Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Lejonkungen

 Svara Svara Sida  <1 891011>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2015 vid 23:56
Jag är född 1992 och sen dess antar jag. Själv? Varför är det så viktigt för dig? 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-augusti-2015 vid 00:13
Nej, jag funderade bara på om våra meningsskiljaktigheter har något med åldern att göra. Av min erfarenhet så brukar det mest vara 90-talister, som inte är så jätteinsatta i Disney, som har Lejonkungen som klar favorit. I det här fallet betyder det nog ingenting. Vi har bara helt olika kriterier antagligen :P
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-augusti-2015 vid 01:35
Postad av Jappmannen Jappmannen skrev:

Nej, jag funderade bara på om våra meningsskiljaktigheter har något med åldern att göra. Av min erfarenhet så brukar det mest vara 90-talister, som inte är så jätteinsatta i Disney, som har Lejonkungen som klar favorit. I det här fallet betyder det nog ingenting. Vi har bara helt olika kriterier antagligen :P

Håller med dig där, nästan alla under min uppväxt älskade Lejonkungen mest. Förstod aldrig riktigt varför... Ofta var det musiken, Elton John liksom. Hade ett Lejonkungen tv spel som jag aldrig lyckades varva, plågar mig fortfarande haha. Någon som hade det? Man spelade Simba och sen var bossen i varje "värld" en hyena som man skulle hoppa på. Första världen skulle man hoppa på giraffer och det var "Snart är det jag som är kung" i bakgrunden. Sen blev det lejonklippan tror jag...? Man skulle skrämma apor med och rida på en struts. 

Är det någon som var lite äldre under 90 talet som kan berätta varför den blev så populär? Jag tänker mycket med Frozen nu till exempel. Ingen vet egentligen varför Frozen har vunnit alla barns hjärtan och det blev väl samma sak med Lejonkungen? Eller? 

Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-augusti-2015 vid 11:15
Jag vill hävda att det finns flera faktorer till att Lejonkungen blev så stor.

1. För första gången på ett tag kom en storfilm där det enbart fanns talande djur.
2. Sång-musiken var annorlunda (inte Menken) och den skrevs av en av de allra största låtskrivarna genom tiderna. En musiker som tilltalade stora delar av föräldragenerationen under 90-talet däribland mina föräldrar. Musiken återlanserades dessutom i Elton Johns egen tappning och spelas än idag på radion.
3. Dubbningen är fantastisk både på engelska och på svenska.
4. Många fascineras av de afrikanska djuren och i kombination av fantastisk animation, pampig, passande musik och en story som går rakt in i hjärtat så är det svårt att få fram ett misslyckat resultat.

Intressant parallell du drar med Frozen. Den verkar ha fått nästan samma genomslag. Jag tillhör iaf en av dem som hävdar att Frozen är den bästa Disney Klassikern sedan typ Herkules. Samtidigt som musiken är något mer klassisk "fairytale" så är den fortfarande helt ny och egen. Detta blandat med det norsk-inspirerade landskapet och väldigt skicklig data-animation är väl en av orsakerna. Dessutom så är den ganska modern med tanke på att huvudstoryn inte riktigt fokuserar på ett man/kvinna-förhållande. Det är en blandning av modernt och omodernt med ett par roliga side-kicks och fantastisk musik. Jag är inte ett dugg förvånad över Frozen's succé även om det ibland kan bli lite mycket och att den svenska dubbningen (enligt mig) kanske är den sämsta jag varit med om.

Om jag ska vara otroligt generaliserande så tror jag mer att Frozen tilltalar den kvinnliga föräldragenerationen mer än den manliga (hade jag varit förälder så hade den dock ändå tilltalat mig, en man.). Detta kanske kan bero på de kvinnliga, starka karaktärerna som tar filmen framåt, jämfört med Lejonkungen där Mufasa och framförallt Simba är protagonisterna.
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-augusti-2015 vid 11:36
Bra skrivet! Det finns något episkt med Lejonkungen som många andra filmer inte riktigt når upp till och en blandning av allt du skrev hör säkerligen till. Speciellt med introt också.

