Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Aladdin

 Svara Svara Sida  123 6>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Aladdin
    Postad: 15-augusti-2006 vid 01:20
Jag är chockad över att jag inte hittade något om filmen Aladdin, det är faktiskt en av de bästa tecknade filmerna någonsin. Jag har letat och bara hittat trådar om dubbningar men inget om själva filmen.
Så jag öppnade en ny tråd just om Aladdin.

Efter Skönheten och Odjuret så är Aladdin min favorit disneyfilm. Den har allt, äventyr, bra musik och sånger, magi, romantik och något som inte Skönheten och Odjuret och andra disnyklassiker under "guldåldern" har: action.

Vad tycker ni andra om denna kolossala film?
Jag lever för staden.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2006 vid 02:14

Det är en underbar humor i filmen. När jag var liten skrattade inte jag på samma sätt. Nu nör jag sitter och kollar på Disney filmer och Aladdin framförallt garvar jag högt, speciellt åt Andens skämt. När jag var liten förstog jag inte den typen av skämt på samma sätt.

Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2006 vid 12:32
Det är sant, humorn hade jag glömt och skriva föresten. Ja, Anden är rolig, tack vare Robbin Williams som fick Golden Globe för att han gjort rösten till Anden. Förutom Anden så är Iago också rolig, jag gillar när sultanen stoppar kakor in i Iagos mun.

Själv så tycker jag att Aladdin är ganska underskattad t ex när man snackar om disney med kompisarna så nämner de bara Lejonkungen, Robin Hood, Den Lilla Sjöjungfrun(inte lika mycket som de två förstnämnda) och de datoranimerade filmerna(Superhjältarna och Hitta Nemo). Själv så tycker jag att Lejonkungen(speciellt Lejonkungen) och Robin Hood är väldigt överskattade.

Obs. Om inte jag har fel så har sångerna i Aladdin både skrivits av
Howard Ashman och Tim Rice?!?!?!


Ändrad av The Chosen One - 15-augusti-2006 vid 13:06
Jag lever för staden.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2006 vid 12:37
Postad av The Chosen One The Chosen One skrev:

Obs. Om inte jag har fel så har sångerna i Aladdin både skrivits av
Howard Ashman och Tim Rice?!?!?!


Stämmer. Howard hann inte skriva klart alla sångerna innan han dog. Sångerna som Tim Rice skrev texterna till, hade först en Dummie-text som Alan Menken skrev så som han trodde att Ashman skulle ha skrivit dem, sen  skrev Rice ny text baserad på Dummie-texten.


Ändrad av Daniel - 15-augusti-2006 vid 12:37
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2006 vid 12:39
Intressant, men vad är en Dummie-text?

Ändrad av The Chosen One - 15-augusti-2006 vid 12:39
Jag lever för staden.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2006 vid 13:01
En temporär text för att fylla ut och få en hum hur det kan bli. I detta fall för att Tim Rice skulle veta hur Ashman skulle kunnat skriva texten så att han kan göra något som påminner om Ashmans texter.

Läs hela min Artikel om Ashman och Menken här.


Ändrad av Daniel - 15-augusti-2006 vid 13:01
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2006 vid 14:27
Jag gillar inte Robbin Williams som Anden. Jag tycker Dan Castellaneta är mycket bättre i Jarfars Återkomst och i Kingdom hearts.
 
Men jag gillar Dan Ekborg ännu mer.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2006 vid 17:10
Jag såg faktiskt Aladdin för inte så länge sen och den är absolut en av mina favoriter. Humorn är underbar, precis som en Disneyfilm ska vara, tycker jag. Sen har jag (som vanligt ) inte sett den engelska dubbningen, men jag gillar Dan Ekborg som Anden.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2006 vid 15:10
Läste hela artikeln, det var väldigt intressant och jag hoppas att Alan Menken får sin forna glans som han hade under 90-talet. Alan Menken och Stephen Schwartz(Prinsen av Egypten) skulle passa perfekt som duo.

Jag har inte sett Jafars Återkomst på engelska så jag vet inte om Dan Castellaneta är bättre än Robin Williams. Men jag tycker att Robin Williams gjorde en bra insats som Anden, Dan Ekborgs var också bra men inte lika bra som Williams.
Jag lever för staden.
Till toppen
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 02-maj-2006
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2006 vid 20:25
Struntprat att Lejonkungen och Robin Hood är överskattade. Däremot kan jag hålla med om att Aladdin är en av världens bästa filmer. Jag älskar allt, humorn, action, figurerna i sig.  Det enda jag ogillar är Jasmines midja.
what's so civil about war anyway?
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2006 vid 20:38
Postad av Redhead Redhead skrev:

Struntprat att Lejonkungen och Robin Hood är överskattade. Däremot kan jag hålla med om att Aladdin är en av världens bästa filmer. Jag älskar allt, humorn, action, figurerna i sig.  Det enda jag ogillar är Jasmines midja.


Jag tycker i alla fall att Lejonkungen är överskattad.

Varför ogillar du Jasmines midja?
Jag lever för staden.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2006 vid 21:34
Postad av The Chosen One The Chosen One skrev:

Alan Menken och Stephen Schwartz(Prinsen av Egypten) skulle passa perfekt som duo.
 
De har skrivit musiken till både Pocahontas och Ringaren i Notre Dame tillsammans, så de har väl redan visat att de funkar bra som duo.
 
