Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Ringaren i Notre Dame

 Svara Svara Sida  <1 23456 9>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-januari-2007 vid 21:34
Filmversionen från 1939 med bl.a. Maureen O'Hara, Charles Laughton och Sir Cedric Hardwicke är mycket bra och sevärd.  Smile
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-januari-2007 vid 00:42
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Alltså av Disney tecknade? Det låter intressant.Big%20smile Har hört om en del spelfilmer redan innan, men det är ju gamla filmer som säkert har dåliga effekter och sådant. Fast jag har ju inte sett dom så ska ju inte uttala mej.
 
Ja, av Disneys tecknade. Läste någonstans att Alan Menken hade jobbat med mer musik för den filmen (tror det var på Disneys Broadwaysida, någonstans). Vi får väl se :P
 
Har sett någon spelfilm från 1997 tror jag, med Selma Hayek och Richard Harris. Det var väl inte den bästa filmen jag sett, om man säger så, hehe. Minns inte så mycket av den i och för sig.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2007 vid 10:29
Det skulle verkligen vara intressant att se en spelfilm på Ringaren i Notre Dame, av Disney dessutom. Finns det alltså spelfilmer från så sent som 1997? Jag trodde dom var äldre.
Är inte den rätt svår att få tag i ErikaJansson? Jag menar eftersom den är så gammal? Annars skulle det ju vara väldigt kul att se den, eftersom du dessutom säger att den är mycket bra och sevärd.
Ni som har sett spelfilmer av Ringaren, följer dom boken helt och hållet?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2007 vid 11:07
Bara lilla jag: Den finns utgiven på dvd och kan köpas bl.a. på Discshop. Jag tror att den går att hyra också från bibliotek, hyrvideobutiker osv.
 
Av alla spelfilmsverioner har jag bara sett 1939 års spelfilmsversion och den är inte helt och hållet trogen boken.   
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-februari-2007 vid 17:16
Då får jag kolla lite efter den. Den borde väl kanske finnas till relativt billigt pris? Beroende på hur känd den är i och försej. Okej, vad är skillnaderna från filmen och boken i den spelfilmsversionen då?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 23:29
Minns så väl en affisch i en spårvagnskur här i Göteborg, när filmen precis hade haft biopremiär, som föreställde Quasimodo när han precis blivit krönt till kung med texten "Bättre än Lejonkungen!" som utdrag från någon recension. Skulle gärna vilja veta om det var nån svensk tidning eller nåt som kommit med den åsikten, men det verkar vara omöjligt att hitta :P Men jag minns det väldigt väl, det är väl mitt främsta minne från tiden omkring premiären, innan jag såg filmen.
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-februari-2007 vid 02:05
"Bättre än Lejonkungen!" Så sant som det var sagt. 
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-februari-2007 vid 11:21
Jag minns att innan jag ens sett filmen så tog en kompis föräldrar med mig till ett "Ringaren-i-Notre-Dame"-jippo som var ett stillastående tåg som var täckt av bilder från filmen, och inuti var det fick man gå igenom snurrande tunnlar och höra filmmusik och träffa på gycklare och hela grejen!

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-februari-2007 vid 18:02
Ah! Det minns jag med! Minns bäst en vagn där man gick med stora klockor på varje sida. Välgjort!
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-februari-2007 vid 21:05
Ja! Klockorna minns jag också! Fast jag minns inte vilka jag var där med, eller hur vi kom dit... men klockorna och speglarna, de minns man.. Wacko