Det är inte många barn nu för tiden som har Lejonkungen som favorit har jag märkt under mina lärarår, eller ens har sett den. Men det har ju blivit något slags generationsbyte så de kanske uppskattar de tidiga filmer ju äldre de blir. 
Jag har i alla fall försökt få dem att titta på dem med det är svårt att tävla med Elsa alltså... 




Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-augusti-2015 vid 12:00
Frost och Star Wars - Clone Wars är väl det som gäller i förskolor och grundskolor :P Jag skrev en B-uppsats nyligen om just Snödrottningen och Frozen. Där får man en liten översikt av hur stor Frozen är och hur den lever vidare dag för dag.

Film är ju dessutom mer lättillgängligt idag. När jag var mindre så hade jag en random samling VHS-band. Det kunde vara Snövit, Basil Mus eller Lejonkungen. Då var det dem som gällde och jag tittade på dem tusen gånger om och det bidrog till mitt intresse av de äldre Disney-filmerna. Efter data-animationens genomslag så är det nog inte många barn som kollar på filmer som äldre än typ Tangled. Dessutom kommer det nya storfilmer hela tiden och sedan kommer de på Netflix. Dock har jag bekanta som visar sina barn äldre Disney-filmer, pga eget intresse. När jag själv får barn lär jag väl tillhöra den typen.

När Lejonkungen kom i 3D på bio så gick jag med två mindre flickor. En riktig upplevelse. Jag önskar det kunde ske med Skönheten & Odjuret också. De gör sig fantastiskt bra på bio och jag tycker det skulle vara ett bra sätt att förbereda inför den kommande spelfilmen samtidigt som man återlanserar en av de mest älskade tecknade filmerna någonsin, för trogna fans och för de små. Jag tror det skulle göra både Disney och Disney-fans gott att låta gamla älskade klassiker ha nypremiärer.
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
Conan View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 19-augusti-2015
Status: Offline
Poäng: 41
inläggsval inläggsval   Citera Conan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-augusti-2015 vid 15:50
Älskar denna film! Första gången jag såg den var det på bion för många år sen. Sen dess har jag tittat på den igen på VHS, DVD och senaste på Blu-Ray. Bra svenska röster är det också bl.a. Peter Rangmar (tyvärr död sen -97), Jan Rippe och Rikard Wolff. Jag har nog skratat, men gråtit lite grann också (kanske första gången jag såg) under filmens gång.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2016 vid 23:25
Postad av Jappmannen Jappmannen skrev:

Jag vill hävda att det finns flera faktorer till att Lejonkungen blev så stor.

1. För första gången på ett tag kom en storfilm där det enbart fanns talande djur.
2. Sång-musiken var annorlunda (inte Menken) och den skrevs av en av de allra största låtskrivarna genom tiderna. En musiker som tilltalade stora delar av föräldragenerationen under 90-talet däribland mina föräldrar. Musiken återlanserades dessutom i Elton Johns egen tappning och spelas än idag på radion.
3. Dubbningen är fantastisk både på engelska och på svenska.
4. Många fascineras av de afrikanska djuren och i kombination av fantastisk animation, pampig, passande musik och en story som går rakt in i hjärtat så är det svårt att få fram ett misslyckat resultat.

Intressant parallell du drar med Frozen. Den verkar ha fått nästan samma genomslag. Jag tillhör iaf en av dem som hävdar att Frozen är den bästa Disney Klassikern sedan typ Herkules. Samtidigt som musiken är något mer klassisk "fairytale" så är den fortfarande helt ny och egen. Detta blandat med det norsk-inspirerade landskapet och väldigt skicklig data-animation är väl en av orsakerna. Dessutom så är den ganska modern med tanke på att huvudstoryn inte riktigt fokuserar på ett man/kvinna-förhållande. Det är en blandning av modernt och omodernt med ett par roliga side-kicks och fantastisk musik. Jag är inte ett dugg förvånad över Frozen's succé även om det ibland kan bli lite mycket och att den svenska dubbningen (enligt mig) kanske är den sämsta jag varit med om.

