Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Sängknoppar och Kvastskaft

Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Fproffs View Drop Down
Animatör
Animatör

var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 88
inläggsval inläggsval   Citera Fproffs Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Sängknoppar och Kvastskaft
    Postad: 22-december-2005 vid 16:30

Jag älskar verkligen denhär filmen!

Mamma och Pappa köpte den när jag var liten.

Sedan dess har jag typ sett den fyra gånger om året!

HEHE! Men iaf är det någon som vet om den finns att köpa med svenskt tal åt mina småsyskon och kusiner...?

Jättetacksam! Hoppas på svar innan jul...!

"Treguna...Makojdis...Trikodum...Satis...Dee!"

"Bonjour, mademoiselle!"
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-december-2005 vid 19:58
Sängknoppar och kvastskaft har aldrig dubbats till svenska. Den har inte heller getts ut på DVD i Sverige. Den senaste svenska utgåvan (med engelskt tal och svensk text) är en VHS-utgåva från 1992.

DVD-utgåvor med engelskt tal och text finns i UK och USA.
Till toppen
Fproffs View Drop Down
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera Fproffs Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-december-2005 vid 21:48
Okej, tack i alla fall...
"Bonjour, mademoiselle!"
Till toppen
Fproffs View Drop Down
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera Fproffs Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-december-2005 vid 13:25
Men vad tycker ni alla andra om Sängknoppar och kvastskaft?
"Bonjour, mademoiselle!"
Till toppen
Mattis View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Mattis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-december-2005 vid 14:27
Väldigt bra! Älskade den även när jag var mindre fastän jag kanske inte föstod allt när jag inte hängde med och läsa...
Till toppen
LennieLennoxN View Drop Down
Nykomling
Nykomling

var: Sweden
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera LennieLennoxN Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juli-2006 vid 18:01
Det enda ja vet om den filmen är att den för många år sedan 1-2ggr på tv3 och då var den antingen på svenska eller så på engelska med svensk tex.

Letar själv innerligt efter den

Mvh Lennie"Lennox"Nilsson från älmhult i Småland     
Till toppen
Fproffs View Drop Down
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera Fproffs Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-oktober-2006 vid 20:01
Jag har den från -92. Mamma och Pappa köpte...
LennieLennoxN, prova tradera, amazon etc.
"Bonjour, mademoiselle!"
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2006 vid 15:45
Vi fick se den på en engelska lektion i gymnasiet...egentligen var man väl för gammal då för att riktigt uppskatta den kanske, men rolig var den ju helt klart! Big%20smile
Har inte sett den sedan dess...
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2007 vid 19:22

Om man växte upp på landet på 70-talet så fick man nöja sig med att få filmerna genom serietidningen Walt Disney´s Klassiker, eller via de fyra tjocka böckerna (grön, blå, röd & orange) Disneyland.

Sängknoppar och kvastskaft har jag som serietidning.
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2007 vid 16:45

Är det någon som har en aning om Sängknoppar och Kvastskaft kommer komma på DVD nån gång? då menar jag med svensk text. För den finns på t.ex. Discshop men det är import. förresten, är det nån som sett den? är den bra?

Till toppen
JungleJulia View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera JungleJulia Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2007 vid 18:37
jga har den på vhs hemma, ja den är riktigt mysig men väldigt lång! Typ 2 timmar eller nåt...
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-augusti-2007 vid 11:28
Jag har inte sett denCry men längtar såååå tills den kommer på DVD i Sverige. För det gör den ju nån gång.
Till toppen
Gurra View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 162
inläggsval inläggsval   Citera Gurra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-augusti-2007 vid 14:20
Förmodligen någon gång
Det värkar vara samma typ som Peter  och draken Elliot.
”Vet du, jag har funnit att det enda sättet att göra de här filmerna på är med animatörer. Det går liksom inte att göra dem med räkenskapsförare och revisor.”
Walt Disney, 1901-1966
Till toppen
Patsa View Drop Down
Springschas
Springschas

Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera Patsa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-november-2007 vid 17:52
Imorgon släpps den svenska utgåvan på DVD. Undrar dock över speltiden, som anges till 89 minuter. Den brittiska utgåvan är 133 minuter! Hur kan det skilja så mycket?

