Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Rapunzel (tid. Rapunzel Unbraided)

 Svara Svara Sida  123>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Rapunzel (tid. Rapunzel Unbraided)
    Postad: 02-juni-2006 vid 13:13
Jag är så nyfiken på denna film ! Nån mer än jag som är det Tongue Jag gillar den här sagan och tycker verkligen det är kul att disney gör den ( hade ju  så klart föredragit den tecknad så att säga...men men ) undrar om den blir bra alltså historien osv ... har sett lite koncept bilder här på disneyfilmsidan och det ser bra ut iaf Smile
Love will be your guide
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2006 vid 13:47
Det ser spännande ut! En oflätad Rapunzel? De kommr nog vrida på historien så att den känns mer modern och komisk... men det låter ju inte så illa!

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2006 vid 13:50
Ja jag tror oxå det kommer att bli en mindre traditionell rapunzel men det är ok, bättre det än ingen rapunzel alls hehe
Love will be your guide
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2006 vid 22:26
Vad är en oflätad Rapunzel unbrai(n)ded för nåt?  Verkar som om det har funnits ett tag iaf, en smärre tabbe om man missat nåt viktigt... 

Ändrad av Jake - 24-augusti-2006 vid 22:27
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2006 vid 19:58
ja just det hon  har ju en fläta men det ska hon inte ha i denna film då alltså eller...och vad heter filmen egentligen heter den bara rapunzel nu ...*förrvirad*
 
och du Jake menar du att hon är hjärndöd eller...


Ändrad av Saga - 29-augusti-2006 vid 20:02
Love will be your guide
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2006 vid 21:25
Det är alltså en hon med i leken. Men det sade mig tyvärr inget om vad en Rapunzel är för något , ännu mindre en oflätad.

Så man kan säga att jag har två frågor.

-- Vad/vem är en Rapunzel?

-- Och vem är ''Hon''?

Rena thrillern det här =)

Det där med Hjärndöd var kanske bara som ett, kan man kalla det skämt? Lite våldsamt kanske, jag vet ju inte ens vad alltihop handlar om. Men om det är till någon tröst så tar jag tillbaka det jag sa...


Ändrad av Jake - 29-augusti-2006 vid 21:33
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2006 vid 21:45
Rapunzel är en känd saga om en flicka med gigantiskt långa flätor som hon hängde ut genom fönstret till tornet så att killen hennes kunde klättra upp etc, etc.
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2006 vid 22:01
Aha, det var alltså Rapunzel som var ''hon'', allt börjar klarna.

Då förstår jag även vad Silver menade med, En oflätad Rapunzel.
Mrs Rapunzel's pöjkas får väl ta och börja använda hissen i stället som alla andra... =)

Som ett avslut, alltför känd var sagan tydligen inte, vissa har missat den...


Ändrad av Jake - 29-augusti-2006 vid 22:08
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2006 vid 22:11

Där har du en poäng.

Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2006 vid 22:16
I vad då?



Ändrad av Jake - 29-augusti-2006 vid 22:28
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2006 vid 22:30
Att tydligen inte alla kände till Rapunzel.
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2006 vid 22:43
Naä... Men nu är det en mindre i den gruppen människor =). Tror jag. Jag känner till henne, men jag vet inget om henne , får nog ta å läsa boken...
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2006 vid 22:51
Postad av Jake Jake skrev:


Det där med Hjärndöd var kanske bara som ett, kan man kalla det skämt? Lite våldsamt kanske, jag vet ju inte ens vad alltihop handlar om. Men om det är till någon tröst så tar jag tillbaka det jag sa...
 
hehe det där med hjärndöd tycker jag faktiskt var skoj ju
och vem vet de kanske hon är...
 
sen kan jag säga att  jag vet inte nått om henne förrutom att hon har långt hår ( flätat tydligen...) och var fången i ett torn
 
 
hon lär väl bli mer kändis nu i och med denna disney film antar jag men jag vet ju inte hur likt orginallberättelsen de tänker göra filmen så man kanske inte får veta så mycket mer om henne genom disneys film iaf...*blablabla*


Ändrad av Saga - 29-augusti-2006 vid 22:54
Love will be your guide
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2006 vid 16:57
Postad av Saga Saga skrev:

 hehe det där med hjärndöd tycker jag faktiskt var skoj ju
och vem vet de kanske hon är...
 


Nej nej, så får du inte tänka =), fast det bestämmer du ju själv. Jag tror inte hon är det iaf.

Angående hur likt det blir originalberättelsen så tror jag att det inte blir någe problem. Disney har för det mesta alltid följt böckerna som de ska vara.... =)



Ändrad av Jake - 30-augusti-2006 vid 17:42
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-augusti-2006 vid 17:35
Jag sade förrut att jag skulle läsa boken om Rapunzel. Den fanns inte på bibloteket...
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-september-2006 vid 11:40
Postad av Jake Jake skrev:

Jag sade förrut att jag skulle läsa boken om Rapunzel. Den fanns inte på bibloteket...

Rapunzel är inte någon egen bok, utan endast en kort novell i Bröderna Grimms Sagor. Den bör finnas vid de flesta bibliotek.

Om du inte har något emot att läsa sagan på engelska finns den på flera ställen på nätet, bl.a. här:
http://www.pitt.edu/~dash/grimm012a.html
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-september-2006 vid 17:51
Jag uppskattar din engelska länk Anders M Olsson. Men det va just det, jag har hittat sagan nu på svenska . Två böcker med namnen:

''Bröderna Grimms sagor 1.''
och
''Den röda sagoboken.''

Två samlingsböcker med Grimm och andra författare. Har inte hunnit läst sagan då jag låna dom idag...
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-september-2006 vid 18:38
                                     SPOILER VARNING!! Ni borde läsa sagan...