Om jag ska vara otroligt generaliserande så tror jag mer att Frozen tilltalar den kvinnliga föräldragenerationen mer än den manliga (hade jag varit förälder så hade den dock ändå tilltalat mig, en man.). Detta kanske kan bero på de kvinnliga, starka karaktärerna som tar filmen framåt, jämfört med Lejonkungen där Mufasa och framförallt Simba är protagonisterna.


Oookej. Mycket feminism-trams inpressat i din i övrigt rätt förstoppade text. Otippat...
"Frozen" är den mest överskattade Disneyfilmen sedan "The Little Mermaid" och förtjänar inte att nämnas på samma forumsida som "The Lion King".
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2016 vid 23:45
Såg detta mästerverkens mästerverk ikväll för första på 3D Blu-ray. Nästan fyra år sedan jag såg den senast så nog var man bra sugen.
Fick pröjsa över 600 spänn för ett beggat ex men det var det väl värt. 3D:n kickar rejält med röv oavsett vad somliga blindstyren i tråden hävdar.
Såg den för engelska för andra gången och uppskattade det mycket mer än första gången, 2012. Jag tror att jag då var lite mätt på filmen efter att ha sett den två gånger på bio i 3D samma år.
Den fenomenala svensks dubben som jag hört säkert tio gånger låg för nära i tiden och det förtog också lite från filmen.

Men, som sagt, inte denna gången. Ikväll var allt perfekt. Var väldigt nära till tårar flera gånger, och hade jag varit ensam när jag såg den hade jag förmodligen bölat som en flickunge.

En sak som slog mig för första gången, trots att jag sett filmen över ett dussin gånger, är att Simba förmodligen gör Nala gravid under "Can You Feel The Love Tonight".
Fattar inte att jag inte tänkt på det tidigare. Det är ju rätt obvious.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-augusti-2016 vid 15:34
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Postad av disney_girl disney_girl skrev:


Har vissa avsnitt från den serien inspelad. Simba och hans syskon blir uppfostrade av Mamma Varg, Baghera och Kaa. Tigern Shere Khaan är den som liger bakom Simbas fars död. Bambi är med också. Han blir kung över skogen och Simba över Savannen. En lärorik serie för yngre. Tittelsången heter Djungelns Sång.
 
WTF!!! Vilken soppa! Är du seriös? Släng ut den på Youtube eller nåt.


Se sid.4


Det här är nog mttt favorit-minne från mina tio år på magicmovies. Diskussionen som följde om, den minst sagt märkliga, tv-serien "Simba The King Lion".... 

Min LK-abstinens växte sig så stark att jag häromveckan började kolla på den här serien.... och jag gillar den faktiskt!
Missförstå mig rätt, den är en komplett clusterfuck av vansinne, stulet källmaterial och svällande sentimentalitet. 
Men den har också någon slags svårdefinierad charm. Den är verkligen bokstavligen en mishmash av "The Lion King", "The Jungle Book", "Bambi" och "The Animals of Farthing Wood".... 
Döden är inte tabu och man får till och med se blod (GASP!).

Det har i tråden, felaktigt, påståtts att serien är fransk när den tydligen är italiensk. Jag är jättenyfiken på vilka som gjorde de svenska rösterna.
De engelska är av, låt oss säga blandat slag.


Det finns egentligen hur mycket som helst att skriva om den här flummiga serien, men den förtjänar nog sin egen tråd.

Jag är nu på episod tio. Det finns över 50!



Till toppen
freed View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 14-juli-2016
var: Solna
Status: Offline
Poäng: 2
inläggsval inläggsval   Citera freed Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-augusti-2016 vid 16:49
Det måste vara en av det bästa disney filmerna som gjorts.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-augusti-2016 vid 17:07
Postad av freed freed skrev:

Det måste vara en av det bästa disney filmerna som gjorts.


Tvivelsutan den bästa Disneyfilmen, samt den bästa animerade långfilmen någonsin. Hur många gånger har du sett den, samt när såg du den senast?
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-augusti-2016 vid 16:50
Är det ingen annan som äger "The Lion King" på 3D blu-ray?. 
Till toppen
Matilda_J View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 01-september-2016
Status: Offline
Poäng: 1
inläggsval inläggsval   Citera Matilda_J Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-september-2016 vid 16:21
Lejonkungen är en av  mina favoriter! Jag har aldrig härt den engelska versionen.



