläggsval inläggsval   Citera Fproffs Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-februari-2006 vid 19:16

Postad av *Timon* *Timon* skrev:

 Att komma på ett ny story är jättesvårt! Men den tidigare nämnda berättelsen om den lilla fågeln låter som en god idé att utveckla. Kanske att sälja till Disney sen? ;)

HEHEHE! Excellent! Nån som vill köpa...? Skojja! Men det var ju en ganska bra idé det får ni ju helt enkelt erkänna!

"Bonjour, mademoiselle!"
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-februari-2006 vid 22:20
Jag tycker inte att det spelar någon roll om det är tjejer eller killar. Bara filmen e bra så e jag nöjd

Ändrad av Mendez
Till toppen
Draca View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Draca Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-februari-2006 vid 19:48
En liten Jack Russel-hund skulle jag vilja det handlade om, hihi.  Kan bero på att jag har en sån hund.  De hundarna är otroligt gulliga! De bästa som finns!
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-mars-2006 vid 17:12
Men tänk såhär: I filmerna som handlar om människor så är det ju oftast tjejer i huvudrollen och killarna i birollerna (ofta i form av en prins...)! Så det kanske inte är så orättvist i alla fall, djurhuvudpersonerna är killar och människohuvudpersonerna är tjejer!  
Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-mars-2006 vid 19:42

Postad av TangiableArc TangiableArc skrev:

Men tänk såhär: I filmerna som handlar om människor så är det ju oftast tjejer i huvudrollen och killarna i birollerna (ofta i form av en prins...)! Så det kanske inte är så orättvist i alla fall, djurhuvudpersonerna är killar och människohuvudpersonerna är tjejer!  

Det kan du ha rätt i

Älskar Pepper Ann!
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-mars-2006 vid 20:19
Taran och den magiska kitteln, pinocchio, peter pan, svärdet i stenen, aladdin, herkules, ringaren i notre dame, tarzan, kejsarens nya stil, atlantis, skattkammarplaneten..det kallar jag rätt många killar som har människo huvudroller. Eller?
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
Vitani View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 06-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Vitani Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-mars-2006 vid 09:34

Det skulle handla om en mycket vacker häst, men som redan när den var 1 dag blir "mobbad" av de andra fölen. Dom har mkt kända och vackra pappor medans hans pappa är en vildhäst. Varje dag drömmer han om att få komma ut och bli vildhäst. Han är vild mot människor, och vägrar lyda. En dag rymmer både han och sin mamma. Men hon blir tillfångatagen igen medan människorna inte får tag på fölet som rymmer till vildmarken. Där träffar han ett busigt sto föl, och dom blir genast bästa vänner. En dag tar hon med honom till flocken där han får träffa sin pappa, som är flockledare. Tillsammans gör dom en plan om att rädda fölets mamma..

 

Hm. Töntigt det blev.

"Det är dags att vi pratar allvar du och jag"
"Inte tror jag att en kroknäbb vet hur man ska va"
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-mars-2006 vid 18:07
Ja Hanna_N, jag sa aldrig att de inte finns, bara att det är vanligare med tjejer bland människorna. Dessutom spelar ju tjejer en lika viktig roll som killarna i vissa av de där filmerna. Esmeralda och Lena till exempel, vad vore filmerna utan dem?  
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-mars-2006 vid 21:52

Postad av TangiableArc TangiableArc skrev:

Men tänk såhär: I filmerna som handlar om människor så är det ju oftast tjejer i huvudrollen 

Ne faktum är att det är 7 stycken filmer med tjejer som ensam huvudroll, 9 om man räknar med lilo och stitch och skönheten och odjuret. Killar som huvudrollsinnehavare är som sagt 11.

Postad av TangiableArc TangiableArc skrev:

Ja Hanna_N, jag sa aldrig att de inte finns, bara att det är vanligare med tjejer bland människorna. Dessutom spelar ju tjejer en lika viktig roll som killarna i vissa av de där filmerna. Esmeralda och Lena till exempel, vad vore filmerna utan dem?  

Ja, jag vet mycket väl att de är viktiga för filmerna, annars vore de ju inte med eller hur? Men vi pratade faktiskt om huvudrollsinnehavare.

Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media