Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Tråd låstDjungelboken 1:a utgåva eller?

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Robert Smith View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 28-juli-2004
Status: Offline
Poäng: 0
Direct Link To This Post Tråd: Djungelboken 1:a utgåva eller?
    Postad: 28-juli-2004 vid 12:32

Hej,

Jag har fått tag på vad jag tror att första utgåvorna av följande svenska DVD:
Djungelboken
101 dalmatinerna
Lady & Lufsen

MEN mitt omslag på Djungelboken stämmer inte överens med omslaget hos Discshop, se länk
http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_produkt.php?lang=&id =29269&

Skillnaden är den röda fyllda trinageln i nedre vänstra hörnet. Förutom den röda triangeln är dom lika, ljud bild etc.

Ett bra sätt att hålla koll på olika utgåvor är EAN-koden,  dock inte 100%-igt, då vissa bolag släpper nya versioner (alt. nya instick/kartonger) utan att byta EAN-koden. På nya filmer lägger Discshop ut EAN-koden.

Är det någon som vet om det har finns mer än en utgåva av den svenska djungelboken?

Mina ex har följande EAN-koder
Djungelboken                           EAN: 7321937346898
Lady & Lufsen                          EAN: 7321937346881
Pongo och de 101 Dalmatinerna EAN: 7321937346911

Märkligt är också att Discshop skriver att svensk Distributör är  Sandrews(gäller endast Djungelboken). För dom andra så skriver Discshop att Buena Vista är distributör. På samtliga mina omslag/instick så står Buena Vista som distributör.

Tyvärr kan jag inte skicka med några bilder, då det inte finns någon uppladdningsfunktion.

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
Direct Link To This Post Postad: 28-juli-2004 vid 13:55

Det finns en uppladdningsfunktion på forumet men den har bara jag tillgång till, pga att jag bara har kvar 22MB, och de vill jag utnyttja på bättre sätt, därför vill jag inte att forummedlemmarna laddar upp bilder och filer till forumet hur som helst.

  

Jag vet inte så mycket om de äldre releaserna förutom att de i jämförelse med dagens DVD-utgåvor är riktigt dåliga. De enda av de äldre utgåvorna som jag har är Fantasia och Fantasia 2000.

Jag har ingen anning om det finns fler än en utgåva av Djungelboken i Sverige, dock kan det ju vara så att det finns olika upplagor och att du har den upplagan utan röd triangel. Själv har jag aldrig sett denna DVD.

Att Sandrews står som distributör för Djungelboken kan jag inte förstå, det måste vara ett fel från Discshops sida. Vad står det på informationsrutan på DVD:n? Det var väl bara på 80-talet som Disney inte distribuerade sin VHS-filmer i Sverige, för då var det väl Egmont, eller...?

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
Direct Link To This Post Postad: 28-juli-2004 vid 14:46
Tror inte det är ett misstag från Discshops sida. Första (?) utgåvan av Dungelboken på R2SE distribuerades av Sandrew som i sin tur distribuerade Warners filmer. Har inte koll på industrin själv egentligen men har för mig att även Alice i underlandet släpttes i sin första utgåva av just Warner.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
Direct Link To This Post Postad: 28-juli-2004 vid 14:55
Men Djungelboken och Lady och Lufsen släpptes samtidigt, men har olika distributörer...konstigt.

Ändrad av Daniel
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
Direct Link To This Post Postad: 28-juli-2004 vid 16:19
Har säkert något att göra med avtalen som skrevs inför produktionen av filmerna. Företaget Disney har ju inte alltid haft det så bra på "kosingsidan" och just Buenavista låg väl tämligen illa till rent ekonomiskt under er någon tidigare period vilket kan spelat stor roll(?). Disney productions innehar väl fortfarande inte distributionsrättigheterna till de tidigaste produktionerna av företaget exempelvis?

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
Direct Link To This Post Postad: 28-juli-2004 vid 18:01

Jag har Djungelboken på VHS från tidigt 90-tal och där står det Buena Vista Home Video.

Disneys tidiga långfilmer distribuerades av RKO Radio Pictures till och med Peter Pan, men Disney har distributionsrätt till dessa nu, då Disney har givit ut filmerna under Buena Vista på video/DVD, alla utom en 'Sånger från Sönder', som ligger kvar i deras filmvalv av en helt annan anledning (Rasism).

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
Direct Link To This Post Postad: 29-september-2004 vid 08:42
Vilket år släpptes filmerna på DVD?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
Direct Link To This Post Postad: 29-september-2004 vid 16:50
Jag har för mig att det var år 2000.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media