Ändrad av Patsa - 20-november-2007 vid 17:52
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-november-2007 vid 19:28
Postad av Patsa Patsa skrev:

Imorgon släpps den svenska utgåvan på DVD. Undrar dock över speltiden, som anges till 89 minuter. Den brittiska utgåvan är 133 minuter! Hur kan det skilja så mycket?

Ja, det ska bli mycket intressant att se vilken version vi får här i Sverige. Det förekommer flera olika klippningar. Och den speltid som står på fodralet behöver inte vara rätt. På den brittiska utgåvan står det 94 minuter på omslaget fast filmen i verkligheten är 133 minuter lång.

När filmen hade urpremiär på bio i England var den enligt uppgift nästan 2 1/2 timme lång, och man hade tänkt sig att den skulle bli en minst lika stor succé som Mary Poppins.

Men pga det svala publikmottagandet kortade man filmen. I samband med 1979 års nypremiär kortade man filmen ytterligare och tog bort nästan alla sångerna.

Men 1996 restaurerade man filmen och försökte återställa den till originalskick så långt det var möjligt. Tyvärr saknas det fortfarande scener som man aldrig har lyckats hitta. Och pga luckor i ljudspåret har vissa röster fått fyllas i av andra skådespelare än i originalet.

Den restaurerade versionen är c:a 139 minuter lång i NTSC och c:a 133 minuter lång i PAL.

Ändrad av Anders M Olsson - 20-november-2007 vid 21:49
Till toppen
Patsa View Drop Down
Springschas
Springschas

inläggsval inläggsval   Citera Patsa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-november-2007 vid 23:54
Okej, då hoppas jag att det bara är fråga om ett beklagligt feltryck på det svenska omslaget. Någon som köper den får gärna rapportera här...

Till toppen
Caela View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 94
inläggsval inläggsval   Citera Caela Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 14:35
Är jag hemskt utanför om jag aldrig har sett filmen?Ermm
Jag håller inte alls med honom. Hur kan en värld som skapat så underbara ting, vara ond?
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 16:00
Den svenska DVD-utgåvan har en speltid på 112 minuter 21 sekunder. Dvs i stort sett samma som 1992 års VHS-utgåva (angiven till 112 minuter 18 sekunder).

Det är alltså inte den restaurerade versionen vi har fått på DVD, men den är inte så illa stympad som 1979 års bio-utgåva.

Det som står på baksidan av fodralet (89 minuter) är helt fel.

Ändrad av Anders M Olsson - 21-november-2007 vid 16:08
Till toppen
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 103
inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-november-2007 vid 13:00
Har någon köpt filmen ännu?
Älska Disney
Till toppen
Patsa View Drop Down
Springschas
Springschas

inläggsval inläggsval   Citera Patsa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-november-2007 vid 21:30
Jag beställde den engelska utgåvan (den sista Discshop hade i lager). Den kostade bara 10kr mer än den svenska och jag vill ju ha den längsta versionen. Har dock aldrig sett filmen förut så jag vet inte om den är bra... Big%20smile
Till toppen
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 103
inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2007 vid 08:27
Har den kommir ut i Sverige än? :O Jag har inte hittat den än.
Älska Disney
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2007 vid 12:09
Postad av Mikka Mikka skrev:

Har den kommir ut i Sverige än? :O Jag har inte hittat den än.
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
Egd som fan View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

var: Mora
Poäng: 246
inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-november-2007 vid 21:45
Postad av Caela Caela skrev:

Är jag hemskt utanför om jag aldrig har sett filmen?Ermm
Det tycker jag inte. Men å andra sidan skulle jag vara det också i så fall. För jag har inte heller sett denEmbarrassed.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media