Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Snövit och dom sju dvärgarna

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Walt Disney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 100
inläggsval inläggsval   Citera Walt Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Snövit och dom sju dvärgarna
    Postad: 27-juli-2004 vid 04:04
hur kunde Walt Disney tycka att den svenska versionen av Snövit var bäst. Han kunde ju inte svenska eller?
Till toppen
idalen View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 13-augusti-2004
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera idalen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2004 vid 13:39
han hörde väl att rösterna passade? det kan man ju höra fast amn inte kan språket!
Ny här, men älskar Disney.
Till toppen
furious_duck View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 13-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera furious_duck Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2004 vid 19:29
Oj vad du kan "walt disney", (tyckker tumme upp)
SUCK *
Till toppen
Chiara View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Chiara Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2004 vid 10:32
Och så kanske det inte gjorde så mycket om han inte förstod, han visste väl ändå vad dom sa.  Det var hans film...
/jag önskar jag vore lite starkare, lite roligare och lite mer som du.

Önskar jag kände nån som var Disneyintresserad. Alla andra är oförstående.
Till toppen
Walt Disney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 100
inläggsval inläggsval   Citera Walt Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-augusti-2004 vid 23:29

chiara: jo, men grammatiken är inte detsamma

furious_duck: var du ironisk eller?



Ändrad av walt disney
Till toppen
Chiara View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Chiara Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 12:40
är det fel grammatik i filmen? jag tror faktiskt att det viktigaste inte är ordvalet alltid, utan själva rösten i sig :)
/jag önskar jag vore lite starkare, lite roligare och lite mer som du.

Önskar jag kände nån som var Disneyintresserad. Alla andra är oförstående.
Till toppen
verra79 View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 02-mars-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera verra79 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-mars-2005 vid 22:17
Vet inte själv, men det skulle väl kunna vara så att walt fick hjälp med sin svenska när han bedömde filmen, en av medarbetarna till filmen kom ju från sverige, en av de två, eller om de var tre, animatörerna som han anställde till just snövit.
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 09:19
hahaha lool, ja antagligen gick han ju bara efter RÖSTEN såklart. Tror knappast han satt o typ försökte lära sig varenda Snövitfilm utantill i alla världens länders språk, lol. Jag menar jag tycker till o med att franska Jasmine låter som en näbbmus, och trots att ja inte förstår exakt vad de säjer (vet ju vad de säjer dock pga att ja kan svenska o engelska utantill) så är det nog för att veta att rösten suuger.
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 19:16

jamen, hallå det är väl klart att Walt Disney förstod, han vet ju vad som säjs eller hur, det var ju han som gjorde filmen...

Jag kan ju säga att jag tycker att Meg (i Herkules) sjunger otroligt dåligt på alla språk (som fanns på DVD:n jag har) utom på svenska och norska om jag inte minns fel.

Jag menar, man hör ju hur rösten låter. Det skulle ju till exempel låta lite tokigt om Tommy Körberg hade rösten till Mulan...kan ni tänka er det



Ändrad av Bara lilla jag - 26-mars-2009 vid 18:25
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-december-2005 vid 08:01
Jo jag tror också han hörde på rösten hur bra den svenska snövit faktikst är... Nu har inte jag sett snövit på nåt annat språk men jag tycker att den svenska är verkligt bra!
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Saktmod View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 06-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Saktmod Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2006 vid 01:30

Kanske sångerna dessutom hade ett bra flyt och blivit rättvist översatta? Men nu kommer jag ju inte ihåg hur sångerna går, det var flera år sen jag såg Snövit...

Till toppen
kodak View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 21-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera kodak Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2006 vid 11:14
Jag håller med TetteN87, den svenska versionen är bra. Jag har inte märkt något om att "snövit" inte kunde svenska.
rosor ä röda violer ä blå....
Till toppen
Lotiel View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 57
inläggsval inläggsval   Citera Lotiel Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-februari-2006 vid 18:54
Jag vet inte ens ifall den version av Snövit som jag har sett är original dubbningen. Det som är på julafton på Kalle Anka, är det omdubbningen eller?
"Asante sana, squash banana, we we nugu, mi mi apana."
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-februari-2006 vid 07:53
Postad av Lotiel Lotiel skrev:

Jag vet inte ens ifall den version av Snövit som jag har sett är original dubbningen. Det som är på julafton på Kalle Anka, är det omdubbningen eller?