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-februari-2007 vid 22:22
Vi kom förmodligen dit med spårvagn Wink (var ju på centralstationen). Minns att jag tyckte hela grejen med filmen var läskig, och särskilt att gå genom tåget (hade hört av min mormor att filmen förmodligen kunde vara otäck för barn, och det var den i sanning!). Men det var kul med, såklart. Börjar bli dags att se den...hade velat se om den på bio, precis som många andra Disneyfilmer. Hade vart kul om man hade kunnat se någon av premiärerna i USA, dom var väl rätt storslagna på den tiden? Vissa visades väl utomhus på jätteskärmar, och Ringaren i Notre Dame inleddes av någon slags parad, om jag inte minns fel. Synd att jag inte lyckas hitta några svenska biorecensioner av filmerna från 90-talet. Hade vart ruskigt intressant. Som sagt ;)
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-februari-2007 vid 12:25
Att Ringaren är bättre än Lejonkungen håller jag helt med om. Några filmrecensioner kommer jag inte ihåg, men jag vet att jag läste om Ringaren i tidningen. Kritikerna tyckte inte att en film om ett "monster" var en lämplig barnfilm....
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-februari-2007 vid 15:34
Men det håller jag med om ("en film som handlar om ett monster" är väl lite av en missuppfattning i och för sig). Tycker inte den lämpar sej för barn över huvud taget.
Dags att se den snart igen, känns det som.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-mars-2007 vid 19:39
Jag kan tycka att Lejonkungen och Ringaren i Notre Dame skiljer sig en hel del från varandra och är egentligen inte riktigt samma slags film (om ni förstår hur jag tänker). RiND är så mycket seriösare och hemskare än Lejonkungen. Innan jag tänker efter på frågan om RiND är bättre än Lejonkungen skulle jag säga att de är ungefär på samma nivå. Men när jag tänker efter, går igenom musiken, karaktärerna, historien osv, så finner jag svaret att Ringaren faktiskt är bättre än Lejonkungen!
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-mars-2007 vid 22:00
Om man bortser från att Lejonkungen är en familjefilm och RiND mindre lämpad för yngre familjemedlemmar, så tycker jag att Lejonkungen slår den sistnämnda med hästlängder, på grund av sin orginialitet och teckning. Musiken i RiND är alldeles för kyrklig för mig, och det blir det nästan provocerande ibland...

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-mars-2007 vid 22:38
Tycker Ringaren i Notre Dame är en mycket välgjord film, en av Disneys mest välgjorda på nåt skumt sätt. Ibland när jag ser den funderar jag över om den kanske, på nåt vänster, är det bästa Disney gjort. Jag kan förstå att vissa tycker det. Själv tycker jag dock inte det i slutändan, och för att fortsätta jämföra den med Lejonkungen tycker jag Lejonkungen vinner ordentligt. Den är verkligen också extremt välgjord. Tycker båda är mycket bra, men Lejonkungen ligger högre upp på skalan. Däremot tycker jag Ringaren är den mest välanimerade av alla Disneyklassiker.
Till toppen
SkylarkDiamond View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 18-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera SkylarkDiamond Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-mars-2007 vid 21:54
En av mina favoriter genom tiderna. Tycker den är vackert gotisk, brutal, har vacker musik och ett bra budskap. Claud Frollo är, tillsammans med Den Hornkrönte i Taran och den magiska kitteln, en av Disneys mest läskiga och onda skurkar. På tal om det - när filmen hade premiär i Sverige på bio bestämde jag mig för att läsa boken av Victor Hugo medan jag väntade på premiären
 OBS NU FÖLJER EN BOKSPOILER SPOILER SPOILER
 (i vilken alla dör utom Phoebus på ett rätt brutalt och bisarrt sätt),
SPOILER SPOILER
så filmen har blivit ganska barnanpassad ändå. 
 
 


Ändrad av Proximus - 20-mars-2007 vid 00:00
Till toppen
SkylarkDiamond View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 18-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera SkylarkDiamond Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-mars-2007 vid 22:01
Postad av Silver Silver skrev:

Om man bortser från att Lejonkungen är en familjefilm och RiND mindre lämpad för yngre familjemedlemmar, så tycker jag att Lejonkungen slår den sistnämnda med hästlängder, på grund av sin orginialitet och teckning. Musiken i RiND är alldeles för kyrklig för mig, och det blir det nästan provocerande ibland...
 
Det är meningen att musiken ska vara kyrklig för att öka den autentiska atmosfären.. Halva filmen bygger ju på medeltidens feodala samhälle i vilken den gotiska kyrkan stod i centrum för ett samhälle med en nästan fanatisk, religiös tro. Dessutom så är det mest kyrkligt när Frollo är med i bilden, kyrkans maktgalning som endast tänker på synd och förtappelse. När t ex zigenarna eller stenfigurerna sjunger så är det folkligt med fransk dragspelsmusik, etc. Esmeraldas sång är en vacker kontrast som visar att zigenarna har samma Gud som det övriga folket, men som ändå lämnas utanför gemenskapet, men kan söka en fristad i kyrkan där alla är välkomna.
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2007 vid 04:15
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Okej, vad är skillnaderna från filmen och boken i den spelfilmsversionen då?
 
