Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Astrid Lindgren- disney?

 Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 02-maj-2006
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Astrid Lindgren- disney?
    Postad: 07-juni-2006 vid 17:39
Tror ni det kommer komma några Astrid Lindgren-disney? Jag menar, med tanke på att de gjorde en HC Andersen, borde de ju kunna ta typ Allra käraste syster eller någon sån där. Vad tror ni?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-juni-2006 vid 19:01
Jag tycker det vore underbart med Lindgrensagor i Disneyversion. Skulle inte Bröderna Lejonhjärta vara lysande?

Fast jag är tveksam till om det faktiskt skulle genomföras. Disney är ett kommersiellt filmbolag, och dagens yngre filmpublik (som Disney inte alltför sällan riktar sig till med sina familjefilmer) kräver ett annat tempo och en annan jargong än vad Lindgrens berättelser bidrar med. Men på ett eller annat sätt borde någon story anammas av Disney, det behöver ju inte vara animerat - en spelfilm skulle ju bli billigare.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-juni-2006 vid 17:41
Nej nej nej nej nej!!! Aldrig!! Det skulle förstöra Astrid Lindgrens sagor som redan filmats! Nej nej nej!! Tänk er en ny Ronja Rövardotter, dessutom skulle det ju inte vara på svenska ens! Nej! Absolut inte! Okej att tex Mio min Mio faktiskt är dubbad till svenska, men det gör inte mej så mycket för jag gillar inte filmen så mycket. Men resten, tex Emil i Lönneberga, på engelska? Med nya skådespelare!? Nej aldrig!
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-juni-2006 vid 19:18
Joo... det är ju cred till Lindgren, hon skulle internationaliseras!

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 02-maj-2006
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juni-2006 vid 22:24
Å andra sidan har det väl redan gjorts engelska Astrid Lindgren- filmer? :p
what's so civil about war anyway?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juni-2006 vid 11:50
Har det? De skulle jag gärna se! Jag känner bara till Pippi Långstrumpserien. Men den är ju bra.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juni-2006 vid 18:23
Vilka filmer då?
 
Men shit, Pippi Långstrump tecknat var ju en katastrof! Den kändes bara larvig och jobbig, sen ska det också medges att jag aldrig har gillat Pippi speciellt mycket, men den tecknade versionen var ju bara för mycket.
 
Jo visst borde hon internationaliseras, men har hon inte redan gjort det till viss del då? Mio min Mio som jag nämnde förut är ju engelsk. Flera skolor (kommer nu inte ihåg i vilket land) har fått sina namn från Astrid Lindgrens figurer. Bröderna Lejonhjärta berättas på barnsjukhus på spridda städer i världen för att barnen som är dödssjuka inte ska frukta döden så mycket. Hennes filmer är dubbade till flera språk, jag har bland annat sett Emil på tyska. Astrid Lindgrens sagor berättas faktiskt inte bara i Sverige.
 
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juni-2006 vid 18:26
Nej... I know, hon är megastor utomlands. Men med hjälp av ett jättebolag som Disney så skulle det bli en ny ruljans på sagorna, för en ny publik så att säga - på gott och ont naturligtvis!! Det negativa skulle ju vara att det blir multikommers, som med Harry Potter, och det är kanske inte vad man vill ha... eller så är det det. Turism till Sverige - bidragande faktor?

Ändrad av Silver - 12-juni-2006 vid 18:26

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juni-2006 vid 18:29
Men om det nu skulle bli så så måste dom ju ändå göra det verkligt bra, alltså riktigt bra, annars bojkottar jag hela saken! Fast ändå, det är nått som brister i mig när jag tänker på typ Tjorven i Saltkråkan som tecknad.
 
Men okej, du har övertalat mig till att inte vara totalt helt extremt jätte mycket emot ideén. Wink
 
 
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juni-2006 vid 20:42
Att inte vara totalt helt extremt jätte mycket mot en idé låter ju riktigt sympatiskt. Lovely!

En tecknad Tjorven... hm... med Disneys trots allt kvalitativa animering så skulle det nog inte vara någonting att oroa sig för Cool

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2006 vid 13:49
Joo men jag är väldigt sympatisk av mig i den här frågan Wink
 
Joo det är klart att disney tecknar bra och så, ingen nyhet precis, men ändå! Det här är liksom Astrid Lindgren! Madicken, tecknad? Nej!
 
Kom på en till serie som har blivit tecknad, Karlsson på taket. Det var ju ren katastrof! Dead
 
Ni kan inte mena allvar? Att det skulle vara en bra grej, finns det verkligen ingen som tycker som jag? :P
 
 
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2006 vid 14:22
Karlsson på taket är det värsta som finns om man frågar mig. Spelfilm eller tecknat, det är fruktansvärt.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2006 vid 15:04
Karlsson på taket i sig, är inte en bra saga. Enligt min mening, vet att det finns massa som tycker att den är bra. Men jag tål inte honom. Spelfilmen är inte heller bra och den tecknade varianten var ju ännu sämre! Om Disney nu skulle göra en egen version av Karlsson, kan det bli annat än dåligt? Anser att det blir samma resultat i Pippi Långstrumps fall. Den tecknade versionen var ju också katastrof!
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 02-maj-2006
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2006 vid 20:26

De tecknade AL-serierna suger, det gör de faktiskt. Det kan jag inte sticka under stolen med, men jag menar, det finns en liten chans att disney skulle göra en okej version om de tecknade det för hand.

