Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Inga fler Klassiker?!

 Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
LindaC View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 23-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera LindaC Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Inga fler Klassiker?!
    Postad: 23-april-2006 vid 15:48
Är det någon mer än jag som hört att det inte blir fler klassiker?!
Dem måste ju vara ritade för hand för att bli kallade Klassiker och det ska väl bara göras datoranimerade nuförtiden...
 
Klassikerna är ju dem som är bäst...
Eller vad tror/tycker ni?
 
May the force be with you.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2006 vid 16:09
Jag har ju hört att de har slutat med handtecknade filmer =(
Men nu kommer de ju och kallar Lilla Kycklingen för en klassiker så det är svårt att säga.
 
Men det är förfärligt att de har sumpat tecknad film.
Till toppen
LindaC View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 23-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera LindaC Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2006 vid 17:54
Dem kan ju inte kalla Lilla kycklingen en Klassiker. Blir så irriterad när de inte håller sånt som har varit... Är man samlare vill man inte ha sådana byten det funkar inte så. Så lilla kycklingen kommer ha ett klassiker märke på ryggen?! Kan inte vara sant....
May the force be with you.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2006 vid 19:29
Både bland publiken och inom Disney tycks det råda delade meningar om vad som gäller. Marknadsföringen är dessutom inte lika över hela världen.

Här i Skandinavien kommer Lilla kycklingen att vara märkt med klassikernummer 45. I England kommer det att stå Classic på omslaget, men ingen ryggnumrering. I USA har man varken numrering eller klassikermärkning. Disney i USA hävdar att den officiella policyn sedan några år tillbaka är att inte längre numrera de animerade filmerna.

Visserligen lade Michael Eisner ner produktionen av handtecknade klassiker. Men med den nya företagsledningen finns det anledning att vara försiktigt optimistisk till att det på sikt kan bli fler stora handtecknade filmer. Redan till nästa år kommer det en delvis animerad film, Enchanted, där de tecknade inslagen är gjorda på traditionellt vis.
 
Till toppen
Taronga View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 24-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Taronga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2006 vid 20:03

klassikerna är ju det allra bästa med disney jag älskar deras filmer, även om det tar lång tid tycker jag ändå att de ska fortsätta... det är ju det som gör disney...

 
jag håller helt med dig jag tycker inte att de ska sluta med klassikerna
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2006 vid 22:00
Jag bryr mig egentligen inte vilket medium en klassiker görs i, även om jag föredrar den handtecknade stilen. Men Walt Disney gillade ju att förändras och prova nya saker så hade han levt idag hade han säkerligen gått i bräschen för dataanimerade filmer. Huvudsaken är väl egentligen att filmen håller hög kvalité, sen är animationsformen en mindre viktig faktor.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
nina View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 15-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 56
inläggsval inläggsval   Citera nina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 11:17
nej vad synd
jag tycker klassikerna är bäst óch det ser bäst ut ocskå
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 18:06
Men hörni, nu blir jag förvirrad - betyder inte "klassiker"-märkningen att filmen bygger på en historisk händelse eller folksaga? Det har väl inget med klassisk tecknarstil att göra egentligen, även om det ju nästan har blivit synonymt eftersom alla klassiker hittills har varit just 2d-animerade? 
 
I vilket fall som helst så är det ju helt skruvat att Lilla Kycklingen blir Klassiker, eftersom den historien är både 3d-animerad och påhittad av Disney. Väl? Att t ex den kommande Rapunzelfilmen märks som klassiker skulle jag inte ha något emot eftersom det är en klassisk saga, och då tycker jag inte att stilen spelar någon roll. Jag saknar själva sagorna och Disney-magin mer än filmformatet, om jag ska vara ärlig.
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 18:14
"Lejonkungen" är ju också en originalhistoria... Liksom "Kejsarens nya stil" och "Björnbröder".

Jag har alltid trott att Klassiker hänvisar till att filmen är gjord av ett visst team av animatörer. Disney har ju haft sina huvudanimatörer och de animatörer som jobbar med uppföljare...
    