Ändrad av Matilda_J - 01-september-2016 vid 16:26
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-september-2016 vid 17:43
Det kan jag varmt rekommendera att du gör. Den är snäppet bättre på originalspråket.
Men jag kommer av nostalgiska skäl alltid föredra svenskdubben.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-september-2016 vid 18:27
Trots att jag sett filmen över tio gånger var det först den senaste som jag började undra en sak. Vad är det för tradition som säger att Simba och Nala ska gifta sig? Varför just Nala? Ska man anta att hennes mamma är någon slags adlig som står högt i flockens hierarki?
Någon som vet?

Ändrad av 102dalmatiner - 12-september-2016 vid 18:31
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-september-2016 vid 19:18
Vad tycker ni om Lejonvakten ?
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-september-2016 vid 11:13
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Är det ingen annan som äger "The Lion King" på 3D blu-ray?. 

Självklart. 

Ren och skär perfektion, från början till slut. 

Jag lider verkligen med dagens barn, som får växa upp med Disney Channel istället för Disneydags och Disneyklubben, live-actionversioner istället för de animerade originalen och Frozen istället för Lejonkungen. 

Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Trots att jag sett filmen över tio gånger var det först den senaste som jag började undra en sak. Vad är det för tradition som säger att Simba och Nala ska gifta sig? Varför just Nala? Ska man anta att hennes mamma är någon slags adlig som står högt i flockens hierarki? 
Någon som vet?

Är det inte bara så enkelt att de är de enda lejonungarna i flocken? Dessutom är det historiskt sett en kunglig tradition att bli trolovad redan i spädbarnsålder (samma sak i Törnrosa). 


Ändrad av Trubaduren - 17-september-2016 vid 11:16
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-september-2016 vid 11:30
Postad av Jappmannen Jappmannen skrev:

Jag tillhör iaf en av dem som hävdar att Frozen är den bästa Disney Klassikern sedan typ Herkules. 

Jag skäms över att behöva säga det, men när jag såg Frozen första gången var jag av exakt samma åsikt. Men lyckligtvis var det en övergående fas. Frozen håller inte alls i längden, och jag orkar i skrivandets stund inte ens gå in på hur ytlig, trist samt slarvigt producerad filmen i själva verket är. Till skillnad från Herkules, som jag ser i genomsnitt en gång var tredje vecka och aldrig någonsin upplevt som långtråkig, politiskt korrekt eller uttjatad. En sann klassiker. Inte samma tidlösa mästerverk som Lejonkungen, men fortfarande ljusår bättre den överskattade snögubben och hans drag queen.  

Jag kan nästan garantera att Walt Disney inte skulle ha tagit i Frozen med tång. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-september-2016 vid 15:52
Lyssnar just nu på Hans Zimmers score till Lejonkungen. och den är så mäktig och fin.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2016 vid 19:52
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Vad tycker ni om Lejonvakten ?


WTF... Det finns två (TVÅ!) trådar tillägnad "The Lion Guard", varför tar du upp den här?
Jag diskuterar jättegärna den serien, men då ska det vara på rätt delforum. 
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2016 vid 20:06
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Är det ingen annan som äger "The Lion King" på 3D blu-ray?. 

1. Självklart. 

Ren och skär perfektion, från början till slut. 

Jag lider verkligen med dagens barn, som får växa upp med Disney Channel istället för Disneydags och Disneyklubben, live-actionversioner istället för de animerade originalen och Frozen istället för Lejonkungen. 

Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Trots att jag sett filmen över tio gånger var det först den senaste som jag började undra en sak. Vad är det för tradition som säger att Simba och Nala ska gifta sig? Varför just Nala? Ska man anta att hennes mamma är någon slags adlig som står högt i flockens hierarki? 
Någon som vet?

2. Är det inte bara så enkelt att de är de enda lejonungarna i flocken? Dessutom är det historiskt sett en kunglig tradition att bli trolovad redan i spädbarnsålder (samma sak i Törnrosa). 