what's so civil about war anyway?
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2006 vid 12:29
Jag säger som "Bara lilla jag" redan sagt: nej nej nej nej nej!! De tecknade Pippi och Karlsson är ju hemska! Jag hoppas verkligen inte att Disney får för sig att göra nån av Lindgrens sagor som tecknad film.. Shocked
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2006 vid 16:31
Faktum är att jag inte heller är helt positiv till idén med en tecknad ldisney-långfilm. Däremot är jag väldigt öppen för nyinspelningar av Lindgren-storys överhuvudtaget, jag tycker att det skulle vara att ta ett supersvenskt fenomen ett steg längre och bidra till den internationella filmkulturen.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2006 vid 17:28
Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Jag säger som "Bara lilla jag" redan sagt: nej nej nej nej nej!! De tecknade Pippi och Karlsson är ju hemska! Jag hoppas verkligen inte att Disney får för sig att göra nån av Lindgrens sagor som tecknad film.. Shocked
 
Tack, tack! Äntligen någon som förstår vilken total katastrof detta skulle innebära! Trodde jag var helt ensam om att tycka så.
 
Jovisst, jag kan väl hålla med om att det skulle vara kul att en svensk grejj, eller vad man ska säga, internationaliseras mer. Men inte på det här sättet! Det skulle ju bara förstöra!
 
Och kan någon verkligen, uppriktigt sagt, säga att tecknade Pippi och Karlsson blev bra, eller till och med bättre än de andra varianterna? Dead
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2006 vid 19:56
Verkligen inte bättre än de andra varianterna!

Karlsson suger oavsett. Blä.

Pippi är en klassiker, men jag tycker nog ändå att den tecknade kunde ha blivit värre. Tänk om japanerna fått tag i Långstrump! Manga-pippi! Där talar vi om katastrof.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2006 vid 22:57
Postad av Silver Silver skrev:



Pippi är en klassiker, men jag tycker nog ändå att den tecknade kunde ha blivit värre. Tänk om japanerna fått tag i Långstrump! Manga-pippi! Där talar vi om katastrof.
 
Det var nära att hända någon gång under 70- eller 80-talet, men Astrid Lindgren var emot det.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2006 vid 17:22

Nej! Det hade verkligen varit katastrof! En stor sådan!Dead

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2006 vid 17:45
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Tack, tack! Äntligen någon som förstår vilken total katastrof detta skulle innebära! Trodde jag var helt ensam om att tycka så.
 
 
Nej, du är inte ensam! Jag vet inte ens om jag vill ha nyinspelningar, som föreslogs. Pippi är ju Pippi och Emil är Emil (och Karlsson Karlsson.. ), deras ansikten är välbekanta för flera generationer. Jag tycker de är bäst som de är, helt enkelt.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2006 vid 18:00
Nej, absolut inga nyinspelningar heller! Det skulle ju bli så fel att inte se dom man är van vid att se. Skulle någon annan spela tex. Birk? Hur fel skulle inte det bli!?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2006 vid 17:54
Jag förespråkar helt klart vintage i alla andra lägen... men själv är jag trött på de där gamla ansiktena - fine, det är klassiker, men en nyinspelning skulle ändå vara spännande - tecknad som otecknad. Är det någon som håller med mig?

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2006 vid 11:11
NEJ! Tongue 
 
Det är ju det som är grejen! Att man känner igen alla ansikten och rösterna osv. Tänk om dom till exempel skulle göra en nyinspelning av Skönheten och Odjuret! Är inte det lite samma sak?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2006 vid 14:58
Njae... det skulle kunna vara lite samma grej om de gjorde en variant på Skönheten och Odjuret som spelfilm. Men det skulle jag gilla också!

Njae (igen...), jag tror på det här med nyinspelningar. So what om de floppar? Då kan man ju återgå till sina kära uråldriga versioner. Det som är synd med dem är bara att ljud- och bildkvalitén är så dålig, snart går det väl inte ens att titta på de där gamla banden? Saker sker digitalt numer och kan därmed bibehållas mycket längre.


Ändrad av Silver - 19-juni-2006 vid 14:59

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juni-2006 vid 09:00
Okej...jag måste väl erkänna att du har en poäng på det där med banden. Att dom blir gamla och har dålig kvalite och så. Men jag ser hellre band med dålig kvalite än att se någon konstig gubbe man inte känner igen som ska vara Emils pappa Anton. (inte för att han behöver vara konstig då kanske men...)
 
Okej inte riktigt samma sak. Men det känns på något sätt värre, om man gör från spelfilm till tecknat än om man gör från tecknat till spelfilm. Tänk om dom typ skulle göra Jurassic park tecknat? Confused
 
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juni-2006 vid 14:32
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Tänk om dom typ skulle göra Jurassic park tecknat? Confused
 


Varför inte?  Tongue


Ändrad av Proximus - 20-juni-2006 vid 14:32
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juni-2006 vid 17:39
Haha, vad sjukt...! LOL  Men seriöst.. nej.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juni-2006 vid 09:17
Okej kanske kul grej sålänge man inte får se den! Tongue Jag menar allvarligt, en tecknad gubbe istället för Sam Neill, kan det verkligen bli ens hyffsat!?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juni-2006 vid 10:02
Varför inte? I slutändan skulle det bli två helt olika filmer, som inte gick att jämföra, var och en med sina kvalitéer (och brister).

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media