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-april-2006 vid 16:12
Kejsarens nya stil bygger ju på historien kejsarens nya kläder även om det är VÄLDIGT löst... Egentligen är det väl bara sensmoralen som är densamma Ermm
 
Och är inte Lejonkungen och Björnbröder sägner från Afrika och nordamerikas ursprungsbefolkningar, precis som Mulan som är en jättekänd legend i Kina men helt okänd för oss innan Disneyfilmen kom?


Ändrad av TangiableArc - 28-april-2006 vid 16:18
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-april-2006 vid 13:05
Tja "Lilla Kycklingen" bygger ju på en barnsaga, så... Frågan är ju bara vad man menar med originalhistoria. Om en film bygger löst på en viss historia men har nästan inga likheter med den i slutändan, borde man inte räkna historien som original då? T.ex. "Kejsarens nya stil", den har ju otroligt få likheter med "Kejsarens nya kläder". Handlingen i filmen har ju Disneyteamet hittat på själva.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-april-2006 vid 15:07
Jag har faktiskt väldigt svårt att se likheterna med Kejsarens nya kläder... filmtiteln - ja. Kejsaren som huvudkaraktär - ja... Men vad mer? Huvudpersonens förvandling - tja... Annars tycker jag nog ändå att det känns mer som en helt ny handling. ALLA existerande filmer har ju referenser från olika saker, om man skall se det på det sättet.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
LindaC View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 23-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera LindaC Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 14:27
Men frågan är...
Är det någon som vet säkert vad det är som kännetecknar en klassiker?
Jag har hört att den ska vara tecknad för han exclusive bakgrunderna... Eller ska den vara byggd på en orginalhistoria???
Det är frågan....
May the force be with you.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 14:33
Är inte en klassiker en film som tecknas av Disneys Main Animation Team?
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
LindaC View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 23-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera LindaC Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 14:48
Jag vet inte men alla kommer med olika bud hela tiden...
Hade varit kul att veta säkert...
May the force be with you.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 15:03
Jag tror det officiella kriteriet är att filmen ska ha animerats av huvudteamet. De är bara de filmerna som har fått ett nummer och räknas in på Klassikerlistan.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 15:30
De filmer som blivit "Klassiker" är animerad högbudgetfilmer som till största del produceras av studion Walt Disneys feature animation (WDFA) i Burbank och Disneys nu nerlagda studio i Florida (t.ex: Mulan och Björnbröder).
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 17:55
Postad av TangiableArc TangiableArc skrev:

 
Och är inte Lejonkungen och Björnbröder sägner från Afrika och nordamerikas ursprungsbefolkningar, precis som Mulan som är en jättekänd legend i Kina men helt okänd för oss innan Disneyfilmen kom?


Berättelsen om Björnbröder har Disney hittat på och Lejonkungen är inspirerad av Shakespeares Hamlet, Bibelns Joseph och Moses, sen är den också inspirerad av Bambi.

Jag lever för staden.
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2006 vid 12:23
Jag håller med om att det är surt att handtecknade filmer inte görs längre. Men på ett sätt tycker jag ändå att det bra, så länge filmerna inte glöms bort. Det är som bra att sluta då filmerna fortfarande är bra. För seriöst: hur många mer stoys kunde göras? Jag skulle vilja påstå att Mulan var den sista bra filmer, men i och med efter 98 så suger ju ALLT.
Visst tycker jag Chicken Little var bra, men jag tycker också att den inte borde ha Disney's namn, för Disney, i mina ögon i alla fall, kommer alltid att vara dom där handtecknade underbara klassikerna som startade 1937.

AdminEdit: Använd inte färgad och fetstilt text i hela meningar.


Ändrad av Daniel - 02-maj-2006 vid 13:29
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2006 vid 17:24

Oooh, herregud, visst finns det bra storys!

Det finns mängder med lysande material. Som jag tidigare nämnt i en egen tråd så borda man göra en tecknad film baserad på den skandinaviska mytologin. Överhuvudtaget så är sägner och sagor perfekta teman - den ryska, hinduiska eller kanske japanska mytologin skulle bli s**tsnygga filmer.

Eller ta vilken berättelse som helst från "Tusen och en natt".
Eller utgå från en färdigskriven bok - ah, som min favorit: "Momo eller kampen om tiden" av Michael Ende. Utbudet är oändligt, det kan bara bli bättre, egentligen.


