Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Skurkar som blir snälla

 Svara Svara Sida  <1234 5>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-februari-2009 vid 13:31
Att EVE/EVA vill ha ihjäl WALL-E i början stämmer väll inte riktigt, hon vet ju inte ens vad eller vem hon skjuter på, bara att hon uppfattar det som ett hot. Jag skulle nog inte kalla EVE/EVA för en skurk. Hon är inte ond, hon följer bara sin programmering.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-februari-2009 vid 01:54
Klart hon vill ha ihjäl honom, annars skulle hon ta det mycket lugnare. Men du har rätt i att hon är programmerad. Företaget som byggde Eva kanske installera ett reflex-skjutar-system som aktiveras mot Evas vilja =) Men det förklarar inte de elaka ögonen hon har. 
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Gustaf View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Gustaf Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2009 vid 09:03
Jag tycker att detta fenomen är oerhört patetisk. Alla tiders bottennapp är utan tvivel Jaws i Moonraker! 
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2009 vid 13:40
Postad av disney_erika disney_erika skrev:

hunden i pocahontas (är ju typ ond) blri ju god eller hur
 
 
Det var en intressant tanke! Smile Har inte tänkt på Percy (som hunden heter). Man kan säga att han är lite elak, när han hänger på guvenören. Sedan, när John Smith blir tillfångatagen, inser han att det är fel att döda, och framförallt, förstöra för andra människor.
 
Jag menar, i tvåan blir han ju så fruktansvärt rädd för guvenören när han dyker upp.
Så, ja, jag tror Percy blev god i första filmen.
 
 
Intressant tråd förresten!
Undrar vad som hade hänt om Frollo i första Ringaren i Notre Dame-filmen hade blivit snäll!
 
Blä, det hade inte gått för sig!Pinch För han verkade ju rätt grym! Tror första filmen hade blivit förstörd om domaren plötsligt blev som en snäll gammal farbror!Shocked


Ändrad av Tinsan-girl - 10-augusti-2009 vid 13:41
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-september-2009 vid 17:38
Är det bara jag som uppfattar Kung Triton i Den Lilla Sjöjungfrun som en skurk i början utav filmen? Smile Eller, skurk och skurk, det kan kanske diskuteras. Men jag tycker verkligen inte att han är särskilt godhjärtat och snäll mot Ariel då vi först får lära känna honom. Han skäller och gormar på henne, förstör hennes människosamling och bryr sig inte ett dugg om sin dotters förtvivlade längtan efter kärlek. Om man tittar på DEN HÄR bilden så ser det ut som om Disney har tecknat havskungen som en utav filmens skurkar - Han ser nästan elakare ut än vad Ursula gör. LOL Enligt mig så blir Triton dock "god" i slutet utav filmen, då han tillåter Ariel att gifta sig med en s.k. barbarisk, ryggradslös fiskätare, men dessförinnan så är han inte så värst god i mina ögon. Självklart är sjöhäxan sagans äkta brottsling, men Triton står ändå i vägen för Ariel och Erics kärlek, och det uppfattar, i alla fall jag, som en mindre grad utav skurkeri. Vad säger ni?
 
En annan skurk som skuttar över till den goda sidan är väll även Nathaniel i Enchanted. Han är ju först drottning Narissa's högra hand, men sviker hennes tjänster i slutet utav filmen för att istället göra det rätta och gå över till den goda sidan. Smile
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
BosarX View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2007
Status: Offline
Poäng: 52
inläggsval inläggsval   Citera BosarX Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-september-2009 vid 19:24
Hehe, ja på den bilden ser han faktiskt tämligen skurkaktigt framställd ut. Oförtjänt skurkaktig hävdar jag. Han bryr ju sig väldigt mycket om Ariel och vill hennes bästa även i filmens inledning. Triton ser människovärlden som farlig, och i med den synpunkten är det inte konstigt hur han ser på Ariels nyfikenhet på människorna.

Att vara överbeskyddande är ju i grunden att godhjärtat vara rädd om någon. Och Tritons utveckling under filmen är väl snarare att förstå hur han ska rikta sin välvilja för att göra Ariel lycklig.