Tycker också Aladdin är en av de bästa klassikerna. Helt i klass med Skönheten och Odjuret och Lejonkungen  Hoppas Disney kan hitta tillbaka och göra riktigt bra filmer igen, precis som de gjorde under guldåldern på 90-talet.
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2006 vid 21:49
Just det, det hade jag glömt bort, jag hoppas att de gör fler låtar tillsammans.

Jag hoppas också att Disney hittar tillbaks. Filmerna  Rapunzel och Enchanted kan bli början på något nytt.


Ändrad av The Chosen One - 16-augusti-2006 vid 21:54
Jag lever för staden.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2006 vid 21:52
Jag måste hålla med om att Aladdin är en av dem filmer som har bästa actionscener.
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2006 vid 21:58
Ja, av de tecknade filmerna så har Aladdin de bästa actionscenerna.
Den coolaste actionscenen måste vara när Aladdin är i den där "tigergrottan", effekterna är ju rätt bra för vara från 1992.


Ändrad av The Chosen One - 16-augusti-2006 vid 21:58
Jag lever för staden.
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-augusti-2006 vid 02:01
Jag gillar Jasmines midja  
 
Så länge hon är tecknad har jag inget problem med att hon har snyggare figur än jag
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Jessica View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent


Medlem sedan: 24-juli-2006
var: Närheten av GBG
Status: Offline
Poäng: 105
inläggsval inläggsval   Citera Jessica Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-augusti-2006 vid 02:06
Frågan är om hon har snygg figur  eller smickrande kläder. :p
- jag är en bacill
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-augusti-2006 vid 03:22
Varför klagar folk på Jasmines midja. Om hon varit tjock tror jag inte ni skulle varit så negativa. Idagens samhälle är det tydligen ok att "mobba" smala men inte tjocka.
Till toppen
Jessica View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent


Medlem sedan: 24-juli-2006
var: Närheten av GBG
Status: Offline
Poäng: 105
inläggsval inläggsval   Citera Jessica Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-augusti-2006 vid 03:25
FAst... hennes midja är liksom lika bred som hennes hals typ...    
- jag är en bacill
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-augusti-2006 vid 11:57
Det handlar kanske inte om "mobbning" av smala (eller i det här fallet abnormt oproportionerliga) som av kritik mot ett Hollywood-ideal som innebär självsvält.

Jag kan hålla med om att Jasmine är tecknad och att hon är fin, men varför blir man så positivt överraskad när kvinnorna i "Lilo &  Stitch" nästan ser normala ut?

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-augusti-2006 vid 16:22
Kvinnorna i Lilo och Stitch gillar jag däremot inte. Disneyfigurer är som barbiedockor, jag tycker inte att de SKA se ut som normala människor. Då kan man ju lika gärna se på spelfilm...

Ändrad av TangiableArc - 18-augusti-2006 vid 16:23
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-augusti-2006 vid 19:31
Kvinnornas midjemått är inget som jag direkt har reflekterat över, i någon Disneyfilm. Den enda som känns lite extrem är väl just Jasmines då. Fast det är ju tecknat och allt behöver inte se "normalt" ut, och Jasmine är fint tecknad i alla fall. Det passar liksom in med smal midja på henne, på nåt sätt...
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2006 vid 13:55
Jag tycker inte heller att Disneyfigurer skall se realistiska ut. Jag om någon förespråkar det "icke-realistiska" tecknandet.

Nej hu, hur vore det egentligen om Barbie-dockor skulle ha samma kroppsform som normala kvinnor? Eller Action-man som en normal kille? Nej, hu så hemskt...

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2006 vid 21:39
Enligt min kompis som läst hela "Tusen och en natt" så är Jafar en luffare som ljuger till Aladdin att han är hans farbror, någon som läst tusen och en natt och vet om de är sant?
Jag lever för staden.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2006 vid 21:45
Det stämmer. I Disenys version har dem tatt lite från det när Jafar klär ut sig till den gammla gubben i fängelset.
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2006 vid 21:56
Aaaa, han ser faktiskt ut som en luffare med de där kläderna, väldigt intressant. 
Jag lever för staden.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-augusti-2006 vid 12:23
Å, det måste jag genast kolla upp. Jag har ju Tusen och en natt i bokhyllan.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 04-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-augusti-2006 vid 13:55
Jag fullkomligt älskar aladdin...men, jag är inte så förtjust i Peter Jöbacks röst, den är så mesig. Fast han sjunger fint.
 
Jag har inget problem med Jasmins midja, som sagt det är tecknat.
Till toppen
Erised View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 12-september-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Erised Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-september-2006 vid 13:08
Anden är klockren i Aladdin. En av mina absoluta favoriter, mest för att jag när jag va liten trodde fullt på att jag VA prinsessan Jasmin för att vi hade så lika namn (Yazmina)..hmm......:)

kolla siggen =) I love that genie
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-september-2006 vid 20:37
Aladdin är en bra film. Inte min favorit men långt ifrån dålig.
Jag tycker faktiskt att Peter Jöbacks röst är jätte bra till Aladdin.
Det jag egentligen inte gillar med Aladdin är uppföljarna. Ganska irriterande faktiskt. Det är bättre att man får grubbla själv på slutet istället.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
 Svara Svara Sida  123 6>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media