1. Ah, exakt! Visst är 3D:n fantastisk. En tecknad "platt" film som får ett helt nytt liv och blir som ett magiskt akvarium.
Jag blir illamående av tanken på att vara född '98 istället för '88. De fattar inte hur sugigt de har det.

2. Av någon märklig anledning har jag aldrig utgått ifrån att de är de enda ungarna... bara de enda vi får se.
Och ja, självklart känner jag till traditionen med kungligt tvångsgifte (hatar monarki), men Zazu ger sken av att mena någonting väldigt specifikt.
Jag överanalyserar nog det här.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2016 vid 20:10
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Lyssnar just nu på Hans Zimmers score till Lejonkungen. och den är så mäktig och fin.

Där sa du iallafall någonting som nog de flesta skriver under på. Musiken i "The Lion King" är någonting alldeles särskilt och Zimmer är ett geni.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2016 vid 20:19
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Postad av Jappmannen Jappmannen skrev:

Jag tillhör iaf en av dem som hävdar att Frozen är den bästa Disney Klassikern sedan typ Herkules. 

Jag skäms över att behöva säga det, men när jag såg Frozen första gången var jag av exakt samma åsikt. Men lyckligtvis var det en övergående fas. Frozen håller inte alls i längden, och jag orkar i skrivandets stund inte ens gå in på hur ytlig, trist samt slarvigt producerad filmen i själva verket är. Till skillnad från Herkules, som jag ser i genomsnitt en gång var tredje vecka och aldrig någonsin upplevt som långtråkig, politiskt korrekt eller uttjatad. En sann klassiker. Inte samma tidlösa mästerverk som Lejonkungen, men fortfarande ljusår bättre den överskattade snögubben och hans drag queen.  

Jag kan nästan garantera att Walt Disney inte skulle ha tagit i Frozen med tång. 


Jag undrar lite varför. Vad gjorde att du tyckte "Frozen" var fantastisk när du såg den första gången? Jag såg den på bion och tyckte den var okej. Mycket fin att titta på och väldigt mysiga miljöer (jag älskar ju snölandskap), men tyckte verkligen inte att den var märkvärdig. "Tangled" med snö och mindre charm, ungefär. Sedan när jag såg den på engelska var den snäppet bättre. 
Kort och gott, en okej, kanske till och med ganska bra, DIsneyfilm som förstörs på grund av den psykotiska överhypen och, som du sa, den politiska korrektheten som ligger lika tjock som snön över filmen.

Att sedan hävda att filmen är bättre än både "Mulan", "Tarzan" "Treasure Planet", "Brother Bear" och just "Tangled" är ju bara befängt.
Dessutom är både "Pooh's Heffalump Movie" och "Bambi 2" betydligt bättre och mer förtjänta av titeln "Disneyklassiker" än vad "Frozen" någonsin kommer bli.


På riktigt förresten? Kollar du "Hercules" i snitt en gång i månaden??? Hur många gånger har du sett den?
Och när vi ändå är igång, hur många gånger skulle du uppskatta att du sett "The Lion King"?
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-september-2016 vid 15:53
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

 


Jag undrar lite varför. Vad gjorde att du tyckte "Frozen" var fantastisk när du såg den första gången? Jag såg den på bion och tyckte den var okej. Mycket fin att titta på och väldigt mysiga miljöer (jag älskar ju snölandskap), men tyckte verkligen inte att den var märkvärdig. "Tangled" med snö och mindre charm, ungefär. Sedan när jag såg den på engelska var den snäppet bättre. 
Kort och gott, en okej, kanske till och med ganska bra, DIsneyfilm som förstörs på grund av den psykotiska överhypen och, som du sa, den politiska korrektheten som ligger lika tjock som snön över filmen.

Att sedan hävda att filmen är bättre än både "Mulan", "Tarzan" "Treasure Planet", "Brother Bear" och just "Tangled" är ju bara befängt.
Dessutom är både "Pooh's Heffalump Movie" och "Bambi 2" betydligt bättre och mer förtjänta av titeln "Disneyklassiker" än vad "Frozen" någonsin kommer bli.


