Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Den Lilla Sjöljungfrun - DVD

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
SmilesDisney View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 11-augusti-2005
Status: Offline
Poäng: 26
inläggsval inläggsval   Citera SmilesDisney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Den Lilla Sjöljungfrun - DVD
    Postad: 15-mars-2006 vid 23:54
Hejsan!

Nu när DVDn snart är påväg att släppas i Sverige för första gången.

Är det nån som vet om den också kommer vara klippt?
Och vilken Dubb som den har?
Är det den med Sissel Kyrkjebø?

Eller kommer den dubbas om?

Tacksam för svar!

//SmilesDisney


Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-mars-2006 vid 01:01

Jag har besvarat det här mer än en gång förut, men jag kan väl göra det igen... Mest troligt kan ingen ge ett definitivt besked i dagsläget - kanske med undantag av Kirsten Saabye på Disney Character Voices i Köpenhamn, men hon tillhör inte världens mest hjälpsamma och kommunikativa människor...

Men man kan på goda grunder förutsätta att DVD-utgåvan kommer att vara oklippt - helt enkelt eftersom Sverige nästan alltid delar upplaga/mastring med Finland och Island, och båda dessa länder har alltid haft filmen oklippt.

Förutsatt att det inte uppstått rättighetsproblem eller dylikt, så skulle jag tro att risken att hela filmen kommer att dubbas om torde vara minimal. Det mest sannolika är nog istället att de tidigare bortklippta scenerna kommer att nydubbas för DVD-utgåvan. Sånt brukar aldrig göras med någon gigantisk budget, så då är risken överhängande att vissa röster skiljer sig åt från resten av filmen. Precis så gjordes med Bernard och Bianca, som lider av samma problem, så just därför verkar det troligt att Disney kommer att göra samma sak med den här.

Till toppen
Ariel_89 View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Ariel_89 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 11:37
angående att lilla sjöjungfrun snart ska komma ut på dvd är helt underbart. men tänk om de har ändrat rösterna? jag ha r nyligen köpt lady och lufsen på dvd och det var inte ricktigt samma röst på tony. det lät konstigt när han sjöng. tänk om de förstör min älskade sjöjungfru. eller låter henne ha samma röst som i serien på disneychanel för den tjejen sjunger falskt!Cry

AdminEdit: Ditt inlägg flyttades


Ändrad av Daniel - 01-juni-2006 vid 12:37
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-juni-2006 vid 12:27

Ariel_89: Det har inte gjorts någon ny dubbning av Lady och Lufsen till DVD-utgåvan, utan DVD:n använder den senaste dubbningen som gjordes av filmen - d.v.s. Doréen Dennings omdubb från 1989 (som också använts på alla VHS-utgåvor och den tidigare DVD-utgåvan). Men du kanske är van vid utdraget i julaftonsprogrammet på TV, eftersom den scenen använder den ursprungliga dubbningen av filmen från 1955 med andra röster.

Som jag skrivit här ovan, och i flera andra trådar, så tror jag risken att Den lilla sjöjungfrun kommer att dubbas om i sin helhet är minimal. Mest troligt kommer den befintliga dubbningen från 1990 att användas, och tilläggsdubbas (kanske med andra röster) under de fåtal minuter av filmen som varit bortklippta i Sverige.
Till toppen
Spidey View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 10-februari-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Spidey Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2006 vid 15:42
Det är nästan skamligt att Sverige inte lägger någon direkt budget på våra gamla klassiker. För Lady & Lufsen är ju inget att annat än kult.

Ändrad av Spidey - 19-juni-2006 vid 15:43
Till toppen
annjoh View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 18-juni-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera annjoh Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-augusti-2006 vid 11:32
Pratas det så mycket under de bortklippta minutrarna då? De är väl från när de simmar undan hajen, när Triron förstör grottan och slutstriden med Ursula? Jag kanske har fattat fel...

/\
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-september-2006 vid 13:29
Kommer det vara 1 eller 2 disc-utgåva? När det är en såpass populär film så tycker man ju att det borde vara 2-disc ...

- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-september-2006 vid 16:56
Postad av *natalie* *natalie* skrev:

Kommer det vara 1 eller 2 disc-utgåva? När det är en såpass populär film så tycker man ju att det borde vara 2-disc ...