Ändrad av Silver - 02-maj-2006 vid 17:26

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2006 vid 18:05
Man kan hitta på en story, t ex en piratstory. Eller så tar man och gör en animerad version av Pirates of the Carribbean.
Det skulle kunna vara kulSmile(pirater och sånt, det skulle bli värsta äventyrsfilmen).
Jag lever för staden.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2006 vid 18:07
Jag skulle gärna vilja se en animerad "Eros och Psyche", det är ju en av de finaste historierna som finns (enligt min blygsamma åsikt).

Pirater har de ju egentligen redan gjort, med "Skattkammarplaneten".
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2006 vid 18:10
Men de typ Science Fiction pirater i Skattkammarplaneten. Jag vill se riktiga pirater på hav.
Jag lever för staden.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2006 vid 18:48
Ja, kan de inte göra en film om en kvinnlig kapten som möter en massa vidunder på haven, en kriminell piratversion av Odysseus kvinnliga motsvarighet!
 
Och ja, Tingeling, Eros (även kallad Cupido) och Psyches fantastiska kärlekshistoria! Om Disney inte vill göra om grekisk mytologi igen efter Herkules kan de göra den till en romersk version. Det skulle funka lika bra.
I annat fall kan man göra en "modern" Eros och Psyche, som utspelar sig i en helt annan epok, antingen 1800-talets romanticism med krinoliner och parasoller eller helt enkelt i nutiden. Det skulle vara väldigt roligt.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Spidey View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 10-februari-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Spidey Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2006 vid 18:53
Postad av Taronga Taronga skrev:

klassikerna är ju det allra bästa med disney jag älskar deras filmer, även om det tar lång tid tycker jag ändå att de ska fortsätta... det är ju det som gör disney...

 
jag håller helt med dig jag tycker inte att de ska sluta med klassikerna
 
 
 
Jag tycker det bara vore bra med två till tre disneyklassiker varje årtionde. Bättre än att dryga ut det med alla möjliga sorter, datornanimerade passar ju inte in.
 
Att de sätter klassikermärkning på Lilla Kycklingen är bara fy skam. Det om något är för att jäsa dineys kassa.
 
Isåfall tycker jag de borde införa en ny numrering på ryggararna, denna i silver med alla datoranimerade filmer, men det finns nog olika meningar om detta.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2006 vid 19:01
Postad av Silver Silver skrev:

Om Disney inte vill göra om grekisk mytologi igen efter Herkules kan de göra den till en romersk version. Det skulle funka lika bra. I annat fall kan man göra en "modern" Eros och Psyche, som utspelar sig i en helt annan epok, antingen 1800-talets romanticism med krinoliner och parasoller eller helt enkelt i nutiden. Det skulle vara väldigt roligt.

Eller varför inte i nordisk version? Sagan om Prins Hatt är ju i stort sett samma historia.    
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
LindaC View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 23-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera LindaC Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2006 vid 19:06
Jag håller med dig spidey om att de borde hitta på en nya märkning som alla de datoranimerade kan gå under typ Lilla kycklingen för det är en skam att den hamnar under vanliga klassiker.
Har inte sett den än, den kanske är jätte bra men det är en princip sak....
May the force be with you.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2006 vid 19:10
Postad av Tingeling Tingeling skrev:

Eller varför inte i nordisk version? Sagan om Prins Hatt är ju i stort sett samma historia.    
 
Ja, precis! Prins Hatt. I 80-talsmiljöer.LOL

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2006 vid 19:16
Egentligen, varför är det en skam? Dåliga animerade klassiker har vi ju sett förut, och det var helt i Walts anda att gå över till dataanimerat. Walt gick alltid i bräschen för nya animationsformer och idéer.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Spidey View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 10-februari-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Spidey Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2006 vid 20:01
Ja, men jag tycker i det här fallet att datoranimerade filmer inte ska blanda sig i det hela.
 
Visst har datoranimerade filmer en viss charm, det håller jag med om, men i sin egen klass.
 
Klassiker och datoranimerade filmer hand i hand kan jag inte föreställa mig...
 


Ändrad av Spidey - 02-maj-2006 vid 20:03
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media