På riktigt förresten? Kollar du "Hercules" i snitt en gång i månaden??? Hur många gånger har du sett den?
Och när vi ändå är igång, hur många gånger skulle du uppskatta att du sett "The Lion King"?

Det kan man givetvis tycka, men jag har aldrig uppskattat vare sig Tarzan eller Mulan. Jag tycker att båda är väldigt mediokra filmer, äsch jag är inte överdrivet förtjust i vare sig karaktärerna eller musiken. Med undantag från Mushu och I'll Make A Man Out of You.

Jag instämmer i att både Brother Bear och Treasure Planet är riktigt bra filmer, men jag tycker inte att någon av dem kommer upp i riktigt samma höga standard som filmerna från 90-talets första halva.

Svårt att i nuläget sätta fingret på exakt vad jag gillade, men jag antar att jag till viss del hade kommit att vänja mig vid CG-stilen, och någonstans ville jag väldigt gärna tycka om filmen eftersom jag älskar HC Andersens ursprungliga saga och hade sett fram emot den väldigt länge - även om den visade sig ha närmast noll gemensamt med inspirationskällan. Sen tycker jag väldigt bra om karaktärerna Anna, Kristoff och Sven. Elsa, Hans och Olof tyckte jag dock redan då var riktigt torra och ointressanta. 

Let It Go har jag alltid känt att den är en hypad, överskattad, pretentiös och opassande låt, däremot tycker jag att resterande musikaliska stycken är helt okej. 

Ja, jag skulle nog uppskatta att jag ser Herkules i snitt en gång i månaden. Givetvis inte regelbundet sedan filmen släpptes, men i alla fall under de senaste tre åren. Innan dess såg jag den kanske 1-2 gånger om året. Så sammantaget har jag kanske sett den någonstans mellan 35-45 gånger. Lejonkungen såg jag väldigt ofta som barn, men det är en film som gör mig väldigt känslosam - och jag har inte velat slita ut den effekten genom att se den för ofta. Därför skulle jag nog gissa att jag ser den 1 eller max 2 gånger om året (precis som jag alltid ser Musse Piggs Julsaga en gång om året, nämligen på julaftons morgon), medan jag när jag först fick den på vhs antagligen såg på den ett 10-tal gånger.  

Är för övrigt just i färd med att starta upp Herkules på blu-ray ännu en gång. 


Ändrad av Trubaduren - 24-september-2016 vid 15:58
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-februari-2017 vid 17:30
Hmmm, överraskande. Tog för givet att du gillade "Mulan".

Jag undrar hur många gånger jag sett "The Lion King"... måste vara över ett dussin nu.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-februari-2017 vid 17:39
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Jag har för mig att Lejonklippan finns på riktigt. De flög över savannen med helikopter för att få inspiration till filmen och hittade den där fantastiska klippan, mitt ute i ödemarken. Jag kanske har drömt, men jag tror jag faktiskt såg en dokumentär om det.



Jag måste ha drömt om det där.... Har kollat allt extramaterial på både DVD och Bluray-utgåvorna och det känns som att en sådan sak skulle nämnas om det stämde. Lite läskigt är det, för dwt könna verkligen som att jag på riktigt har sett detta reportage!
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-maj-2017 vid 21:45
Såg igår natt "The Lion King" för andra gången på 3D-bluray.
Ville testa något nytt, så spontant valde jag isländska som språk.
En hyfsad dubb som dock inte lever upp till den svenska som uppenbarligen är något i särklass bland Disneydubbar.

Vilka språk har ni sett TLK på?
Till toppen
TecknatNörd View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 05-januari-2017
Status: Offline
Poäng: 132
inläggsval inläggsval   Citera TecknatNörd Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-maj-2017 vid 21:22
Haha sitter du seriöst och kollar på andra språks dubbar?
(Inget illa menat)
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2017 vid 23:41
Postad av TecknatNörd TecknatNörd skrev:

Haha sitter du seriöst och kollar på andra språks dubbar?
(Inget illa menat)


Vad fan är ditt problem? Som om det är något ovanligt.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 891011>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media