Jag hade totalt glömt bort det här. Förlåt. Embarrassed
 
Jag kommer inte ihåg exakt alla skillnader, men Phoebus dör, Esmeralda och Quasimodo överlever och Gringoire vill jag minnas hade en lite större roll i filmen (och han var yngre än sin motsvarighet i boken). Det var nog fler skillnader, men dessa var de jag kunde på komma på just nu.
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-april-2007 vid 20:58
Jag tyckte att Lejonkungen var läskig också när jag var liten. Jag drömde mardrömmar om elefantkyrkogården och hyernorna som marscherade. Bara för att det är söta djur med i en film så blir den ju inte automatiskt barnvänlig... tycker jag iaf Dead
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-april-2007 vid 00:40
Det är sant, men överlag tycker jag Lejonkungen är bra mycket barnvänligare än Ringaren. Men ok, Lejonkungen kanske också kan vara lite skrämmande på sina ställen, även om jag själv hade problem med Ringaren i flera år.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 17:50
Lejonkungen läskigare än RiND?
Nixpix.
Håller med Hades, det var först på senare år som jag lyckades se RiND utan några besvär.
RiND är otroligt vacker och som någon sa, välgjord, älskar scenerna dels när Quasimodo springer omkring "dansar" i Notre Dame och sjunger "Solsken" (Tror jag) Och den scenen när han lyfter upp Esmeralda och ropar "fristad!"
Dessutom så är RiND en av få filmer där huvudkarktären inte får kvinnan, vilket passar ytterst bra in.
 
Thumbs%20Up För RiND!
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-april-2007 vid 18:29

Jag har kommit fram till att det som gör att Ringaren inte får mer än 4/5 är att handlingen...inte stressas fram direkt, men det går ganska fort. Tyckte, senast jag såg den, att från scenen där Quasimodo och Esmeralda träffas och pratar för första gången, och framåt, går allting väldigt snabbt. Scenerna tar slut väldigt fort. Det kanske inte är sant, men jag tyckte det kändes så.

Sen har vi stenfigurernas sångnummer. Som figurer är de bra (även om de inte är särskilt välutvecklade i jämförelse med andra sidekicks som Anden eller Lumiére och Clocksworth) eftersom de lättar upp stämningen titt som tätt, vilket historien verkligen behöver. Sången är också bra, lite avbrott från allt det "dystra" men jag tycker man skulle hoppat över pokerbordet och frisörscenen. Tycker inte det passar in med så pass moderna prylar mitt i allt. Att alla andra statyer knäpper med fingrarna i slutet är kanon däremot Tongue

Sen har jag funderat på om man kanske skulle låtit Esmeralda dö i slutet, för att i alla fall likna originalet lite mer, men det hade kanske inte funkat så bra ändå. Det hade kanske blivit för sorgligt, mer i stil med Lejonkungen än Pocahontas och Tarzan (Kocoum och Kerchak var inga huvudkaraktärer direkt även om jag första gången tyckte Tarzan var bra sorglig) men å andra sidan kanske filmen hade blivit ännu mer hyllad än den blev om Esmeralda hade dött. Svårt det där. Tycker slutet är bra men filmen kanske hade känt ännu "starkare" om någon, inte bara Frollo, dött. Men jag är nöjd med slutet som sagt, det sista är bara en tanke.
Vad tror ni?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-april-2007 vid 19:01
Postad av SkylarkDiamond SkylarkDiamond skrev:

Postad av Silver Silver skrev:

Musiken i RiND är alldeles för kyrklig för mig, och det blir det nästan provocerande ibland...
 
Det är meningen att musiken ska vara kyrklig för att öka den autentiska atmosfären.. Halva filmen bygger ju på medeltidens feodala samhälle i vilken den gotiska kyrkan stod i centrum för ett samhälle med en nästan fanatisk, religiös tro. Dessutom så är det mest kyrkligt när Frollo är med i bilden, kyrkans maktgalning som endast tänker på synd och förtappelse. När t ex zigenarna eller stenfigurerna sjunger så är det folkligt med fransk dragspelsmusik, etc. Esmeraldas sång är en vacker kontrast som visar att zigenarna har samma Gud som det övriga folket, men som ändå lämnas utanför gemenskapet, men kan söka en fristad i kyrkan där alla är välkomna.

