Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Narnia, från bok till film

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Valkyria View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 28-juli-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Valkyria Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Narnia, från bok till film
    Postad: 28-juli-2006 vid 14:57

Hej!

 

När jag var liten brukade mina föräldrar läsa ur Narnia-böckerna för mig. Nu när disney har filmatiserat ”Häxan och lejonet” har böckerna börjat säljas på nytt och i och med det kommer recensionerna. I de flesta recensioner brukar det stå att böckerna är för tunna och har ett fattigt språk. Jag kan hålla med om att böckerna inte alltid är så detaljerade, men det är också det som gör dem bra.

 

Barn har så mycket fantasi att det inte behövs fler ord, när jag var liten tömde jag tomrummen med min egen fantasi. Det gjorde inget att det inte stod hur tex. barnen såg ut, för jag hade min egna unika bild av dem inom mig.   

 

Sen har jag sett BCC serien om Narnia, som jag på många sätt är bra. De följer böckerna mycket mer exakt, till skillnad från disney´s version.

Diney´s ”Häxan och lejonet” är bra på många sätt, fantastisk dataanimation, storslagna strider och pampig musik. Men jag tycker att själva boken själ försvinner på något sätt, de höga tempot och extrascener som lagts in för att locka publiken.

 

Sen tycker jag att barnskådespelarna är för gamla. Narnia är precis som landet ingenstans en plats för barn.

 

Vad tycker ni?       



Ändrad av Valkyria - 28-juli-2006 vid 14:59
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 11-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2006 vid 02:07
Tycker barnen i Disney versionen var i rätt ålder. Möjligt att Peter &  Susan kunde varit något år yngre, men samtidigt ska de ju vara uppenbart äldre än Edmund & Lucy (som ändå inte får vara alltför små). Om man enbart ser till åldrarna lyckades Disney mycket bättre än BBC, där de fyra barnen var alldels för jämngamla (om jag minns rätt så var han som spelade Peter inte ens äldst!).
 
Själv gillar jag båda BBC & Disney versionen, men till stor del föredrar jag Disney :) Även den tecknade versionen (ej Disney) är bra :)
 
Fast böckerna är ju bäst ;)
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media