Precis som Doris insiktsfulla och välformulerade citat från Hitta Nemo:
"if you dont let anything happen to him, then nothing would ever happen to him...not much fun for little Harpo...""
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-september-2009 vid 23:01
Där håller jag med dig, BosarX. Självklart är det utav godhet som Triton uppför sig som han gör mot sin dotter. Smile Han vill endast hennes bästa och hans överbeskydd kommer, helt riktigt, ifrån ett gott hjärta. Han gör helt enkelt vad han tror är bäst för henne. Men, visst är det väll så att man kan vara en "skurk" även om ens handlingar är goda? Jag tänker mest på hans syn på människorna. "He would have died!" utbrister Ariel då hon gömmer sig bakom Eric's stenstaty, och Triton svarar; "One less human to worry about."heeelt godhjärtad är han inte, tycker jag. Jag har alltid sett Triton som en skurk, inte mot Ariel kanske, men mot Eric och människofolket - Samt den förbjudna kärlekshistoria som utspelar sig i mellan de två skilda världarna. Eller, skurk är kanske fel ord att använda? Men en motståndare i alla fall. Sen kan det i och för sig bara vara jag som överanalyserar det hela? Wink LOL 

Ändrad av Dinkelhopparen - 08-september-2009 vid 23:06
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-september-2009 vid 23:15
Postad av Dinkelhopparen Dinkelhopparen skrev:

Där håller jag med dig, BosarX. Självklart är det utav godhet som Triton uppför sig som han gör mot sin dotter. Smile Han vill endast hennes bästa och hans överbeskydd kommer, helt riktigt, ifrån ett gott hjärta. Han gör helt enkelt vad han tror är bäst för henne. Men, visst är det väll så att man kan vara en "skurk" även om ens handlingar är goda? Jag tänker mest på hans syn på människorna. "He would have died!" utbrister Ariel då hon gömmer sig bakom Eric's stenstaty, och Triton svarar; "One less human to worry about."heeelt godhjärtad är han inte, tycker jag. Jag har alltid sett Triton som en skurk, inte mot Ariel kanske, men mot Eric och människofolket - Samt den förbjudna kärlekshistoria som utspelar sig i mellan de två skilda världarna. Eller, skurk är kanske fel ord att använda? Men en motståndare i alla fall. Sen kan det i och för sig bara vara jag som överanalyserar det hela? Wink LOL 


Kan inte riktigt hålla med dig om att han skulle klassas som skurk, (även fast han är rätt skrämmande ) håller med inlägget innan att han är bara extremt överbeskyddande : D
Och om man följer händelserna i Sagan om Ariel så förstår man ju nästan varför. Kort stubin och ser människor attackera ens familj och döda ens fru så förstår man jue...

Fast den filmen kom ju inte ut förrän 19 år efter originalet så tja, de ville väl bara göra honom överbeskyddande.
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-september-2009 vid 11:30
Nej, någon "villain" är Kung Triton absolut inte. Den kategorin tillhör han inte alls. Smile Jag ser honom mer som en neutral individ i denna fråga, likt Odjuret som även han är rätt så neutral i början utav Skönheten Och Odjuret. Han är ingen "villain" men han är samtidigt inte särskilt godhjärtad. De utför båda två handlingar som kan uppfattas som "skurkeri" i den drabbades ögon. Ariel's människosamling förstörs och Belle blir bestulen på sin frihet. Både Triton och Odjuret utför ju dessa handlingar utav godhet, Triton vill skydda sin dotter ifrån den fruktade människovärlden och Odjuret önskar i hemlighet att flickan som han har tagit tillfånga ska vara flickan som har kommit för att bryta hans förtrollning. Men i Belle's och Ariel's ögon så måste väll dessa handlingar ändå uppfattas som skurkeri? Smile Det blir som goda käppar i hjulet, eller hur man ska formulera det? LOL  
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
RWB bokmal View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-oktober-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera RWB bokmal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-september-2009 vid 14:45




Visserligen inte från någon av filmerna, men de här fyra gick alla från skurkroll till relativt god roll.

Cedric(med glasögonen) är argumenterbar. Han är aldrig riktigt god, förrän han räddar Orube från en kraftfull magisk formel(han ville att den skulle träffa Will- vilket hade dödat henne), för att han är förälskad i henne.

Han är döende, men Cornelia erbjuder sig att hela honom, men han ber henne låta bli.

