Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Restaurerade Disneyklassiker

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
LaFayette View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 16-september-2006
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera LaFayette Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Restaurerade Disneyklassiker
    Postad: 16-september-2006 vid 21:22

Varför har man "bättrat" på färgerna i disneyfilmerna på DVD? De flesta filmer (särskilt de lite äldre) är alldeles förstörda med de nya skrälla färgerna...Disapprove All charm har försvunnit.

Nån som håller med? Eller är jag bara fånig...?Confused
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-september-2006 vid 21:24
Ja t.ex. Pochahontas ska ju vara lite så där "daskiga" färger. Det är finast så. Men snövit skulle nog behöva en liten make over, alla pastelfärger flyter ju ihop!
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 04-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-september-2006 vid 17:57
Men det ska vara så ju! Jag tycker som LaFayette det är charmigt med lite dova färger i de äldre filmerna.  
When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2006 vid 18:28
Postad av LaFayette LaFayette skrev:

Varför har man "bättrat" på färgerna i disneyfilmerna på DVD? De flesta filmer (särskilt de lite äldre) är alldeles förstörda med de nya skrälla färgerna...Disapprove All charm har försvunnit.

Nån som håller med? Eller är jag bara fånig...?Confused

Avsikten är inte att göra färgerna onaturligt starka och grälla. Det handlar om att restaurera filmerna, dvs återföra dem i samma skick som när de var nya. Tidens tand går hårt åt kemisk film. Färger bleks och förändras, filmbasen krymper och vittrar sönder.

Vi kan nog förutsätta att de äldre filmerna under många år har visats i kopior med för svaga färger och färgstick jämfört med hur de en gång i tiden såg ut. Det är det man nu försöker rätta till med hjälp av den senaste datortekniken.

Ibland lyckas man riktigt bra, men man får ha förståelse för att man aldrig kan få det att se ut exakt som när filmerna var nya. Ett värre problem än för starka färger är att filmerna restaureras så hårt att de förlorar sin naturliga kornighet så att de blir "platta" och livlösa.


Ändrad av Anders M Olsson - 23-september-2006 vid 20:01
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-september-2006 vid 19:37
en sak jag funderar lite över är de nyare klassikerna tex skönheten och odjuret var det verkligen nödvändigt att retusera den Confused den var väl inte mer än 10 år när den gavs ut igen och den måste ju vart i ganska bra skick så att säga ....
 
nu är den ju mer blek eller hur man ska säga den har förlorat sin glans lite i och med det...filmen känns inte lika varm längre i sin färg då alltså?
 
är det så pass dålig kvalitét på den fast denär så pass ny eller ....?!
Love will be your guide
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-september-2006 vid 20:35
jaha okej då förstår jag lite mer då typ... tack för infon, visste inte att de gjort samma sak med lejonkungen faktiskt Embarrassed bra att de inte gör så då nåt mer  de låter inte så bra men vad vet jag...
Love will be your guide
Till toppen
Doris View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 26-maj-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 188
inläggsval inläggsval   Citera Doris Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-september-2006 vid 16:50
Jag håller med dig, en del bli ju förstörda fast en del kan ju faktist bli bra.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media