Tyvärr blir det endast 1-discutgåva här i Sverige. I USA blir det däremot en dubbeldisc. På senare tid har svenska Buena Vista gått mer och mer över till enkeldiscar. Dubbeldiscar har de numera nästan bara på de riktigt megastora och dagsaktuella filmerna som Narnia och Pirates of the Caribbean.
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-september-2006 vid 20:38
Det får faktiskt till och med jag som inte är något vidare förtjust i "Den lilla sjöjungfrun" säga är konstigt, särskilt hur populär den filmen är här.
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-september-2006 vid 16:47
men nej va trist att det inte blir nån 2 disc då  men så länge dvd innehållet är bra så räcker det egentligen med  1 disc  jag menar hellre en bra 1 disc utgåva än en dålig 2 disc utgåva
 
 
men det känns lite mer lyxigt med en 2 disc iofs....


Ändrad av Saga - 06-september-2006 vid 16:47
Love will be your guide
Till toppen
Blunder View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-september-2006
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Blunder Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-september-2006 vid 15:06
Kommer dom med andra ord krympa ner det som ryms på 2 discar i USA's utgåva till en disc här i Sverige? Kvalitén kommer ju försämras då!  Eller får vi MINDRE extramaterial för att behålla kvalitén? Tar nog personligen första alternativet, för ju mer extramaterial, desto bättre. Det är en av orsakerna till att jag köper filmer på DVD...
Till toppen
SmilesDisney View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 11-augusti-2005
Status: Offline
Poäng: 26
inläggsval inläggsval   Citera SmilesDisney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-september-2006 vid 21:03
Hej igen!

Nu när den snart är här bara 2 måndader kvar, finns det någon befkräftad information om den nu?
Röster eller så?

/SmilesDisney
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-september-2006 vid 07:22
Blunder: Det lär bli mindre extramaterial än i resten av världen - Disney brukar aldrig sänka bitraten alltför mycket. Tråkigt med bara 1 disc, då ju Skandinavien hellre har större behov än andra länder med fler skivor, på grund av det stora antalet ljudspår som tar upp plats.
 
SmilesDisney: Som jag skrev om i den här tråden, så har Disneys svenska produktionschef bekräftat att DVD-utgåvan blir oklippt, och kommer att ha den befintliga svenska dubbningen. Med andra ord, samma röster som tidigare. Enligt honom är DVD:n färdigproducerat, och håller på att pressas/tryckas nu.
 
Till toppen
SkylarkDiamond View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 18-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera SkylarkDiamond Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-mars-2007 vid 21:34
I denna nya DVD-version stör jag mig på att när Ursula "tar" Ariels röst precis innan hon blir förvandlad till människa och man hör hennes sång genljuda - vilket inte sjungs av Sissel utan det är en annan ful röst! :S Kommer inte ihåg om det inträffar även när samma låt spelas - när Erik ser Ursula-Ariel vandra i vattenbrynet sjungandes.. Undrar varför det är så - den scenen är ju ändå med i VHS-versionen också.
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-april-2007 vid 08:42
SkylarkDiamond: Jag är inte säker på vad det beror på, men om man läser den beskrivning av tidigare bortklippta scener som Anders M Olsson postat några gånger, så stämmer den där scenen in på den. Därför gissar jag att den scenen är nedkortad i VHS-versionen, och att hela det sångpartiet därför inte finns med där. Därför går det antagligen inte att ha med Sissels sång under den scenen, och att det därför är enklast att klippa in originalversionens ljud där (eftersom det inte finns några sångtexter, och det därför inte finns något direkt behov av nydubb). Visst hade det blivit bättre att försöka anlita Sissel att sjunga in stycket på nytt, men jag tror inte att någon verkligen vill ta kontakt med en artist och skriva på kontrakt för den korta snutten.
 
Jag har ännu inte jämfört den scenen mellan VHS och DVD närmare, men jag gissar att det är vad som hänt, och att det alltså är den amerikanska originalrösten som vi hör under det nynnandet.
 
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2008 vid 02:55
Jag har funderat på en liten sak som antagligen är lite svårt att svara på men jag ställer frågan och så får jag se sen :)
 
Eftersom att Skönheten och Odjuret ska släppas på DVD hösten 2009 (preliminärt jag vet) det är jue kul för alla som gillar den filmen eller nåtxD men jag menar varför släppte man inte Skönheten och Odjuret hösten 2006 istället för Den Lilla Sjöjungfrun? Givetvis är jag super glad att filmen kom på DVD , men DLS firar jue 20 år jubileum nästa år... och det hade varit mkt mer passande att släppa den då... eller?
 
Men jag är glad att den finns och att jag hann köpa den , men eftersom att DLS 3 kommer iår så blir det jue inte heller något 20 årsjubileum ( och de fårr inte skjuta upp den filmen något mer^^) ialla fall detta är bara någonting ja går runt och funderar på och skulle vara tacksam om någon hade ett svar så jag slapp gå runt och tänka på det ^^,
 
XD
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media