Varför? Jo, de är alla inne i en bok. för att komma in i sista kapitlet och ut ur boken så måste de skriva ett namn, men det finns inget bläck. Allt som dör i boken blir till bläck. I sin första osjälviska handling så blir han det bläck de behöver för att ta sig ut.

Han har dock velat fram och tillbaka tidigare under berättelsen.

Den här videon visar på ett ungefär hur det går till:

http://www.youtube.com/watch?v=U4GzG6Elvls

Ändrad av RWB bokmal - 11-september-2009 vid 15:01
"She's her own biggest biggest fan, Pepper Ann!"
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-september-2009 vid 22:02
Postad av Disneygalnigen Disneygalnigen skrev:

andra filmer som skurken dör i är te.x Snövit. Häxan dör.

Just det! hon ramlar ner i avgrunden.
Till toppen
Mrs.J.R View Drop Down
Springschas
Springschas


Medlem sedan: 08-oktober-2009
Status: Offline
Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera Mrs.J.R Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-oktober-2009 vid 17:07
Jag tycker alltid att skurken dör i filmerna, dock så tycker jag att det är synd att man lär barn att förknippa fulhet med elakhet, alla skurkar är ju fula och elaka.
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-oktober-2009 vid 17:24
Jag kom på en till skurk som jag tror blir snäll mot slutet.
 
Vitani från Lejonkunge II-Simbas skatt: Ja, hon räknas väl ändå som skurk, när hon hjälper Zira att genomföra planen om att ta över Lejonriket (Hon är ju Ziras dotter!Tongue), men när Kiara och Kovu avbryter striden, får ju Vitani en sorts tankeställare och inser att det hennes flock gör är fel.
 
Några snabba citat från filmen (ursäkta om det inte stämmer!):
 
Zira: Vitani! Nu!
 
Vitani: Nej, mamma!
 
*tittar på sin bror, Kiara och Simba under tystnad*
 
Vitani: Kiara har rätt. Det är nog.
 
Ja, jag kan ju ha fel förstås. 
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-oktober-2009 vid 15:07
Postad av Mrs.J.R Mrs.J.R skrev:

Jag tycker alltid att skurken där i filmerna, dock så tycker jag att det är synd att man lär barn att förknippa fulhet med elakhet, alla skurkar är ju fula och elaka.

Njaaa, men alla skurkar är inte fula. Smile Jag tycker att det finns en hel del skurkar som ser riktigt, riktigt bra ut, till och med. Som Den Onda Fen i Törnrosa till exempel. Henne uppfattar jag som väldigt elegant och ståtlig. Äsen drottningen i Snövit är oerhört vacker och så tycker jag även att sjöhäxan Ursula ser riktigt, riktigt fräck ut. Tongue Sedan så har vi Jafar i Aladdin, han år ju himla lång, stilig och välklädd och inte alls ful i mina ögon. LOL Och om vi även ska räkna in de o-animerade Disney filmerna så tycker jag även att isdrottningen i Narnia är hur vacker som helst! Big smile

AdminEdit: Fixade Encode-problemet.


Ändrad av Daniel - 14-oktober-2009 vid 15:42
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-oktober-2009 vid 11:41
Jag kom att tänka på en figur som inte direkt är en skurk, men som i alla fall ändrar åsikt och blir snäll i slutet av filmen, nämligen Georgette i Oliver & Gänget. Ingen riktigt skurk, men hon är väldigt anti både Oliver och gänget i större delen av filmen, men blir mer elle rmindre vän med dem alla i slutet.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2010 vid 10:19
Varför är det vanligast att skurkar dör i slutet.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2010 vid 11:42
Egentligen är det inte så fasligt många skurkar som dör...sammanlagt i klassikerna är det 15 stycken, tror jag, om man bara räknar själva "huvudskurkarna" (i tex Mulan dör ju även en jäkla massa hunner förutom Shan-Yu, råttan i Lady och Lufsen osv). Jag skulle tro att Disney, i alla fall i början, tog död på sina skurkar eftersom det är ganska vanligt i folksagor och liknande att skruken dör i slutet. Sedan är det nog lättare att bli av med sina skrukar på det viset, än att ge dem något annat straff. Jag brukar oftast föredra att skurkarna dör, det ger lite mer allvar åt filmerna.