Den var inte så lång precis sagan i boken, men om jag var prinsen skulle väntan och längtan efter henne ta död på mig. För att inte nämna stackars Rapunzel som vid tolv års ålder instängd blir i tornets topp, utan kontakt av annan än häxan. Vem vet hur många år hon sitter där?

vill även tillägga att sagor från 1800-talet är ganska lika varandra när det gäller hur sagor blir upplösta till slutet. Den skadade Prinsen och den vackra fattiga flickan möts, tillsammans med sina bekymmer skapar dom motsatsen, minus minus blir plus, så att säga. Den klassiska kyssen finns för jämnan men här använder man sig rinnande tårar.

Det ska bli intressant och se hur Disney ska bära sig åt för att förlänga en saga som läsligt sett är ganska kort...


Ändrad av Jake - 17-oktober-2006 vid 21:51
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-september-2006 vid 23:04
nu när jag täker efter lite så minns jag att jag såg en spelfilm om rapunzel, men vad jag kommer ihåg så såg jag inte hela för jag tyckte den var otäck av nån  andledning ( de brukar ju vara lite otcäka de där grimmsagorna...) hade iaf nått med prinsen att göra jag tror han slog sig ganska ordentligt...
 
sen har jag sett barbie filmen som handlar om rapunzel oxå , minns inte så mkt av den för den var så trist...
 
en sak jag tänkte på är ju det här med hennes hår hon har tydligen en fläta/flätor i orginall sagan men de ska hon inte ha i disneys film eller...?! tänk om de skulle ha gjort henne till en brunett oxå ist för blondin bara för att få den mer egen lixom, de är kul när disney ändrar sagorna så de blir deras version ist men man vill inte att de blir för stora förändringar men en sån här förändring när de gäller håret skulle inte jag ha nått emot iaf
Love will be your guide
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-oktober-2006 vid 23:28
Jag hoppas bara att de inte gör den för skruvad och komisk utan att de ska våga göra något lite allvarligt och romantiskt igen. Komiken får gärna finnas där i form av en side-kick men i senaste tidens filmer har det varit lite väl mycket rappa kommentarer och lite väl lite romantik för min del. Heart
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-oktober-2006 vid 13:28
nej nej inte för komisk de skulle nog lätt bli fel, rapunzel ska vara en film med/ om romantik men visst nån sidekick som e komiskt som tex Sebastian i den lilla sjöjungfrun eller nått sånt har jag inget emot Wink
Love will be your guide
Till toppen
Tolala View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 17-juni-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Tolala Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-oktober-2006 vid 20:59
Håller med. Tycker att skämten i de senaste filmerna blivit alldeles för vuxna. Kan tänka mig att många barn inte uppfattar de roliga utan bara skrattar för att de äldre gör det. Det är lite synd. Disapprove
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-oktober-2006 vid 13:12
Vad jag vet så uppskattar alla barn jag känner de senare filmerna där humorn trots allt är välidgt riktad till vuxna. Slapsticken brukar ungar gilla, och den brukar ju finnas med. Dreamworks lyckas ju inte alltför sällan med humoringrediernserna, se på succéer som Madagascar och Shrek. Ungarna avgudar dem.

Ändrad av Silver - 18-oktober-2006 vid 13:13

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Tolala View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 17-juni-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Tolala Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-oktober-2006 vid 19:19
jo, det är iof sant... point taken. Smile
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-oktober-2006 vid 21:01
Nu är jag lite förrvirad Confused förrut så stod det att denna film  skulle heta Rapunzel Unbraided enligt magic movies sidan men nu står det att den bara heter Rapunzel samt att den tidigare hade arbetstiteln Rapunzel...
 
Ja jag vet att denna film är under produktion så den kan ju komma att heta nått helt annat än dessa två alternativ, men vad har den haft för arbetsnamn egentligen  och vad är den titeln som gäller just nu Wacko 
( jag antar att den kommer att heta lätt och slätt Rapunzel helt enkelt Wink )
Love will be your guide
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-oktober-2006 vid 22:07
Först hette den Rapunzel, sen Rapunzel Unbraided och nu tycks den vara till baka till bara Rapunzel.

Jag har ändrat Rapunzelsidan nu så du slipper bli förvirrad Big%20smile


Ändrad av Daniel - 23-oktober-2006 vid 22:07
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Leah View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 23-oktober-2006
var: Australia
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera Leah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-oktober-2006 vid 02:05
halla va ar de har jag har inte sett nat om rapunzelConfused
Vart kan jag hittad e?
jag sager bara de pumba, de stinker.
mm...felat.
inte du, Dom! ensamma, Han och hooon.
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-oktober-2006 vid 10:18
Postad av Daniel Daniel skrev:

Först hette den Rapunzel, sen Rapunzel Unbraided och nu tycks den vara till baka till bara Rapunzel.

Jag har ändrat Rapunzelsidan nu så du slipper bli förvirrad Big%20smile
 
Ja men då är jag med Smile Tycker att bara Rapunzel låter bäst, det är ju ändå så orginall sagan  heter plus att det är kort och bra , så hoppas de förblir den titelnTongue 
 
Tackar för "hjälpen" daniel nu är jag inte förrvirad längre Big%20smile
Love will be your guide
Till toppen
Kevlarsoul View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Kevlarsoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2007 vid 14:48

Jag skulle vilja se att dom gör Rapunzel som den verkligen är, typ det där med att prinsen sina ögon utstuckna av törnar, haha, euhm, förlåt..

Hur som helst.

Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2007 vid 17:41

Tja, låter väl inte helt fel. Men i en traditionell disney-film, så är det ungefär lika troligt som att vi skulle få se Snövit gå bärserk med en yxa.

Till toppen
 Svara Svara Sida  123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media