Härligt informativt!
Naturligtvis är det synnerligen medvetet som musiken är kyrklig, något annat alternativ hade ju knappast funnits! Med mitt inlägg menade jag att jag personligen blir lite provocerad av det "kyrkliga" och att jag föredrog de afrikanska beatsen i Lejonkungen. Amen! Wink 

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-april-2007 vid 11:55
Postad av Hades Hades skrev:

 
Sen har jag funderat på om man kanske skulle låtit Esmeralda dö i slutet, för att i alla fall likna originalet lite mer, men det hade kanske inte funkat så bra ändå. Det hade kanske blivit för sorgligt, mer i stil med Lejonkungen än Pocahontas och Tarzan (Kocoum och Kerchak var inga huvudkaraktärer direkt även om jag första gången tyckte Tarzan var bra sorglig) men å andra sidan kanske filmen hade blivit ännu mer hyllad än den blev om Esmeralda hade dött. Svårt det där. Tycker slutet är bra men filmen kanske hade känt ännu "starkare" om någon, inte bara Frollo, dött. Men jag är nöjd med slutet som sagt, det sista är bara en tanke.
Vad tror ni?
 
En väldigt bra idé. Det skulle absolut kunnat funka att Esmeralda dog. Men eftersom detta är en barnfilm så är svaret nej. Jag tror inte den hade funkat som barnfilm om Esmeralda dog, och det är tyvärr ett faktum att den ses som just barnfilm. Vilket är lite fel tycker jag men så är det ju tyvärr med de flesta disney-filmer. Tillbaks till saken. Det hade funkat rent story-mässigt. Esmeralda skulle absolut kunnat dött. Fast frågan är då om man hade föredragit att hon dog när Quasimodo tror att hon dör eller om Frollo skulle ha dödat henne senare (eller om hon dött på annat vis?). Som sagt, intressant idé, väldigt bra. Men jag tror inte det hade funkat med tanke på vilken publik filmen riktar sig till.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-april-2007 vid 16:23
Sockerpajen: Jag påstod aldrig att jag tyckte Lejonkungen var läskigare än RiND. Jag bara påpekade att den kanske inte heller direkt sällar sig till de mest barnvänliga Disneyfilmernas skara. I vuxen ålder är RiND min klara favorit, alla kategorier.  Lejonkungen är också bra, men... barndomens mardrömmar satte sina spår ;)
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-maj-2007 vid 09:40
Haha, okej jag missförstod dig TangiableArc LOL
Håller med om att Lejonkungen också var ganska läskig som liten....
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-maj-2007 vid 20:27
En sak, som jag inte direkt tänkt på innan, är att skurken faktiskt sjunger ledmotivet i denna film (det kan man väl ändå kalla det?). Det hör inte till vanligheterna precis. Dessutom känns det som att skurken får mer utrymme än vanligt i den här filmen. Det är bra, Frollo är intressant.
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-maj-2007 vid 14:12
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

En väldigt bra idé. Det skulle absolut kunnat funka att Esmeralda dog. Men eftersom detta är en barnfilm så är svaret nej. Jag tror inte den hade funkat som barnfilm om Esmeralda dog, och det är tyvärr ett faktum att den ses som just barnfilm. Vilket är lite fel tycker jag men så är det ju tyvärr med de flesta disney-filmer. Tillbaks till saken. Det hade funkat rent story-mässigt. Esmeralda skulle absolut kunnat dött. Fast frågan är då om man hade föredragit att hon dog när Quasimodo tror att hon dör eller om Frollo skulle ha dödat henne senare (eller om hon dött på annat vis?). Som sagt, intressant idé, väldigt bra. Men jag tror inte det hade funkat med tanke på vilken publik filmen riktar sig till.
 
Så sant som det var sagt, hade inte fungerat i en barnfilm. Dock tyckte jag som liten att RiND vad ganska komplicerad och jag tror inte att man förstår den på samma sätt som barn som nu då man är "vuxen" (snart 19 år kan väl ändå betraktas som LITE vuxet iaf?). Jag minns att jag började storlipa direkt jag kom ut ur biografen, men jag låtsades snubbla över trottarkanten så att inte pappa skulle tro att han valt en för farlig film att se med mig.
RiND är, som många sagt, helt klart en av favoriterna nu i äldre stadie, men som barnfilm är den lite väl svår, men fortfarande ändå en höjdare (som alla andra av Disneys kalssiker var/är).
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-maj-2007 vid 14:53

Förstår resonomanget i att denna film lämpar sig för äldre tittare, och håller också med. Men jag tyckte inte själv att den var tråkig eller alldeles för läskig när jag var liten. Fast jag såg kanske rätt mycket när jag var liten när jag tänker efter. Tongue

Det gick ju rykten om att RiND skulle komma i spelfilms version av Disney, någon som hört något mer anågende detta?

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 23456 9>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media