Ändrad av Hades - 14-februari-2010 vid 11:43
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2010 vid 11:55
Postad av Hades Hades skrev:

Jag brukar oftast föredra att skurkarna dör, det ger lite mer allvar åt filmerna.

 

Jag håller med dig  om att det blir allvar i filmerna om skurken/skurkarna dör. Det blir liksom lite mer krydda i det hela och filmen blir ju nästan ännu bättre.

 

Men även om skurken i Pocahontas inte dör så tycker jag ändå att filmen är bra.

 

Men vad hände med Hades i Herkules? Dog han eller? Jag har sett filmen men jag är jätteosäker. 

Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2010 vid 12:14
Jo, en film står och faller ju inte på om skurken dör eller inte, det är även Aladdin och Djungelboken bra exempel på. Vet att det finns de som klagat på att Disney dödat skurkar och menat att konflikter kan lösas utan att den "onda" parten måste dö. Trött diskussion, ta död på dem bara! 
Vad som händer med Hades är lite oklart, men eftersom han är en gud är han odödlig. Han blir väl "trapped forever in a river of death" som han själv uttrycker det.
Till toppen
Dreamer View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-februari-2010
var: frillesås
Status: Offline
Poäng: 237
inläggsval inläggsval   Citera Dreamer Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2010 vid 19:06
alla disneyskurkar kanske inte är fula "bara de flestaTongue" se bara på den irriterande och självgode gaston, den karismatiske hades, eller den enligt mej otroligt snygga enstöringen scar!

något JAG stör mej på är alla dessa bildsköna och "utseendemässigt" felfria huvudpersoner som valsar runt i filmerna med sina alldagliga kamrater därför vill jag ge en eloge till quasimodo som trotts sitt utseende ser så snäll och söt ut han är verkligen en karaktär som visar att skönhet finns på insidan
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2010 vid 21:36
Det är ofta roligare med skurkar som inte ser ut som skurkar, det finns inte några direkt bra exempel på sådana i Disney-filmer dock. Men jag gillar när det under en ren och vacker yta bubblar någonting mycket fult och otäckt.
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-februari-2010 vid 18:55
Postad av Hades Hades skrev:

Jag brukar oftast föredra att skurkarna dör, det ger lite mer allvar åt filmerna.

Där håller jag med dig! Smile Jag föredrar också att skurkarna dör i slutet, just för att detta ger filmerna mycket mer allvar. Det är något som jag saknar i Disney's nya filmer, att det är alldeles för lite allvar i dem. Förut var Disneyfilmerna brutala, känslosamma och ibland även tragiska, men nu för tiden är de mest glada och oskyldiga. Det här låter säkert jätte konstigt, men jag kan även uppskatta dödsfall bland de goda karaktärerna. Det finns nämligen ingenting så smärtsamt, vackert och berörande som när en älskad krataktär möter en tagisk död, som Mofasa i Lejonkungen, Bambi's mamma, Ledarhanen i Tarzan och så vidare, det är under sådana scener som Disney verkligen berör.
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-februari-2010 vid 21:03
Butter i snövit, han är ingen riktig skurk, men i början är han arg över snövit, men sen:
Nu varner jag dig, släpp inte in någon eller något i huset.
Då blir han snällare.
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-februari-2010 vid 21:46
Postad av Dinkelhopparen Dinkelhopparen skrev:

Postad av Hades Hades skrev:

Jag brukar oftast föredra att skurkarna dör, det ger lite mer allvar åt filmerna.

Där håller jag med dig! Smile Jag föredrar också att skurkarna dör i slutet, just för att detta ger filmerna mycket mer allvar. Det är något som jag saknar i Disney's nya filmer, att det är alldeles för lite allvar i dem. Förut var Disneyfilmerna brutala, känslosamma och ibland även tragiska, men nu för tiden är de mest glada och oskyldiga. Det här låter säkert jätte konstigt, men jag kan även uppskatta dödsfall bland de goda karaktärerna. Det finns nämligen ingenting så smärtsamt, vackert och berörande som när en älskad krataktär möter en tagisk död, som Mofasa i Lejonkungen, Bambi's mamma, Ledarhanen i Tarzan och så vidare, det är under sådana scener som Disney verkligen berör.

nu är det här en REJÄL spoiler om man inte sett The Princess and the Frog, men en av de goda karaktärerna dör där, och det fick i alla fall mig att vilja gråta (vilket jag skulle gjort om jag inte gått med mina 10 kompisar som alla var så glada efter filmen att det fick tårarna att åka bort).