Ja, det är numera omdubbningen. Originaldubbningen förekom i julaftonsprogrammet på 70-talet. Omdubbningen gjordes i samband med 1982 års nypremiär på bio, och troligen bytte man även dubbningen i julaftonsprogrammet på tv samma år.
Till toppen
kodak View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 21-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera kodak Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-februari-2006 vid 14:11
Usäkta mig, men vad är en omdubbning??
rosor ä röda violer ä blå....
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-februari-2006 vid 17:02
Det är man dubbar filmen på nytt.

- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
kodak View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 21-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera kodak Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-februari-2006 vid 16:19

okej..

Men vad är det för mening med det?

rosor ä röda violer ä blå....
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-februari-2006 vid 17:34
Postad av kodak kodak skrev:

okej..

Men vad är det för mening med det?



Det har varit uppe till diskussion flera gånger.

Titta t.ex. här:
http://www.disneyfilmsidan.se/forum/forum_posts.asp?TID=474& amp;PN=1
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-mars-2009 vid 15:59
Vad tycker ni självaste filmen ? Jag tycker den är mycket fin. Jag har inte sett Snövit på länge. Väntar tills filmen släpps. Så ska jag köpa den så fort som möjligt.   
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-mars-2009 vid 12:12
Jag gillar Snövit. Dels för att den är lite speciell som aboslut första klassikern (och att den gjordes för 80 år sedan!) och dels för att filmen är så bra gjord för att passa till sagan. Den har egentligen allt som en klassisk saga ska ha och filmen är dessutom kryddad med roliga karaktärer, fin musik och en hel drös med gulliga djur (liksom Askungen och Törnrosa). Vilken tur att Walt Disney inte lyssnade på domedagspredikarna utan gjorde det han trodde på!
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-oktober-2009 vid 10:31
Har ni köpt nya utgåvan av Snövit än ? jag fick hem mitt exemplar i går. Köpte det från Ginza. Är det bra ljud och bildkvalite på den gammla utgåvan ? Vad tycker ni om extramaterialet på nya ?
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-oktober-2009 vid 12:21
Jag fick också min från Ginza igår. Har inte hunnit titta på den än. Och funderar på om man ska våga slänga 60-årsjubileumsutgåvan på vhs eller inte... 
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Mrs.J.R View Drop Down
Springschas
Springschas


Medlem sedan: 08-oktober-2009
Status: Offline
Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera Mrs.J.R Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-oktober-2009 vid 17:02
Jag tycker att det är synd att man ska höja färgerna och ljuset i de gamla filmerna, såg på Djungelboken för några månader sen och det var inte alls lika mysigt utan de grumliga färgerna, det känns nästan mer grumligt när man försöker förhöja bildkvaliten, jag är rädd för att de kan ha gjort det med Snövit.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-december-2012 vid 21:30
Hittade denna dvd utgåva på ebay. Vad är detta för utgåva ?

http://viewitem.eim.ebay.se/Snow-White-Pantomime-DVD--PAL-UK-240mins-FREE-POST/121031840286/item

Ändrad av disney_girl - 02-december-2012 vid 21:31
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-december-2012 vid 23:04
Ser ut att vara en filmad pantomime, kanske? En vän till mig som reser mycket till England brukar gå på sådana ibland. Det är en teaterföreställning där den fjärde väggen är helt borta för skådespelarna och de agerar mycket med publiken, vissa fasta karaktärer återkommer från år till år och oftast tolkar de en klassisk saga (i det här fallet verkar det vara Snövit) och spelar upp den på sitt eget sätt. Även fast det kan verka som något mer riktat till barn så verkar det engagera hela familjen. Det verkar vara något som varje engelsman känner till, en riktig tradition kring jul och nyår som spelas efter vissa regler och riktlinjer men ändå fritt, ska tydligen vara riktigt roligt att se på. Skulle kanske på ett sätt kunna liknas vid studentspex. En av traditionerna är att en äldre dam (en dame) ofta ska spelas av en man. Publiken ska ofta vara engagerad och jubla åt hjälten, bua åt skurken m.m. Helt enkelt väldigt skruvat och roligt om man ska tro min vän :) 

http://en.wikipedia.org/wiki/Pantomime


Ändrad av Jeppe - 02-december-2012 vid 23:06
Till toppen
Patch View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
Status: Offline
Poäng: 99
inläggsval inläggsval   Citera Patch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2013 vid 20:16
Jag såg "Snow White and the Seven Dwarfs"igår kväll. Lite halvt spontant iskickad med några nära och kära. Riktigt mysig lördagskväll av ett slag som jag sällan upplever dessa dagar.
Till toppen
zerounu View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 16-augusti-2012
Status: Offline
Poäng: 3
inläggsval inläggsval   Citera zerounu Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-mars-2013 vid 09:46
Jag visste ej själv att det finns en svensk verion av filmen Geek
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media