"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-februari-2010 vid 22:07
Vilka klassiker dör skurkarna, jag kommer bara på snövit, törnrosa, mästerdetektiven basil mus, den lilla sjöjungfrun, bernard och bianca i australien och lejonkungen. Men i askungen, alice i underlandet, lady och lufsen, pongo och de 101 dalmatinerna, svärdet i stenen, aristocats, robin hood och micke och molle dör INTE skurkarna. Och när det gäller djungelboken så är skurkarna snälla i en tv-serie.
Till toppen
Dreamer View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-februari-2010
var: frillesås
Status: Offline
Poäng: 237
inläggsval inläggsval   Citera Dreamer Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2010 vid 10:53
i ringaren i notredam tror jag knappast frollo överlever det där eldhavet inte heller gaston klarade fallet i avgrunden i skönheten och odjuret vist har du rätt i att inte alla klassiska disneyskurkar dör men det jag tror att de som tidigare skrev om skurkar som dör menade är att man inte ska vara rädd för att använda döden i en tecknad film döden är något skrämmande och obegripligt som tar fram starka känslor i oss alla.

jag älskar verkligen lejonkungen och trotts att jag sett den så många gånger så får jag fortfarande en stor klump i halsen varje gång jag ser scenen där simba hittar sin döde pappa
"avatar av fireleaming"
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2010 vid 11:37

Lejonkungen är ju en av de mest gripande filmerna någonsin och den innehåller ju en hel del död. Som sagt, det är dags att plocka tillbaka allvaret till Disneyfilmerna.

Till toppen
Dreamer View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-februari-2010
var: frillesås
Status: Offline
Poäng: 237
inläggsval inläggsval   Citera Dreamer Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2010 vid 12:57
ja jag vill se mer animerad FAMILJEFILM förr riktade sej filmerna till hela familjen men nu känns det som om de blir mer och mer barnsliga

ps hade det inte varit häftigt om någon filmatiserade musikalen cats?
"avatar av fireleaming"
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-februari-2010 vid 01:56
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Som sagt, det är dags att plocka tillbaka allvaret till Disneyfilmerna.

WORDS!! Big smile Om man t.ex. tittar på de senaste uppföljarna som Bambi 2 och Den Lilla Sjöjungfrun 3 så tycker jag att budskapen försvinner allt mer och mer. Tidigare kunde man finna allt ifrån frågor kring rasism och folkdiskriminering i Disney filmerna, medan de nu handlar om att Bambi ska lära sig se farlig ut och att Atlantica förbjuder musiken i kungariket. Jag menar, vart tog alla fantastiska berättelser om kärlek, hat, liv och död vägen? Disney som tidigare var mästerliga på att skapa filmer med budskap som riktigade sig till hela familjen, där var och en kunde känna igen sig i de olika karaktärerna. Det fanns alltid ett dolt budskap i filmerna som mot slutet gav en riktig "aha-upplevelse" och som genast fick en att tänka efter och fundera vidare på hur världen faktiskt ser ut.

Jag tänkte på en sak, nu när vi pratar om dödsfall. Vilken skurk tycker ni har fått den mest dramatiska döden? Jag tycker att Clayton i Tarzan dör på ett oerhört vågat sätt.. Kan man säga så? LOL Jag menar, hur ofta har man sett någon hängas i en Disney film? Oftast ramlar de bara ner för stup, men här blir själva dödsolyckan verkligen verklig och för att inte tala om brutal. Det tycker jag är vågat av en Disney film.


Ändrad av Dinkelhopparen - 19-februari-2010 vid 01:56
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Dreamer View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-februari-2010
var: frillesås
Status: Offline
Poäng: 237
inläggsval inläggsval   Citera Dreamer Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-februari-2010 vid 09:19
jag tycker frollo dör på ett väldigt dramatiskt sätt men jag kan nog inte placera honom över clayton snarare är det väldigt jämt där jag tycker om att skurkarna i båda dessa filmer dör under väldig dramatik som involverar huvudpersonen... inte som tex scar som redan var avklarad när simba puttat honom från klippan och hyenorna hittade honom
"avatar av fireleaming"
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1234 5>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media